Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 9:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2008 12:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, den Poetiska edda är äldre.
Och ja, det är väl ungefär rätt, men jag kan inte säga något säkert.
Och ang "Nordiska Kungasagor" kaj tyvär inte säga något alls

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2008 7:47 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Eldalie skrev:
Thingol skrev:
Nja..som jag förstått det är det den Poetiska Eddan som ligger till grund för det som Sturlarson skrivit.

Stämmer rätt bra. Den äldre, Poetiska Eddan är 200-400 år äldre än Snorres Yngre, eller Prosaiska Edda. Snorre skrev ju även en hel del annat, bla Heimskringla, efter resor i Sverige och Norge. Den tar även stoff från norska Ynglingatal från 900-talet. Mina favoriter bland allt detta är främst den äldre Eddan, men även några av de isländska sagorna, vilka främst nedtecknades på 1200-talet av bla Snorre. Bäst där tycker jag är Njals saga, Egil Skallagrimsons saga och Gunnlaug Ormstungas saga.

har jag fattat rätt om jag säger: poetiska eddan = äldre eddan?

är det den äldre eddan som är världens enda riktiga information om den forna asatron eller är det den yngre?

Jag har en bok av sturluson som heter "Nordiska Kungasagor". är det en bok han skrev eller är det ett utdrag ur en bok?

Ja, Poetiska är alltså den äldre, förmodligen skriven av flera författare mellan 800-1000. Snorre levde på 1200-talet och sammanställde äldre material, samt skrev en del nytt, varför hans material inte fungerar så väl som historiskt källmaterial (dvs minst 200 års mellanrum mellan hans skrifter och den tid han oftast skildrade). Nordiska kungasagor är hans verk som är influerat av främst Ynglingatal, som är en norsk 900-talsskrift. Han vävde även in annat han sett och hört under sina resor i Norden på 1200-talet, varför det även här är tveksamt hur bra Kungasagorna är som källmaterial. Även Ynglingatal har felaktigheter, vilket tyder på att myter med tiden blev tagna för sanningar och därför införlivades i ättelinjerna för de tidiga norska kungarna.

Att säga att den Äldre Eddan har den enda äkta informationen om asatron är däremot att göra det lite väl enkelt. Det är den enda tidiga (nordiska) skriften som beskriver skapelsen och undergången, men många asakällor återfinns på föremål som folk skrev på, tex gravar, runstenar, vapen, redskap etc. Många trä- och stenföremål alltså. Som källmaterial är dessa sisådär, då de oftast visar på tro på en gud. I huvudsak går det inte att fastställa att asatron var en enhetlig religíon, då inget bevis finns för att folk trodde på allt det som senare tider kunnat fastställa. Mycket tyder på att vissa människor trodde på en eller flera vaner, eller en eller flera asar, men sällan på hela panteonet av gudar. En jämförelse av källor från Germanien med de tidigaste isländska visar på många namnlikheter och vissa gemensamma myter, vilka troligen följt med när folk flyttat, men en enhetlighet är svår att finna. Därmed bör asatron betraktas som flera myter med gemensam stomme, och inte som en religion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2008 9:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Min vän Ronald och hans världar - Arne Zettersten

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 17, 2008 10:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:

Du får gärna ge en kort recension här när du väl läst ut boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 24, 2008 8:51 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Privilege of the sword - Ellen Kushner

Starkt rekomenderad bok

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2008 10:01 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Älva skrev:

Du får gärna ge en kort recension här när du väl läst ut boken.

Kan recensera lite redan nu. Det är en väldigt intressant bok o det kommer fram mycket om hur Tolkien själv ställde sig till sin värld och hur han resonerade runt den. Man får också lite andra vinklingar på hans uppväxt o hur den kan ha påverkat hans tänkande. Det känns genuint som om man får fram information om honom som personlighet. Rekommenderas!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2008 5:03 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

"Förändringar under ytan" - Om miljöförstöring i marin miljö. Riktigt bra särskilt om man läst lite sådant innan, men funkar även som grundbok.
Richard Dawkins: "Illusionen om gud" - Teoretiserande kring gudsbegreppet och dess omöjlighet. Underhållande. Förmodligen lika läsvärd för en troende som för en ateist, även om troende kanske kan bli förargade eller känna sig förnärmade.
Neil Gaiman. "Fragile Things" - Massor av noveller av denne mästare.
CS Lewis: "Caspian, Prince of Narnia" - Har inte läst den sedan jag var liten. Då var den bra, nu är den futtig. Att jämföra honom med Tolkien är en skymf!
Anders Berge: "Att begripa det förflutna" - Om historieforskningsmetodik. Småtrist men matnyttig.
John Tosh: Historisk teori och metod" - Som titeln anger. Småtrist den också. Amerikanska författares ständiga upprepande för att få mer pengar (lön efter tjocklek) gör dem rätt jobbiga.
Anthony Kiedis samt medförfattare: "Scar Tissue" - Självbiografi om sångaren i Red Hot Chili Peppers. Fick den av en kompis och var lite skeptisk till en början, men den är mycket underhållande skriven.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2008 12:23 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Läste ut Alkemisten av Paulo Coelho i förmiddags på tåget hem. En modern klassiker som är mycket bra och tänkvärd. Handlar om pojken Santiago som beslutar sig för att försöka fullfölja sitt levnadsöde och leta efter en skatt vid Egyptens pyramider.
Boken har fantastiska små tänkvärda citat och berättelser. "Innehåller alla goda råd du kan tänka dig" står det på framsidan och jag kan hålla med. Jag tänker i alla fall hänvisa till den boken många gånger i framtida diskussioner om kärlek, öde och livet. Man borde kanske läsa mer Coelho.

Det som verkligen grumlade min syn på boken är författarens efterord där han förklarar hur han försökte bli alkemist och hur mågra idéer kom till. Jag får försöka skaka mig av det där att det är "verkligt". Visst, det är fortfarande samma bok, samma råd. Men det känns fel att folk lever på det sättet. Eller, äsch, vet inte hur jag ska förklara det. Det gled typ över till David Icke. Någon som har läst boken och har åsikt?

I eftermiddag börjar jag på Silverdolken av Katharine Kerr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 29, 2008 1:36 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams, jag älskar den boken...
Så härligt ironisk och galen

îdô Nidir nênâkham
Bârî’n Katharâd"

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2009 5:34 pm 
Användarvisningsbild

Mitt i Safirringen, andra boken om Deverry. Här presenteras många intressanta personer och handlingen tvinnas vidare. Mycket bra helt enkelt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2009 7:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

läste precis klart sista delen i kejsar-serien av conn Iggulden, hela serien är otroligt inte intressant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2009 7:42 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
hela serien är otroligt inte intressant.

Du menar att den är dålig eller? Varför läste du hela serien då? Har du någon uppfattning om hur väl den stämmer överens historiskt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 11:01 pm 
Sinda

Eldalie skrev:
Orophin skrev:
hela serien är otroligt inte intressant.

Du menar att den är dålig eller? Varför läste du hela serien då? Har du någon uppfattning om hur väl den stämmer överens historiskt?

Den serien är riktigt bra. Historiskt sett stämmer den i stora drag överens med verkligheten men absolut inte mer än så. Jag kan även rekommendera hans nya serie om Djingis Khan där iaf första boken höll samma klass som Kejsarserien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 11:18 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Tack! (Och Orophin: jag antar att du kan ha menat att du gillade den men råkade skriva annorlunda, men då vill jag ändå höra din mening ang historisk korrekthet.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 11:02 am 
Användarvisningsbild

Tar en paus mellan andra och tredje Deverry och läser fjärde i Martins A song of ice and fire: A feast for crows. Känns jobbigt att byta universum, men man kommer snabbt in i De sju kungadömena ändå. Jag tycker inte riktigt om hur allting utvecklar sig med kriget i serien, men det är fortfarande mycket spännande.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]