Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 3:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 10:25 pm 
Maia

Petter skrev:
Jag har sett HP i onsdags. Den var väll okej. Kändes dock väldigt hoppig och snabb.

Jag håller med dig Petter. Jag tycker filmen var bättre än de andra två, men den skulle varit lite längre för att man skulle kunna hänga med i svängarna. Det märktes, på ett positivt sätt att att det var en ny regissör.
Dementorerna (stavas det så?) var inte alls som jag tänkt mig så de förstörde lite av min filmupplevelse. Vingfåle var fin, han såg ut precis som jag hadde tänkt mig.

Senast redigerad av Janna lör jun 12, 2004 11:23 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 10:31 pm 
Wavemaster of the World

Janna skrev:
Dementorerna (stavas det så?) var inte alls som jag tänkt mig så de förstörde lite av min filmupplevelse.

Var de alls det minsta läskiga? Ursäkta att jag bara frågar istället för att gå och se filmeländet själv, men som sagt; jag är rädd att bli av med "mina" bilder, så jag måste höra mig för lite först...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 11:02 pm 
Maia

Crumui skrev:
Janna skrev:
Dementorerna (stavas det så?) var inte alls som jag tänkt mig så de förstörde lite av min filmupplevelse.

Var de alls det minsta läskiga? Ursäkta att jag bara frågar istället för att gå och se filmeländet själv, men som sagt; jag är rädd att bli av med "mina" bilder, så jag måste höra mig för lite först...

Jo, de var läskiga, fast det blev för mycket specialeffekter. Det kunde ha blivit ännu läskigare, men det blev såg för overkligt ut i vissa scener tycker jag. Dementorerna i filmen såg ut som "fladdrande" svarta, flygande figurer men långa tunna, smala fingrar. Man kan kanske jämföra dementorerna med ringvålnaderna som är mer robusta typer.

Senast redigerad av Janna lör jun 12, 2004 11:07 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 11:04 pm 
Wavemaster of the World

Janna skrev:
Inte som de svarta ryttarna i ringen-filmerna som är mera robusta, men läskiga, typer.

Aj då. I min värld är svarta ryttare och dementorer så gott som samma sak. I alla fall utseendemässigt.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 3:39 pm 
Vala

Jag kände också att filmen var väl ok. De hade tagit bort en massa, det måste ju väl göras men det kändes så hackigt. Det jag störde mig mest på att allt såg så annorulunda ut från de två första filmerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 4:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Filmen är bättre än de två första filmerna men jag tycker att det hoppar för mycket och regissören har ändrat för mycket utseendemässigt och de nya uniformena då!!!

mvh
melkor :?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 5:25 pm 
Wavemaster of the World

Har de bytt uniformer också? Det var väl onödigt... :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 6:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag håller med melkor, men jag har nästan bara sett dem i jeans i denna film. :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 7:59 pm 
Maia

[quote="melkor"]regissören har ändrat för mycket utseendemässigt och de nya uniformena då!!![quote]

Det tänkte jag inte på, märkligt att byta uniformerna men jag tycker inte det gör någonting.

Senast redigerad av Janna tor jun 17, 2004 1:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 11:36 pm 
Avar

Den var bättre än dom två första enligt mig, vilket inte säger så mkt om filmen dock...
Är det så att när dementorerna "kysser" så är dom en meter ifrån sitt "offers" mun? Så har inte jag uppfattat det..
Håller med Beledhel, jag tänkte på att dom hade ju nästan bara "vanliga mugglar kläder".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 11:53 pm 
Wavemaster of the World

Petter skrev:
Är det så att när dementorerna "kysser" så är dom en meter ifrån sitt "offers" mun? Så har inte jag uppfattat det..

Inte jag heller... men jag hoppas du överdriver lite när du säger "en meter ifrån sitt offers mun"?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 17, 2004 12:09 am 
Maia
Användarvisningsbild

men, vad alla klagar på småsaker! ni får ursäkta, men om harry har jeans eller klädnad känns så oviktigt om man jämför med själva stämningen i den här filmen. för mig känns det som regissören har gjort en väldigt bra, konstnärlig tolkning av boken. istället för att bekymra sig om huruvida en dementors kyss börjar 10, 20, 50 eller 70 centimeter från munnen kan man tänka på de genidrag som gör den här filmen högst sevärd, i jämföresle med de andra.

**liten spoilervarning, markera nedanstående för att läsa**

ta bara en sådan scen som den när harry, ron, neville, seamus och dean umgås i sin sovsal - helt underbar stämning av kamratskap som helt saknats tidigare. eller blandningen av humor, musik och mysrädsla som utmärker boggart-scenen.

**slut på spoilervarning**

visst finns det en hel del att rynka pannan åt, till exempel att den kunde varit längre, och att vissa viktiga ledtrådar som skulle fått icke-läsare att förstå bättre är utelämnade, men som potter-galning skulle jag absolut inte avråda någon från att se filmen! jag har tappat räkningen på hur många gånger jag läst böckerna (de första tre tar ju högst en dag var), men min bild har inte ändrats nämnvärt med filmerna. det är som med LOTR - man tar till sig det som stämmer och har kvar sin egen bild av det som inte passar in. gå och se filmen och njut av vad som bjuds för sjutton!

EDIT: alla mina edits på den här beror på att jag fifflade med textfärgen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 1:18 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

(utan att ha läst hela diskussionen)

Jag tycker att filmen var BOTTEN, hade väntat mig nåt stort men ush och fy! Aldrig sett nån värre smörja, dom hade ändrat så gott som allt (såg inte hela, gick efter kanske ½). Inget kändes som att det stämde.... varför gjorde dom egentligen så för?!
Kunde dom till exempel inte ha nöjt sig med en repstega upp till spådomskonsten? Nej! Vi bygger en STOR, lång trappa istället!

Sen alla karaktärer, kände knappt igen nån av dom eftersom alla vuxit och blivit helt olika (det är ju inte deras fel... men endå)

Vadå besvikelse....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 3:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

de är ju barn vad hade du väntat dig, fast vissa logiska luckor de kunde ha förklara bättre :D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 6:39 pm 
Maia

Gothmog skrev:
Jag tycker att filmen var BOTTEN, hade väntat mig nåt stort men ush och fy! Aldrig sett nån värre smörja, dom hade ändrat så gott som allt (såg inte hela, gick efter kanske ½). Inget kändes som att det stämde.... varför gjorde dom egentligen så för?!

Sen alla karaktärer, kände knappt igen nån av dom eftersom alla vuxit och blivit helt olika (det är ju inte deras fel... men)

Tycker du att den här filmen var sämre än de två tidigare Gothmog?
Själv tycker inte att filmen är jättebra, men jag tycker inte att den är usel.

Att karaktärerna utvecklas är ju naturligt, och jag tycker det är bra att man märker att de har blivit två år äldre sen den första filmen. Filmerna (och böckerna) skulle bli ganska tråkiga om karaktärerna inte utvecklades, eller?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]