Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor okt 08, 2026 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 10:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
En mycket fin anledning till att förbjuda det är att det är en drog. Droger skadar, droger kostar pengar och droger får en att göra dumma saker.

Tycker du att man ska förbjuda alkohol, tobak, koffein också? Samt alla mediciner? Vi får nog ta med en del maträtter också. Chokalad, allt som innehåller c-vitamin, hm, allt som innehåller vitaminer över huvud taget. Samt all mat med några som helst medicinska egenskaper. Oj, det blir inte mycket kvar inte...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 10:39 pm 
Noldo

Nej, det tycker jag inte. Många av de sakerna är dock mindre skadliga. Själv tycker jag inte att det hela om hycklerin är ett bra argument för att tillåta cannabis. Om jag skulle skriva en lagbok för ett nytt land idag och bestämde mig för att cannabis skulle vara förbjudet hade självklart tobak och alkohol följt med i samma veva. Skillnaden är att för oss är det redan förbjudet.

Jag vet dock inte riktigt var jag står, att man tar ett par bloss någon gång skiter jag fullständigt i. Däremot bör man bekämpa det tunga beroendet. Detta vet jag dock inte hur man gör bäst, att förbjuda eller tillåta eller om detta ens spelar någon roll.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 10:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Då har man försidans argument:
1. Alkohol och tobak är lagligt varför inte cannabis?

2. Jag har makten över min kropp och bör få bestämma om den.

Det är långt ifrån alla argument.

1. De flesta användarna inte skadas speciellt mycket av cannabis.
2. Förbudet orskar stora skador för användarna, större än de av själva drogen.
3. Bekämpa den organiserade brottsligheten.
4. Spara och tjäna pengar till samhället (förbudet kostar miljardsummor varje år).
5. Förtydliga skillnaden mellan lätta och tunga droger.
6. Förhindra att lätta och tunga droger finns i samma miljö och kretsar och därmed få bort allt som skulle kunna göra att cannabis leder till tyngre droger.
7. Överenstäm lagarna med vad som är vetenskapligt belagt - en mindre skadlig drog är olaglig, en skadligare är laglig, det är inte vettigt.
8. Förbudet orsakar missbruk - Sverige har hårdast lagar och är sämst i EU - högst dödlighet och högst nyrekrytering av tunga missbrukare.
9. Hjälpa de som är beroende av tunga droger, de kan bli av med beroendet genom att byta till den lätta cannabis.
10. Möjliggöra medicinsk användning av cannabis. Cannabis kan vara användbart vid bl.a. aids, cancer, smärta, epilepsi, glaukom (grön starr), migrän, multipel skleros (ms), alkoholism, alzheimer, astma, depression, fibromyalgi, mensvärk, posttraumatisk stress (ptsd), reumatism, schizofreni, tinnitus, tourettes syndrom med mera.

Nardre skrev:
Nejsidans starkaste argument är väl att man inte bör tillåta ännu en drog.

Om man kan ställa frågan "varför" till argumentet anser jag det inte vara ett bra argument. Om det inte är helt uppenbart dvs, exempelvis tror jag ingen behöver ställa frågan "Varför ska vi bekämpa den organiserade brottsligheten?" eller "Varför ska vi minska skadorna?"

Däremot ställer jag frågan: Varför bör man inte tillåta ännu en drog?

Nardre skrev:
Sedan får man själv värdera detta och se vad man tycker.

Precis... jag har räknat upp 10+ argument. Du har räknat upp 2, båda mycket tveksamma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 11:04 pm 
Noldo

Citera:
1. De flesta användarna inte skadas speciellt mycket av cannabis

Detta argument hamnade fel tror jag. Att man skadas av det är väl ändå ett argument för ett förbud?
Citera:
2. Förbudet orskar skador för användarna

Utveckla, hur menar du?
Citera:
4. Spara och tjäna pengar till samhället (förbudet kostar enorma summor)

Problemet är att vi inte kan veta om ett förbud sparar pengar i form av behandling för beroende och annat.
Citera:
5. Förtydliga skillnaden mellan lätta och tunga droger

Är detta ett argument? Spelar detta någon roll i sammanhanget?
Citera:
6. Förhindra att lätta och tunga droger finns i samma miljö och kretsar och därmed få bort allt som skulle kunna göra att cannabis leder till tyngre droger

Cannabis kommer nog att finnas hos de tyngre missbrukarna också. Tobak och alkohol är stora problem, varför inte också cannabis skulle bli så förstår jag inte.
Citera:
7. Överenstäm lagarna med vad som är vetenskapligt belagt - en mindre skadlig drog är olaglig, en skadligare är laglig, det är inte vettigt.

Nej, men om man ska hoppa över mänsklighetens bästa för att få bort hyckleriet ur lagboken har man gått för långt.
Nerloth skrev:
Citera:
Nardre skrev:
Nejsidans starkaste argument är väl att man inte bör tillåta ännu en drog.

Om man kan ställa frågan "varför" till argumentet anser jag det inte vara ett bra argument. Om det inte är helt uppenbart, exempelvis tror jag ingen behöver ställa frågan "Varför ska vi bekämpa den organiserade brottsligheten?" Däremot kan man ställa frågan: Varför bör man inte tillåta ännu en drog?

Är det inte självklart varför man ska förbjuda droger? De skadar.
Citera:
Precis... jag har räknat upp 10+ argument. Du har räknat upp 2, båda mycket tveksamma.

Kvalitet är viktigare än kvantitet. Däremot säger jag inte att nejsidans är bättre än dina. Detta är en smakfråga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 11:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha, den här tråden har ju spårat ur något alldeles extraordinärt. Vad mig beträffar kan Moderator lika gärna låsa och kasta hela tråden.

Nerloth skrev:

Måhända inte, men skadas gör dom iallafall. En legalisering innebär rimligen ett på sikt ökat bruk och större skador. Och därmed högre kostnader för samhället.
Nerloth skrev:

Hur?
Nerloth skrev:
3. Bekämpa den organiserade brottsligheten

Tveksam till detta argument. Har den organiserade brottsligheten sjunkit i alla de länder där bruket legaliserats? Om korrelation finns, är kasualiteten bevisad?
Nerloth skrev:

Därmed inte sagt att en legalisering skulle kosta mindre. Se motargument 1. Siffror, tack.
Nerloth skrev:

Nu hänger jag inte med... Det var väl ändå ett av dina svagaste argument.
Nerloth skrev:
6. Förhindra att lätta och tunga droger finns i samma miljö och kretsar och därmed få bort allt som skulle kunna göra att cannabis leder till tyngre droger

Första delen av meningen kan jag gå med på, men "få bort allt" är en mycket stark formulering.
Nerloth skrev:

Vilken drog då?
Nerloth skrev:
8. Förbudet orsakar missbruk - Sverige leder i EU i antal, högst dödlighet och högst nyrekrytering av tunga missbrukare

Korrelation är inte kasualitet.
Nerloth skrev:
9. Förlätta för de som är beroende av tunga droger, de kan bli av med beroendet genom att byta till den lätta cannabis

D'oh? Är detta en kliniskt testad metod? I så fall, vad är det som hindrar att den endast används kliniskt (på samma sätt som exvis morfin används uteslutande inom sjukvården idag).
Nerloth skrev:
10. Möjliggöra medicinsk användning av cannabis. Cannabis kan vara användbart vid bl.a. aids, cancer, smärta, epilepsi, glaukom (grön starr), migrän, multipel skleros (ms), alkoholism, Alzheimer, astma, depression, fibromyalgi, mensvärk, posttraumatisk stress (ptsd), reumatism, schizofreni, tinnitus, tourettes syndrom med mera.

Ett icke-argument. Morfin är narkotikaklassat och används medicinskt - det innebär inte att man behöver ha en autoinjektor i varje badrumsskåp om man drullar omkull.
Nerloth skrev:
Om man kan ställa frågan "varför" till argumentet anser jag det inte vara ett bra argument. Om det inte är helt uppenbart, exempelvis tror jag ingen behöver ställa frågan "Varför ska vi bekämpa den organiserade brottsligheten?" Däremot kan man ställa frågan: Varför bör man inte tillåta ännu en drog?

Nope, funkar inte så. Du vill förändra, det är du som måste komma med otvetydiga, klara bevis som solklart visar på hur samhällsekonomiskt lönsam en förändring är. :)
Nerloth skrev:

Ah... det är skillnad på kvalitet och kvantitet. Jag kan räkna upp ett dussin argument för att, tja, exempelvis hästar bör förbjudas. Det gör inte att jag har rätt i mitt hippologiska korståg. :wink:

@Nardre: Sedär ja! Du hann före, men: "great minds think alike", eh? :D

Senast redigerad av Sarvi sön okt 17, 2004 11:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 11:12 pm 
Redaktionen

Jag har nu rensat grovt i denna tråden! Om den fortsäter spåra ur med personangrepp kommer den låsas.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 12:22 am 
Dúnadan

Fëanor skrev:
Lindir skrev:
Så med andra ord tycker du att minderåriga borde få supa fritt också?

Nej, det tycker Jag inte. Jag påpekade bara att förbud ändå inte hjälper. Om människor verkligen vill ha tag på cannabis så skaffar de det. På vilket sätt blir det bättre av att straffa dem för det?

Varför menar du då att det ska förbjudet för barn att köpa sprit om det "ändå inte hjälper"? Och ska barn få köpa cannabis fritt då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 12:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Quotar en, men svaren är till båda.

Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Måhända inte, men skadas gör dom iallafall. En legalisering innebär rimligen ett på sikt ökat bruk och större skador. Och därmed högre kostnader för samhället.

Men eftersom Sverige har störst skador som det är (högst nyrekrytering och dödlighet bland missbrukare) tyder det väl på att t.ex. Holland, med hälften så många tunga missbrukare har lyckats bättre. Skadorna är ju mindre där.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Hur?

Det skrev jag i första inlägget, har ni inte läst det eller? Böter, fängelse, förlust av körkort, prickar i registret som gör det svårare att få vissa jobb osv
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
3. Bekämpa den organiserade brottsligheten

Tveksam till detta argument. Har den organiserade brottsligheten sjunkit i alla de länder där bruket legaliserats? Om korrelation finns, är kasualiteten bevisad?

Legalisering av PERSONLIGT BRUK minskar inte den organiserade brottsligheten. Hur skulle den göra det? Däremot om det finns lagliga försäljare, som coffeeshops, där det är billigt och bra kvalitet på varorna, försvinner brottsligheten. Det finns ju ingen anledning att göra något brottsligt längre. Se USA, 20 talet kriminaliserades sprit, mängder av illegal handel uppkom. Strax legaliserades det igen, och den illegala handeln upphörde. Enkelt.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Därmed inte sagt att en legalisering skulle kosta mindre. Se motargument 1. Siffror, tack.

1. Besvarad.
Siffor - 7 miljarder om året. Siffror från Folkhälsoinstitutet.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Nu hänger jag inte med... Det var väl ändå ett av dina svagaste argument.

Här tyckte jag inte direkt att ni bemötte mitt argument. Det är väl bra att ungdomar och andra som kanske funderar på att prova får reda på vilka droger som är tunga respektive lätta? Men om en lätt (cannabis) är olaglig medan en tyngre (alkohol) är laglig ger det det ju felaktiga signaler och det är större risk att folk fastnar i tyngre grejer.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Första delen av meningen kan jag gå med på, men "få bort allt" är en mycket stark formulering.

Alltså, om cannabis säljs lagligt i coffeshops, då finns det väl aldrig någon anledning än att gå någon annanstans än dit för att få tag på det? Det finns inte någon anledning att gå till en smutsig langare som även säljer heroin.
Nardre skrev:
Tobak och alkohol är stora problem, varför inte också cannabis skulle bli så förstår jag inte.

Men de flesta som dricker alkohol kan göra det utan större problem, eller? Samma sak med cannabis.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:

Vilken drog då?

Mindre skadlig = cannabis
Skadligare = alkohol
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
8. Förbudet orsakar missbruk - Sverige leder i EU i antal, högst dödlighet och högst nyrekrytering av tunga missbrukare

Korrelation är inte kasualitet.

Stämmer, men i så fall kan man ju strunta i all statistik, vad det än gäller. Statistik kan fortfarande ge ledtrådar varför det ligger till på ett visst sätt. Sverige har hårdast drogpolitik i EU, och lyckas sämst. Det tycker jag talar för sig självt.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
9. Förlätta för de som är beroende av tunga droger, de kan bli av med beroendet genom att byta till den lätta cannabis

D'oh? Är detta en kliniskt testad metod?

Ja. Det är vanligt att missbrukare av tyngre droger istället får lättare för att bli av med missbruket av de tyngre. Exempel heroinister som får metadon.
Sarvi skrev:
vad är det som hindrar att den endast används kliniskt

För att den klassas som en Typ 1 drog, som ska föreställa vara de farligaste drogerna. Dessa får inte användas medicinskt. En nedklassning skulle möjliggöra detta, men det innebär även att lagarna runt drogen lättas.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
10. Möjliggöra medicinsk användning av cannabis. Cannabis kan vara användbart vid bl.a. aids, cancer, smärta, epilepsi, glaukom (grön starr), migrän, multipel skleros (ms), alkoholism, Alzheimer, astma, depression, fibromyalgi, mensvärk, posttraumatisk stress (ptsd), reumatism, schizofreni, tinnitus, tourettes syndrom med mera.

Ett icke-argument. Morfin är narkotikaklassat och används medicinskt - det innebär inte att man behöver ha en autoinjektor i varje badrumsskåp om man drullar omkull.

Se föregående fråga.
Citera:
Nope, funkar inte så. Du vill förändra, det är du som måste komma med otvetydiga, klara bevis som solklart visar på hur samhällsekonomiskt lönsam en förändring är. :)

Jag hade dock hoppats att se även argument MOT legalisering. Sedan kan man jämföra argumenten för och emot, och då avgöra vad som är bäst.
Nardre skrev:
Är det inte självklart varför man ska förbjuda droger? De skadar.

Men som du ser skadar de mer när de är olagliga än om de är lagliga. Att droger är skadliga är alltså ett argument FÖR legalisering, eftersom de då skadar mindre. :)

Senast redigerad av Nerloth mån okt 18, 2004 12:46 am, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 12:39 am 
Maia
Användarvisningsbild

Lindir skrev:
Och ska barn få köpa cannabis fritt då?

En legalisering bör innebära att det endast får säljas till folk över en viss ålder. Som alkohol i Sverige, eller cannabis i Holland, där det är 18-årsgräns.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 2:42 am 
Dúnadan

Nerloth skrev:
En legalisering bör innebära att det endast får säljas till folk över en viss ålder. Som alkohol i Sverige, eller cannabis i Holland, där det är 18-årsgräns.
Och varför ska det finnas en åldersgräns? Är det möjligen för att det är såpass skadligt att man inte kan släppa det fritt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 2:51 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lindir skrev:
Och varför ska det finnas en åldersgräns? Är det möjligen för att det är såpass skadligt att man inte kan släppa det fritt?

Av samma anledning som man inte får rösta eller köra bil. Ungdomar (inte alla men de flesta) är inte tillräckligt mogna för att hantera det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 2:37 pm 
Östring

Finns det några tydliga siffror som visar att kostnaden för samhället sjunker, och att färre personer fastnar i narkotikamissbruk om man nu legaliserar cannabis, för att ta ett exempel? I Holland har man väl t o m börjat tala om ett förbud mot försäljning av cannabis i coffeeshops igen. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Mitt främsta argument mot legalisering är att cannabis är en drog samt att det kan leda till fysiska och psykiska skador (utmärkt artikel Savi, om någon är intresserad av att få den kan jag nog hjälpa till med det).

Det förefaller som om det gjorts få eller inga stora studier av långtida effekter av cannabisbruk, och det känns som om det är nödvändigt innan man kan börja tala om en legalisering. Vad är effekterna om du regelbundet röker cannabis i 5-10 års tid?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 7:23 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Problemet med frågeställningen är att den är mycket svårare än exempelvis tolkienfrågor eftersom dessa ofta kan ledas till klara svar.

båda sidor hänvisar ju tvärsäkra argument och menar att den andra har fel.

Jag tror ärligt att ni som disskuterar detta inte har den kunskap ni menar att ni besitter. Jag menar inget illa utan detta är ett inlägg som bara ska ses som just ett inlägg. Ibland får jag intrycket av att disskutera med allehand doccenter och läkare.

Det kanske ni är :?:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 8:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tryggve skrev:
Finns det några tydliga siffror som visar att kostnaden för samhället sjunker, och att färre personer fastnar i narkotikamissbruk om man nu legaliserar cannabis, för att ta ett exempel? I Holland har man väl t o m börjat tala om ett förbud mot försäljning av cannabis i coffeeshops igen. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag har aldrig hört talas om detta. Annars får du ta och leta fram en källa för påståendet.
Tryggve skrev:
Mitt främsta argument mot legalisering är att cannabis är en drog samt att det kan leda till fysiska och psykiska skador.

Vilka skador är det? De jag känner till är skador på lungorna om man röker (vilket man inte behöver göra), tillfälligt försämrat minne och inlärningsförmåga, seghet, amotivation samt ett psykiskt beroende som kan jämföras med ett beroende av godis, spel, sex, tv eller Tolkien. Men så mycket värre än så är det faktiskt inte. Kom ihåg att vetenskapliga källor är det enda beviset för en skada existerar.
Tryggve skrev:
Det förefaller som om det gjorts få eller inga stora studier av långtida effekter av cannabisbruk, och det känns som om det är nödvändigt innan man kan börja tala om en legalisering. Vad är effekterna om du regelbundet röker cannabis i 5-10 års tid?

Jag vet inte, om du påstår att det finns andra skador vid långvarit bruk än de jag räknade upp så är det ju också du som måste leta upp källor för detta.
Denväldige skrev:
Jag tror ärligt att ni som disskuterar detta inte har den kunskap ni menar att ni besitter. Jag menar inget illa utan detta är ett inlägg som bara ska ses som just ett inlägg. Ibland får jag intrycket av att disskutera med allehand doccenter och läkare.
Oj, ett relativt vettigt inlägg av dig Denväldige, du kan ju när du vill. :) Jag vet dock inte riktigt vart du vill komma. I princip all kunskap (om det mesta) finns tillgänglig för allmänheten. Så då är det väl inte så konstigt att man kan bli kunnig inom ett område man har läst mycket om?

Jag vill dock än en gång påpeka att man inte bör kasta ur sig vilka påståenden som helst utan alltid ha vetenskapliga källor att hänvisa till. Vad någon enskild individ påstår går ju inte att ta på allvar däremot är det en annan sak om ett forskningsteam kommit fram till saken vetenskapligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 8:16 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Denväldige skrev:

Oj, ett relativt vettigt inlägg av dig Denväldige, du kan ju när du vill. :) Jag vet dock inte riktigt vart du vill komma. I princip all kunskap (om det mesta) finns tillgänglig för allmänheten. Så då är det väl inte så konstigt att man kan bli kunnig inom ett område man har läst mycket om? Jag vill dock än en gång påpeka att man inte bör kasta ur sig vilka påståenden som helst utan alltid ha vetenskapliga källor att hänvisa till. Vad någon enskild individ påstår går ju inte att ta på allvar däremot är det annat om ett forskningsteam kommit fram till saken vetenskapligt.

Jo men jag har två invändningar mot detta

1 Det ska påpekas att undersökningar oftast inte varken är tillförlitliga eller oberoende vilket har påvisats inom exempelvis tobaksindustrin.
tänk också på alla tidningsartiklar om allt möjligt farligt och ofarligt. morötter stoppar cancer: morötter så dödar dom dig!

2 Hur hemmablind är du? vet själv hur jobbigt det är att bli motbevisad. vilka forskningsrapporter läser du? alla eller utvalda som passar... och med vilken inställning

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]