Arwens_vän skrev:
Upplevelser är kanske en sak. Men jag har då sällan upplevt bok- och skivgåvor som mer än matrealistiska. Man bara köper dem åt en. Inte en endaste tanke krävs för att köpa en skiva eller bok.
Då jag köper böcker till andra tänker jag som sagt ganska noga på saken, och hoppas att den jag ger till förstår det.
Arwens_vän skrev:
Det är just tanken som JAG är ute efter. Enligt min bild är den bästa julklappen den som har mest tanke bakom. Min bror tycker om en dvd-film. Bra! Men JAG känner ånger för att jag inte la ned mer tanke bakom det hela. Det är ju bara en film, för 17, som han kunde köpa när som helst.
Det verkar som om du tänker dig att man går in på Åhléns och tar ned första bästa film från topplistan. Det är inte så jag köper julklappar till andra. Senast jag fyllde år hade min mamma gått och letat i olika affärer tills hon hittade
De Sju Samurajerna på DVD åt mig. Jag blev hur glad som helst, eftersom jag visste att hon verkligen hade tänkt.
Arwens_vän skrev:
Upplevelser, som resor och språkkurser, är inget som man vanligtvis köper. Ta med lite motivering, som att språkkursen kommer sitta i mer än någon bok någonsin kommer att göra, och den språkkursen kommer bli årets bästa julklapp.
Nej, det är inget man vanligtvis köper. Och varför inte? Ja, jag vet inte hur det är med dig, men jag har råd med högst en veckas semester utomlands om året, om jag sparar. Och då är det en billig charter i 3000-kronorsklassen. Det kanske låter själviskt, men jag tar den veckan själv. Vad gäller språkkurser kan man ta som exempel att en nybörjarkurs i Franska på Folkuniversitetet kostar 1880 kr. Om man tycker att man behöver lägga ut så mycket pengar på en julklapp har man nog missuppfattat hela idén. Eller så är man stenrik. Å andra sidan finns ju också språkkurser i bokform...
Arwens_vän skrev:
Men jag håller med att böcker och skivor och filmer har viss upplevelsevärde. Fast jag kan absolut inte se det. Jag har en för dålig upplevelse av dem för att se det. Jag har fått för få resor och annat sånt.
Har du haft dåliga upplevelser när du fått eller gett? Och vilka 'upplevelser' har du gett andra, när du säger att du inte själv har fått några?