Lingling skrev:
Ehm, har du hört talas om snus och tuggtobak? Nikotintuggummi? (F ö inte nyttigt det heller.)
Med oralt intag av cannabis menade jag ett matsmältningsbaserat intag, de du nämnde går ej att svälja, helt enkelt för att nikotinets dödliga dos ligger så nära berusningsdosen. Medan cannabis inte går att dö av.
Lingling skrev:
Källor, jag frågade honom, eftersom han pratat om det tidigare men han gav inte källhänvisningar (Hade dem inte i huvudet på rak arm)
Självklart inte...

Lingling skrev:
men att benspyrener är carcinogena är bevisat
Det enda jag sa var att ingen har fått cancer av cannabis, till skillnad från tobak.
Lingling skrev:
OK nu: Citerar mail från “min expert” (han har tyvärr just nu bara tillgång till vad som finns på nätet
Det finns massor på nätet.
Lingling skrev:
Ingen aning om hur trovärdig Wordiq är
Lika trovärdig som vilken amatörsida som helst, det enda som säger något är vetenskapliga källor.
Lingling skrev:
Intaget skulle alltså då vara totalt högre för tobaksrök, men dosen vid varje tillfälle högre för cannabis.
Man kan inte svart på vitt jämföra doser mellan olika substanser utan att ta hänsyn till en mängd faktorer, framför allt toxiskhet.
Lingling skrev:
Frågan är då om t ex legalisering och ökad acceptans skulle förändra intagsmönstren och öka brukarnas intag?
Det är bara att kolla på t.ex. Holland. Där röker inte fler trots att det är avkriminaliserat. I USA är det vanligare att röka än i Holland.
Lingling skrev:
Den mest kända aktiva substansen i cannabis är THC, tetrahydrocannabinol, den är fettbindande
Älva skrev:
THC lagras i hjärnan upp till tre månader sen försvinner det.
THC bryts ner till inaktiva metaboliter inom 1-2 dagar efter intag.
Lingling skrev:
För folkhälsan totalt är det knappast en vinst att öka tillgängligheten, acceptansen och spridningen av en drog till
Börja med att avkriminalisera personligt bruk, det innebar varken en ökning av tillgängligheten eller spridningen. Och man vill acceptera det eller inte är upp till var och en, oavsett legal status.
Lingling skrev:
Vad jag vet är målen att få ner konsumtionen av lätta droger också.
Tror du att cannabisbruket skulle gå ner om det legaliserades? Att det totala bruket av "lättare" droger skulle gå ner?
Ja, återigen hänvisar jag till Holland.
Älva skrev:
Visste ni förresten att samma ämne som i LSD finns i flugsvamp?
Nej.
Ohlmarxisten skrev:
Den här helt ointressanta tråden skadar bara sajtens goda rykte. Fimpa tråden!
Skadar det sidans rykte att föra en politisk debatt? I så fall bör nog ett antal trådar till slängas.