Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 11:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa

Tror du på Gud?
Ja, jag tror enbart på Gud 14%  14%  [ 8 ]
Ja, jag tror både på Gud och andra väsen 14%  14%  [ 8 ]
Nej, jag tror inte på Gud, däremot andra väsen 18%  18%  [ 10 ]
Nej, jag är tråkig och tror inte på någonting som inte vetenskapen kan förklara 32%  32%  [ 18 ]
Jag tror på något annat "ovetenskapligt" 14%  14%  [ 8 ]
Jag vet inte 7%  7%  [ 4 ]
Antal röster : 56
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 2:38 pm 
Wavemaster of the World

Älva skrev:
För att du fortfarande inte bestämmer över dig själv och ditt eget liv innan du är arton år och religionstillhörighet står förmodligen med bland de sakerna.

Förmodligen, men i detta fall känns det mest som en "regel för regelns skull". Jag är naturligtvis för lagar och åldersgränser när de faktiskt fyller en funktion: att tatuera sig, ha sex, dricka eller röka är saker man bittert kan få ångra och något man bör ha uppnått en någorlunda mogen ålder för att göra, men i dagens samhälle, när kyrka och stat är separerade, finns ingen anledning att kräva artonårsgräns för utträde, när ett sådant är helt avgiftsfritt och inte påverkar ens chanser att åter gå med i kyrkan igen senare = inga negativa konsekvenser.

Älva skrev:
Men ta det lugnt. Du är snart arton och kan gå ur. Vad gör några år mer eller mindre?

De facto ingenting. Men jag ogillar tanken på att stödja kyrkan i någon form, om än det bara är som en siffra i statistiken. Dessutom bör ogrundade, slentrianmässiga bestämmelser bekämpas.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 4:22 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Kan bara säga att jag till helt håller med ovanstående talare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 7:43 pm 
Sinda

Till alla religiösa säger jag bara: Ta en titt på detta: http://video.google.com/videoplay?docid=7147413143041922928&q=jesus+camp

Själv är jag ateist i bästa fall, snarare Satanist och extremt anti-religiös. Om all religion utplånades skulle vi ha en betydligt bättre värld, men den har ni antagligen hört förut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 9:14 pm 
Hobbit

Varför ska vi kolla på det där?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 9:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag måste tyvärr kommentera retoriken bakom den videon. Först och främst visar detta enbart en liten fraktion av alla de religiösa som hör till kristna tron. För att specefiera sig är det alltså en hemskt mycket liten fraktion av alla religiösa som kan sammankopplas med denna videon. Därför är det retoriskt orekomendabelt att försöka varna allmänheten för religion med enbart denna video.

Och jag håller mig till Marx att religion är ett opuim åt folket. Det behövs för att de ska må bättre - att de ska ha något "larger than life" att tro på. Men jag vill påpeka att jag är en av dem som inte behöver det opiumet för att må bättre. Jag har mig själv.

ps. Klimpen. Om det är kristendomen som vägleder dig ska du defenetivt ta och följa den leden. Jag valde att inte göra det dock.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 21, 2006 11:05 pm 
Sinda

Självklart är videon inte representativ för all religion eller ens kristendom, men är ett tecken på hur illa det kan gå (och det finns många andra, och till och med värre, exempel).

Även jag är inne på den Marxistiska synen på religion, religion kan säkert vara skönt. Numera finns det ju dessutom massa alternativ till religion; spöken, UFO:n med mera, allt för att skapa stimulans och kanske lite spänning i tillvaron.
Sen kan man ju såklart gå ännu längre (vilket jag till viss del är beredd att göra) och hävda att religionen enbart finns för att krama folk på pengar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 1:10 am 
Wavemaster of the World

CasperV skrev:
Sen kan man ju såklart gå ännu längre (vilket jag till viss del är beredd att göra) och hävda att religionen enbart finns för att krama folk på pengar.

... Vilket osökt får mig att tänka på Det flygande spagettimonstrets sjätte budord:

I'd Really Rather You Didn't Build Multimillion-Dollar Churches/Temples/Mosques/Shrines To My Noodly Goodness When The Money Could Be Better Spent (Take Your Pick):
A Ending Poverty
B Curing Diseases
C Living In Peace, Loving With Passion, And Lowering The Cost Of Cable
I Might be a Complex-Carbohydrate Omniscient Being, But I Enjoy The Simple Things In Life. I Ought To Know. I AM the Creator.

För att återgå till allvaret: Här är en bra sida med argument emot kreationismen.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 5:10 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Religoner kramar inte folk på pengar, mäniskor kramar folk på pengar....

Men religionen är ett opium för folket *när* den sätter tillbaka folket i sinna bojor, men varesig befrielseteologer eller engagerade buddhister är opium. (Man skulle kunna hävda att Tolkien är ett opium för folket, för det pacifierar dem från att ta aktion, för, om man pratar med Marxistiska termer, proletariatets revulotion som för till proletariatets diktatur. De är aldrig de som bygger teorier om revulotioner och proletariatet som ställer sig i främsta ledet och blir skjutna)

Men tyvär är väldigt många av dagens religioner av den typen som bara vill tjäna pengar. Men det finns religösa gruper som faktiskt utövar sin tro, för sin egen och omvärldens skull och inte för att tjänna pengar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 10:46 am 
Hobbit

Visste ni att dom har hittat en hemlig kod i bibeln. Dom hittade att Rubin(Israelisk premiärmenister) skulle mördas ett år före han gjorde det. Före han blbev mördad hittade dom vilket datum han skulle bli mördad och på vilken plats och det stämde. Dom har hittat massvis av andra koder också, som har stämt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 11:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man kan hitta koder i det mesta. Nostradamus verk brukar ju också stämma bara folk får sitta och fundera lite. Men visst är det roligt att spekulera

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 11:24 am 
Hobbit

Men dom hittade att han skulle mördas, av vem, när han skulle mördas. Ett år före han mördades. Det är nog inte bara en slump. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 11:31 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja, människan har en förmåga att tro på det de väldigt gärna vill tro på också. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 11:38 am 
Maia

Jag och en vän höll på jätte mycket med vicca förut.
Vi köpte en Ouijah bräda tillsammans och brukade försöka kalla på andar och sådant ..men det funkade förstås inte.
Endå tror jag smått på andar men inte att dom uppenbarar sig direkt som film spöken gör.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 11:47 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Fast wicca har ingenting med ockult tro direkt att göra. Så Ouijabord är mer ockult tro än wicca som riktar sig mer på gudinne och gudsdyrkan och samklang med väderstrecken och jorden och elementen och... oj vilken utläggning! Drar mig försiktigt tillbaka. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 22, 2006 12:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, jag visste verkligen att det fanns "hemliga" "koder". Jag tror till och med att jag har argumenterat emot dem nån gång här. Men i alla fall; plockar man ord ur sitt sammanhang lyckas man alltid hitta hemliga koder. Då är det bara ens fantasi som sätter begränsningarna för vilka slutsatser som man får. Jag skulle kunna hitta en hemlig del i "Mein Kampf" där Hitler "erkänner" att han är homosexuell, och en lika hemlig passage i "Das Kapital" där Marx bifogar att han är kapitalist och att han hatar proletariatet.

Virre skrev:
[...]det pacifierar dem från att ta aktion, för, om man pratar med Marxistiska termer, proletariatets revulotion som för till proletariatets diktatur.

Det stämmer enligt den nyare Marxistiska teorin. Men Marx menade att kommunismen var ett sista steg i en naturligt ekonomisk evolution. Evolutionen skulle göra att proletariatet inte behövde göra aktion - efter slutmålet ändå skulle nås. Så utifrån detta kan jag inte hålla med om att opiumet ska hålla tillbaka folk i bojorna enligt klassisk Marxistisk teoribildning.

Angående pengafrågan; det är människorna som kramar folk ur pengarna. Religion blir bara ett verktyg. Men det betyder verkligen inte att religionens enda syfte är att vara ett verktyg för att krama pengarna ur folk. Ska man använda samma retoriska taktik menar man att revolutionen och marxismen kramar folk på pengar - trots att huvudtanken är det motsatta. Tänk bara på att t-shirt-stånd i marknader som säljer t-tröjor med revolutionstryck. Ur den synpunkten blir revolution alltså en profitindustri! Eftersom detta enbart är en liten del av revolutionen kan man verkligen inte mena att revoutionens syfte är att skapa profiter. Lika lite som att religionens syfte är att krama pengar ur folk.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]