Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 5:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 1:45 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det var iofs ett antal år sedan jag läste dem. (Jag kom till just bok 14 på svenska). Troligen skulle min åsikt om Jordans tidiga böcker kanske vara något mer skeptisk om jag läste dem idag, eftersom min litterära smak har blivit hårdare mot många av de fantasyförfattare jag gillade när jag var yngre. Jag minns i alla fall att en 14-årig Adam uppskattade de första böckerna oerhört mycket. ;)
Så är det säkert för många som började läsa Fantasy i unga år. Just Jordan var jag ca 30 när jag läste, så det förklarar kanske varför jag inte föll för honom. Det var samma sak med Eddings Belgariad (då var jag ca 25). Jag läste även om några Narniaböcker för några år sedan, och de var riktigt dåliga nu (dock inte så vedervärdiga som filmerna!), fastän jag har så varma minnen från när jag var runt 7-8. Vissa böcker ska man inte läsa om! Det fåtal författare jag tycker håller att läsa om, om man gillade dem som ung, är Tolkien, Asimov (iofs inte Fantasy), Lewis Carrol och Tove Jansson. I viss mån håller även Le Guin.

Men eftersom tråden heter Läser för tillfället får jag försöka få med det också. Just nu läser jag ingen skönlitterär bok alls, vilket är lite synd. Istället läser jag facklitteratur, såsom Colin Renfrews Towards a Framework for the Archaeology of Cult Practice (inte påbörjat denna ännu, men läste för många år sedan en bra bok av honom som heter Arkeologi och språk); Helène Whittakers Burnt Animal Sacrifice in Mycenaean Cult: a Review of the Evidence; Neville Morleys Theories, Models and Concepts in Ancient History (som kanske kan intressera dig lite extra just nu, Adam); Gerd Baumanns The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities; samt C.W. Watsons Multiculturalism. Ska nog även återgå till läsning av Tove Janssons Det osynliga barnet snart, då jag bara kom till hälften före semestern och sedan blev den liggande.

Läser även serier, och just nu är det två albumserier, skrivna av begåvade Brian Wood, jag håller på med: Northlanders (vältecknat om vikingar) och DMZ (flera tecknare med olika kvalitet, dock aldrig dåliga och stundom mycket bra, om Manhattan som frizon under ett andra inbördeskrig). Har även kommit mig för att spela Fighting Fantasy Gamebooks igen, vilket jag gjorde mycket i 10-15-årsåldern. Just nu går jag i genom Lone Wolf-serien och är på del 4 The Chasm of Doom. Ingen stor litteratur, men många minnen väcks till liv. Kan förresten även tipsa om en serie med mycket Lord of the Rings-stämning, fast i djurvärlden: Mouse Guard av David Petersen. Mycket bra tecknat och inte oäven historia, även om den gott kunde varit lite mer avancerad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 4:44 pm 
Master of Doom

Eldalie skrev:
Neville Morleys Theories, Models and Concepts in Ancient History (som kanske kan intressera dig lite extra just nu, Adam)
---
Har även kommit mig för att spela Fighting Fantasy Gamebooks igen, vilket jag gjorde mycket i 10-15-årsåldern. Just nu går jag i genom Lone Wolf-serien och är på del 4 The Chasm of Doom. Ingen stor litteratur, men många minnen väcks till liv.

Ja, Morleyboken låter onekligen intressant. Dessutom tycker jag att konceptet spelböcker låter kul att prova, även om jag kanske är lite för gammal för att börja med det, eftersom jag inte har någon nostalgi att skylla på. ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 6:25 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Dessutom tycker jag att konceptet spelböcker låter kul att prova, även om jag kanske är lite för gammal för att börja med det, eftersom jag inte har någon nostalgi att skylla på. ;)
Har du god fantasi och tycker om fantasyvärldar så tror jag du kommer gilla en del spelböcker ändå. De jag gillar är skrivna av Ian Livingstone och Steve Jackson (tillsammans eller var för sig), och Joe Dever, och de spelvärldar de beskriver bäst hittar du i serierna Fighting Fantasy, Sorcery och Lone Wolf. FF och LW finns även i nytryck, så de är lättare att få tag på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 05, 2009 9:29 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Cotume skrev:
Har läst om Agatha Christies "Mord klockan fem?"

Är denna med Marple eller Poirot, eller någon annan deckare?

Poirot.

Just nu är jag för upptagen med alla läxor för att hinna läsa. Dumma skola! :evil:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 06, 2009 10:17 am 
Dvärg

Eldalie skrev:
Túrin Turambar skrev:
Får jag ge dig en förhandsinblick? Jordan är fantastisk fram till ungefär 6:e boken på svenska (3:e på engelska), men sedan avtar kvaliteten långsamt och när man är runt bok 13-14 på svenska (7 på engelska) är det totalt värdelöst ... ;) Bara så att du vet, om du ska ge dig på det långa projektet Jordan.
Håller med om detta, men med den invändningen att böckerna börjar någorlunda (men enligt mig inte så himla bra) för att snabbt bli sämre. Jag läste bara de första tre på engelska, sedan tröttnade jag.

Okej. Jag har dragit mig för att börja läsa just på grund av den enorma längden. Även om de nu är delade i den svenska översättningen (ganska vanligt, har jag upptäckt) så är de ju ganska tjocka. Vad kan det vara? 400 sidor? 20 sådana böcker blir en hel del. Jag vet inte riktigt om jag är redo för att kasta mig in i en berättelse som troligen kommer att sträcka sig över flera år. Jag tror att det är lite av ett problem med fantasyförfattarna idag. Böckerna ska vara så ofantligt tjocka och serierna så otroligt långa! Titta bara på G.R.R. Martin som jag läser (är hos mormor och morfar nu, men jag tog inte med mig boken då den är så tjock och tung): 600-700 sidor i andra boken.

Vad beror det på egentligen? Jag tror att författarna ofta drar ut på berättelserna för att få sälja lite extra, tyvärr. En vän till mig har läst större delen av Jordans böcker och han säger att det blir mer och mer av en såpa i slutet. Varför inte bara avsluta i tid så vi slipper Lost-fenomenet? Som nästan alla amerikanska tv-serier börjar den bra (har iofs bara sett avsnitt 1 och 2) och i tredje säsongen blir den dålig för att successivt sjunka i kvalitet tills det inte längre är hållbart att producera fler avsnitt. Serier ska avslutas när de står på toppen. Hellre en lite kortare som är bra från början till slut, än en serie som lever på respirator den sista tiden.

Nå, jag har ju som sagt börjat lyssna lite på den boken och hittills måste jag säga att jag tycker om Jordans stil. Låt oss hoppas att den håller i sig.

Igår var jag på en marknad i staden och hittade ett bokstånd och köpte Da Vincikoden för 39 kr. Okej pris på en bra bok. Ljudboksversionen slutade fungera på ett acceptabelt sätt i mitten, så jag ska läsa klart den i fysisk form har jag bestämt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 7:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kommer inte ihåg namnet exakt, men tror det är något i stil med: Svitjods undergång och Sveriges födelse, av Fredrik lindström och hans bror. Jag har inte kommit så långt, men den verkar lovande, Någon som läst denna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 7:48 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Inte jag iallafall.

Just nu håller jag på med Ett mord anonseras av Agatha Christie.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 9:24 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Kommer inte ihåg namnet exakt, men tror det är något i stil med: Svitjods undergång och Sveriges födelse, av Fredrik lindström och hans bror. Jag har inte kommit så långt, men den verkar lovande, Någon som läst denna?
Jag har den, men har inte läst den ännu. Har annars många böcker i ämnet. Berätta gärna vad du tyckte när du läst lite mer i den.
En underhållande bok i genren jag kan rekommendera är Verner Lindbloms Götland: Sveriges vagga?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 15, 2009 1:23 am 
Master of Doom

Orophin skrev:

Jag har den också, men har inte läst den. Många har sagt till mig att de gillar den, men jag har nästan slutat läsa populärvetenskaplig historia - jag antar att man blir lite "yrkesskadad" av studierna ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 15, 2009 4:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har inte läst det personligen, men känner flera som har gjort det och gett en överväldigande positivt respons, själv har jag bara inte kommit mig för att göra det, någonting annat kom i mellan, som vanligt.

Igår läst jag ut Ray Bradbury:s Fahrenheit 451, det var en riktigt bra bok, väl värd att läsa, det enda som jag fann negativt var att den litterära nivån i boken inte var helt jämn, jag kände att en bit av mitten verkligen bara blev segt skrivet dödtugg. Ett plus var också att det exemplar som fanns inne på mitt lokala bibliotek var så gammalt (tryckt typ 55) att boken verkligen luktade bok! Underbart.. :roll:

Nu så håller jag på med Äcklet av Sartre och Förvillelser av Söderberg. Slöläser mig igen Dwerry också, mest för att få i mig lite fantasy!

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 15, 2009 8:44 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag har nått platsen i Deverry där jag slutade för ett år sedan. The Spirit Stone, snart börjas det på olästa böcker, början på slutet.
Innan har jag läst JM Coetzees I väntan på barbarerna. Jag var inte överdrivet förtjust i den. Den var lite för utdragen och den var inte händelsestyrd, snarare känslo- eller ondskestyrd. Men den hade sina ljusa stunder och jag ångrar inte att jag läste den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 12:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Läser första delen i Riganterna av Gemmel, parrallelt med Lindströms bok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 7:44 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har nu påbörjat Sankt Pers marknad av Ellis Peters, det ska vara en mordgåta men jag har inte kommit till den delen än...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 8:52 am 
Dvärg

Igår blev jag less på Sagan om Drakens Återkomst, eller i alla fall uppläsaren, Maria Samuelsson. Första minuten tycke jag att hon var bra, men sen blev jag less. Jag ogillar hennes uttal av engelska namn. Hon får det att låta så skabbigt. Det är som att hon lägger in ett r före varenda konsonant i de engelska namnen.

Därför började jag lyssna på en bok jag har varit sugen på ett tag: Revolvermannen, av Stephen King. Uppläsaren, Torsten Wahlund, tycker jag är bra och passande.
Boken är mycket bra. Jag gillar verkligen Kings stil i den här boken. Anledningen till att jag skriver "i den här boken" är för att jag aldrig har läst någon bok som han har skrivit tidigare (men nog har jag sett ett antal filmatiseringar).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 05, 2009 9:33 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Läser Skuggan över månskäran av Libba Gray.
Ungdomsbok, ja, men den är verkligen underbar och ger mig en känsla av gammaldags, fantasy äventyr. Synd att den är lite förutsägbar, räknade ut det "stora avslöjandet" redan i början :roll: Men ärligt talat blir läsningen inte mycket sämre för det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]