Sarvi skrev:
Alltid roligt att stå till tjänst. Jag tror att ditt problem är att du inte riktigt inser att två personer kan studera exakt samma företeelse och ändå komma till dimetralt olika slutsatser, speciellt när det rör sig om något så komplext som samhällsvetenskap och juridik, vilket ju frågan om legalisering kan inordnas i. I rent biologiska och medicinska frågor är utrymmet för påverkan av personliga referensramar och ställningstaganden mindre.
Du har din uppfattning i legaliseringsfrågan, jag har min, det torde stå klart vid det här laget - men låt oss inte träta om den saken nu.
Men då den information man får fram när man forskar på cannabis medicinskt/biologiskt är samma oavsett vem som gör den (förutsatt att den görs opartiskt dvs.) så borde ju även folk utifrån det i princip ha samma syn på dess legala status också. Min tes är således att de som är emot legalisering främst är de som inte besitter speciellt stor kunskap om drogen. Det är dessa personer jag talar om som har fått ta del av skräckpropaganda i skolan, där det fått lära sig att cannabis ger hjärnskador, att redan vid första jointen löper stor risk att få psykoser och att hamna hemlös och utslagen på en offentlig toalett med en spruta i armvecket. Vem har inte hört talas om apelsinmannen, som rökte cannabis en gång och därefter förvandlades till en skrikande apelsin som sitter på mentalsjukhus efter att han försökte skala sig själv. Det är inget annat än en vandringssägen i stil med råttan i pizzan. Om cannabis verkligen hade sådana hemska effekter skulle jag också vara mot legalisering...
Jag anser inte att de skador som man kunnat påvisa av cannabis är tillräckliga för att motivera ett förbud. Om du tycker de är det vore det intressant att höra varför. De är ju mindre än de av alkohol och tobak, kanske även kaffe och socker, som alla är legala droger. Vem tjänar på att man lägger miljardsummor varje år på att ge ungdomar ett brottsregister för att de rökte lite clowntobak till hemmakvällen?
Sarvi skrev:
Ähum - fann ett fel i felfinneriet

- sativa och indica är olika varianter av arten
Cannabis sativa, inte olika
arter.
Helt riktigt, fel av mig. Det är alltså olika underarter, eller
strains som det kallas i cannabisvärlden. Sorter är kanske ett bättre ord på svenska.
Sarvi skrev:
I vilka mängder förekommer de övriga ämnena? Är det signifikant skilda halter för att ge kliniskt påvisbar effekt (ja, förutom ren placebo då)? Såvitt jag minns så dominerar THC något i stil med >99% över övriga ämnen som kan tänkas ha effekt. Nu är ju inte halt detsamma som effekt, men jag är lite nyfiken.
Jag tror de andra ämnena främst verkar i kombination med THC, de är alltså inte aktiva i sig själva, men det är ändå tillräckligt för att ge olika typer av rus. CBD och CBN tror jag inte förekommer i mer än i halter omkring 0,1%, men jag är inte helt säker. Kan nog kollas upp du anser det viktigt. Vad jag är säker på är att det är stor skillnad på ett sativa- och ett indicarus. Sativa är "uppåt", psykedeliskt och piggt, indica är "neråt", mer lugnande och sövande. Finns också hybrider mellan dessa två vars effekt är ett mellanting mellan dessa.
Sarvi skrev:
Det är en himmelsvid skillnad på knarkare, missbrukare och folk som tar sig en liten specialrök då och då.
Akta dig, folk kan ju tro att du är drogliberal.