Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 12:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 12:51 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Fast Filipstad är ju inte landet direkt. :? Det är ju en gammal bruksort. Om du ska fira jul där vanja så är vi bara fem mil från varandra ungefär! :wink:

Filipstad är bonnaland. Mer bonnigt ställe får man leta efter. Var där en gång för inte så länge sedan och hälsade på en polare som går på högskolan? där. tradigare ställe finns inte enligt min uppfattning. Inavlade bönder och lappdjävlar :evil:

obs se det som oseriöst alla trevliga filipstadsbor

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 12:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Upplevelser är kanske en sak. Men jag har då sällan upplevt bok- och skivgåvor som mer än matrealistiska. Man bara köper dem åt en. Inte en endaste tanke krävs för att köpa en skiva eller bok.

Då jag köper böcker till andra tänker jag som sagt ganska noga på saken, och hoppas att den jag ger till förstår det.

Arwens_vän skrev:
Det är just tanken som JAG är ute efter. Enligt min bild är den bästa julklappen den som har mest tanke bakom. Min bror tycker om en dvd-film. Bra! Men JAG känner ånger för att jag inte la ned mer tanke bakom det hela. Det är ju bara en film, för 17, som han kunde köpa när som helst.

Det verkar som om du tänker dig att man går in på Åhléns och tar ned första bästa film från topplistan. Det är inte så jag köper julklappar till andra. Senast jag fyllde år hade min mamma gått och letat i olika affärer tills hon hittade De Sju Samurajerna på DVD åt mig. Jag blev hur glad som helst, eftersom jag visste att hon verkligen hade tänkt.

Arwens_vän skrev:
Upplevelser, som resor och språkkurser, är inget som man vanligtvis köper. Ta med lite motivering, som att språkkursen kommer sitta i mer än någon bok någonsin kommer att göra, och den språkkursen kommer bli årets bästa julklapp.

Nej, det är inget man vanligtvis köper. Och varför inte? Ja, jag vet inte hur det är med dig, men jag har råd med högst en veckas semester utomlands om året, om jag sparar. Och då är det en billig charter i 3000-kronorsklassen. Det kanske låter själviskt, men jag tar den veckan själv. Vad gäller språkkurser kan man ta som exempel att en nybörjarkurs i Franska på Folkuniversitetet kostar 1880 kr. Om man tycker att man behöver lägga ut så mycket pengar på en julklapp har man nog missuppfattat hela idén. Eller så är man stenrik. Å andra sidan finns ju också språkkurser i bokform...

Arwens_vän skrev:
Men jag håller med att böcker och skivor och filmer har viss upplevelsevärde. Fast jag kan absolut inte se det. Jag har en för dålig upplevelse av dem för att se det. Jag har fått för få resor och annat sånt.

Har du haft dåliga upplevelser när du fått eller gett? Och vilka 'upplevelser' har du gett andra, när du säger att du inte själv har fått några?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:02 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Älva skrev:
Fast Filipstad är ju inte landet direkt. :? Det är ju en gammal bruksort. Om du ska fira jul där vanja så är vi bara fem mil från varandra ungefär! :wink:

Filipstad är bonnaland. Mer bonnigt ställe får man leta efter. Var där en gång för inte så länge sedan och hälsade på en polare som går på högskolan? där. tradigare ställe finns inte enligt min uppfattning. Inavlade bönder och lappdjävlar :evil:

obs se det som oseriöst alla trevliga filipstadsbor

Dom som tycker att andra mindre ställen är bonniga, brukar själv komma från orter med småstadskomplex... :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:03 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

kan väl erkänna att det stämmer men kommer likväl inte att flytta dit någonsin :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Om du ska fira jul där vanja så är vi bara fem mil från varandra ungefär! :wink:

Dessutom så kan jag tänka mig att hänga med på den där Sibiriska järnvägen. Har jag länge önskat mig.

Nja, jag har lite kusiner där, men paketen får nog gå med posten. Det var nästan tänkt så, men jag får stanna hos mamma i jul. Däremot är jag därborta minst en gång om året.

Någon gång SKA jag åka Transsibiriska järvägen. Jag SKA! :)

Denväldige skrev:
Filipstad är bonnaland. Mer bonnigt ställe får man leta efter. Var där en gång för inte så länge sedan och hälsade på en polare som går på högskolan? där. tradigare ställe finns inte enligt min uppfattning. Inavlade bönder och lappdjävlar

Hörru! Jag har faktiskt släkt där! Visserligen stammar de från Borlänge, men ändå! Visst är det bonnigt, med det är också vackert. Och vad menar du med lappdjävlar? Senast jag kollade var det ett nedsättande ord för Samer, men det kanske har någon annan betydelse? Om inte tycker jag att du ska tona ned språket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:11 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vanja inlägget var ett sätt att förklara min besvikelse efter min hitintills enda och misslyckade utekväll däruppe inget mer och som sagt jag var inte ute efter att förolämpa någon.
Hade jag varit mildare i språket hade hela inlägget varit meningslöst.

Ja lappdjävlar är samer men bor inte de däruppe i norr?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:49 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Någon gång SKA jag åka Transsibiriska järvägen. Jag SKA!

Vi kommer vara ett helt gäng! Du, jag, Túrin, min kille, mamma och så vidare. :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 2:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Ja lappdjävlar är samer men bor inte de däruppe i norr?

Filipstad ligger (breddgradsvis) inte så många mil norr om Stockholm. Närmsta stora stad är Karlstad. Filipstad ligger i Värmland som i sin tur ligger i Svealand. Lappdjävel är för mig på samma nivå som Negerdjävel. Var inlägget alltså meningslöst om du inte hade tagit till ett rasistiskt uttryck? De Samer jag mött har inte uppskattat att bli kallade 'Lappar', och då tror jag att de ännu mindre gillar 'Lappdjävel'.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 5:13 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ironin gick tydligen totalt förbi ber djupt om ursäkt till alla samer och glada filipstadsbor.

(Jag tror jag vet var Filipstad ligger eftersom jag varit där.)

Senast redigerad av Théoden Ednew mån nov 29, 2004 5:54 pm, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 5:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Suck. Allt med julklapparna är hur jag tänker. Nåt fel med det?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Ironin gick tydligen totalt förbi ber djupt om ursäkt till alla samer och glada filipstadsbor.

(Jag tror jag vet var Filipstad ligger eftersom jag varit där.)

Ja. Jag verkar totalt humorbefriad eftersom jag inte förstod att allt norr om Småland för en Blekingebo är Norrland. Men så kan det gå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:40 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vem är det som bor i Blekinge? Själv bor jag i Kristinehamn inte Karlshamn om det var det du menade?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha, då fick jag ett annat perspektiv på saken. Det är väl ungefär som om jag skulle kalla Fëanor för norrlänning eller något liknande (om Fëanor fortfarande bor i Uppsala?). Allt är nu mycket mer förståeligt och jag ber om ursäkt, men bara lite grann, för hur det än är så gillar jag inte att man kallar Samer för lappar :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 11:42 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
om Fëanor fortfarande bor i Uppsala?).

Ja, ack och ve! Om inget oförutsett sker så blir Jag kvar här åtminstone till våren 2006, då Jag sticker till Krakow för att plugga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 30, 2004 12:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Krakow är jättefint vad jag kommer ihåg. Vackert slott och mysiga marknader. I övrigt var dock Polen deprimerande nog väldigt likt mardrömsbilder man har av gamla öststatsländer. Det har nog blivit bättre de senaste åren, men det fanns riktigt risiga kvarter när jag var där (-96).

Och för att återvända till det sedan länge glömda ämnet kan jag med lättnad säga att mitt julklappsshoppande är över. Det värsta jag vet är att springa omkring precis veckan innan, för Stockholms innerstad är väl direkta motsatsen till julefrid. Dock känner jag mig lite väl ute i tid. Man vill ju inte bli en sådan där drygtant som handlar julklappar på sommarrean...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]