Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 10:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 3:47 am 
Dvärg

Från SvD-artikeln:

"Skandinaver, nordeuropéer, amerikaner etc har ju inget att göra med invandringspolitiken."

Den här journalisten kan uppenbarligen inte ens definiera invandring. Invandrare inbegriper givetvis amerikaner, finnar och norrmän. Det är bara det att det finns många olika kategorier av invandrare och många sätt att få PUT. Det finns arbetskraftsinvandring, gäststuderande, EES-avtalet m.m. Det finns också en enorm grupp asylsökare (och dom är inte amerikaner). Dessa får dock vanligen inte PUT pga av asylskäl (de existerar inte), utan pga s.k "humanitära skäl" eller släktskap, så givetvis är antalet flyktingar förhållandevis lågt. Skall man skratta eller gråta?

Tror du verkligen att 75% "svartskallar" på ett svensk fängelse innebär att hälften är finnar som har färgat håret eller att återstoden uteslutande utgörs av invandrade skandinaver? :roll:

Jag förstår att du är mycket betagen i "getto"-invånares skildringar av sitt tuffa gettoliv. Att romantiseringen kan innehålla utelämnanden, mindre uppriktiga element, eller just mycket medvetna romantiserande piruetter baserade på amerikansk gettomytologi, är förstås ingenting du ens överväger.

Våldtäktsmännen i Rissne tror jag dömdes till samhällstjänst och samtal med imam. Mordet på nazisttonåringen i Salem fick någon liknande löjeväckande påfoljd. Ingen diskriminering så långt ögat kan se här i alla fall. Vi kan ju våga experimentet ifall rollerna varit omvända - ett gäng nazister ger sig på och brutalt mördar en försvarslös arab och det ramaskri det skulle leda till i svensk press, krav på lagens strängaste straff, eviga kampanjer mot "rasismen" etc.
Du har helt enkelt ingen koll på alla våldsbrott som genomförs i det här landet varje vecka med tydlig invandrarkoppling, ofta riktade mot svenskar.
Troligtvis är du en sån typ som måste råka jävligt illa ut själv innan du bryr dig, om ens då (beroende på hur välindoktrinerad du är).

I struntpratet om att invandrare "diskrimineras" är man mot slutet av artiklarna trots allt tvungna att erkänna att det beror på polisens prioritiseringar. Vilket är en följd av erfarenhet. Erfarenhet som att t.ex ambulanser och brandfordon till och med har vägrat köra in i Rosengård utan poliseskort. Fast de är väl rasister som "diskriminerar" pga sin fördomsfullhet de också, får vi väl anta.
Genom att i SvD, en integrerad del i statspropagandan, sätta strålkastarljuset på denna förfärliga diskriminering (i värsta fall ingen rök utan eld, så att säga) så uppnår man i alla fall möjligen syftet att dölja den brutala våldtäkt eller det rånmord som väntas i morgon eller i övermorgon.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:05 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Spjutyxa skrev:
Från SvD-artikeln:
Den här journalisten kan uppenbarligen inte ens definiera invandring. Invandrare inbegriper givetvis amerikaner, finnar och norrmän. Det är bara det att det finns många olika kategorier av invandrare och många sätt att få PUT. Det finns arbetskraftsinvandring, gäststuderande, EES-avtalet m.m. Det finns också en enorm grupp asylsökare (och dom är inte amerikaner). Dessa får dock vanligen inte PUT pga av asylskäl (de existerar inte), utan pga s.k "humanitära skäl" eller släktskap, så givetvis är antalet flyktingar förhållandevis lågt. Skall man skratta eller gråta?
Citat ur artikeln "Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Hur stor den är, är osäkert eftersom det i domar och statistik endast framgår om någon är utländsk medborgare eller inte."

Mer klart kan det väl knappast stå? Det jag och artikelförfattaren vill åt är således enbart att påpeka är att vi inte pratar om flyktingar utan utländska medborgare. Vilket leder till att ditt tröttsamma återupprepande om vem som är flykting, invandrare eller asylsökande (vilka termer du nu vill använda) och om de har rätt att komma hit eller inte. Enbart ett jobbigt återupprepande av vad du sagt tidigare och inte spelar någon roll eftersom det inte avspeglas i brottsstatistiken.
Jag rekomenderar att du gråter eftersom dina åsikter är så snedvridna.
spjutyxa skrev:
Tror du verkligen att 75% "svartskallar" på ett svensk fängelse innebär att hälften är finnar som har färgat håret eller att återstoden uteslutande utgörs av invandrade skandinaver? :roll:
Ja vad vill du att jag ska säga? ögonvittnesuppgift utan säkerställd källinformation eller påvisande av siffror som stryker hans påstående. Som dessutom kommer från en av sveriges "största" "journalister". Ja det är ju verkligen något att ändra uppfattning för. Ännu mer intressant blir det när det är den så sanningstrogna "tidningen" Aftonbladet som står bakom... :roll:
spjutyxa skrev:
Jag förstår att du är mycket betagen i "getto"-invånares skildringar av sitt tuffa gettoliv. Att romantiseringen kan innehålla utelämnanden, mindre uppriktiga element, eller just mycket medvetna romantiserande piruetter baserade på amerikansk gettomytologi, är förstås ingenting du ens överväger.
Detta måste vara den största samling skriven smörja som någonsin presterats på detta forum, grattis.
spjutyxa skrev:
Våldtäktsmännen i Rissne tror jag dömdes till samhällstjänst och samtal med imam. Mordet på nazisttonåringen i Salem fick någon liknande löjeväckande påfoljd. Ingen diskriminering så långt ögat kan se här i alla fall. Vi kan ju våga experimentet ifall rollerna varit omvända - ett gäng nazister ger sig på och brutalt mördar en försvarslös arab och det ramaskri det skulle leda till i svensk press, krav på lagens strängaste straff, eviga kampanjer mot "rasismen" etc.
Tror gör man i kyrkan...
Dina skriverier blir än mer löjeväckande eftersom mina källor från föregående inlägg klart visar att utländska medborgare döms hårdare än svenskar, något du också tillstår längre ned. Således är det mer skitsnack.
spjutyxa skrev:
Du har helt enkelt ingen koll på alla våldsbrott som genomförs i det här landet varje vecka med tydlig invandrarkoppling, ofta riktade mot svenskar.
Troligtvis är du en sån typ som måste råka jävligt illa ut själv innan du bryr dig, om ens då (beroende på hur välindoktrinerad du är).
Ännu mer ordbajseri (känner vi varandra?) Men samtidigt så glömmer jag ioförsig att jag just nu pratar med den välkända experten på invandringsbrott. S P Jutyxa.
spjutyxa skrev:
I struntpratet om att invandrare "diskrimineras" är man mot slutet av artiklarna trots allt tvungna att erkänna att det beror på polisens prioritiseringar. Vilket är en följd av erfarenhet. Erfarenhet som att t.ex ambulanser och brandfordon till och med har vägrat köra in i Rosengård utan poliseskort. Fast de är väl rasister som "diskriminerar" pga sin fördomsfullhet de också, får vi väl anta.
Nej jag antar inte det, jag tycker bara det står klart att invandrare diskrimineras i svenskt rättsväsende. Sedan vad detta har att göra med ambulanserna och brandbilen förstår jag inte riktigt om jag ska vara ärlig.
spjutyxa skrev:
Genom att i SvD, en integrerad del i statspropagandan, sätta strålkastarljuset på denna förfärliga diskriminering (i värsta fall ingen rök utan eld, så att säga) så uppnår man i alla fall möjligen syftet att dölja den brutala våldtäkt eller det rånmord som väntas i morgon eller i övermorgon.
:D Jadu, SVD = borgerlig. Inte statspropaganda. Sanningen är väl den att SVD verkligen inte gagnar sina mål genom att tiga om ett invandrarproblem. Utan det skulle väl snarare hjälpa dem att få en borgerlig regering? (Men samtidigt har jag ju glömt att SVD i verkligheten är styrd av en hemlig organisation bestående av giriga och kroknästa sossepampar) Attans! :roll:

Senast redigerad av Théoden Ednew sön mar 27, 2005 12:18 am, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:09 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Som jag kanske påpekat tidigare så stör jag mig på sätt som folk har. Vissa grupper i samhället har ett speciellt otrevligt och nonchalant sätt gentemot sina medmänniskor och jag talar av erfarenhet som telefonist. Det är en viss grupp som oftare än andra är otrevlig och pratar i mun och inte vill lyssna när man förklarar. Man kan ju fundera på vad det beror på? Dålig uppfostran? Det spelar ingen roll för mig vilken hudfärg en människa har bara hon är artig och trevlig. Och är hon inte det utan påstridig och egotrippad så kan hon lika gärna vara från Närke, då gillar jag henne inte. Men det är mycket märkligt att Närkingar inte har utmärkt sig som speciellt otrevliga utan just en viss annan grupp som man inte får nämna om i ärliga ordalag utan att bli bespottad på och kallad för främlingsfientlig. Jag delar dessa upplevelser med andra telefonister både på min nuvarnade arbetsplats och andra arbetsplatser jag haft runt om i landet. De har alla erfarit samma sak. Är inte det konstigt? Vi måste vara riktigt dumma och inskränkta?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:16 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej det vill jag knappast påstå, som du kanske märker så är det mesta fritt fram att säga härinne. Sedan om det beror på att invandrare märks mer än andra just för att det är invandrare vet jag inte. Men jag har svåret att tro att du inte skiljer på invandrare och svenskar när du sitter i telefonen. En grinig gubbe från småland är kanske bara just en grinig gubbe men en grinig invandrare placerar du i facket, Griniga invandrare? Men jag har väl fel. Invandrare är ju generellt sätt ett otrvligt och smutsigt folk som inte har vett att uppföra sig. Usch och fy.

Nu märker jag väl ioförsig att du har mer rätt än vad jag trodde dock vill jag inte att du ska se detta som något "anfall" eller liknande. Det enda jag vill få fram är att jag ogillar personer som säger att någon är mer otrevlig för att denne är invandrare. Eftersom dessa kommer från så många skilda kulturer så låter det ju barrokt att påstå att alla utanför Europa inte har vett att uppföra sig.
Summan av kardemumman:
Jag kallar dig varken dum och inskränkt däremot är min övertygelse att invandrare inte är mer otrevliga än andra utan bara märks mer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:25 am 
Maia

Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kalla alla som ser ett visst betende i en viss grupp av människor för rasister. Eftersom exempelvis telefonister eller affärsbiträden möter människor i ett visst sammanhang får de givetvis en bild av hur människor kan vara. Om många från en viss grupp beter sig på samma sätt är det lätt att dra generella slutsatser utifån detta, vilket jag tror kan vara farligt eftersom det kan leda till rasistiska tankar. Dock tror jag att de flesta är medvena om att detta betende inte gäller för alla med samma ursprung och att man ibland kan finna svaret för betendet i en högst naturlig kulturkrock. Har man dess insikter tycker jag inte att man är rasist oavsett om man anser att exempelvis folk från Närke är gnälligare än andra.. Man är inte rasist för att man ser olikheter utan för att man anser att alla från samma grupp alltid är likadana oavsett individuell och kulturell bakgrund.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Theoden: Varför upplever andra med samma yrke samma sak? Konstigt, konstigt. Jag skulle lätt kunna föra statistik över det här. Jag vill inte vara dum och inskränkt, jag har alltid haft ett öppet sinne och jag dömer ingen på förhand men det här har skett efter att jag börjat jobba som telefonist. Kvinnorna är mycket bättre generellt de är för det mesta artiga och trevliga. Om smålänningar skulle vara mer otrevliga skulle det märkas. Som bokningsoperatör märktes särskilt folk från Stavanger som särskilt vrånga och översittaraktiga. Det var nåt som alla på företaget märkte och därför gillar jag generellt inte folk från Stavanger heller men jag dömer aldrig innan någon öppnat käften om den så är gul eller grön. Och jag anser ingen människa mindre intelligent än någon annan heller. Som sagt tidigare. Jag stör mig på ett sätt som folk kan ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:36 am 
Maia

Älva: Tror du att dina erfarenheter gör att du omedvetet förväntar dig att nästa person med finsk brytning kommer att vara otrevlig och att du på något sätt påverkar situationen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:39 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja jag har aldrig trott att du är mer eller mindre accepterande, vi tolkienister måste ju generellt sett vara väldigt toleranta mot folks förutfattade meningar. :wink: Sedan är det väl inte konstigt om folk som har samma jobb upplever samma sak som du, och jag tror det beror på samma sak som förut. Den grundläggande meningen i allt det här håller jag med dig om

Älva skrev :arrow: ...jag dömer aldrig innan någon öppnat käften om den så är gul eller grön...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Olorin: Ja, det kan vara så. Jag är långt ifrån perfekt. Man kanske ingår försvarställning omedvetet. Men efter semestern brukar vara ett bra tillfälle att testa sig själv. Då är man på bra humör och inte så arbetstrött. Jag brukar alltid försöka bemöta alla människor, otrevliga som trevliga, på samma sätt.

Theo: Tack, jag trodde att du upplevde mig som helt blåst. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 12:48 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
Det är en viss grupp som oftare än andra är otrevlig och pratar i mun och inte vill lyssna när man förklarar. Man kan ju fundera på vad det beror på? Dålig uppfostran? [...] Men det är mycket märkligt att Närkingar inte har utmärkt sig som speciellt otrevliga utan just en viss annan grupp som man inte får nämna om i ärliga ordalag utan att bli bespottad på och kallad för främlingsfientlig.

Måste bara fråga: är det en viss invandrargrupp du talar om, eller är det invandrare generellt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 12:53 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

En viss invandrargrupp. Och jag vill bara påpeka igen att detta är en observation från min sida.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 1:47 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
En viss invandrargrupp. Och jag vill bara påpeka igen att detta är en observation från min sida.

Hur vet man vilken invandrargrupp en person tillhör som man ringer till?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 1:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man hör vilket språk folk bryter på. Jag gör det i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 4:07 pm 
Noldo

Men det där är ju självklart - normen för hur och när man är artig skiljer mellan olika grupper.

Jag rekommenderar en väldigt rolig bok "Du begriper ju ingenting!" av Deborah Tannen som handlar om könsskillnader i språket, främst med amerikanska exempel, men hon har också skrivit om olika sätt att kommunicera i olika grupper i och utanför USA, fast deböckerna har jag inte läst, men hon tar upp en del av det även i den här boken.

T ex är det i Sverige för det mesta fult att avbryta, för en del andra är det faktiskt tvärt om, den som inte avbryter är inte intresserad.

Sånt här får folk gå på kurs i när de ska jobba utomlands för att kunna anpassa sig ...

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:23 pm 
Noldo

Spjutyxa skrev:

Om jag förstått det rätt så fanns dessa våldtäktmän och mördaren pysykist sjuka, vilket jag inte finner särskilt otänkbart. Med tanke på att de dessutom var unga så är det sådana straff man ger. Det har ingenting med den här debatten att göra.
Citera:

Nja, du kommer inte direkt med några exempel eller källor här direkt. Jag skulle vilja påstå att det inte alls är så det är. Det finns en förbannad massa gäng, mer eller mindre organiserande. Det är dessa som utför brottsliga handlingar mot varandra och andra. Det finns "svennegäng" och "blattegäng" men av min erfarenhet har det inte gängen särskilt mycket med ursprung att göra. Man är med i det gänget man hamnar i.

Jag tycker att, ovanligt nog :wink: , att den här debatten är väldigt infekterad. Bägge sidor brukar ofta ha skygglapparna på och försöka påtvinga sin absoluta sanning på den andra. Att förneka att invandrare har en större benägenhet till att begå brott tycker jag är dumt. Visserligen är jag fullt övertygad om att erfarenheter och fördomar gjort att invandrare lättare döms för brott (som det stod i DN är det lättare att få vittnen till brott som begåtts av invandrare). Däremot är nog invandrare mer benägna att begå brott, att hitta förklaringen är väldigt knepig dock.

Om man ska leta efter kulturella förklaringar tror jag man beger sig ut på hal is. Vissa brott klan nog förklaras så men en intressent sak är t.ex. att de italienare som kom hit på 60-talet för att jobba i den svenska industrin inte visade benägenhet till brott. Att sydamerikanska flyktingar under 70-talet inte visade stor benägenhet för brott men att finnar (som har mycket samma kultur som oss) som flyttat hit visat sig vara en kriminell grupp. Jag tror att svaret i mycket är utanförskap, arbetslöshet och till viss del diskriminering.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]