Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 7:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 21, 2005 12:22 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Älva skrev:
Vad beträffar sluddrighet så har jag hört många invandrare som jag har haft svårare att förstå än danska. Och fulare är det också men så får man ju inte säga i dagens samhälle för då är man dum och inskränkt. Men klaga på danskan den går bra det... (dubbelmoral)
Det märker jag ärligt talat inte av? du verkar omgiven av inskränkta människor. :)

Ja samhället... :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 24, 2005 5:21 pm 
Master of Doom

Det beror på vilken del av samhället man rör sig i.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 26, 2005 5:41 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja skolans inslutna värld lämnade jag för länge sen...

Inläggsrubrik: Intressant tråd
InläggPostat: tis mar 01, 2005 3:40 pm 
Noldo

När jag gick i grundskolan - kriaperioden eller så - läste vi åtminstone ett block med norska och danska på varje stadium. På våra standardprov i svenska i åk nio, ingick läsförståelse av en norsk och en dansk text.

Tycker inte att danska är lätt för den sakens skull (ska jag välja mellan en dansk och en iransk läkare, så är det möjligt att iraniern vinner ut begriplighetsssynpunkt) - men det finns marig norska också, hade ett antal norsktalande kurskamrater och de varierade i sin grad av övergång till att tala svenska allteftersom läsåret gick ... å andra sidan finns det svenska dialekter, sånt där som älvdalsmål, eller äkta estlandssvenska som inte heller förstås av utomstående.
Iaf tycker jag det är bra att man åtminstone försöker förstå varandras språk.

Vad jag däremot inte alls förstår är varför vi inte fick lära oss minsta lilla finska och samiska? Säg hundra ord på vardera språket (OK kan ju vara svårt att välja nord- eller sydsamiska ;))
Turistfinska (strunta i grammatiken, den är för svår för en genomsnittlig svensk) och geografisk begrepp som förklaring på ortsnamn och en del av våra låneord.
Vad ord som öl, bank, läkare, hjälp osv heter är väl alltid bra att veta? Vi talar om vårt närmsta grannland som vi har en längre gemensam historia med än vi har med Skåne.

(Vad som gör mig rent arg är att det ligger en finsk kanal i marknätet, men bor du i ett hus med kabel, då finns det inte i baspaketet som är gratis; gjorde det iaf inte där jag bodde.)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 6:04 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

JAg hade gärna haft norsk tv igen som jag hade när jag bodde i Karlstad.

Inläggsrubrik: Re: Intressant tråd
InläggPostat: sön mar 06, 2005 7:41 pm 
Master of Doom

Lingling skrev:
När jag gick i grundskolan - kriaperioden eller så - läste vi åtminstone ett block med norska och danska på varje stadium. På våra standardprov i svenska i åk nio, ingick läsförståelse av en norsk och en dansk text.

Tycker inte att danska är lätt för den sakens skull (ska jag välja mellan en dansk och en iransk läkare, så är det möjligt att iraniern vinner ut begriplighetsssynpunkt) - men det finns marig norska också, hade ett antal norsktalande kurskamrater och de varierade i sin grad av övergång till att tala svenska allteftersom läsåret gick ... å andra sidan finns det svenska dialekter, sånt där som älvdalsmål, eller äkta estlandssvenska som inte heller förstås av utomstående.
Iaf tycker jag det är bra att man åtminstone försöker förstå varandras språk.

Vad jag däremot inte alls förstår är varför vi inte fick lära oss minsta lilla finska och samiska? Säg hundra ord på vardera språket (OK kan ju vara svårt att välja nord- eller sydsamiska ;))
Turistfinska (strunta i grammatiken, den är för svår för en genomsnittlig svensk) och geografisk begrepp som förklaring på ortsnamn och en del av våra låneord.
Vad ord som öl, bank, läkare, hjälp osv heter är väl alltid bra att veta? Vi talar om vårt närmsta grannland som vi har en längre gemensam historia med än vi har med Skåne.

(Vad som gör mig rent arg är att det ligger en finsk kanal i marknätet, men bor du i ett hus med kabel, då finns det inte i baspaketet som är gratis; gjorde det iaf inte där jag bodde.)

Norge måste väl ändå vara vår närmsta granne?

Vi gränsar mot båda länderna men mot Norge går en mycket längre gräns.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 8:13 pm 
Noldo

Åtminstone anser nog jag och alla andra som bor på Sveriges framsida (västkusten) att Norge är vårt närmaste grannland. Alternativt Danmark ni som bor längst ner i vårt avlånga land.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 10:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Åtminstone anser nog jag och alla andra som bor på Sveriges framsida (västkusten) att Norge är vårt närmaste grannland. Alternativt Danmark ni som bor längst ner i vårt avlånga land.

Du glömde norr och öst. :twisted: Där blir det Finland. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 4:21 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nu ska jag vara riktig Stockholmare och komma dragandes med att på Sveriges östsida respektive Finlands västsida ligger de största städerna, och där bor det flest folk. Därför känns det ofta som om Finland är närmare. Norge ligger lite skymt bakom Skanderna.

Eller så kanske det var det där med att jag är halvfinsk...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:55 am 
Noldo

Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:

Jag anser att andra har tagit upp detta. Dessutom är Norrland stor och det är osäkert vilket land man anser ligger närmast.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 10:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hm... mentalt så ligger mitt geografiska läge fortfarande i värmland så för mig är Norge det närmaste grannlandet. Eller så beror det, precis som i vanjas fall, att jag är halvnorsk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 10:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:

Jag anser att andra har tagit upp detta.

Fast du skrev det ungefär som om du summerade hela diskussionen.

Brehmer skrev:
Dessutom är Norrland stor och det är osäkert vilket land man anser ligger närmast.

Det blir nog Finland om man väger in var i Norrland folk bor och vilka kontakter som finns mellan folken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 11:41 am 
Noldo

Jag får väl ta och ge mig. Jag som har Oslo inom 2.5 timme eller något sådant med tåg tycker givetvis att Norge är närmaste grannland. Folk som bor i Haparanda och bara har en liten promenad över till Finland anser givetvis att Finland är närmaste grannland medans folk i Malmö anser att Danmark är närmast. Det beror på helt vart man bor. Jag tycker inte att någon skall komma med argument för eller emot vilket grannland som är närmast. Jag anser att denna fråga överhuvudtaget inte bör diskuteras eftersom åsikterna går i sär beroende på var man bor. Att utse Finland eller Norge eller Danmark till närmaste grannland beroende på hur många det bor nära landet tycker jag är direkt fånigt och inget jag överhuvudtaget ställer mig bakom. [skämtläge på] Eftersom alla som har uttalat sig i ovanstående argument har utsett Finland till närmaste grannland så får jag väl anta att ni som kommer från Sveriges baksida är lite bakom[/skämtläge av] Hoppas ingen tar illa upp för att jag är lite ironisk.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 11:47 am 
Redaktionen

vanja skrev:
Nu ska jag vara riktig Stockholmare och komma dragandes med att på Sveriges östsida respektive Finlands västsida ligger de största städerna, och där bor det flest folk. Därför känns det ofta som om Finland är närmare. Norge ligger lite skymt bakom Skanderna.

Skulle tro det... :P

Som en annan riktigt stockholmare anser jag likväl att Norge är vårt närmaste grannland, både allmängeografiskt, kulturellt och språkmässigt. Finland är visserligen närmare just mig personligen rent geografiskt, men det tycker inte jag spelar så stor roll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 9:50 pm 
Master of Doom

Danne skrev:
vanja skrev:

Skulle tro det... :P

Som en annan riktigt stockholmare anser jag likväl att Norge är vårt närmaste grannland, både allmängeografiskt, kulturellt och språkmässigt. Finland är visserligen närmare just mig personligen rent geografiskt, men det tycker inte jag spelar så stor roll.

Du tog orden ur munnen på mig!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]