Micke skrev:
Emilio skrev:
Att tro på Fri vilja är att avsäga sig ansvar och inte tvärtom. Hur många gånger hör man inte folk säga: Det är synd om den där Knarkaren, Alkisen eller Uteliggaren, men sedan säger man också: Men det är deras eget fel så dom får skylla sig själva. Det som jag har förstått är att man måste skapa förutsättningar för personer att ta sig ur t.ex. ett missbruk eller Krimminella handlingar och inte låta dessa ta hand om sig själva på egen hand.
Bevis för detta har jag inte. Hela detta tanke sätt bygger ju på att det inte finns någon fri vilja. Att allt är ett. Om då några personer hävdar att knarkaren satt sig i sin situation själv, så avsäger ju dom sitt ansvar, dom är ju egentligen högst delaktiga i detta eftersom allt är ett.
Vi som tror att fri vilja inte existerar försöker istället hjälpa knarkaren, så han kommer in på rätt väg och förhoppningsvis kan gå vidare med livet. Vi tar på så sätt ett sorts "ansvar".
Det är OK för min del att du inte kan bevisa något, men kom åtminstone med ett förnuftigt resonemang kring varför det är oansvarigt att tro på den fria viljan. Som du förstår nöjer jag mig inte med det du skrev, och väntar därför på ett nytt svar.
Du hävdar att det inte finns någon fri vilja men du måste acceptera att det finns personer som tänker annorlunda, och ifrågasätter ditt resonemang -- som jag till exempel! När du inte för ett rationellt resonemang eller kan styrka det du säger kan man inte ta det du skriver på samma allvar, även om det är skrivet i bästa välmening.
Det står var och en fritt att ha sina åsikter och bilda sig en uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Vad jag inte respekterar är ditt "digitala" synsätt kring "ansvar". Jag tror inte att folk, i synnerhet inom kriminalvård eller socialtjänst, roas av ditt resonemang kring den fria viljan när du antyder att det är "ni som inte tror på den fria viljan" som på något sätt är bättre, mer hjälpsamma människor och "på så sätt tar ett sorts ansvar".
Vad heter sekten förresten?

Om man inte har en fri vilja, om man gör sina beslut beroende på den information man fått från sin omgivning, då betyder det i sin tur, att allt är ett. Alla har en del i allt. Du har en del han som får nobelsfredspris lika mycket som han har en del i dig. Allt rör sig tillsammans.
Om nu en del av denna enhet, går och säger att man inte har något att göra med att Göran Person utvisar personer från Sverige, tar de avstånd från denna enhet. De hävdar att dom ansvarar för sig själv enbart. Då gör dom ju helt klart så att de avsäger sig ansvaret för att Göran Persson utvisar dessa människor. Eller hur?
Jag får be om ursäkt om du tror att jag på något sätt tycker jag är bättre än dig. Det gör jag inte, allt är som sagt ett. Du är en del i mig och jag en del i dig. Det är min omgivning och min information som gett mig denna insikt och det är inget som jag själv kommit på. Därför anser jag att att ni avsäger er från ansvar, visst gör jag det. Dock så måste ni förstå att från mitt syn sätt är ingen bättre än någon annan. Ni avsäger er detta ansvar pga brist på information, men eftersom allt är ett, har alla människor i världen och historien en del att spela i varför ni anser detta.
Om man inte har den insikt att vi inte har någon fri vilja, så kan man uppfatta detta som kränkande, liksom du gjorde, men jag tycker jag har förklarat det ovan så att du ska förstår att så inte är fallet
Jag accepterar absolut att människor har olika åsikter, dock har jag mitt syn sätt och försöker få er att förstå det.
Om mina åsikter här skiljer sig från mina föregående så beror det på att jag utvecklat i mina tankar kring den fri viljan och ni behöver inte påpeka om så är fallet.
Hehe ingen sekt, Dock ett synsätt som många har åsikter om, framförallt pga att fri viljan är något som folk räknar med, trots att de aldrig tänkt på om det överhuvud taget finns några belägg för detta. Nu säger jag inte att ni tänker så, men det är inte många som t.ex. läst någon artikel och fått insikten att fri vilja existerar, utan i många fall är det bara en självklarhet.