Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 10:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 8:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Undrar varför :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 8:47 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Intressant är att en ganska övertygande majoritet av alla araber i USA röstade republikanskt förra valet, men i år var det demokraterna som dominerade den gruppen.

Det är väl bara logiskt. De flesta muslimer är konservativa så därför röstade de på Bush i förra valet. Men efter 11:e september så diskrimineras de ju utav bara helvete så de är ju bara naturligt att de vill ha ett regimskifte.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 8:51 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Danne skrev:
Intressant är att en ganska övertygande majoritet av alla araber i USA röstade republikanskt förra valet, men i år var det demokraterna som dominerade den gruppen.

Det är väl bara logiskt. De flesta muslimer är konservativa så därför röstade de på Bush i förra valet. Men efter 11:e september så diskrimineras de ju utav bara helvete så de är ju bara naturligt att de vill ha ett regimskifte.

Jag håller med! Har inte sagt något annat heller...

Man trodde tydligen att de muslimska väljarna skulle påverka utgången, eftersom de har sina "starka fästen" i vissa utav nyckelstaterna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 9:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
det är lite svårt att vara 'rasistisk' eftersom de flesta republikaner är av samma 'ras' som jag. över lag är de som tillhör en annan 'ras', dvs afro-amerikaner, latinamerikaner etc demokrater. alltså den sida jag höll på i valet. bara så att det inte blir några missförstånd menade jag med mitt inlägg att det är skrämmande att usa:s regering håller så mycket från sitt eget folk. jag tror inte alls att amerikaner är ointelligenta - man lär sig utifrån vad ens land visar en.

jag vet att du sade 'innan' - ville bara reda ut eventuella missförstånd.

Jag vet det - välj "främlingsfientlig" istället för rasism, om det får någon att känna sig bättre då. Enligt NE så förekommer rasism ofta i överförd betydelse, citat: "när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag." Även om främlingsfientlighet kanske är mer lämpat som term. Jämför den hypotetiska meningen efter, tja, en massaker på en skola exvis: "Ja, det vet väl alla hur amerikaner och deras våldskultur är" med "Ja, det vet väl alla hur muslimer och deras våldskultur är". De är båda generella, svepande åsikter färgade av fördomar om respektive grupp.

Tendensen är densamma - att nedvärdera och generalisera om någon grupp som defineras (bland annat) av deras kultur och etnicitet. Jmf: Rasism och xenofobism var ett kraftfullt inslag i Jugoslaviska inbördeskriget, men det är ändå svårt att hävda att de olika etniciteterna i områden på något sättt tillhörde olika "raser".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:35 pm 
Sinda

Det verkar som att USA valen numera handlar om religion än om politik. Enligt Rosenbergs dokumentär så anser många amerikaner att den ena kandidaten representerar ondskan, och den andra godheten. Några påstod tom. att Bush är utvald av gud... :?
Åt helv*** med den guden i så fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:50 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

För att citera Lisa Simpson ur hennees uppsats "Cesspool on the Potomac" (från "The Simpsons"- avsnittet "Mr. Lisa goes to Washington"): "And truly, this will be one nation under the dollar, with liberty and justice for none."

Hear hear!

Finns det någon här som är kunnig i politik? Varför kan inte Europa helt enkelt skära av och isolera USA, precis som USA och vi (orättmätigt), på USA:s begäran gör med Kuba. Behöver vi verkligen USA så mycket?

Senast redigerad av Fëanor ons nov 03, 2004 10:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:53 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Behöver vi verkligen USA så mycket?

Vilket annat land skulle annars diktera mode i Sverige?! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:55 pm 
The Magnificent

Incánus skrev:
Det verkar som att USA valen numera handlar om religion än om politik. Enligt Rosenbergs dokumentär så anser många amerikaner att den ena kandidaten representerar ondskan, och den andra godheten. Några påstod tom. att Bush är utvald av gud... :?
Åt helv*** med den guden i så fall.

:lol: :lol:

Jag håller med helt och fullt. Dessutom känns det så hemskt hur de använder folk i sin reklam. T.ex. en kvinna som överlevt i 9/11 och då fått en kram av Bush offentligt. Och det jon sa var att hon "tjände sig såå tryck när han var där". Fy fan vilket sätt att utnyttja folk, som de gör när de sitter med mörka barn i knät och vinkar till folket tillsammans. Allt för PR. :x

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Vilket annat land skulle annars diktera mode i Sverige?!

Ho ho ho! för att citera Dudley Smith.

Gott råd: locka inte in Mig i en diskussion om mode!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 11:15 pm 
Noldo

Varför denna aggressivitet mot USA och Republikanerna? Självklart så kan amerikanarna mindre om Europa än svenskarna. Hur många av svenskar är kunniga om USA? Det finns för och nackdelar med USA.
Det finns flera saker i det amerikanska valsystemet som jag ser som bättre än i det svenska. Främst att kandidaterna är tvingade att redovisa varifrån kampanjmedlen kommer. Det nämns ofta hur valet i Florida skall vara omtvistat. Rösterna räknades flera gånger, varje gång fick Bush majoritet. Slutligen så bestämde Högsta Domstolen att de rösträkningar som gjorts var giltiga. Låt mig påminna om att vi i Stockholm hade flera fall av valfusk vid senaste valet. Bland annat så skall en person har poströstat åt andra utan att ha deras fullmakt.

Angående intelligens så kan jag konstatera att jag hittills inte hört medlemmar ur USA:s regeringen yttra sig förolämpande om svenska företrädare på samma sätt som jag hört svenska göra det.

USA:s media är knappast kontrollerad av Republikanerna. Vissa delar stödjer Bush, vissa Kerry. Som svensk erkänner jag att jag har svårt för att kalla något annat lands media för partisk. Vi har tillräckliga egna problem där. Minns hur media agerade under senaste valkampanjen.

Europa kan nog inte isolera sig från USA, om vi inte medvetet vill minska vår ekonomi med en 20%.

Nog har USA varit dominernade efter andra världskriget, men att inte lyckas komma på något land som varit grymmare eller ondare? Då letar man inte särskilt noga. Om någon så önskar så kan jag räkna upp åtskilliga grymheter som amerikanarna inte lyckats komma upp i samma klass. Vår historia är faktisk rätt deprimerande ibland. Det fanns en anledning till att Tolkien ansåg att människan hade nära till det onda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 11:36 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

andersson skrev:
Varför denna aggressivitet mot USA och Republikanerna? Självklart så kan amerikanarna mindre om Europa än svenskarna. Hur många av svenskar är kunniga om USA? Det finns för och nackdelar med USA.

Jag kan sätta en peng på att Svenskarna generellt sett kan mer om USA än Amerikanarna om något annat jävla land.

andersson skrev:

Det finns flera saker i det amerikanska valsystemet som jag ser som bättre än i det svenska. Främst att kandidaterna är tvingade att redovisa varifrån kampanjmedlen kommer. Det nämns ofta hur valet i Florida skall vara omtvistat. Rösterna räknades flera gånger, varje gång fick Bush majoritet. Slutligen så bestämde Högsta Domstolen att de rösträkningar som gjorts var giltiga. Låt mig påminna om att vi i Stockholm hade flera fall av valfusk vid senaste valet. Bland annat så skall en person har poströstat åt andra utan att ha deras fullmakt.

Högsta domstolen där det satt Republikaner i majoritet ja!
Ska vi ta det negativa skillnaderna? Listan skulle kunna göras ändlös.
Här i Sverige behöver man inte registrera sig för att få rösta. ALLA har rätt att rösta även om du har begått brott och oavsett var du bor.
Vi har en jävligt mycket enklare valprocess här i Sverige.
Här kryssar :shock: vi för kandidaten med en vanlig penna tänk så komplicerat man kan göra det om man bara vill.

andersson skrev:
Angående intelligens så kan jag konstatera att jag hittills inte hört medlemmar ur USA:s regeringen yttra sig förolämpande om svenska företrädare på samma sätt som jag hört svenska göra det.

Kanske för att vi i Sverige faktiskt tillsätter folk som vet lite om omvärlden? (Nu vet jag dock ingen Minister som förolämpat en amerikansk dito gärna något exempel)

andersson skrev:
USA:s media är knappast kontrollerad av Republikanerna. Vissa delar stödjer Bush, vissa Kerry. Som svensk erkänner jag att jag har svårt för att kalla något annat lands media för partisk. Vi har tillräckliga egna problem där. Minns hur media agerade under senaste valkampanjen.

Jo det stämmer till viss del dock kallar vi exempelvis inte Fredrik Reinfelth under benämningen sveriges första Amerikanska president
(Se dokumentären om FOX för någon vecka sedan där kommentatorerna använde Kerrys franskakunskaper i en nedsättande ton och kallade honom Amerikas förste franska presidentkandidat.)

andersson skrev:
Europa kan nog inte isolera sig från USA, om vi inte medvetet vill minska vår ekonomi med en 20%.

Sant

andersson skrev:
Nog har USA varit dominernade efter andra världskriget, men att inte lyckas komma på något land som varit grymmare eller ondare? Då letar man inte särskilt noga. Om någon så önskar så kan jag räkna upp åtskilliga grymheter som amerikanarna inte lyckats komma upp i samma klass. Vår historia är faktisk rätt deprimerande ibland. Det fanns en anledning till att Tolkien ansåg att människan hade nära till det onda.

Håller också med dig. Men det som stör med USAs ondska förutom att den är ond :) är hyckleriet, att de verkligen menar att de aldrig gjort något ont i världen.

Senast redigerad av Théoden Ednew ons nov 03, 2004 11:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 11:55 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Kanske för att vi i Sverige faktiskt tillsätter folk som vet lite om omvärlden? (Nu vet jag dock ingen Minister som förolämpat en amerikansk dito gärna något exempel)

Det var väl Jan O. Karlsson som kallade George Bush för "den där jävla texasgubben", eller något i den stilen. Så är han ju inte längre minister heller... :roll:

Citera:
Jo det stämmer till viss del dock kallar vi exempelvis inte Fredrik Reinfelth under benämningen sveriges första Amerikanska president

Gör vi? För övrigt: vad har det med medias partiskhet att göra?

Citera:
(Se dokumentären om FOX för någon vecka sedan där kommentatorerna använde hans franskakunskaper i en nedsättande ton och kallade honom Amerikas förste franska presidentkandidat.)

Vem då? Reinfeldt? :wink: Nej, jag vet att det var Kerry, men för folk som inte sett dokumentären kan det vara lite svårt att lista ut av ditt inlägg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 11:57 pm 
Noldo

Citera:
Högsta domstolen där det satt Republikaner i majoritet ja!

På vilket sätt förändrar detta rösträkningen? Bush hade hela tiden majoritet, skall man räkna rösterna tills man får ett "korrekt" resultat och därefter sluta?

Citera:
ALLA har rätt att rösta även om du har begått brott och oavsett var du bor.

Jag har inte hört att bostadsort kan göra att man inte får rösta i USA. Varför är det mer rätt att en brottsling får rösta? I Sverige får även mentalsjuka rösta, är det mer rätt?

Citera:

Känns citatet "jävla texasgubbe" igen? Behöver jag verkligen besvara frågan om de svenska ministrarnas kompetens?

Citera:
Men det som stör med USAs ondska förutom att den är ond är hyckleriet, att de verkligen menar att de aldrig gjort något ont i världen.

Det gäller även de andra länderna. Har du missat hur Rysslands parlament har skickat krav till de baltiska länderna att de skall betala för den militära utrustningen som den sovjetiska armen lämnade?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:01 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det var väl Jan O. Karlsson som kallade George Bush för "den där jävla texasgubben", eller något i den stilen. Så är han ju inte längre minister heller... :roll:

Ja men det har inget med intelligensen att göra. sedan får man fråga sig om det är nedsättande? Prova tex att säga jävla värmlänning till mig (Blir bara stolt)
Danne skrev:
Gör vi? För övrigt: vad har det med medias partiskhet att göra?

Nej vi gör det inte :!: Föstår dock inte riktigt vad du menar :wink:

Danne skrev:
Vem då? Reinfeldt? :wink: Nej, jag vet att det var Kerry, men för folk som inte sett dokumentären kan det vara lite svårt att lista ut av ditt inlägg.

Ändrat det...

Senast redigerad av Théoden Ednew tor nov 04, 2004 12:11 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:08 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

andersson skrev:
På vilket sätt förändrar detta rösträkningen? Bush hade hela tiden majoritet, skall man räkna rösterna tills man får ett "korrekt" resultat och därefter sluta?

Det förändrar saker eftersom de såg en andledning till att stoppa det. Och ja en partisk domstol ska inte avvgöra ett demokratiskt val.

andersson skrev:
Jag har inte hört att bostadsort kan göra att man inte får rösta i USA. Varför är det mer rätt att en brottsling får rösta? I Sverige får även mentalsjuka rösta, är det mer rätt?

Ja mentalsjuka och kriminella ska ha rösträtt eftersom de ska ha rätt att förändra sin situation.
Bostadsort handlar om att vallagarna skiljer sig från delstat till delstat. I vissa delstater måste du ha bott ett visst antal år i delstaten för att få registrera dig. Annars måste du registrera dig i din senaste delstat något som många fattiga inte har råd med (Resan).

andersson skrev:
Känns citatet "jävla texasgubbe" igen? Behöver jag verkligen besvara frågan om de svenska ministrarnas kompetens?

Se ovanstående inlägg.

andersson skrev:
Det gäller även de andra länderna. Har du missat hur Rysslands parlament har skickat krav till de baltiska länderna att de skall betala för den militära utrustningen som den sovjetiska armen lämnade?

Ja det hade jag missat men grejen är att USA existerar som en stormakt idag. Jag ogillar alla som hycklar krigar dödar osv. Vad spelar det för roll vad Sovjet/Ryssland gjort? jag sade inget om dem i inlägget.

Senast redigerad av Théoden Ednew tor nov 04, 2004 12:13 am, redigerad totalt 2 gånger.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]