Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 21, 2026 6:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 10:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alltså vad i helvete. Hörde just på nyheterna att fyra familjer blir vräkta för att de har paraboler uppsatta utanför sina fönster. De hävdar att man inte har rätt till luftrummet utanför lägenheten. Blomlådor, någon? Flaggor? För att inte tala om migrationsverket som firar avvisningar med champagne...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 20, 2005 11:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Avvisningar är bra, det gör att samhället slipper en skattebelastning för att betala bidragen för personen och alla dennes släktingar i tiotals år. Släpps en in har nämligen hela dennes släkt rätt att komma in. Så naturligtvis skickas ett utvecklingsstört/lättpåverkat barn först som de proppar med droger och gifter och kallar det för ett "apatiskt flyktningbarn". Då kommer naturligtvis massa pk-idioter skrikandes att såna barn måste stanna. Och eftersom samhället är uppbyggt så att de äckel som skriker högst bestämmer, får de sin vilja igenom. Sen har plötsligt samhället ytterligare 30 personer att försörja genom bidrag av alla de slag, allt betalandes av svenska medborgare genom skattemedel. Som tack för detta har samhället blivit osäkrare, obehagligare, mer svårtillgängligt (färre kan språket, fler analfabeter, graden primitiva och underutvecklade beteenden ökar) och risken att bli rånad, nedslagen och våldtagen har ökat markant. Good work!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 12:04 am 
Master of Doom

Nerloth skrev:
Avvisningar är bra, det gör att samhället slipper en skattebelastning för att betala bidragen för personen och alla dennes släktingar i tiotals år. Släpps en in har nämligen hela dennes släkt rätt att komma in. Så naturligtvis skickas ett utvecklingsstört/lättpåverkat barn först som de proppar med droger och gifter och kallar det för ett "apatiskt flyktningbarn". Då kommer naturligtvis massa pk-idioter skrikandes att såna barn måste stanna. Och eftersom samhället är uppbyggt så att de äckel som skriker högst bestämmer, får de sin vilja igenom. Sen har plötsligt samhället ytterligare 30 personer att försörja genom bidrag av alla de slag, allt betalandes av svenska medborgare genom skattemedel. Som tack för detta har samhället blivit osäkrare, obehagligare, mer svårtillgängligt (färre kan språket, fler analfabeter, graden primitiva och underutvecklade beteenden ökar) och risken att bli rånad, nedslagen och våldtagen har ökat markant. Good work!

Det här var bland det mest rasistiska jag har läst på det här forumet någonsin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 1:56 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:

Vad kan jag säga? Trevligt för dig att du får tillfälle att fira.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 9:33 am 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det här var bland det mest rasistiska jag har läst på det här forumet någonsin.

Man måste förstå att åsikter som förtrycks aldrig försvinner utan enbart undertrycks för att framblomma i extremare och agressivare former. Så genom att aldrig låta partier eller personer som är minsta lilla invandringskritiska uttala sig utan att bli svartmålade och anklagade så skapar man enbart en aggressiv armé av rasister som då verkligen inte är ute efter civiliserad debatt, den chansen fick de aldrig. Nej, dessa vill enbart få utlopp för sin aggressivitet på vilket sätt det än är möjligt. Man måste låta även de även invandringskritiska uttala sig i offentlig media, då finns det ingen anledning för mig att skriva sånt här. Det handlar om yttrandefrihet, en lag som trots sin rent symboliska plats i grundlagen inte har någon reell betydelse i Sverige.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 12:20 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:44 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 12:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth uttrycker en åsikt. Jag tror inte att det är hat. Vad har han för anledning att hata?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:34 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Nerloth uttrycker en åsikt. Jag tror inte att det är hat. Vad har han för anledning att hata?
Jag tycker hans inlägg lyser av hat, men eftersom jag inte längre är delaktig på samma sätt som förrut. Låter jag bli att redigera det. De lögner hans meningar innehåller har jag och flera andra här inne dock redan motbevisat i en tidigare tråd. Bland annat är ju flyktingmottagandet för anhöriginvandring inte 30 på 1 som Nerloth tydligen tror, utan istället 4 på 1. Bara för att yttrandefriheten bör respekteras så ska en person inte kunna säga precis var som helst i ett offentligt sammanhang. Du har Nerloth fritt utrymme att bland dina bekanta tala fritt om precis vad som helst. I ett offentligt sammanhang behövs det dock självklart regleras för att minska graden för att sprida hat eller påverka andra till att begå brott.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker Nerloth har rätt att uttrycka sin åsikt. Om vi inte kan diskutera öppet i det här landet utan en sorts åsikter som aldrig får vädras då tycker jag det börjar lukta nazityskland.

Nerloth har inte hoppat på någon speciell grupp eller utövat personangrepp. Han har bra vidarefört vad han fått höra. Då är det upp till andra att rätta honom om de anser att han har fel. Debatten har inte gått över styr enligt mig.

Senast redigerad av Älva ons dec 21, 2005 2:48 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:43 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:44 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:49 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja, det måste ju gälla vissa icke svenskfödda. Jag är inte född i Sverige och har aldrig blivit särbehandlad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:51 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag tycker Nerloth har rätt att uttrycka sin åsikt. Om vi inte kan diskutera öppet i det här landet utan en sorts åsikter aldrig får vädras då tycker jag det börjar lukta nazityskland.

Nerloth har inte hoppat på någon speciell grupp eller utövat personangrepp. Han har bra vidarefört vad han fått höra. Då är det upp till andra att rätta honom om de anser att han har fel. Debatten har inte gått över styr enligt mig.
Visserligen har du rätt till viss del Älva och jag anser också att man ska få uttrycka sin åsikt fritt. Jag anser dock också att man bör skilja på två viktiga förhållanden gällande yttrandefriheten. Privat och offentlig. En person offentligt ska inte kunna uppvigla folk till mord, upplopp eller hat mot en person/er för att sedan kunna smita undan sitt ansvar i skydd utav en grundlag.

Exempelvis ska inte jag på ett förstamajmöte kunna uppvigla till att storma kungahuset och rånmörda hela kungasläkten för att sedan skyddas utav yttrandefrihetslagen.

Observera att jag inte anser att disskutera Nerloths inlägg som att det bryter mot yttrandefrihetslagen (eller vilken del av den som nu gäller på internet) Utan ustället just hur vi ska tolka rättan att fritt få yttra sig.
Kanske dags för en ny tråd? :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Theoden Ednew skrev:
En person offentligt ska inte kunna uppvigla folk till mord, upplopp eller hat

Det tycker jag inte heller att Nerloth har gjort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 2:56 pm 
Maia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 21, 2005 3:02 pm 
Master of Doom

Älva skrev:
Tja, det måste ju gälla vissa icke svenskfödda. Jag är inte född i Sverige och har aldrig blivit särbehandlad.

Det beror ju självklart på att folk från Norden, Västeuropa och vita nordamerikaner inte är invandrare i folks ögon. Det är "de där bråkiga turkarna och negrerna" som alla tycker är de onda invandrarna.

Som Özz Nujen sa: Om en amerikan kommer och säger: "I har lived here for tjugofem years; jag speak lite svensk"; då tycker inte folk att det är något. Om däremot en arab kommer och säger: "Jag har bott på Sverige i tre år och jag har fyra doktorsutbildningar och tre företag", då skakar folk på huvudet och säger: "Man måste lära sig svenska i det här landet, annars funkar det inte".

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]