orangeblossom skrev:
Själv har jag svårt att slita mig från deckarhyllan, läser Arne Dahls böcker, han är riktigt bra. Spännande stories, kul formuleringar.
Visst är det han som har skrivit "Trollkarlens lärling"? Den stod jag och vägde i handen en gång, men det blev att jag valde en annan bok. Är den värd ett försök?
orangeblossom skrev:
Fattar inte att han inte är med känd, är ju så himla mycket roligare att läsa än t ex Nesser eller (ve o fasa) Läckberg.

Har precis lovat en bekant att läsa Läckberg (när jag nu ändå har planerat att ge deckarhyllan en chans och hon vidhöll att Läckbergs böcker är
så bra). Vad är så förskräckligt med hennes böcker, då?
Jag läser bara barnböcker för tillfället...
The Subtle Knife av Philip Pullman; storyn tar sig och jag måste säga att det blir mer och mer intressant ju mer av det religiösa temat som vävs in. Någon på ett annat forum tyckte att ju längre berättelsen framskred, ju mer blev Will och Lyra symboler snarare än karaktärer, men något sådant har jag ännu inte märkt av.
Det osynliga barnet - berättelsen som lånat sitt namn till bokens titel samt
Snusmumrikens vårvisa finns nu officiellt på min lista över bästa noveller någonsin. Håller just nu på med
Pappan och havet, som jag tror kan komma att bli en favoritbok.
Varför läste jag aldrig muminböckerna som barn?! Nå, nu vet jag definitivt vad jag kommer att läsa för min lilla kusin när hon är gammal nog...
Castle in the air av Dianna Wynne Jones, en mer eller mindre fristående fortsättningen på
Howl's Moving Castle. Jones skriver underbart fåniga, kvicka barnböcker och den här är något så ovanligt som fantasy i mellanöstermiljö. Rekommenderad!