Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 5:43 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Emilio skrev:
Fel kan man göra. Eftersom att det man egentligen inte har något eget ansvar så är det inte hans fel, men fortfarande är det ju ett fel.

Men isåfall borde man ju inte straffa den som har begått felet eftersom det inte är hans/hennes fel, utan de eller det som fick honom/henne att begå felet. Eller?

De som fick honom/henne att begå felet, har inte heller någon fri vilja och har därför inget eget ansvar dom heller.

Jag anser att den som gjort något brott bör straffas, om det är ens eget fel eller inte är inte speciellt intresant. Utgör man en fara för samhället så ska man inte få tillåtas vara i samhället.

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 2:37 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Jag anser att den som gjort något brott bör straffas, om det är ens eget fel eller inte är inte speciellt intresant. Utgör man en fara för samhället så ska man inte få tillåtas vara i samhället

Var är logiken i det? Man kan inte straffa någon för något som de inte har gjort medvetet och frivilligt. Det är därför vi dömer vissa till psykvård.

Om man går efter din teori om att den fria viljan inte existerar så är det enda rätta att göra när någon har begått ett brott att spåra händelsen tillbaka till utgångspunkten. Det är det enda rätta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 4:41 pm 
Dvärg

Fëanor skrev:
Emilio skrev:
Jag anser att den som gjort något brott bör straffas, om det är ens eget fel eller inte är inte speciellt intresant. Utgör man en fara för samhället så ska man inte få tillåtas vara i samhället

Var är logiken i det? Man kan inte straffa någon för något som de inte har gjort medvetet och frivilligt. Det är därför vi dömer vissa till psykvård.

Om man går efter din teori om att den fria viljan inte existerar så är det enda rätta att göra när någon har begått ett brott att spåra händelsen tillbaka till utgångspunkten. Det är det enda rätta.

Det var därför jag tidigare skrev att man bör få fängelse och vård. Men om du vill kalla det psykvård så visst. Dock så är dom på psyket sjuka, inte på samma sätt som vi andra.

Det finns ingen utgångspunkt. Den som du anser vara utgångspunkten har en dag vaknat upp och sorterat sina tankar, svaret blev då att han skulle vilja begå ett brott. Detta svar är inte produkten av han själv utan av hans omgivning och därför kan inte han heller lastas för det.

Så går det hela runt förstår du.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 6:11 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Du gör Mig illamående. I Mina ögon är du inget annat än en feg och osäker människa som inte vågar stå för den du är eller vad du gör.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 1:20 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Du gör Mig illamående. I Mina ögon är du inget annat än en feg och osäker människa som inte vågar stå för den du är eller vad du gör.

För det första: Du vet ingenting om mig förutom min åsikter om fri vilja. Dessa åsikter har jag inte skapat för mig själv. Utan jag har läst om dom på ett annat forum och hållt med om vad som sades där.

För det andra så verkar det som att du har haft mycket lidande i ditt liv, förstår annars inte var alla dessa kränkningar (inte bara på mig) kommer ifrån. Maken till påhopp och dumma åsikter har jag aldrig stött på.

Du kanske tycker att mina åsikter är felaktiga. Ok jag respekterar det! Vad jag inte respekterar är din attityd mot andra användare på detta forum. För mig är det ett under att du lyckats hålla dig kvar här, Om jag skulle varit skaparen av detta forum skulle du blivitt utesluten här för länge sedan. Hoppas att du kan få ordning på ditt liv så du kan gå vidare med en positiv inställning och lyckas bra!

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 3:56 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Du vet ingenting om mig förutom min åsikter om fri vilja.

Ja, och det är de som gör Mig illamående.

Emilio skrev:
Maken till påhopp och dumma åsikter har jag aldrig stött på.

Du anser att alla här på forumet är viljelösa och meningslösa objekt! Du förnekar oss allting som vi någonsin har åstadkommit och någosin kommer att åstadkomma! Och du säger att det är Jag som kommer med dumma åsikter och påhopp!!!

Och med vilken rätt kritiserar du mig, hycklare!! Enligt dig så är det ju inte Mitt fel! Jag är ju endast ett stackars offer för olyckliga omständigheter! Ett löv som virvlar i vinden!!!

Ja, du gör Mig illamående. Varför? För Jag tar ansvar för Mina handlingar, förövrigt en premiss för mänsklig existens. I Mina ögon är du likvärdig med en daggmask. Och kommer att vara det också tills dess att du axlar din mänskliga mantel. Du är precis som religiösa människor. Ni avsvär er ert ansvar av rädsla för olika saker, och gömmer er bakom något annat. Ni är en skam för mänskligheten.

Och Jag bryr Mig inte om om det här är personangrepp. Släng ut Mig bara isåfall. Jag har faniMig fått nog. Det är tillräckligt att behöva stå ut med dylika "människor" ute i verkliga livet. Jag tänker fan inte göra det här också.

Och nej, Jag är inte onykter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 6:13 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Emilio skrev:
Du vet ingenting om mig förutom min åsikter om fri vilja.

Ja, och det är de som gör Mig illamående.

Emilio skrev:
Maken till påhopp och dumma åsikter har jag aldrig stött på.

Du anser att alla här på forumet är viljelösa och meningslösa objekt! Du förnekar oss allting som vi någonsin har åstadkommit och någosin kommer att åstadkomma! Och du säger att det är Jag som kommer med dumma åsikter och påhopp!!!

Och med vilken rätt kritiserar du mig, hycklare!! Enligt dig så är det ju inte Mitt fel! Jag är ju endast ett stackars offer för olyckliga omständigheter! Ett löv som virvlar i vinden!!!

Ja, du gör Mig illamående. Varför? För Jag tar ansvar för Mina handlingar, förövrigt en premiss för mänsklig existens. I Mina ögon är du likvärdig med en daggmask. Och kommer att vara det också tills dess att du axlar din mänskliga mantel. Du är precis som religiösa människor. Ni avsvär er ert ansvar av rädsla för olika saker, och gömmer er bakom något annat. Ni är en skam för mänskligheten.

Och Jag bryr Mig inte om om det här är personangrepp. Släng ut Mig bara isåfall. Jag har faniMig fått nog. Det är tillräckligt att behöva stå ut med dylika "människor" ute i verkliga livet. Jag tänker fan inte göra det här också.

Och nej, Jag är inte onykter.

Mest läsvärda inlägg jag har skrivit i diskutssionen, bör läsas

Herregud människa detta är Filosofi, Det är min bild av verkligheten. En bild som ni inte lyckats bryta! Även om jag inte lyckats skapa den i ditt eller någon annans huvud så kommer jag stå kvar vid mina åsikter, i alla fall tills någon lyckas motbivisa mig.

Det här är mina åsikter dock inte helt och hållet mina ord men det svarar mycket bra på din kritik mot mig:
Det som determinismen (läran av fri vilja) visar är inte att vi ska sluta agera gott, inte alls eller agera ont. Varför skulle man t.ex. begå massa brott och vara elak mot människor då man vet att det leder till lidande(Onda handliger föder onda handlingar)? Jag behöver inte vara "fri" för att avstå från detta.

Att tro på Fri vilja är att avsäga sig ansvar och inte tvärtom. Hur många gånger hör man inte folk säga: Det är synd om den där Knarkaren, Alkisen eller Uteliggaren, men sedan säger man också: Men det är deras eget fel så dom får skylla sig själva. Det som jag har förstått är att man måste skapa förutsättningar för personer att ta sig ur t.ex. ett missbruk eller Krimminella handlingar och inte låta dessa ta hand om sig själva på egen hand.

Detta är det som jag tycker är bra med min verklighets uppfattning, för ni som inte förstod, vad jag menade tidigare om att förståelsen av att fri vilja inte existerar, kan leda till något mycket bra bör läsa det jag skrev ovan [/b]

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 11:19 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Emilio; angående "det mest läsvärda inlägget" ovan:

"Att tro på Fri vilja är att avsäga sig ansvar och inte tvärtom."

Spännande påstående men den logiska sanningsvärdet i påståendet bevisas inte och du för inget förnuftigt resonemang för att styrka det. Enligt den definition av fri vilja som inte klargjorts helt men ändå antytts i denna tråd borde det vara så att fria val är de verkligt ansvarsfulla valen eftersom de är fattade fritt och inte av yttre omständigheter!? Resonemanget som följer i samma stycke tycker jag stämmer men saknar logisk koppling till den första meningen, och är därmed inte något logiskt bevis för påståendet i första meningen. Motbevisa mig gärna.

Blanda inte ihop förnuftiga resonemang med logiska bevis. Det talade och skrivna språket tillåter oss att föra något som kan uppfattas som förnuftiga resonemang kring saker och ting, men tillåter oss samtidigt att medvetet eller omedvetet föra in logiska brister. Det satslogiska beviset för TMV tidigare i tråden var det första jag sett i tråden som verkligen var ett försök att bevisa något.

Att jag kastade mig in i diskussionen föredrar jag att se som något jag gjorde av egen vilja (fri eller inte). Jag gjorde ett val och tar ansvar för konsekvenserna.

Senast redigerad av Micke fre jan 07, 2005 11:48 am, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 11:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tack Micke! En lugn och sansad redogörelse. En som jag tror professorn hade gillat också. Hövlig och gentlemannamässig. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 11:45 am 
Dvärg

Micke skrev:
Resonemanget som följer i samma stycke tycker jag stämmer men saknar logisk koppling till den första meningen, och är därmed inte något logiskt bevis för påståendet i första meningen. Motbevisa mig gärna.

Om jag ska motbevisa dig så måste du utveckla din fråga lite mera, då jag inte har kunskap nog att helt och hållet förstå hela ditt inlägg, plus att jag fick lite sömn inatt :wink: .

För övrigt måste jag vara lite petig och göra klart att jag skrev att det var mitt mest läsvärda inlägg i denna diskussionen och inte som du skrev. :P

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 12:01 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Om jag ska motbevisa dig så måste du utveckla din fråga lite mera, då jag inte har kunskap nog att helt och hållet förstå hela ditt inlägg, plus att jag fick lite sömn inatt :wink: .

Jag har inget att utveckla. Se det som en uppmaning till dig, om du är intresserad, att du ska bevisa ditt påstående "Att tro på Fri vilja är att avsäga sig ansvar och inte tvärtom". Jag är i vilket fall intresserad av att se ett sådant bevis eftersom påståendet är ganska spännande, men resonemanget som följde saknade logisk koppling till påståendet.

Emilio skrev:
För övrigt måste jag vara lite petig och göra klart att jag skrev att det var mitt mest läsvärda inlägg i denna diskussionen och inte som du skrev. :P

Jo, jag såg det och rättade inlägget. Att det var du som skrivit det förvånade mig dock eftersom jag anar logiska motsägelser i det du skrivit tidigare, men en sak i taget. Vi kommer nog in på det senare i diskussionen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 3:11 pm 
Dvärg

Citera:
Jo, jag såg det och rättade inlägget. Att det var du som skrivit det förvånade mig dock eftersom jag anar logiska motsägelser i det du skrivit tidigare, men en sak i taget. Vi kommer nog in på det senare i diskussionen.

Hela inlägget skrev jag. Dock tog jag vädligt mycket från en annan person och nästan rakt av.

Jag har insätt att jag nog inte är rätt man att förklara detta för er, jag har missat något viktigt som ni måste veta, för att förstå mina tankar, känns det som. Om ni verkligen är intreserade så bör ni kanske kolla vad filosoferna tycker och tänker.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 3:29 pm 
Dvärg

Att tro på Fri vilja är att avsäga sig ansvar och inte tvärtom. Hur många gånger hör man inte folk säga: Det är synd om den där Knarkaren, Alkisen eller Uteliggaren, men sedan säger man också: Men det är deras eget fel så dom får skylla sig själva. Det som jag har förstått är att man måste skapa förutsättningar för personer att ta sig ur t.ex. ett missbruk eller Krimminella handlingar och inte låta dessa ta hand om sig själva på egen hand.

Bevis för detta har jag inte. Hela detta tanke sätt bygger ju på att det inte finns någon fri vilja. Att allt är ett. Om då några personer hävdar att knarkaren satt sig i sin situation själv, så avsäger ju dom sitt ansvar, dom är ju egentligen högst delaktiga i detta eftersom allt är ett.

Vi som tror att fri vilja inte existerar försöker istället hjälpa knarkaren, så han kommer in på rätt väg och förhoppningsvis kan gå vidare med livet. Vi tar på så sätt ett sorts "ansvar".

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 4:43 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Emilio skrev:

Bevis för detta har jag inte. Hela detta tanke sätt bygger ju på att det inte finns någon fri vilja. Att allt är ett. Om då några personer hävdar att knarkaren satt sig i sin situation själv, så avsäger ju dom sitt ansvar, dom är ju egentligen högst delaktiga i detta eftersom allt är ett.

Vi som tror att fri vilja inte existerar försöker istället hjälpa knarkaren, så han kommer in på rätt väg och förhoppningsvis kan gå vidare med livet. Vi tar på så sätt ett sorts "ansvar".

Det är OK för min del att du inte kan bevisa något, men kom åtminstone med ett förnuftigt resonemang kring varför det är oansvarigt att tro på den fria viljan. Som du förstår nöjer jag mig inte med det du skrev, och väntar därför på ett nytt svar.

Du hävdar att det inte finns någon fri vilja men du måste acceptera att det finns personer som tänker annorlunda, och ifrågasätter ditt resonemang -- som jag till exempel! När du inte för ett rationellt resonemang eller kan styrka det du säger kan man inte ta det du skriver på samma allvar, även om det är skrivet i bästa välmening.

Det står var och en fritt att ha sina åsikter och bilda sig en uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Vad jag inte respekterar är ditt "digitala" synsätt kring "ansvar". Jag tror inte att folk, i synnerhet inom kriminalvård eller socialtjänst, roas av ditt resonemang kring den fria viljan när du antyder att det är "ni som inte tror på den fria viljan" som på något sätt är bättre, mer hjälpsamma människor och "på så sätt tar ett sorts ansvar".

Vad heter sekten förresten? ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 12:37 am 
Dvärg

Micke skrev:
Emilio skrev:

Det är OK för min del att du inte kan bevisa något, men kom åtminstone med ett förnuftigt resonemang kring varför det är oansvarigt att tro på den fria viljan. Som du förstår nöjer jag mig inte med det du skrev, och väntar därför på ett nytt svar.

Du hävdar att det inte finns någon fri vilja men du måste acceptera att det finns personer som tänker annorlunda, och ifrågasätter ditt resonemang -- som jag till exempel! När du inte för ett rationellt resonemang eller kan styrka det du säger kan man inte ta det du skriver på samma allvar, även om det är skrivet i bästa välmening.

Det står var och en fritt att ha sina åsikter och bilda sig en uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Vad jag inte respekterar är ditt "digitala" synsätt kring "ansvar". Jag tror inte att folk, i synnerhet inom kriminalvård eller socialtjänst, roas av ditt resonemang kring den fria viljan när du antyder att det är "ni som inte tror på den fria viljan" som på något sätt är bättre, mer hjälpsamma människor och "på så sätt tar ett sorts ansvar".

Vad heter sekten förresten? ;)

Om man inte har en fri vilja, om man gör sina beslut beroende på den information man fått från sin omgivning, då betyder det i sin tur, att allt är ett. Alla har en del i allt. Du har en del han som får nobelsfredspris lika mycket som han har en del i dig. Allt rör sig tillsammans.

Om nu en del av denna enhet, går och säger att man inte har något att göra med att Göran Person utvisar personer från Sverige, tar de avstånd från denna enhet. De hävdar att dom ansvarar för sig själv enbart. Då gör dom ju helt klart så att de avsäger sig ansvaret för att Göran Persson utvisar dessa människor. Eller hur?

Jag får be om ursäkt om du tror att jag på något sätt tycker jag är bättre än dig. Det gör jag inte, allt är som sagt ett. Du är en del i mig och jag en del i dig. Det är min omgivning och min information som gett mig denna insikt och det är inget som jag själv kommit på. Därför anser jag att att ni avsäger er från ansvar, visst gör jag det. Dock så måste ni förstå att från mitt syn sätt är ingen bättre än någon annan. Ni avsäger er detta ansvar pga brist på information, men eftersom allt är ett, har alla människor i världen och historien en del att spela i varför ni anser detta.

Om man inte har den insikt att vi inte har någon fri vilja, så kan man uppfatta detta som kränkande, liksom du gjorde, men jag tycker jag har förklarat det ovan så att du ska förstår att så inte är fallet

Jag accepterar absolut att människor har olika åsikter, dock har jag mitt syn sätt och försöker få er att förstå det.

Om mina åsikter här skiljer sig från mina föregående så beror det på att jag utvecklat i mina tankar kring den fri viljan och ni behöver inte påpeka om så är fallet.

Hehe ingen sekt, Dock ett synsätt som många har åsikter om, framförallt pga att fri viljan är något som folk räknar med, trots att de aldrig tänkt på om det överhuvud taget finns några belägg för detta. Nu säger jag inte att ni tänker så, men det är inte många som t.ex. läst någon artikel och fått insikten att fri vilja existerar, utan i många fall är det bara en självklarhet.

U2 - Bad

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]