Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 5:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 6:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Instämmer i nästan allt han säger, har ioförsig bara sett någon snutt av den serien en tidig lördagsmorgon men en långfilm får mig att rysa. Jag tror absolut att filmen är totalt värdelös.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 13, 2005 11:34 pm 
Wavemaster of the World

En Yu-Gi-Oh-film låter visserligen inte som någonting man skulle gråta av att missa, men att döma ut all anime (som denne man verkar göra) för det? Hm...

Nu när denna tråd ändå är uppe: hittade en film baserad på "Cowboy Bebop" (tror den heter så) och funderar på att hyra den när tillfälle ges. Undrar således om serien är ett måste att ha sett för att kunna begripa filmen? Nån som vet (eller kan ge ett omdöme om animen ifrågas kvalitet)?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Inte på länge
InläggPostat: mån feb 14, 2005 3:38 pm 
Noldo

Har dock alla nummer av Samurai som kom ut på svenska utom ett (Tack Presam jag har inte glömt!) Gillade Legenden om Kamui och Crying Freeman - men ingen av de här är tecknade i den manga-stil som verkar reta en del här (möjligen CF då), Ozure Okami (Lone Wolf and Cub, Samurai) som är vansinnigt bra, liknar mest en Kurosawafilm eller så, och ungefär samma sak med Kamui. Väldigt skön tuschstil.

Jag har alltid uppfattat tecknarstilen med stora ögon och (små) uppnäsor som en karikatyr på hur japaner tycker västerlänningar ser ut ... tycker det är rätt festligt.

Betecknande nog så när man försökt filmatisera Ozure Okami och CF så har de blivit spelfilmer (CF dessutom helt bisarrt flyttad till Kanade med ickeasiatiska skådespelare ... suck)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 5:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nå. Jag älskar Yu-gioh Och det räcker för mig. Förresten, Theoden, serien går på söndagar.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 9:53 pm 
Wavemaster of the World

Yugi har iallafall onekligen en väldigt läcker frisyr... :)

Har precis sett Spirited Away. Gullig film, men kanske lite osammanhängande. Någon som kan översätta den japanska titeln för en vars japanska ordförråd består av ungefär femton ord? Sen, Chichiro... nånting.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 9:56 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Den däremot är en riktigt riktigt förbannat grym film, jäklar vad glad jag var efter att ha sett den såg den säkert två tre gånger på raken. Så förbannat vacker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:00 pm 
Wavemaster of the World

Théo, hände något speciellt mellan det att Chichiro tog farväl av Haku (förövrigt min favoritkaraktär) i slutet, och det att hon och föräldrarna fann bilen? DVD:n bestämde sig för att hacka just där, så jag missade det...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:03 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

nix inte vad jag kan minnas, det var ju ett litet spänningsögonblick när hon kämpade med att inte titta tillbaks men annars ingenting. Min favorit karaktär är väl nog han snubben med de många armarna samt den där anden som allting handlar om.

(som du märker är jag skitdålig på namn plus att det var ett halvårsedan jag såg den.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:08 pm 
Wavemaster of the World

Anden? Du menar den där som gick runt och käkade upp folk? Han var söt, ja. Annars var sopmonstret ganska häftigt, också.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:10 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

han som käkade upp folk ja,

tågfärden är min favoritscen förövrigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 10:16 pm 
Wavemaster of the World

Min favoritscen var nog... kanske när den skadade draken blev Haku (har så länge jag kan minnas varit väldigt blodtörstig när det gäller favoritkaraktärer; blir de skadade på minsta lilla sätt sitter jag och myser...).
Förövrigt är filmen väldigt otäck för att vara en barnfilm (för visst är den väl det? Jag sökte förgäves efter den på barnhyllan när jag skulle hyra den, men det visade sig att den fanns under spänning. Mysko).

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 11:24 pm 
Maia

måste säga att jag faktiskt inte ser någonting i manga. det är, enligt min syn, inte snyggt tecknat och jag har hittills inte sett en enda serie som är det minsta bra. detta trots att bekantskapskretsen består till stor del av mangagalningar... men men...

Inläggsrubrik: Inte sånt här heller?
InläggPostat: tis feb 15, 2005 11:18 am 
Noldo

http://www.darkhorse.com/profile/profile.php?sku=40-092

Tyvärr är omslaget av Frank Miller även om han är relativt nära den japanska stilen ...
Kozure Okami heter den i original, inte Ozure, länge sedan jag läste den ... :(

Här är ett omslag med färglagda originalteckningar
http://www.epix.se/MEDUSA.H_L/koike.samuraj.vol_1.gif

Tyvärr inte stort och bra heller ...

Men menar alla "barnstilen" (stora ögon, små munnar och uppnäsor) när de säger manga?

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 12:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den filmen är är defenetivt placerad på min personliga topplista. Den var så drömlik att tiden förvandlades till en vaken dröm. Varje scen verkade ha mer än en tanke bakom sig. Just att en film stimulerar min tanke är garanterat ett bra betyg.

Jag kan dock inte förstå att det är en barnfilm. Det irriterar mig att allt tecknat är barnfilm. Japaneranas anime är som sveriges spelfilmer. Snart kan japanerna dömma Bergmanfilmer som barnfilmer, för att det är otecknat. Vi gör det med japanernas anime.

Med tanke på han som jag citerade innan. Visst känner man igen hans idiotiska fördommar i Spirited Away, när han skriver om bisarra drakar och robotar och epilepsiframkallande scener. *sarkasm*.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 2:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag läser inte manga så ofta men det händer att köper en tidning och läser ibland.... :) 8)

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]