Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor okt 08, 2026 6:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 2:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Låter som ett starkt skäl att inte vilja ha en cannabisbrukare på en verkstad eller t ex ett sjukhus, på samma sätt som jag inte skulle vilja arbeta ihop med en bakfull alkoholbrukare där.

Cannabis ger inget bakrus. Lagringen har inga bieffekter i sig och trögheten är inte bestående och kanske låter värre än vad det är. Man blir ingen sämre arbetare som t.ex. en alkoholist.

Svar på Linglings fråga om koffein:
Det är koffeinet som är farligt. Även örtte ska vara farligt för bl.a. levern. Man går aldrig riktigt säker! :wink: Det är väl en fråga om personliga val antar jag.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 3:09 pm 
Noldo

Älva skrev:
Cannabis ger inget bakrus. Lagringen har inga bieffekter i sig och trögheten är inte bestående och kanske låter värre än vad det är. Man blir ingen sämre arbetare som t.ex. en alkoholist.

Svar på Linglings fråga om koffein:
Det är koffeinet som är farligt. Även örtte ska vara farligt för bl.a. levern. Man går aldrig riktigt säker! :wink: Det är väl en fråga om personliga val antar jag.

Jag menade inte ett bakrus, utan just att ngn är lite trögare och seg, skulle inte vilja jobba ihop med ngn som inte hade vett att sova heller på ett sånt ställe. Traverser med en låda full med motorblock vill jag att den som hanterar är med, och inte att ngn springer i vägen heller.
Men som sagt det kanske lät värre än det är.

Örtte är ju ett kapitel för sig, skulle det gälla alla torkade växter? Eller var det en viss gammal medicinalväxt, kommer inte ihåg vilken? det finns en hysterisk massa olika blandningar av olika växter, och delar av växter som säljs som te.
De absolut vanligaste baserna i örtte är pepparminta, hibiscus (malva) och kamomill, tror att de betraktas som relativt ofarliga - om man inte är allergisk.

En del saker som sålts som ofarligt örtte på hälsokost har i tyska medicinalverkets eller vilka det nu är som kontrollerar örtmediciner/naturmede i Tyskland utgåvor listats med varningar och begränsningar på hur mkt man bör ta om dagen.
Hursomhelst finns det och har funnits mkt stolligheter under rubriken hälsokost!

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 3:15 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Men som sagt det kanske lät värre än det är.

Jo, det är inte som någon sömngångare eller att personen känner sig annorlunda utan kanske mera ett: förlåt, upprepa frågan igen-syndrom ibland.

Just det. Undrar hur reglerna för flugsvamp är? Kände en kille på gymnasiet som aldrig drack eller brukade annat än naturpreparat som han själv plockat. Han kokade te på flugsvamp och ibland stormhatt (mycket giftigt) för att få ett rus. Själv var jag för feg för att provsmaka... Undrar om han begick nåt brott eller om man får göra sig rusmedel på vad naturen kan erbjuda? Fast då borde man ju få odla cannabis såväl som flugsvamp... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 3:34 pm 
Noldo

De flesta rusmedel, eller snarare alla utgår från naturen. Vissa är klassade som droger och olagliga och andra inte. Men det var kanske det du menade.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 3:59 pm 
Noldo

Älva skrev:

Jo, det är inte som någon sömngångare eller att personen känner sig annorlunda utan kanske mera ett: förlåt, upprepa frågan igen-syndrom ibland.

Jo, men en person i det skicket, låter för mig som en risk på en verkstad, säg ett bygge, på vägen eller som medicinutdelare eller göra viktiga analyser på ett labb. Antar att folk är olika känsliga också, så att en del är mer skärpta ändå, andra mer sega - precis som när man missat en natts sömn.
Det finns visdomsord som att man inte ska dricka alkohol kvällen före en arbetsdag och se till att sova innan också, på vissa arbetsplatser gäller det mer än på andra.

Älva skrev:
Just det. Undrar hur reglerna för flugsvamp är? Kände en kille på gymnasiet som aldrig drack eller brukade annat än naturpreparat som han själv plockat. Han kokade te på flugsvamp och ibland stormhatt (mycket giftigt) för att få ett rus. Själv var jag för feg för att provsmaka... Undrar om han begick nåt brott eller om man får göra sig rusmedel på vad naturen kan erbjuda? Fast då borde man ju få odla cannabis såväl som flugsvamp... :?

Som Nardre skrev en del växtpreparat är narkotikaklassade, andra inte. Det kommer in en del "ungar" på akuten som testat saker de läst ska vara "kul", oftast inte som de tänkt sig, de kissar på sig och har ont i huvudet, men problemet är inte så stort att man ids förbjuda alla. Effekterna är sällan såna att man kalla dem beroendeframkallande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 4:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gräs är inte heller beroendeframkallande. Och att det ska vara så svårt att förklara det där med trögheten. Hm, klar i huvudet, sköter uppgifter väl... Bättre än många andra... Hm lite sämre med iq:t vid enstaka tillfällen. Svårt att förklara. Det verkar blivit otroligt missuppfattat. Men jag suger på att förklara.

Visste ni förresten att samma ämne som i LSD finns i flugsvamp?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 5:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har tidigare betraktat Tolkien och den svarta magin som ett lågvattenmärke i Ohlmarks produktion. Priset tas (enligt Tolkiens Ardas recensent) av följande:

"... där röks troligen hasch; antagligen har man också börjat eller kan när som helst börja också med tyngre droger."

Börjar fundera på att omvärdera boken. Ohlmarks verkar ju ha rätt. :-)

Den här helt ointressanta tråden skadar bara sajtens goda rykte. Fimpa tråden!

Inläggsrubrik: OK, jag "fimpar"!
InläggPostat: tor okt 14, 2004 5:20 pm 
Noldo

Ohlmarxisten skrev:
Jag har tidigare betraktat Tolkien och den svarta magin som ett lågvattenmärke i Ohlmarks produktion. Priset tas (enligt Tolkiens Ardas recensent) av följande:

"... där röks troligen hasch; antagligen har man också börjat eller kan när som helst börja också med tyngre droger."

Börjar fundera på att omvärdera boken. Ohlmarks verkar ju ha rätt. :-)

:D :D :D
:oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 5:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling skrev:
Ehm, har du hört talas om snus och tuggtobak? Nikotintuggummi? (F ö inte nyttigt det heller.)

Med oralt intag av cannabis menade jag ett matsmältningsbaserat intag, de du nämnde går ej att svälja, helt enkelt för att nikotinets dödliga dos ligger så nära berusningsdosen. Medan cannabis inte går att dö av.

Lingling skrev:
Källor, jag frågade honom, eftersom han pratat om det tidigare men han gav inte källhänvisningar (Hade dem inte i huvudet på rak arm)

Självklart inte... :)

Lingling skrev:
men att benspyrener är carcinogena är bevisat

Det enda jag sa var att ingen har fått cancer av cannabis, till skillnad från tobak.

Lingling skrev:
OK nu: Citerar mail från “min expert” (han har tyvärr just nu bara tillgång till vad som finns på nätet

Det finns massor på nätet.

Lingling skrev:
Ingen aning om hur trovärdig Wordiq är

Lika trovärdig som vilken amatörsida som helst, det enda som säger något är vetenskapliga källor.

Lingling skrev:
Intaget skulle alltså då vara totalt högre för tobaksrök, men dosen vid varje tillfälle högre för cannabis.

Man kan inte svart på vitt jämföra doser mellan olika substanser utan att ta hänsyn till en mängd faktorer, framför allt toxiskhet.

Lingling skrev:
Frågan är då om t ex legalisering och ökad acceptans skulle förändra intagsmönstren och öka brukarnas intag?

Det är bara att kolla på t.ex. Holland. Där röker inte fler trots att det är avkriminaliserat. I USA är det vanligare att röka än i Holland.

Lingling skrev:
Den mest kända aktiva substansen i cannabis är THC, tetrahydrocannabinol, den är fettbindande

Älva skrev:
THC lagras i hjärnan upp till tre månader sen försvinner det.

THC bryts ner till inaktiva metaboliter inom 1-2 dagar efter intag.

Lingling skrev:
För folkhälsan totalt är det knappast en vinst att öka tillgängligheten, acceptansen och spridningen av en drog till

Börja med att avkriminalisera personligt bruk, det innebar varken en ökning av tillgängligheten eller spridningen. Och man vill acceptera det eller inte är upp till var och en, oavsett legal status.

Lingling skrev:
Vad jag vet är målen att få ner konsumtionen av lätta droger också.
Tror du att cannabisbruket skulle gå ner om det legaliserades? Att det totala bruket av "lättare" droger skulle gå ner?

Ja, återigen hänvisar jag till Holland.

Älva skrev:
Visste ni förresten att samma ämne som i LSD finns i flugsvamp?

Nej.

Ohlmarxisten skrev:

Skadar det sidans rykte att föra en politisk debatt? I så fall bör nog ett antal trådar till slängas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 5:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

KIDS! DON'T TRY THIS AT HOME!

Nej, flugsvamp(ar) innehåller inte LSD. LSD är en syntetisk drog.

Visserligen medför intag av röd, brun och panterfläcking flugsvamp hallucinationer (ett resultat av de nervpåverkande ämnena ibotensyra och muscimol), men även domningar, illamående, magont, kräkningar och kramper hör till förgiftningsbilden. Dessutom är bakruset någonting alldeles särdeles, med ledvärk och smärta i ryggen förutom "normal" bakfyllekänsla. Vit och lömsk flugsvamp ger inte något rus, däremot irreparabla leverskador - om man överlever. Flugsvamp är inte att rekommendera, ens om "man vet vad man håller på med" (och folk som hävdar att de vet vad de håller på med gör i nio fall av tio inte alls det, enligt min erfarenhet). Svampar är också notoriskt oregelbunda vad gäller innehåll av de aktiva substanserna.

Däremot innehåller svampen toppslätskivling ämnet psilocybin - vilket ger hallucinationer och synvillor. Det är psilocybin som har en struktur som liknar LSD. I större doser ger det förlust av verklighetsuppfattningen och förlorad känsla av sig själv. Det ruset lär man också kunna fastna i för gott, om det vill sig illa. Dessutom är toppslätskivling lätt att förväxla med spindelskivlingar. Dessa ger inte heller något rus, däremot irreparabla skador på njurarna. Säg hej till ett liv med dialys!

Bara för att det är en naturprodukt behöver det inte vara ofarligt. Jag håller mig till kantareller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:01 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:

Jag håller med Nerloth. Och gillar du inte tråden så kan du ju låta bli att läsa den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 7:04 pm 
Snaga

Hej på dej Nerloth. Det kanske är fel av Lingling att kalla mig "expert" för cannabis har jag zilch erfarenhet av själv. Fast det har ju inte du heller va? Hursomhelst så ser jag nog din källa, Erowid, som rätt så knarkvänlig. Och deras länkar innehöll väl inte så väldigt mycket matnyttigt om metabolisering och upplagring i fett?

Om du vill ha exempel på att cannabisrök är onyttig ur mutagensynpunkt, gå in på
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez
och pröva med ID-koderna 1233890 och 1556833 i sökfältet.

Huruvida man alltid blir dum av att röka hasch vet jag inte. Fast vi hade en praktikant på jobbet som gjorde det och han var rätt väck måndag, tisdag, onsdag...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 7:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Du efterlyste vetenskapliga rön som pekar på negativa effekter av cannabis-användande. En intressant syntes i ämnet publicerades i julinumret av Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, av Med. och Fil. Dr Harold Kalant.

Först konstateras att mycket av forskningen om cannabis på senare år har koncentrerats på möjlig medicinsk användning av cannabis och -cannabisderivat. Forskning på de negativa sidorna av cannabisanvändning har främst fokuserat på cannabisrelaterade trafikolyckor, beroende av cannabis och psykiatriska effekter av cannabis. Viss forskning har ägnats åt cannabisrökningens effekt på lungorna, ev. cancerframkallande egenskaper och kognitiv förmåga.

Jag hoppar i stort sett över trafikaspekten här, jag hoppas att även Nerloth anser att majarökning och bilkörning inte hör ihop. Vill dock helt kort säga att cannabis minskar såväl varseblivningsförmågan och reaktionsförmågan på ett sätt som är olämpligt för en bilförare.

Påverkan på luftvägarna
Vad beträffar cancer så har det bevisats att regelbunden cannabisrökning medför kroniska inflammatoriska förändringar i de övre luftvägarna, vilket visar sig som kronisk hosta, slem i luftvägarna och andnöd. I en nyazeeländsk studie var dessa symptom mellan 66% och 144% vanligare bland cannabisrökare än bland ickerökare - och då har man korrelerat för att många cannabisrökare även röker tobak. Ett sådant dubbelbruk är också skadligare än enbart bruk av den ena substansen. Även KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) har påvisats hos cannbisrökare.

Cannabisrök är bevisat cancerogen på cellkulturer. Vid vävnadsprov från luftvägarna hos cannabisrökare har man även funnit cellförändringar som är förstadiet till cancer. Enligt en annan studie löper cannabisrökare i medeltal mer än två och en halv gång så hög risk att drabbas av cancer än icke-rökare. Risken ökade ännu mer desto oftare cannabisrökning skedde och desto längre det pågått.

Psykiska effekter
Akuta psykoser orsakade av cannabisbruk är en välkänd bieffekt. Dock verkar det inte vara så sällsynt som Nerloth hävdar: i en studie uppgav 15% av cannabisanvändarna att de någon gång hade upplevt psykotiska symptom av bruket. Cannabis har också bevisats medföra en ökad risk för att utveckla schizofreni.

Ett annat fält är hur cannabisanvändning sammanfaller med andra psykiska sjukdomstillstånd. Cannabis har bland annat visats vara förknippat med panikångest. Nivån på cannabis- och tobaksrökningar har också visat sig korrelera mycket väl med sämre mental hälsa - ju högre användning av tobak och cannabis, desto större risk att personen även hade mentala problem. En annan studie har visat att ett cannabisintag på en gång i veckan eller oftare medför dubbelt så hög risk för senare depressioner eller ångestattacker. Kvinnor som rökte cannabis dagligen löpte fem gånger så hög risk att drabbas av en allvarlig depression.

Källa: Harold Kalant, 2004. Adverse effects of cannabis on health: an update of the literature since 1996. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, Volume 28, Issue 4.

Senast redigerad av Sarvi tor okt 14, 2004 7:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 7:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth, om du inte fattar att det här skadar sajtens rykte, då är du bra dimmig. Sedan kan du tycka att det beror på att det finns en moralisk majoritet, men det är en helt annan fråga. Det här skadar sajten!

Och Fëanor, tror du att ryktet inte skadas bara för att jag inte läser tråden? Det gör väl verkligen från eller till. Lite dimmig du med?

Nu tänker inte jag skriva mer i den här tråden. Jag hoppas någon av de som borde bry sig mer, ser till att den här tråden fimpas. Det är ju inte min sajt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 7:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Förbjud både alkohol och tobak också istället!

Här ska inte förbjudas någon alkohol! Jag kommer att försvara mina Highland och Islay Single Malt med vapen i hand, om så krävs! :wink:

Och, i förebyggande syfte, innan någon beskyller mig för att vara brottsligt inkonsekvent:
Ralph Waldo Emerson skrev:
"A foolish consistency is the hobgoblin of little minds."

8)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]