Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 4:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 8:49 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Sarvi skrev:
@Virre: Nejdå - fortsätt bara! Det kommer - jag har bara fotat i knappt två år. Tips: ha alltid (och jag menar alltid) kameran med, och ta mycket bilder! Fina tillfällen finns överallt - tricket är bara att vara där med en kamera när det händer. Jag gillade speciellt bilden på dansösen - själv är jag högst medelmåttig på att fotografera människor.

Dom allra flesta av mina tagna bilder kastar jag direkt, dom är bara skit. På varje bild som ni ser här ovan så tar jag kanske hundra bilder - 80 av dessa är skräp, 20 är passabla och en eller två är bra. Tack gode gud för digitalkameran! För dom som är intresserade av den tekniska biten, så har jag en liten Minolta Dimage Xi med 3x zoom, 3,2 MP. Ingenting märkvärdigt alltså. En del av bilderna ovan är beskurna - det är svårt att få begränsningen rätt direkt i kameran :)

Hmm... jag har hållit på bra mycket längre, fast av och till iofs. Så det kan man skylla på. Jo, just dansösen har jag ju faktiskt fått känslan i scenuppträdet i, medanns de andra uppvisningarna och konserterna som var vid samma tillfälle inte riktigt flött mig i händerna på samma sätt, om jag uttrycker mig så.... lika så inte folkdansövningsbilderna jag också tog i helgen, jag testade även min kameras filmförmåga, som inte är speciellt överdådig, (och om jag viste var jag kunde lägga ut filmen hade jag gjort det), men typiskt nog så blev ljuset helt befängt på de mesta bilderna. Jag har en Fujifilm Finepix A120 på 2.1mpx, inget vidare alltså. Duger mestadels till utomhusbilder med bra ljussättning från början. Dagensskörd innehåller mest jobbbilder (flickr har en biblioteksgrupp....) men lite annat. T.ex. en fågel som jag såg skutta över väggen med en mask i munen (ett mirakel att ingen bil körde på den, eller mig när jag stirade på den igenon kamera linsen) men jag misstänker att jag inte kom tillräkligt nära för en bra närbild.

En sak jag har svårt får är att få till djurögon, både när jag haft hästar och hundar som motiv har ögon blivit helt bisara, oftast är det ljuset som gjort det hela ohållbart, reflektion som gör att ögonen ser kritvita ut...

Får lägga till fågeln, så ni ser med egna ögon och några andra av dagens skörd....

Bild

mysigt hus
Bild

Det här är mer fantasyaktigt än den första, men nästan samma plats....
Bild

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 11:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kul att se folks foton! Sarvi, helt otroligt grymma bilder du fått till. Älskade den på ormen (helt rätt fokus) och den första av höstskogarna. Däremot framkallar spindeln obehagliga minnen. Jag satt uppe sent en kväll och skrev på en uppsats. Sträckte mig bakåt för att gäspa och tänja på armarna, tittar upp i taket och där sitter den. Visst var den runt 6-7 cm i diameter. Rakt ovanför mitt huvud, och taken i studentrummen är inte höga... Jag ringde faktiskt väktarna så fick de plocka bort den. Till tröst sade de att de hade ryckt ut för mindre spindlar...

Även jag har en diggis. Här ett extremt smalt urval av bilder sedan jag köpte den (en Konica Revio, 5.0 megapixlar... lite onödigt, men rätt vad det är så kanske jag vill skriva ut A2-bilder... Erm) för snart 2 år sedan. Jag har väl runt 1700 bilder i arkivet...

Bild

Från ett shintotempel i Nara, Japan.

Bild

Trädgård i Kyoto.

Bild

Konsert (Super Furry Animals) på universitetet.

Bild

Installation på Tate Modern. Konstnären var isländsk och hade satt upp en sol i taket...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vilka underbara bilder vanja.Själv har jag supersvårt att få till konsertbilder. Blir mest någon orangeaktig brun sörja med en massa gubbar som springer omkrign i mitten.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 9:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Mitt tips är att stå nära och aldrig, aldrig använda blixt. Jag skyr blixten som pesten, och det gäller i princip alla bilder. Den enda gången jag använder mig av blixt är när det är något jag vill komma ihåg i mörkret. Annars brukar jag resonera så att om man behöver blixt så är det för mörkt :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 10:13 am 
Maia
Användarvisningsbild

Konsertbilder är ju nästan lögn att få till, iallfall med min digikamera - alldeles för litet ljusinsläpp. Jag tar aldrig sådana bilder med blixt, inte heller med zoom. Blixten är för klen och räcker aldrig fram (och räcker den fram så sabbas stämningen), och zoomen stjäl för mycket ljus så det blir för långa exponeringstider. Hög ASA är nödvändigt, även om det blir kornigt/brusigt. Är man på ett lugnt, dunkelt ställe är stativ eller åtminstone någon sorts stöd bra, men det är ju inte alls funkis på exvis konsert. Svårt, jag håller med. Vanjas konsertbild är jättebra. Och som Robert Capa sade: "If your pictures aren't good enough, you aren't close enough" :wink:

Vanja, din spindel var säkert samma art som den på mitt foto, nämligen Tegenaria atrica. Varning för för spindelrädda för att klicka på länken! :)

Åh, Tate-bilden är helt fantastisk - det ser ut som om folk vandrar in i den uppåtgående solen! Typ egyptiskt Ra-tempel eller nåt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 3:41 pm 
Master of Doom

Sarvi skrev:
Hösten gör sitt intåg med...

Dimmiga skymningar...
Bild

Och flammande lövverk.
Bild

De här var ju sinnessjukt snygga!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 31, 2005 9:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bläddrade lite i arkivet, hittade några andra skapliga bilder.

En flickslända, av något slag.
Bild

En liten groda.
Bild

Nässelfjäril på en rudbeckia.
Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 10:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fina närbilder. Trollsländor är så vackra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 8:45 am 

några nya....

mera Valboån....
Bild

Moln...
Bild

--------

hmm snart kommer kort på kattungar förhopningsvis....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 8:50 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vilken saftig grönska vid ån där!

Himlen var härlig. Sådär känns det när man ligger på rygg och kikar upp en fin somarmorgon.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 07, 2005 10:40 pm 

(lite småproblem muter muter)
Bilderna finns faktiskt i mindre format på flickr.com sidan....
1st edition Silmarillion (= från lite olika vinklar. Tyvär inget omslag.... (och det bör inte vara (c)opyrightbrott eftersom den här texten hänvisar till den och de faktiskt inte går att avgöra detaljer osv.

Bild
(Vänstersida när det så att säga börjar)

Bild
(Högersida när det så att säga börjar... )

Bild
(kartan, den är riktigt trevlig och i grymt skick)

------------
Delad Tolkienhylla
-------------

Bild
Ja jag kunde gjort bilden bättre....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 8:24 am 

vad tyst det blev här då... nåja alla kanske har semester.... här kommer iaf bilderna från Ransäter och Midsommarfirande. Mycket folkdans/musik saker blir det....

Spelmän och Dansare på Dals minimidsommarturne....

Bild

Bild

Bild

Bild

(Kadrilj)
Bild

Bild

Ransäster....
Jag har glömt vad älven heter, men de som vet kommer säkert upplysa om det...

Älven:
Bild

Bild

Diskning i Älven:
Bild

Buskspel eller kanske, farstuspel
Bild

kommentarer, snälla... ? (;

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 9:51 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vad ska jag säga? Underbara sommarbilder vilket sammanfattar mina favoritelement under dennas årstid. Vatten och Sol.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 1:32 pm 

Théoden Ednew skrev:
Vad ska jag säga? Underbara sommarbilder vilket sammanfattar mina favoritelement under dennas årstid. Vatten och Sol.

så solbränd som jag blev när jag tog folkdansbilderna så borde det märkas ja....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 02, 2005 7:16 pm 
Uruk

Vilka vackra bilder! Onskar jag var en lika bra fotograf. Midsommarbilderna far mig att langta hem..... :cry:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]