andersson skrev:
Varför denna aggressivitet mot USA och Republikanerna? Självklart så kan amerikanarna mindre om Europa än svenskarna. Hur många av svenskar är kunniga om USA? Det finns för och nackdelar med USA.
Jag kan sätta en peng på att Svenskarna generellt sett kan mer om USA än Amerikanarna om något annat jävla land.
andersson skrev:
Det finns flera saker i det amerikanska valsystemet som jag ser som bättre än i det svenska. Främst att kandidaterna är tvingade att redovisa varifrån kampanjmedlen kommer. Det nämns ofta hur valet i Florida skall vara omtvistat. Rösterna räknades flera gånger, varje gång fick Bush majoritet. Slutligen så bestämde Högsta Domstolen att de rösträkningar som gjorts var giltiga. Låt mig påminna om att vi i Stockholm hade flera fall av valfusk vid senaste valet. Bland annat så skall en person har poströstat åt andra utan att ha deras fullmakt.
Högsta domstolen där det satt Republikaner i majoritet ja!
Ska vi ta det negativa skillnaderna? Listan skulle kunna göras ändlös.
Här i Sverige behöver man inte registrera sig för att få rösta. ALLA har rätt att rösta även om du har begått brott och oavsett var du bor.
Vi har en jävligt mycket enklare valprocess här i Sverige.
Här kryssar

vi för kandidaten med en vanlig penna tänk så komplicerat man kan göra det om man bara vill.
andersson skrev:
Angående intelligens så kan jag konstatera att jag hittills inte hört medlemmar ur USA:s regeringen yttra sig förolämpande om svenska företrädare på samma sätt som jag hört svenska göra det.
Kanske för att vi i Sverige faktiskt tillsätter folk som vet lite om omvärlden? (Nu vet jag dock ingen Minister som förolämpat en amerikansk dito gärna något exempel)
andersson skrev:
USA:s media är knappast kontrollerad av Republikanerna. Vissa delar stödjer Bush, vissa Kerry. Som svensk erkänner jag att jag har svårt för att kalla något annat lands media för partisk. Vi har tillräckliga egna problem där. Minns hur media agerade under senaste valkampanjen.
Jo det stämmer till viss del dock kallar vi exempelvis inte Fredrik Reinfelth under benämningen sveriges första Amerikanska president
(Se dokumentären om FOX för någon vecka sedan där kommentatorerna använde Kerrys franskakunskaper i en nedsättande ton och kallade honom Amerikas förste franska presidentkandidat.)
andersson skrev:
Europa kan nog inte isolera sig från USA, om vi inte medvetet vill minska vår ekonomi med en 20%.
Sant
andersson skrev:
Nog har USA varit dominernade efter andra världskriget, men att inte lyckas komma på något land som varit grymmare eller ondare? Då letar man inte särskilt noga. Om någon så önskar så kan jag räkna upp åtskilliga grymheter som amerikanarna inte lyckats komma upp i samma klass. Vår historia är faktisk rätt deprimerande ibland. Det fanns en anledning till att Tolkien ansåg att människan hade nära till det onda.
Håller också med dig. Men det som stör med USAs ondska förutom att den är ond

är hyckleriet, att de verkligen menar att de aldrig gjort något ont i världen.