Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 10:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För en gång skull så håller jag med Feanor.
De mer fanatiska feministerna måste lungna ner lite gran om de vill att man respetktera dom.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Senast redigerad av Lord Voldemort tis maj 31, 2005 4:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Kan feminismen gå för långt?
InläggPostat: ons mar 09, 2005 5:07 pm 
Noldo

Nerloth skrev:
Aderyn skrev:
Om denna skrift riktat sig mot någon etnisk grupp skulle den utan tvivel ha varit straffbar.

Jag kan inte riktigt se vad dessa åsikter över huvud taget har med feminism att göra men att åberopa en vidrig och frihetsberövande lag som HMF ger dig inga poäng. Se det realistiskt istället, uppenbarligen är det tillåtet att skriva så här om "män", varför är det inte då tillåtet att göra samma sak om negrer, bögar, eller muslimer?

Vem bryr sig om någon skriver hur mycket de ogillar [någon folkgrupp]? Ignorera istället för att kommentera, så slipper idioterna få gratis publicitet. Men att förbjuda... kommer aldrig att lösa något.

Frågan om vad som ska vara tillåtet är intressant men en annan för mig för ögonblicket, däremot är det ett slags lackmustest att byta ut ordet "män" i texten emot säg araber, kapitalister, judar eller rentav kvinnor - man inser det absurda och sjuka om man inte gjort det förr.

jag rekommenderar den här artikeln av Eva Moberg som sågar både Solanas och hennes som det verkar rätt förvirrade (eller bara oklara och luddiga?) beundrare.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_9228718.asp

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 5:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Netloth; det var inte mina ord. Jag citerade bara ett debattinlägg. Jag är därför inte ute efter poäng - som jag inte ens känner till.

Jag håller självklart med dig, Nerloth, att sådana psykade människor ska ignoreras till glömska. Men poängen är att sådana människor skapar debatter som kan hålla på hur länge som helst. Är det inte det som är det viktigaste?

Har någon läst hela debattinlägget? Det stod saker som var i samma klass som texten som jag citerade. Till exempel att en feminist uteslöts för att hon fick en son.

Och ska vi enas om att vi ska stödja feminismens grunder, och fördömma dess värsta manshatande falanger?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 6:02 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag anser absolut att man ska kunna begränsa yttrandefriheten. Att folk inte ostraffbart ska kunna hota, förbanna, och hata folk i media är helt glasklart för min del. Men som sagt jag tror knappast att någon av oss kommer ändra uppfattning så...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 6:20 pm 
Noldo

En annan sak om den feministiska kampen i Sverige är att den gett upphov till en könssegregerad lag som i vissa fall har en syn på kvinnor som svaga och försvarslösa. T.ex. är det enligt lagen värre att misshandla sin fru än sin man. Själv skulle jag tro att lagar som denna är en konsekvens av feminismen för att politikerna vill blidka pöbeln då de nu kan säga att de tagit krafttag mot kvinnomisshandeln genom att anpassa lagen. Jag har diskuterat könsfri lagstifting men då har sådana här lagar, som skapats som en konsekvens av feminsimen och ändå motverkar den, inte diskuterats utan det har handlat om äldre lagar som tydligen även de ska göra skillnad på kön. Varför diskussionen om detta inte hålla vet jag inte, kanske kan det vara så att deras egentliga konsekvens och detaljer hålls hemligt eller är det så att vissa feminister tycker att de är bra?

Aderyn skrev:
Har någon läst hela debattinlägget? Det stod saker som var i samma klass som texten som jag citerade. Till exempel att en feminist uteslöts för att hon fick en son.

Ja, det har jag och jag skrev även att detta inte alls är representativt för samhället eller feminismen eftersom det endast rör sig om tre enstaka händelser, som visserligen är upprörande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Möjlig ursäkt?
InläggPostat: ons mar 09, 2005 6:45 pm 
Noldo

De enda skäl att läsa Solanas jag kan se är
1) Som illustration på hur illa en person kan fara och skadas av det.
2) Som en slags parodisk motvikt till diverse vetenskapliga och andra förvirrade skrifter som män åstadkommit genom tiderna - Ni vet diskussioner om kvinnors själar, intelligens och människovärde och rättigheter?
3) kanske för att somliga ganska tongivande personer tycker hon är viktig

tvåan kräver en liten utläggning: Läs "The Mismeasure of Man" en roande bok om skallmätare och intelligenstestare som en gång ansetts vara höjden av vetenskap och som ägnade sig åt att bevisa att det fanns inget bättre än vita män - särskilt roande kan väl diskussionen mellan franska och tyska forskare om huruvida långskalliga eller rundskalliga människor var mest framstående vara ... undrar om det är den som ekar i "Salamanderkriget" på ett ställe.

Bl a beskrivs hur kvinnor demonstrerade sin förmåga att lösa komplicerade matematiska problem och annat, komponera och framföra musik, men inte "kunde" vara intelligenta och tänkande varelser iaf eftersom forskarnas mätningar visade det.
Då och då råkar man ut för att diverse lustigkurrar sprider texter av den typen och antar att man ska tycka det är roligt, och jag tycker inte det längre - jag kanske skulle skicka några av citaten ur SCUM- manifestet som reply? det vore ju ett sätt det kunde göra nytta?
har jag inte tänkt på förut ...
Fast jag föredrar "varför vi är emot rösträtt för män" isf - en liten godbit från suffragetternas dagar. En sammanfattning på de vanligaste dumargumenten från dåtiden, som sedan fyndigt vänts på.

Men helst tycker jag att vi kan ignorera Solanas.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 8:57 pm 
Redaktionen

melkor skrev:
För en gång skull så håller jag Feanor.
De mer fanatiska feministerna måste lungna ner lite gran om de vill att man respetktera dom.

Menar du att de mer fanatiska feministerna måste lugna ner sig för att vi ska respektera alla feminister, eller menar du det du säger?

Om de fanatiska feministerna skulle "lugna ner sig" skulle de inte vara fanatiska längre. Fanatism finns som bekant i alla läger. Och jag tycker knappast att moderata (i betydelsen "måttlig", inte den partipolitiska betydelsen) ska behöva ta ansvar för fanatikerna. Däremot skulle de vara klargörande om det fanns tydligare begrepp att ta till än "feminist".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 9:06 pm 
Wavemaster of the World

Danne skrev:
Däremot skulle de vara klargörande om det fanns tydligare begrepp att ta till än "feminist".

Det finns det ju, i viss mån iallafall. Likhetsfeminist, särartsfeminist osv.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 10:27 pm 
Redaktionen

Crumui skrev:
Danne skrev:
Däremot skulle de vara klargörande om det fanns tydligare begrepp att ta till än "feminist".

Det finns det ju, i viss mån iallafall. Likhetsfeminist, särartsfeminist osv.

OK. Jag formulerar om mig: :wink:

Det skulle vara klargörande om feminister använde tydligare begrepp än "feminist".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 10:57 pm 
Noldo

Jag håller med idg Danne, det skulle säkert hjälpa till att navigera i feministvatten och hjälpa till att slå ihjäl lite fördomar. Troligtvis är det det vanliga problemet att de anser sig vara feminister men deras väg är den bästa vägen att uppnå samhället och de vill inte kalla sig något annat i rädsla för att verka vara en minoritet.

Medlemmar av politiska åskådningar brukar för det mesta buntas in i svåra och breda fack. T.ex. vänster (liberala anarkister - diktatoriska stalinister), höger (liberala - konservativa), nazister (strasserister - hitlerianer (eller vad man nu ska kolla dem)) osv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 10, 2005 9:55 am 
Maia
Användarvisningsbild

Så feminister betyder rätt så mycket. Kan någon förklara vad maskulist betyder då?

För inte betyder maskulist att män är testosteronfyllda mansgrisdräggel med kvinnoproblem?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 12:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det känns som bumpning, men jag känner mig för ilsken för att orka skapa en ny tråd.

Så vitt jag vet kallade ROKS (hette det så) taleskvinna/orförande/eller vad hon är oss män för djur. "Män är djur" tror jag hon sa. Det är märkligt; för det menas att JAG är ett djur. Jag, som fördömer alla kvinnomisshandlare, som hatar dem in i märgen och som vill se alla de drägglen i fängelse. Vad är tacken? Ett närmast rasistiskt (eller könistiskt) påhopp!

Jag läste om det på BLTs debattsidor så jag är inte vidare påläst på det. Men vad har ni för kommentarer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 12:42 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja att hon är en första klassens idiot? låter det som ett bra uttalande?

Källa http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9822835.asp

Senast redigerad av Théoden Ednew fre maj 27, 2005 12:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 12:43 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

att folk behöver läsa biologi? Alla är djur....

nu är det iofs inte så hon menar, men det finns en poäng i att säga det.
(jag har iofs inte sett något av det)

Jag tror att en sådan arbetsplats som en kvinnojour blir man nog låst i en sån uppfattning. Alla män de ser är sådana och därför drar de den slutsatsen...

Jag tycker inte man ska lägga ner för mycket möda på vilken ideologi som kvinnojourerna har. Den situation som kvinnor är i när de kommer ditt gör nog att de är bäst lämpade för att möte dem. Åtminstone till en början. (Däremot ska de inte ägna sig åt rehablitering och dylikt.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 12:47 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

virre skrev:
att folk behöver läsa biologi? Alla är djur...
Nej vi är bättre än djur.
virre skrev:
nu är det iofs inte så hon menar, men det finns en poäng i att säga det.
(jag har iofs inte sett något av det)
Det verkar ju vara precis det hon säger.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]