Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 9:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 4:38 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Värst vad mitt ord ödmjukhet satte djupa spår i tankefårorna. Det var inte riktigt min avsikt. Borde väl ha övervägt ett annat ord i sammanhanget. Frihet var ordet som jag ville betona. Jag vill inte leva under förtryck av utomstående utan leva mitt eget liv som jag väljer det, under förutsättning att jag inte tillfogar någon annan människa skada.

Det som jag stör mig mest på är de här dagisfasonerna att den som skriker och bråkar värst får som den vill.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Senast redigerad av Älva mån feb 06, 2006 5:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 4:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är absolut inget fel med att en tidning medvetet provocerar, tvärtom är det mycket nyttigt, speciellt när de kritiserar något som inte "får" kritiseras.

Att kritisera kristendomen förstår jag att de inte ville göra, eftersom det är fullständigt poänglöst, då kristendomen inte har någon maktställning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 5:06 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Citera:
Att kritisera kristendomen förstår jag att de inte ville göra, eftersom det är fullständigt poänglöst, då kristendomen inte har någon maktställning.

Just den här oförmågan att se bortom frågan om makt, politik och vem som är offer för vem, är det skadliga. Västvärldens kris går så mycket djupare. Den är andlig. Liberalernas motmedicin mot "fundamentalism" är mer av den tomhet vi redan har, den rotlöshet som präglar den moderna människan. Och som sagt, även 1900-talsfenomenet "islamism" är en spelare på denna arena.

Min poäng är väl egentligen att Tolkien kommit till djupa insikter om Västvärldens kris, och hans vision är i själva verket mycket likt islams inre andliga kärna. Men för att upptäcka detta måste man lyckas knäcka det bedrägliga skalet, modernismens ytliga behandling av sakernas tillstånd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 5:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Nerloth skrev:
Citera:

Just den här oförmågan att se bortom frågan om makt, politik och vem som är offer för vem, är det skadliga. Västvärldens kris går så mycket djupare. Den är andlig. Liberalernas motmedicin mot "fundamentalism" är mer av den tomhet vi redan har, den rotlöshet som präglar den moderna människan. Och som sagt, även 1900-talsfenomenet "islamism" är en spelare på denna arena.

Du tror att det endast finns två alternativ, 1. "Liberalism" och 2. Islam. Enormt inskränkt synsätt, du ser det hela i svart och vitt istället för att ha nyanserad bild av det hela. Din enorma ignorans lyser också igenom allt du skriver.

Aucen skrev:
Min poäng är väl egentligen att Tolkien kommit till djupa insikter om Västvärldens kris, och hans vision är i själva verket mycket likt islams inre andliga kärna. Men för att upptäcka detta måste man lyckas knäcka det bedrägliga skalet, modernismens ytliga behandling av sakernas tillstånd.

Islams "inre andliga kärna" är sufism, vilket muslimer anser vara en "otrogen" religion. Läs på lite innan du uttalar dig så lyckas du nog bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 6:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Citera:
Enormt inskränkt synsätt, du ser det hela i svart och vitt istället för att ha nyanserad bild av det hela. Din enorma ignorans lyser också igenom allt du skriver.

Idel tomma påståenden.

Citera:
Islams "inre andliga kärna" är sufism, vilket muslimer anser vara en "otrogen" religion. Läs på lite innan du uttalar dig så lyckas du nog bättre.

Det stämmer att det är "sufism", men att denna väg skulle vara "otrogen", det finns det dem som hävdar, men det får stå för dem. De har en mycket inskränkt, ytlig syn på religion, vilket vi ju känner igen från fler håll. De ersätter andlighet med politik. Hur kan den inre kärnan vara en annan, otrogen religion?

Jag hävdar iallafall att jag är tillräckligt påläst för att kunna lägga fram starka belägg för att "sufism" är långt ifrån en "otrogen" annan religion, utan just ingenting annat än den andliga kärnan i islam. Detta stämmer även med den text jag länkar till som rekommenderas av Al-Ghazali-institutet, vilka sysslar med islamiskt lärande enligt de traditionella lagskolorna:
Citera:
Sufism (tasawwuf, ihsân, ruhiyya) är ett namn på den andliga aspekten av islâm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Men för att upptäcka detta måste man lyckas knäcka det bedrägliga skalet, modernismens ytliga behandling av sakernas tillstånd.

Nå. Jag tror inte att jag håller med dig till hundra procent där. Men jag är ändå nyfiken på vad du menar med "modernismens ytliga behandling av sakernas tillstånd". Skulle du vilja gå djupare in på detta?

Nå. För första gången på länge har jag inte mycket att säga om något politiskt ämne som detta. Det mesta som finns att säga har redan sagts, så det är meningslöst att gå in på något som alla redan har tagit upp.

Dock är jag nyfiken på en sak; nämligen på det som INTE raporteras i media. Vad är det som vi inte får se? Är det rättrådiga muslimer (enligt min personliga mening är det knappast rättrådigt att bränna ned konsulat för "lite" kritik] som inte vandaliserar ambasader? Eller att enbart islams värsta, hjärndödaste idioter protesterar (alltså någon procent av befolkningen). För som ni vet tjänar media pinsamt mycket pengar på detta, då uttalanden, som ärkeidioten i indonesien vars åsikter var ...knäppa (han ville att de "skyldiga" skulle DÖMMAS till döden), enbart leder till att fler upplagor köps.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 8:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Idel tomma påståenden.

Ja, det sammanfattar det du skriver rätt bra.

Aucen skrev:
Det stämmer att det är "sufism", men att denna väg skulle vara "otrogen", det finns det dem som hävdar, men det får stå för dem. De har en mycket inskränkt, ytlig syn på religion, vilket vi ju känner igen från fler håll. De ersätter andlighet med politik. Hur kan den inre kärnan vara en annan, otrogen religion?

Det får du fråga muslimerna om, det är de som anser detta.

Aucen skrev:
Jag hävdar iallafall att jag är tillräckligt påläst för att kunna lägga fram starka belägg för att "sufism" är långt ifrån en "otrogen" annan religion, utan just ingenting annat än den andliga kärnan i islam. Detta stämmer även med den text jag länkar till som rekommenderas av Al-Ghazali-institutet, vilka sysslar med islamiskt lärande enligt de traditionella lagskolorna:
Citera:
Sufism (tasawwuf, ihsân, ruhiyya) är ett namn på den andliga aspekten av islâm.

Jag håller med om att sufism är den andliga/mystiska aspekten av islam, men muslimerna själva gör inte det. Se själv: http://www.sindbad.se/phpBB2/viewtopic.php?t=2194

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 10:31 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth
Internet-forumet Sindbad representerar endast sig själva. De har fått omfattande kritik för att ha sett mellan fingrarna med "islamism" och framförallt för att de främst brukar citeras av kritiker till islam som uppenbarligen vill att de ska vara representativa för islam som helhet. "Muslimerna" skriver du, samtidigt som du har mage att beskylla mig för att inte vara nyanserad.

Aderyn
Tolkiens kritik mot modernismen är både djup och mångfasetterad. Inget man avhandlar på en kafferast... :wink: Han delade kritiken med sina fränder i det litterära sällskapet The Inklings. Mycket kortfattat så kan man säga att de var kritiska till upplysningens "avförtrollande" av världen. Att myter och gudar av den moderna människan betraktas som inbillning. Detta samtidigt som hon i sitt högmod inbillar sig kunna härska över världen med hjälp av vetenskapen. Men förnuftet är otillräckligt eftersom människan har själ och hjärta. I "Om sagor" skriver Tolkien att vi finns i sagorna "när vi är förtrollade". En myt är alltså ingen verklighetsflykt utan ett sätt att förhålla sig i världen. Speciellt viktigt är det i en värld så präglad av människans ensamhet som den sekulariserade.

Dessutom menar han att om man avvisar den "sanna myten" om det gudomliga återlösandet av människan så leder det antingen till sorg eller vrede. Det existentiella motivet i Ringarnas herre skulle mycket väl kunna beskrivas som det där citatet som pryder sidan om islams andliga väg som jag länkade: "Hur kan hjärtat färdas mot Gud medan det fängslats av sina begär?" Tolkiens sista period i livet upptogs alltmer av fördjupandet i de teologiska studierna och han misströstade eftersom han ansåg att han trots allt inte hade lyckats nå fram med sitt budskap om hopp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 11:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Nerloth
Internet-forumet Sindbad representerar endast sig själva. De har fått omfattande kritik för att ha sett mellan fingrarna med "islamism" och framförallt för att de främst brukar citeras av kritiker till islam som uppenbarligen vill att de ska vara representativa för islam som helhet. "Muslimerna" skriver du, samtidigt som du har mage att beskylla mig för att inte vara nyanserad.

Sindbad representerar den folkliga islamen (i Sverige, men den ser likadan ut i resten av Europa), därmed är det också denna man bör gå efter när man pratar om islam i allmänhet, eftersom det är så den ser ut i praktiken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 12:42 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth
Det blir lätt godtycke och "slippery sloap" (alltså grova generaliseringar) när man börjar prata om vad som är "folkligt" och inte... Enligt antologin "Levande islam" (religionshistorisk forskningsrapport från Uppsala) har du dock fel. Där framgår det att det idag finns en utbredd "folklig" sufism (även bland muslimer i t ex Göteborg) samt att "i många delar av världen har sufismen en avgörande politisk och socio-ekonomisk betydelse". Boken tar även upp polemik och konfrontation mellan islamister och sufier.

Värt att uppmärksamma är också att islamismen är en produkt av 1920-/30-talet (det finns stora likheter med de modernistiska ideologier som då dominerade det samtida Europas stater: socialdemokrati och fascism), medan sufismens tradition tvärtom är obruten sedan profeten Muhammeds dagar. Islamismens och Västländernas politiska historia är alltså mycket sammantvinnade (Al-Qaidas ursprung är faktiskt i mångt och mycket en USA-finansierad produkt från Afghanistan-krigets dagar, precis som Saddam en gång i tiden stöddes av Västländer).

För oss som Tolkienläsare är det intressanta i detta hursomhelst det faktum att det finns stora idémässiga likheter mellan islams andliga kärna och de idéer Tolkien omfattades av. Den gemensamma grunden är nämligen den nyplatonistiska läran såsom den formulerades av Plotinus på 200-talet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 1:17 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag finner det obeskrivligt ironiskt att bilderna (med visst fog) anklagas för att visa muslimer i dålig dager, förknippade med våld, hot och terrorism. Och svaret på bilderna blir... våld, hot och terrorism. Quod Erat Demonstrandum, typ. Det är som att säga till ett barn att det är en lipsill, varpå ungen skriker "Är jag inte alls!" och börjar böla hej vilt... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 8:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
För oss som Tolkienläsare är det intressanta i detta hursomhelst det faktum att det finns stora idémässiga likheter mellan islams andliga kärna och de idéer Tolkien omfattades av. Den gemensamma grunden är nämligen den nyplatonistiska läran såsom den formulerades av Plotinus på 200-talet.

Upp till bevis, vilka är dessa likheter? Räkna upp dem i punktform.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 9:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Tolkien var ju som bekant mycket väl bevandrad i medeltida tänkande. Detta gjorde att han såg som sin livsuppgift att väcka folk just från modernitetens fasor!

Jag är den sista personen att gilla vårt samhälle, men jag är inte så dum att jag inte ser de förbättringar (åtminstone som kvinna!) som växt fram sedan medeltiden. I övrigt så önskar jag att världen inte hade "förlorat" sin magiska och mystiska prägel. Vi är nog mer lika där än vad det verkar, ytligt sett. Men vi måste motverka att samhället totalt faller tillbaka i barbari.

Sen skulle jag vilja att debatten kunde hålla en mer gentlemannaaktig ton. Det blir ingen vidare läsning när folk börjar ge varandra tillmälen. Tack på förhand!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 1:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Aderyn
Tolkiens kritik mot modernismen är både djup och mångfasetterad. Inget man avhandlar på en kafferast... Han delade kritiken med sina fränder i det litterära sällskapet The Inklings. Mycket kortfattat så kan man säga att de var kritiska till upplysningens "avförtrollande" av världen. Att myter och gudar av den moderna människan betraktas som inbillning. Detta samtidigt som hon i sitt högmod inbillar sig kunna härska över världen med hjälp av vetenskapen. Men förnuftet är otillräckligt eftersom människan har själ och hjärta. I "Om sagor" skriver Tolkien att vi finns i sagorna "när vi är förtrollade". En myt är alltså ingen verklighetsflykt utan ett sätt att förhålla sig i världen. Speciellt viktigt är det i en värld så präglad av människans ensamhet som den sekulariserade.

Tack för att du offrade en liten kafferast för att förklara detta. :roll: Men trots denna uppoffring finns det inget som gör att jag håller med dig om detta ämne. Det går stick i stäv med mina värderingar, så att säga - i alltför hög grad för att jag ska hålla med om vad du menar. Och detta, min forummedlemsvän, beror på att jag hellre tror på den kalla vetenskapen än den varma religionen. Mordernismen; att, enligt mig, skilja sig från vad den heliga boken [...i generaliserad mening, förståss] säger. Stereotypbilden av islam gör knappast detta, då präster fortfarande styr över länder. Medeltidskungar härskar över moderna länder och frammåtriktiga människor - de som vill förbättra världen - sparkas tillbaka av fanatiska präster. Därför ser jag denna meningsksiljaktighet [...vilket är en underdrift] som en bra sak, då det är kraftmätningen mellan gammalt och nytt, modernt och omodernt, då det visar vem som överlever bäst.

Och jag håller med om Älva; detta är en diskussionplats och ingen polsk riksdag. Vi ska stimulera våra kamraters vilja att argumentera, och inte att börja hata. Så, som Älva sade, håll debatten på gentlemässig ton!

*edit. Var går tryckfrigeten? http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11764236.asp

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 07, 2006 2:48 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Citera:
Aucen skrev:

Upp till bevis, vilka är dessa likheter? Räkna upp dem i punktform.

Ok, bara för att jag är så rysligt snäll ska jag tillgodose ditt önskemål (med risk för att gå Off Topic...):

• Emanationsläran: Universum är ett gudomligt evigt flöde där själen tränger ned till den döda materien, upplyser den och ger den liv. Överst står det Ena utanför tid och rum som i ofattbar och fullkomligt majestät låter sin kärleksvisdom likt ett allestädes närvarande ljus, som från en sol, flöda ned i materiens värld. Själen är en enda och det är dess närvaro i materiens stoft som ger det liv – utan den vore allt dött.

• Det gudomliga flödets universella skapelse är märkbara för känseln och för örat. Skapelsen är en enda stor melodi, rytm, musik. Allting som existerar i världen har en förebild i denna skapelsens musik som genom änglalika varelser emanerar från det Ena (”wali” i islam, ”valar” i Tolkiens mytologi).

• Själen, till skillnad från materien, är odödlig. Om själen behåller förbindelsen med sitt ursprung återvänder den efter döden. Annars fångas den i kroppen, hindras i rörelsen uppåt och går under tillsammans med sitt jordiskt fragmenterade skal. Den själ som under jordelivet behållit minnet av sitt höga ursprung och längtar tillbaka återvänder alltså till de rena gudomliga formernas värld. De som helt försjunkit i det sinnliga blir däremot kvar i materien, fjättrade i det evigas skugga.

• Godheten, kunskapen och skönheten utanför tid och rum når genom själen materien med olika intensitet. Insikten är avhängig själens avstånd till källan och den mottagandes karaktär. I själens nedåtgående rörelse från det högsta förnuftet mot materien inflyter den gudomliga essensen i proportion till avståndet från ursprungskällan och tar sig därför höljen med allt mindre perfektion. Man ser det man är, vilket innebär att människans sekularisering och nedsjunkande i det sinnliga, det materiella, fördunklar själens lyskraft och förblindar våra sinnen.

• Ondska är en form av icke-existens, godhet är en fullständig existens, ett fullständigt uppgående i det gudomliga ljuset.

• Det absolut goda är både möjligt och närvarande (det gudomliga är absolut godhet).

• Absolut ondska är en omöjlighet, eftersom det skulle vara lika med fullständig icke-existens. Ondska kan därför bara existera genom att parasitera på, och förvrida, det goda. En ond person kan endast existera genom att ha någon gnista gott i sig.

• Ondska hänger samman med dårskap, okunnighet, förtvivlan, blindhet och kraftlöshet.

• Ondska verkar genom disharmoni och oenighet.

• Det goda verkar i världen genom försynen.

• Själens kunskap är snarare ett tillstånd i hjärtat av lycka, frid och själsupplysning än ett analytiskt kunskapsstoff. Kunskapen måste bli en del av vår natur och vårt sätt att vara om den verkligen ska förtjäna namnet. Att tala om Gud är inte det viktiga, utan att sträva efter att omvandla sin tro i handling, i rätt livsföring.

• Motsvarighetsläran: För att ett gudomligt tillstånd, en ”essens” ska bli förståelig för sinnena krävs en form, en konkretisering. Det inre och andliga blir synligt genom ett motsvarande yttre. Den gradvisa processionen längs kunskapens väg sker i form av analogier och motsvarigheter som allt tydligare speglar de gudomliga egenskaperna. Insikt nås genom att tränga igenom det yttre bedrägliga skalet för att nå fram till den inre orsaken till det materiella och synliga. Att ”se det som sker i det som synes ske”, med andra ord det Enda i en oändlig mångfald. Analogier, motsvarigheter – kanske framförallt myter – ger oss kunskaper om detta högre. Genom att vara delaktig i metaforer och symboliska utflöden av det gudomliga ljuset kan vi återförenas i en transcendent enhet (Galadriels stjärneljus etc.)

• Själarna (som egentligen är en) är amfibier, utgör en dubbelexistens. Själen lever med en del i den övre världen och en annan i den lägre, vilket ibland beskrivs som ”as above, as below”. Men det som kan uppenbaras av det högre i flyktigt tidlösa ögonblick av kontemplation är nästan uteslutande endast ett själens drömlika minne av den högsta lyckan, ett tillstånd av total frid och klarhet.

• Livets mening är ett andligt liv, inriktat på självkännedom och därmed sammanhängande klarhet om det gudomligas närvaro i oss.

• Den moderna uppdelningen mellan subjekt och objekt saknas. Subjektet kan inte förfrämligas från sin egen roll i världen, utan uppgår i den på ett naturligt, organiskt sätt.

• Ytterligare ett släktskap mellan Tolkiens mytologi och de nyplatonistiska läror som går tillbaka till Platons skrifter är dennes berättelse om herden Gyges som stiger ned i underjorden och finner en magisk osynlighetsring som ger honom gränslös makt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]