Crumui skrev:
"Fantomen på operan". Jag förstår varför folk säger sig vara besatta av den. Dock tycker jag att Moulin Rouge (som filmen trots allt påminner en hel del om) hade ett mer gåshudsframkallande klimax. "Fantomen" var dock på det stora hela bättre, främst tack vare att den inte var på långa vägar lika humoristisk som MR, samt att iallafall Fantomen var klart mer i gråskalan är den motsvarande hertigen. Plus att jag älskar The Phantom's theme: The Phantom of the Opera is here, inside your mind...
En sak förstod jag dock inte. Varför lät de inte Christine få huvudrollen direkt? Det framgick ju tydligt att hon Carlotta inte kunde sjunga och dessutom var riktigt odräglig. Missade jag något?
Nu var det ett tag sen jag såg filmen och därimellan har jag införskaffat orginalmusikalen med tillhörande liberetto så jag kan ha fel p.g.a att handlingen är ändrad marginellt i filmen. Men vilken oprea menar du?
Om du menar den första (Hannibal) så vet de ju inte att Christine har övat i hemlighet utan hon får huvudrollen p.g.a. att Carlotta sticker efter en "olycka" orsakad av Fantomen. Att Christine inte får huvudrollen i opera nr 2( Il Muto) beror på att opreacheferna inte vill dansa efter Fantomens pipa.
Eftersom du inte ger exak vilken utav operanorna du menar så kan jag inte ge ett klart besked. För övrigt håller jag med dig. "Phantom of the Opera" men även "Music of the Nigth" är väldigt bra låtar.