Sarvi skrev:
@Virre: Nejdå - fortsätt bara! Det kommer - jag har bara fotat i knappt två år. Tips: ha alltid (och jag menar alltid) kameran med, och ta mycket bilder! Fina tillfällen finns överallt - tricket är bara att vara där med en kamera när det händer. Jag gillade speciellt bilden på dansösen - själv är jag högst medelmåttig på att fotografera människor.
Dom allra flesta av mina tagna bilder kastar jag direkt, dom är bara skit. På varje bild som ni ser här ovan så tar jag kanske hundra bilder - 80 av dessa är skräp, 20 är passabla och en eller två är bra. Tack gode gud för digitalkameran! För dom som är intresserade av den tekniska biten, så har jag en liten Minolta Dimage Xi med 3x zoom, 3,2 MP. Ingenting märkvärdigt alltså. En del av bilderna ovan är beskurna - det är svårt att få begränsningen rätt direkt i kameran :)
Hmm... jag har hållit på bra mycket längre, fast av och till iofs. Så det kan man skylla på. Jo, just dansösen har jag ju faktiskt fått känslan i scenuppträdet i, medanns de andra uppvisningarna och konserterna som var vid samma tillfälle inte riktigt flött mig i händerna på samma sätt, om jag uttrycker mig så.... lika så inte folkdansövningsbilderna jag också tog i helgen, jag testade även min kameras filmförmåga, som inte är speciellt överdådig, (och om jag viste var jag kunde lägga ut filmen hade jag gjort det), men typiskt nog så blev ljuset helt befängt på de mesta bilderna. Jag har en Fujifilm Finepix A120 på 2.1mpx, inget vidare alltså. Duger mestadels till utomhusbilder med bra ljussättning från början. Dagensskörd innehåller mest jobbbilder (flickr har en biblioteksgrupp....) men lite annat. T.ex. en fågel som jag såg skutta över väggen med en mask i munen (ett mirakel att ingen bil körde på den, eller mig när jag stirade på den igenon kamera linsen) men jag misstänker att jag inte kom tillräkligt nära för en bra närbild.
En sak jag har svårt får är att få till djurögon, både när jag haft hästar och hundar som motiv har ögon blivit helt bisara, oftast är det ljuset som gjort det hela ohållbart, reflektion som gör att ögonen ser kritvita ut...
Får lägga till fågeln, så ni ser med egna ögon och några andra av dagens skörd....
mysigt hus
Det här är mer fantasyaktigt än den första, men nästan samma plats....