virre skrev:
jag ber om ursäkt för min
okunskap. Det är därför jag tyckte
en bibelcirkel låter bra.
Okunskap är inget man behöver be om ursäkt för (utom möjligen om man hävdar att man har kunskap som man inte har ...). Då skulle ingen få mycket tid över för annat än att be om ursäkter för allt vi inte vet ...
virre skrev:
(jag är
inte kristen och kommer alldrig
heller bli kristen.
Det är inte jag heller, men det där sista du skrev är bara ett antagande. Eller har du förmågan att sia om framtiden?
virre skrev:
men hur kommer det säg då att de
regler som gäller mat inte
efterföljs av kristna? Eller
gäller inte de?
Det finns enligt judisk syn två typer av regler/bud i Gamla Testamentet. Dels finns det ett ganska litet antal etiska bud (sju, närmare bestämt) som gäller för hela mänskligheten, som huvudsakligen handlar om att man inte ska tillbe avgudar, inte mörda och inte stjäla, osv. Dels finns det över sexhundra bud som ingår i det "kontrakt" som skrevs mellan Gud och hans utvalda folk, judarna, i samband med att de slöt det förbund som hela GT går ut på.
Gud lovade judarna en plätt land och stor fruktsamhet, på villkor att de levde gudfruktigt och följde alla dessa bud. Judarnas uppgift var därmed att sprida den monoteistiska gudstron och den grundläggande moralen till alla jordens folk. Alla dessa regler gäller med andra ord specifikt för judarna och är en del av kontraktet mellan dem och Gud, och det är inte så att vi andra förväntas följa dem eller överhuvud taget skulle anses som "bättre" människor ifall vi gör det.
I den tidiga Kyrkan, närmare bestämt så tidigt att det finns skildrat i Apostlagärningarna i Nya Testamentet, uppstod en konflikt mellan två falanger bland apostlarna, där den ena gruppen ansåg att alla som anslöt sig till Kyrkan därmed anslöt sig till det judiska folket, och därför borde vara förpliktade att följa den mosaiska lagen (dvs alla buden i GT), medan den andra gruppen (med bl a Paulus i spetsen) ansåg att de som anslöt sig till Kyrkan inte därmed anslöt sig till det judiska folket, och därför inte heller behövde följa den mosaiska lagen, som ju bara gällde judarna. Denna senare ståndpunkt var den som segrade, och följaktligen är de flesta av oss inte omskurna, vi har möjlighet att äta fläsk, osv. Anledningen att frågan kom upp var att man efter Jesu död började på projektet att omvända hedningarna till kristendomen - före det hade man inte ställts inför frågan, eftersom alla man predikade för ändå var judar. Av samma skäl svarade inte Jesus själv heller på frågan.
Både Jesus, Maria och de tolv apostlarna var judar, och hade därmed inget som helst skäl att
inte följa dessa judiska bud. Det som hände var att man började skilja mellan två olika typer av kristna: judekristna (som följde buden) och hednakristna (som inte behövde följa de specifikt judiska buden). Så småningom kom de hednakristna att utgöra den överväldigande majoriteten, men än i dag finns det judekristna grupper kvar i bl a Israel, och de följer fortfarande den judiska lagen från GT.
I Jesu predikningar, bl a Bergspredikan, predikade han över en del bud som inte ingick i de sju buden för icke-judar. Jesus vände sig i sina predikningar i princip undantagslöst till judar, så han hade ju inget skäl att göra skillnad på judar och icke-judar. Eftersom hans publik bestod av judar predikade han helt enkelt om hur de skulle tolka sina egna bud. när kristendomen sedan lämnade det judiska bakom sig, utgick man mer från Jesu utläggningar av buden än från den gammaltestamentliga framläggning av dem som Jesu lära grundade sig på. Det fick till följd att man släppte de bud som Jesus inte predikade över, men behöll de han predikade. Tyvärr ledde det ganska snart till att man uppfattade de gammaltestamentliga buden och de nytestamentliga som helt olika saker, vilket öppnade för den missuppfattning av t ex "öga för öga ..." som du gav ovan (den missuppfattningen har som sagt varit mycket vanligt förekommande, så den är inget att be om ursäkt för - däremot väl värd att operera bort från medvetandet), samtidigt som en ganska syrlig antisemitism växte fram i stora delar av Kyrkan - redan i den tidiga Kyrka, med andra ord.
virre skrev:
sen så finns det en viss poäng i
att poängtera att den bibeln vi
har idag hade kunnat vara mycket
större, ett kyrkmöte bestämde
bibelns innehåll, jag tror det var
på 1100 eller 1300-talet i hmm...
Avigon, men gällande plats så kan
jag ha fel. Har inte koll på sånt
i huvudet.
Nu är klockan för mycket - jag kommenterar det där senare ...