Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 10:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 10:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Molnies skrev:
Arwens_vän skrev:
Självklart tänker vi alla olika. Om jag skulle säga emot det skulle jag säga emot en viktig del av mig själv (och få pikar av folk som märker min dubbelmoral). Men ifs. Mina bästa vänner kan Ace Ventura-filmerna i huvudet, varje replik faktiskt. Men de blir lika roade varje gång som de ser filmerna. Jag, som inte har sett en film mer än 10 gånger utan att tröttna, lägger självklat huvudet åt sidan och undrar vilka marsianer som jag är bästis med (alltså hur olika de är mot mig). Men det är ju självklart livets behållning, att se hur olika andra är mot mig. Jag tröttnar aldrig (om det gäller sådana olikheter, vill säga.)

Ursäkta mig, men du är, enligt mig, en marsian, förresten (no offence). Jag kan nog inte se någon SW film en tionede gång och fortfarande gilla filmen. Jurassic Park älskade jag för några år sen. Men ni förstår nog själva vad jag tycker om filmen, om jag medger att jag har sett den åtminståne 12 gånger. Filmer i farozoonen är nog Röd Oktober och dyligt...

Ojdå. Första gången jag kallats marsian (no offence taken), känns lite speciellt. Har alltid kallats udda och så innan, men att inte ens komma från denna planet... :D
Skämten behöver inte bli sämre bara för att man redan kan dem, inte heller spänningen - även om jag måste medge att man aldrig kan få det där första riktiga överraskningen igen. Och visst är det bra att vi alla är olika, och ser på samma saker med olika perspektiv - annars hade allt ju blivit så tråkigt och enfaldigt. Men Jurassic Park var bara bra de första tio gångerna :)
Blev precis färdig med att titta på Star Wars trilogin, och den var faktiskt lika bra nu som tidigare (även om man stör sig lite på vissa nya scener). TIPS: vänta några år med att se Röd Oktober, och andra filmer i farozonen - för det kan ju inte vara kul att tröttna på alla filmer man tycker om...

Vem vet; filmer som bygger på konsten kan vara lika sköna i längden. Tänk bara Cast Away.

Men jag kommer vänta med Röd Oktober tills nästa gång den kommer. Det var ju ett halvår sedan jag såg den. Kom ihåg att jag bara har sett den 10 gånger i hela mitt liv, så...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 8:06 pm 
Master of Doom

Min topp 30 filmlista. Fast det finns fortfarande en del filmer som jag skulle vilja se som säkert skulle slå sig in på listan, t ex "A clockwork orange", "The Shining" och "Apocalypse now redux".

*EE åsyftas
** Detta avser den nya Ivanhoe-filmen. Den från 1952 minns jag är bättre men jag minns den för dåligt för att den ska få plats på listan.

1. De sju samurajerna
2. Sagan om ringen*
3. Sagan om de två tornen*
4. Sagan om konungens återkomst*
5. En galakväll på operan
6. Rosens namn
7. Vägvisaren - Dersu Uzala (Akiro Kurozawa)
8. Det sjunde inseglet
9. Monty Python och den heliga graalen
10. Wag the dog
11. Braveheart
12. Avalons dimmor
13. Scream
14. Gudfadern
15. American history X
16. Vägvisaren (samisk film)
17. Matrix (endast ettan)
18. Merlin
19. Titanic
20. Indiana Jones och det sista korståget
21. Goldfinger
22. Life of Brian
23. Spring Lola
24. Robin Hood prince of thieves
25. Swing kids
26. Sagan om ringen (Ralph Bakshi)
27. Ivanhoe**
28. Rat race
29. Den 13:e krigaren
30. Ur dödlig synvinkel

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 8:12 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

snygg tio i topp Turin. skulle få in fyra på min tia och det är inte så illa pinkat.
De sju samurajerna är en solklar etta!
Sjunde inseglet riktigt bra.
Monthy Python :lol:
Dock saknar jag Once upon a time in the west på listan har du inte sett den så se...
Jag räknar ringenfilmerna som en.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 8:14 pm 
Master of Doom

Jag har inte sett "Once upon a time in the west". Jag såg "De sju samurajerna" idag igen (jag fick den i julklapp på DVD). Gud, vad den är bra. Den är klar etta som du säger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 9:41 pm 
Maia

"råkade" bara köpa en ny film för några dagar sen... "Enigma"... klart förälskad. varför vet jag inte... men jäkligt härlig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 10:13 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jens favoritfilmer utan inbördes rakning förrutom den första filmen.
1.) De sju samurajerna.
2.) Det sjunde inseglet.
3.) Once Upon A Time In The West.
4.) Braveheart
5.) Spirited Away.
6.) Jägarna.
7.) Ringeneposet.
8.) Ice Storm.
9.) The Bondock Saints.
10.)Monty Python och den heliga graalen.
11.) Plutonen.
12.) A Clockwork Orange.
13.) Full Methal Jacket.
14.) 2001 ett rymdäventyr.
15.) Barry Lyndon.
16.) Tillsammans.
17.) Gudfaderneposet.
18.) Gökboet.
19.) Apocalypse Now.
20.) From Hell.
21.) Bondfilmerna. (De tidiga helst)
22.) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb.
23.) Änglagård.
24.) Sökarna.
25.) life of Brian.
26.) Den där Mary.
27.) Matrixeposet.
28.) Fargo.
29.) The Big Lebowski.
30.) Bound.
31.) The Man Who wasn't There.
32.) Det våras för stumfilmen.
33.) O Brother, Where Art Thou.
34.) The Big Fish.
35.) Sleepy Hollow.
36.) Gilbert Grape.
37.) Cry-Baby
38.) Starwarseposet
39.) Face/Off
40.) Terminatoreposet.

Senast redigerad av Théoden Ednew tor dec 30, 2004 1:42 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 10:53 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Du gillar bröderna Coen, eller hur?
Min Coenfavorit är O brother.... :lol:
Jag såg Det Våras för Stumfilmen i måndags. Den var bra.
Min Brooksfavorit är Det Våras för Sheriffen. :lol: Jag glömde kanske att skriva in den på min tidigare lista.
Vad handlar De Sju Samurajerna om?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 11:34 am 
Master of Doom

Det är en film av Akiro Kurozawa från 1954. Den är svartvit.

En by i Japan på 1500-talet blir varje år plundrade av rövare och till slut har de nått punkten då de inte klarar detta mer. Utan hopp far några av dem till stan för att försöka värva några samurajer, professionella krigare. I början lyckas de inte bra och ingen samuraj vill strida för dem när mat är den enda betalningen. Till slut lyckas de dock övertala den erfarne samurajen Kambei att ta sig an deras sak och han lyckas finna 5 ytterligare som tänker hjälpa byn. En sista smått sinnessjuk samuraj följer också med dem fast han inte har blivit utvald.

Samurajerna organiserar byns försvar och lär byborna att försvara sig. Sedan kommer den slutgiltiga uppgörelsen när rövarbandet dyker upp till slut.

Mycket mycket bra film!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:44 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Lorden: ja choen är två av mina absoluta favoriter. Sedan kan jag bara instämma med Turin häruppe se den...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 1:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vidoque får man inte glömma. Fantastisk film!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 6:16 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:

En by i Japan på 1500-talet blir varje år plundrade av rövare och till slut har de nått punkten då de inte klarar detta mer. Utan hopp far några av dem till stan för att försöka värva några samurajer, professionella krigare. I början lyckas de inte bra och ingen samuraj vill strida för dem när mat är den enda betalningen. Till slut lyckas de dock övertala den erfarne samurajen Kambei att ta sig an deras sak och han lyckas finna 5 ytterligare som tänker hjälpa byn. En sista smått sinnessjuk samuraj följer också med dem fast han inte har blivit utvald.

Samurajerna organiserar byns försvar och lär byborna att försvara sig. Sedan kommer den slutgiltiga uppgörelsen när rövarbandet dyker upp till slut.

Mycket mycket bra film!
Den låter bra, men jag har lite svårt med svartvita filmer... Nåja, Schindlers List var bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 11:28 pm 
Maia

såg så som i himmelen idag. en riktig måbra-film och jag gillade den ganska mycket. den verkar ju ha blivit jättepopulär här hemma i sverige!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 11:41 am 
Master of Doom

Lord of the Grey Havens skrev:
Túrin Turambar skrev:

Mycket mycket bra film!
Den låter bra, men jag har lite svårt med svartvita filmer... Nåja, Schindlers List var bra.

Fast den är inte alls så mörk och otydlig som många svartvita filmer är. Man ser oftast rätt bra vilket jag tycker är en stor fördel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 8:00 pm 
The Magnificent

Såg i helgen på Hero. Snacka om korkat. Det var ju bara larvigt ju. Springer och hoppar omkring i luften och allt möjligt. Och sedan stog en kille och en tjej på ett tak och slog sönder tusentals pilar som sköts mot dem, killen med ett svärd och tjejen med en slöja. Hur kan man tycka det är bra, det kan iaf inte jag.
Gick därifrån efter en knapp timme

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 8:11 pm 
Maia

men... dom filmerna som är så underbara! har inte sett hero men Flying Daggers och Crouching Tiger Hidden Dragon. fast, man måste nog gilla sånt för annar är det ganska svårt att tycka om filmerna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]