Túrin Turambar skrev:
Självklart är det snobbism, men det finns ett antal band som är mesiga, men på låter som metal. I Sverige har våra termer en något annorlunda betydelse jämfört med den amerikanska terminologin, men jag kan försäkra att det inte handlar om ett bands image. Jag menar när det finns band som heter t ex Lipstick Liontigers och är metal (jag lovar, imagen är mesigare än Europes) så tror jag inte att det hänger på något annat än musiken.
Hair Metal, Glam Metal och NU-metal är bara några av de smågenrer med "Metal" i namnet som ofta inte räknas in i genren.
Jag hänvisar till
www.metal-archives.com som har en syn på genreproblematiken som är ganska lik min egen ...
Jag är förstås medveten om problematiken vad gäller definitioner, eftersom vi har diskuterat den förut.
Jag tror helt enkelt att det har att göra med hur man definierar musiken, utifrån dess nuvarande skepnad, eller ur ett historiskt perspektiv.
Av de tre pionjärband vars musik började kallas för "heavy metal" under det tidiga 70-talet, Deep Purple, Black Sabbath och Led Zeppelin, finns ju de sistnämna inte ens med i din länk. Det beror förstås inte på att Led Zeppelin aldrig har varit heavy metal (för det var de, även om de var mycket annat också), utan på att genren definieras på ett annat sätt idag än för 35 år sedan. Samtidigt är jag mycket skeptisk till den typen av omdefiniering av begrepp och termer. Om det skulle komma ett än mer fantasieggande och fantastiskt (i sin ursprungliga betydelse) verk än
Ringarnas Herre, skulle det förstås inte innebära att Tolkiens verk inte längre var fantasy, utan att genren hade utvecklats.
På samma sätt anser jag att man måste göra med musik. Man kan inte blunda för det historiska perspektivet, och bara definiera en genre utifrån det tvärsnitt som är nuet. Rent historiskt tillhör Europe en gren av det träd som utgör hårdrock/heavy metal (som, lika historiskt, ursprungligen var utbytbara termer). Europes musik är en direkt förlängning av den ursprungliga heavy metalen, även om den förstås, liksom så mycket annan musik, är en mycket, mycket urvattnad version av den.
Men, som sagt, det hela beror på hur man ser på musik: antingen ur ett historiskt, organiskt perspektiv, eller ur ett snävare, uppsorterat "nu"-perspektiv.
Hela förvirringen handlar måhända om att jag pratar om "heavy metal" och att du talar om "metal". Kanske är det två olika saker vi diskuterar egentligen.