Oj oj oj, detta är förstås helt omöjligt! Det finns alldeles för många bra låtar, och dessutom varierar det från dag till dag. Så här ser ett axplock av mina favoritlåtar ut, just idag, i kronologisk ordning. Får man komma med nya listor en gång i veckan eller?
(Jag slänger in lite motiveringar dessutom, kan ju kanske vara intressant.)
Procol Harum - "A Whiter Shade of Pale"
(Gary Brooker & Keith Reid)
1967
En riktig sextiotalsklassiker, men med all rätt. Gary Brookers fantastiska orgelslinga (med tydliga Bachinfluenser) och soulfyllda röst får en definitivt att glömma att den surrealistiska texten antagligen inte handlar om någonting alls. Ett mästerverk.
Beatles - "Dear Prudence"
(John Lennon & Paul McCartney)
1968
Att välja ut bara en Beatleslåt till en sådan här lista är förstås helt omöjligt, eftersom Beatles (rent objektivt

) är världens bästa band. Jag valde ut en av de bästa låtarna från en av Beatles bästa skivor (dubbelalbumet
The Beatles, oftast kallat "den vita skivan"). Låten bygger på en fantastisk ackordvända spelat med fingerplock på akustisk gitarr, samt ett fantastiskt basriff, och stegringen i låten är gåshudsframkallande bra. John Lennons röst är också i toppform. Kuriosa: det är faktiskt Paul McCartney som står för (det oerhört bra) trumspelet i låten. Ringo hade slutat tillfälligt i bandet.
Led Zeppelin - "Dazed and Confused"
(Jimmy Page)
1969
Jag hade kunnat välja "Stairway to Heaven", som är en världens bästa låtar, trots att den är sönderspelad. Men för att verka lite originell valde jag den här suggestiva blueslåten från Zeppelins debutalbum. Jag gillar kontrasterna mellan psykedeliskt flum och mörka metalförebådande riffpartier. Sen har vi ju dessutom fyra musiker i högform.
Tommy Körberg - "Gamla älskares sång"
(Jacques Brel, Jouannest Gerard & Torbjörn Wahlstedt)
1990
Ingen sjunger Brel på svenska som Tommy Körberg. Den här sången om ett långt kärlekslivs olika turer och upp- och nedgångar är dessutom en av Brels bästa. En av de sorgligaste, men likväl hoppfullaste, sånger jag vet, och Körberg är fenomenalt bra!
Nirvana - "Smells Like Teen Spirit"
(Dave Grohl, Krist Novoselic & Kurt Cobain)
1991
Kanske klyschig att ta med på en sådan här lista, men faktum är att den här låten blir större och större för varje gång jag hör den. Nirvana gav rocken en behövlig vitaminkick (innan grungen i sin tur förstörde rocken igen

), och de genretypiska kontrasterna mellan starkt och svagt har aldrig varit mer effektfulla.
Queen - "Innuendo"
(John Deacon, Brian May, Freddie Mercury & Roger Taylor)
1991
Lika svårt att välja ut bara en låt av Queen, liksom med Beatles, eftersom Queen är mitt favoritband. Jag valde denna episka rocklåt, från Queens sista skiva med Freddie Mercury i livet, med boleroartat trumspel, spanska gitarrer, ett tungt riff signerat Brian May och en Mercury, som trots att han är döende sjunger med en hisklig kraft, Formmässigt flörtar sången med 70-talet, och myriaderna av detaljer gör att man hittar nya små delar varje gång man hör den.
Tori Amos - "Silent All These Years"
(Tori Amos)
1992
En av Tori Amos bästa låtar från hennes genombrottsskiva. Majoriteten av Amos låtar präglas av hennes uttrycksfulla röst och personliga pianospel. Här har hon dessutom fått till en hjärtskärande text, om att hitta sig själv.
Elvis Costello & The Brodsky Quartet - "The First To Leave"
(Elvis Costello)
1993
Elvis Costellos samarbete med stråkkvartetten The Brodsky Quartet, som mynnade ut i sångcykeln
The Juliet Letters är något av det musikaliskt och textmässigt bästa jag vet. Costellos röst bryter på ett bra sätt mot kvartettens spel, och det här är faktiskt crossovermusik, som varken är pop eller klassiskt, utan något helt eget. Det här är en av de mest rörande sångerna, där en ateistisk hustru läser ett avskedsbrev från sin troende man, efter hans död.
Jeff Buckley - "Hallelujah"
(Leonard Cohen)
1994
Man undrar, när man hör den här covern av Leonard Cohens låt, vilka stordåd Jeff Buckley hade kunnat åstadkomma, om han hade fått vara i livet. Nu framstår den här sången, på något sätt, nästan som en elegi över Buckley själv. Han sjunger så vackert, så naket, att det skär i hjärtat. Och trots sin längd och det faktum att den lägger vers till vers blir den aldrig någonsin långtråkig.
Tenacious D - "Tribute"
(Jack Black & Kyle Gass)
2001
Och vad gör nu Tenacious D på en lista över de bästa låtarna? Faktum är att den här låten dök upp i en period i mitt liv då jag betvivlade att jag skulle hitta någon ny bra musik. Den framstod i all sin vansinnighet som genialisk, och innehåller mycket av det som (i vissa fall) blir bra rockmusik: fenomenala gitarr-riff, snygg stämsång, Dave Grohl på trummor och en stor portion självironi. Och fick jag inte ha med "Stairway to Heaven" på listan, kan jag ju åtminstone ta med en låt som parodierar den...
Hmm, jag märkte att jag inte tog med en enda låt från 70-talet, som nog annars är det årtionde jag håller högst, rent musikaliskt. Intressant...