Orophin skrev:
Eldalie skrev:
Thingol skrev:
Nja..som jag förstått det är det den Poetiska Eddan som ligger till grund för det som Sturlarson skrivit.
Stämmer rätt bra. Den äldre,
Poetiska Eddan är 200-400 år äldre än Snorres Yngre, eller
Prosaiska Edda. Snorre skrev ju även en hel del annat, bla
Heimskringla, efter resor i Sverige och Norge. Den tar även stoff från norska
Ynglingatal från 900-talet. Mina favoriter bland allt detta är främst den äldre Eddan, men även några av de isländska sagorna, vilka främst nedtecknades på 1200-talet av bla Snorre. Bäst där tycker jag är
Njals saga,
Egil Skallagrimsons saga och
Gunnlaug Ormstungas saga.
har jag fattat rätt om jag säger: poetiska eddan = äldre eddan?
är det den äldre eddan som är världens enda riktiga information om den forna asatron eller är det den yngre?
Jag har en bok av sturluson som heter "Nordiska Kungasagor". är det en bok han skrev eller är det ett utdrag ur en bok?
Ja, Poetiska är alltså den äldre, förmodligen skriven av flera författare mellan 800-1000. Snorre levde på 1200-talet och sammanställde äldre material, samt skrev en del nytt, varför hans material inte fungerar så väl som historiskt källmaterial (dvs minst 200 års mellanrum mellan hans skrifter och den tid han oftast skildrade). Nordiska kungasagor är hans verk som är influerat av främst Ynglingatal, som är en norsk 900-talsskrift. Han vävde även in annat han sett och hört under sina resor i Norden på 1200-talet, varför det även här är tveksamt hur bra Kungasagorna är som källmaterial. Även Ynglingatal har felaktigheter, vilket tyder på att myter med tiden blev tagna för sanningar och därför införlivades i ättelinjerna för de tidiga norska kungarna.
Att säga att den Äldre Eddan har den enda äkta informationen om asatron är däremot att göra det lite väl enkelt. Det är den enda tidiga (nordiska) skriften som beskriver skapelsen och undergången, men många asakällor återfinns på föremål som folk skrev på, tex gravar, runstenar, vapen, redskap etc. Många trä- och stenföremål alltså. Som källmaterial är dessa sisådär, då de oftast visar på tro på en gud. I huvudsak går det inte att fastställa att asatron var en enhetlig religíon, då inget bevis finns för att folk trodde på allt det som senare tider kunnat fastställa. Mycket tyder på att vissa människor trodde på en eller flera vaner, eller en eller flera asar, men sällan på hela panteonet av gudar. En jämförelse av källor från Germanien med de tidigaste isländska visar på många namnlikheter och vissa gemensamma myter, vilka troligen följt med när folk flyttat, men en enhetlighet är svår att finna. Därmed bör asatron betraktas som flera myter med gemensam stomme, och inte som en religion.