Quotar en, men svaren är till båda.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
1. De flesta användarna inte skadas speciellt mycket av cannabis
Måhända inte, men skadas gör dom iallafall. En legalisering innebär rimligen ett på sikt ökat bruk och större skador. Och därmed högre kostnader för samhället.
Men eftersom Sverige har störst skador som det är (högst nyrekrytering och dödlighet bland missbrukare) tyder det väl på att t.ex. Holland, med hälften så många tunga missbrukare har lyckats bättre. Skadorna är ju mindre där.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
2. Förbudet orskar skador för användarna
Hur?
Det skrev jag i första inlägget, har ni inte läst det eller? Böter, fängelse, förlust av körkort, prickar i registret som gör det svårare att få vissa jobb osv
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
3. Bekämpa den organiserade brottsligheten
Tveksam till detta argument. Har den organiserade brottsligheten sjunkit i alla de länder där bruket legaliserats? Om korrelation finns, är kasualiteten bevisad?
Legalisering av PERSONLIGT BRUK minskar inte den organiserade brottsligheten. Hur skulle den göra det? Däremot om det finns lagliga försäljare, som coffeeshops, där det är billigt och bra kvalitet på varorna, försvinner brottsligheten. Det finns ju ingen anledning att göra något brottsligt längre. Se USA, 20 talet kriminaliserades sprit, mängder av illegal handel uppkom. Strax legaliserades det igen, och den illegala handeln upphörde. Enkelt.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
4. Spara och tjäna pengar till samhället (förbudet kostar enorma summor)
Därmed inte sagt att en legalisering skulle kosta
mindre. Se motargument 1. Siffror, tack.
1. Besvarad.
Siffor - 7 miljarder om året. Siffror från Folkhälsoinstitutet.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
5. Förtydliga skillnaden mellan lätta och tunga droger
Nu hänger jag inte med... Det var väl ändå ett av dina svagaste argument.
Här tyckte jag inte direkt att ni bemötte mitt argument. Det är väl bra att ungdomar och andra som kanske funderar på att prova får reda på vilka droger som är tunga respektive lätta? Men om en lätt (cannabis) är olaglig medan en tyngre (alkohol) är laglig ger det det ju felaktiga signaler och det är större risk att folk fastnar i tyngre grejer.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
6. Förhindra att lätta och tunga droger finns i samma miljö och kretsar och därmed få bort allt som skulle kunna göra att cannabis leder till tyngre droger
Första delen av meningen kan jag gå med på, men "få bort
allt" är en mycket stark formulering.
Alltså, om cannabis säljs lagligt i coffeshops, då finns det väl aldrig någon anledning än att gå någon annanstans än dit för att få tag på det? Det finns inte någon anledning att gå till en smutsig langare som även säljer heroin.
Nardre skrev:
Tobak och alkohol är stora problem, varför inte också cannabis skulle bli så förstår jag inte.
Men de flesta som dricker alkohol kan göra det utan större problem, eller? Samma sak med cannabis.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
7. Överenstäm lagarna med vad som är vetenskapligt belagt - en mindre skadlig drog är olaglig, en skadligare är laglig, det är inte vettigt.
Vilken drog då?
Mindre skadlig = cannabis
Skadligare = alkohol
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
8. Förbudet orsakar missbruk - Sverige leder i EU i antal, högst dödlighet och högst nyrekrytering av tunga missbrukare
Korrelation är inte kasualitet.
Stämmer, men i så fall kan man ju strunta i all statistik, vad det än gäller. Statistik kan fortfarande ge ledtrådar varför det ligger till på ett visst sätt. Sverige har hårdast drogpolitik i EU, och lyckas sämst. Det tycker jag talar för sig självt.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
9. Förlätta för de som är beroende av tunga droger, de kan bli av med beroendet genom att byta till den lätta cannabis
D'oh? Är detta en kliniskt testad metod?
Ja. Det är vanligt att missbrukare av tyngre droger istället får lättare för att bli av med missbruket av de tyngre. Exempel heroinister som får metadon.
Sarvi skrev:
vad är det som hindrar att den endast används kliniskt
För att den klassas som en Typ 1 drog, som ska föreställa vara de farligaste drogerna. Dessa får inte användas medicinskt. En nedklassning skulle möjliggöra detta, men det innebär även att lagarna runt drogen lättas.
Sarvi skrev:
Nerloth skrev:
10. Möjliggöra medicinsk användning av cannabis. Cannabis kan vara användbart vid bl.a. aids, cancer, smärta, epilepsi, glaukom (grön starr), migrän, multipel skleros (ms), alkoholism, Alzheimer, astma, depression, fibromyalgi, mensvärk, posttraumatisk stress (ptsd), reumatism, schizofreni, tinnitus, tourettes syndrom med mera.
Ett icke-argument. Morfin är narkotikaklassat och används medicinskt - det innebär inte att man behöver ha en autoinjektor i varje badrumsskåp om man drullar omkull.
Se föregående fråga.
Citera:
Nope, funkar inte så.
Du vill förändra, det är
du som måste komma med otvetydiga, klara bevis som solklart visar på hur samhällsekonomiskt lönsam en förändring är.

Jag hade dock hoppats att se även argument MOT legalisering. Sedan kan man jämföra argumenten för och emot, och då avgöra vad som är bäst.
Nardre skrev:
Är det inte självklart varför man ska förbjuda droger? De skadar.
Men som du ser skadar de mer när de är olagliga än om de är lagliga. Att droger är skadliga är alltså ett argument FÖR legalisering, eftersom de då skadar mindre.