Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 27, 2026 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 26, 2005 11:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Får väl ta och presentera mig också:

Heter Paul, är 15 (född -89), och går fortfarande i grundskolan (9:an). Ska läsa Samhällskunskapsprogrammet med språkinriktning sen (om jag kommer in, dvs). Bor i Borlänge. Gillar Tolkiens verk (nähä? :wink: ), språk - har tyvärr inte hunnit med att läsa varken Quenya eller Sindarin än - , böcker i allmänhet och musik. Fick Bilbo i julklapp nån gång för länge sedan och läste den med glädje. Jag hör tyvärr till de som har sett filmen innan jag läst boken, eller rättare sagt bara första filmen. Hade läst ungefär halva första boken innan jag tröttnade första gången (Ohlmarks, skyller på det :) ). Läste dock igenom hela trilogin innan de andra två filmerna hade kommit ut, så de kunde jag sitta och såga för mig själv i biosalongen sedan. Har faktiskt hunnit läsa en hel del Tolkien efter det, tycker jag själv. Orkar inte lägga upp någon fullständig lista nu... Håller i alla fall på med att försöka ta mig igenom HoME nu. Är på tredje boken. Kul ställe, det här, måste jag tillägga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen hit och roligt att höra att du trivs!

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 2:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 12:58 pm 
Maia

Líndaletaro: Din beskrivning av dig själv påminner ganska mycket om mig också. :wink: Såg den första filmen innan jag läste boken, och jag har valt samma linje och inriktning på gymnasiet. (glömde skriva med det när jag presenterade mig)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 2:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad kul!
Det känns som man är ensam i Borlänge om det valet, kul att det finns fler språkintresserade i samma ålder där ute i stora världen.
Vart är ditt "presentations-inlägg" (sida)? Hade varit kul att läsa, men jag orkar inte bläddra igenom hela tråden just nu...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 30, 2005 4:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är lite yngre, men kan sälla mig till Tyarime och Líndaletaro vad gäller filmerna vs böckerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 30, 2005 5:42 pm 
Maia

Líndaletaro skrev:
Vad kul!
Det känns som man är ensam i Borlänge om det valet, kul att det finns fler språkintresserade i samma ålder där ute i stora världen.
Vart är ditt "presentations-inlägg" (sida)? Hade varit kul att läsa, men jag orkar inte bläddra igenom hela tråden just nu...

Håller med om att det är kul med fler språkintresserade. Om jag kunde och hade tid skulle jag lära mig alla språk man får välja på, men som synd är får man ju prioritera lite...
Min presentation står på sida 19.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 10:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Vilka språk tänker du prioritera, då?
Läste igenom den. Hehe, jag är också mer eller mindre känd som "den-där-konstiga-typen-som-är-besatt-av-Sagan-om-Ringen" i min klass...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 31, 2005 7:35 pm 
Maia

Jag tänker fortsätta med franska, som jag har läst sen sexan, och jag har också valt spanska. Och till andra året vill jag gärna läsa latin. :D

Det är lite roligt ibland när nån undrar nåt om böckerna så vänder sig alla åt en för att få svar, men mindre roligt när nån skrattar åt en och tycker att man är en tönt... men, men. Det får man leva med, hehe

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 5:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Latin verkar väldigt kul att läsa. Sen ska jag nog fortsätta med tyska, samt välja italienska, tror jag. Dock inte helt säker...

Ooh, är de så intresserade på din skola? På min kan de redan allt, för de "har sett filmerna". Bah...
Och jag är ingen tönt, jag är en nörd!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 8:54 pm 
Maia

Nja, intresserade är de väl inte... de frågar snarare ironiskt. Men jag är allt stolt över mina kunskaper, hehe.
Jag är också en nörd, det låter bättre än tönt... :lol:

Italienska funderade jag också på ett tag, men eftersom jag varit i Spanien (dock bara en gång :P ) så fick det bli spanska...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 8:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Weissen sie, ob die ganzen Geschichte, wann sie erst den Filmen sehen haben? Das ist wirklish den schlecheste sachte die Arda-wissenschaft ich kann errinen. Ja; deine verdamte schulkameraden haben viele vogeln.

Jaha. Det var väl min tyska. Trots att jag har läst tyska sen sexan kan jag inte mer. Kanske ett separat inlägg borde skapas, i till exempel den tookiga sidan, för att kunna öva på tyska.

Om ni undar, så presenterar jag en del av mig, genom att beskriva mina tyskkunskaper.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 8:58 pm 
Maia

För mig händer det inte så ofta att nån frågar nåt, men när någon väl frågar så berättar jag alltid för mycket, så efter ett tag så har dem redan glömt allt :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 01, 2005 9:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Enbart två personer har frågat mig om historierelaterade saker (förutom ett gäng danderydare). En kvinna i kyrkan och min bror. Dock så avskydde jag att svara på hans frågor. Mest för att jag inte kunde svara så bra (jag kunde svaren. Men att vara pedagogisk är en gåva som jag verkligen saknar). Och för att han senare kom att läsa alla böcker.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 7:26 pm 
Maia

Gilgond skrev:
För mig händer det inte så ofta att nån frågar nåt, men när någon väl frågar så berättar jag alltid för mycket, så efter ett tag så har dem redan glömt allt :)

Samma här... men frågar nån det minsta om Tolkien, så brer jag verkligen ut allt jag kan och kommer in på en massa sidospår osv. Kul för mig att berätta, men inte så kul för den som är måttligt intresserad, hehe... får jobba på det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]