Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 25, 2026 10:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 804 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 11:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

ÅÅÅÅÅ Jag hade också velat träffa dem!!! Hoppas jag gör de någon gång, men chansen e väl inte särsklit stor.

Nu till mig. Jag heter Ingrid, är 86:a, bor i Onsala (4 mil söder om göteborg). Jag pluggar samhäll på gymnastiet, går i tvåan nu. På söndagmorgnarna jobbar jag som simlärare. Annars så gillar jag att på min fritid läsa, promenera, vistas i naturen och umgås med vänner. Kämpar just nu för att försöka ta körkort (fyller 18 tre veckor).

Mitt första Tolkienminne är en tecknad film om Sagan om ringen som jag såg för länge sen. Det enda jag minns av den var att hoberna gömde sig under en trärot och att de svarta ryttarna var jätteläskiga. Vid tiden för biopremiären av Sagan om ringen tyckte jag att det inte verkade vara något att ha. Bara äckliga orcher (som visades på nyheterna). Jag gick i nian då och det var tal om klassen skulle hitta på något tillsammans eftersom att vi snart skulle skiljas åt. Vi hade en liten klasskassa som räckte till ca biobiljetter till Sagan om ringen. Efter det biobesöket var jag fast. Läste Bilbo, hela triologin 2-3 gånger. Just nu håller jag på med Silmarillon och det e väldigt intressant. Min mamma kallar mig för Tolkienfrälst och jag kan väl bara hålla med!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 3:12 am 
Östring
Användarvisningsbild

Jag heter Henrik och är 22 år. Lånade Sagan av en kompis för några år sedan och blev helt fascinerad, och sen dess har det varit fantasy som gällt. Läser inte så mycket dock, då jag är lite av en "slowreader". Hockey och hårdrock är det som gäller annars...

Heja Färjestad! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 10:57 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Född i Norge i mitten av 70-talet. Jag och mor flyttade snart ner till Karlstad och pappa.
Mamma fick mig att börja läsa böckerna när jag var sju men då var det för jobbigt. Klämde dem vid åtta istället. Har därefter läst dem ett otal gånger plus Silmarillion och en del ur Ringens värld och Sagor från Midgård.
Gick bildestetisk i gymnasiet och började även livea under den tiden. Älskar att vara alv. Umgicks flitigt med ett gäng liveare med Hans Käll i spetsen bl.a.
Tappade kontakten med gänget då jag flyttade till Sthlm.
Bor med min Pojkvän (som inte läser) och längtar efter katter och att få flytta närmare stan.
Målar och önskar att få jobba som omslagsillustratör i framtiden. Skall snart ha min första egna utställning och kanske kommer en del av mina bilder upp på Ardas sida :)
Nog nu, vill inte avslöja mer... 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:35 pm 
Uruk

Hmm, en trevlig prick (namn...namn....jag minns aldrig namn! argh!) nämde att man kunde presentera sig här så, således är jag här i det uppenbara ämnet

Jag heter Malin, är 16 år, allmänt fantasy/rollspel/RPG/tv-spel/lajv intresserad. Har ganska nyligen börjat läsa Tolkien mer ingående hm...vad mer?
Fråga på, jag kommer inte på så mycket mer just nu
Hej hej alla!! *vinkar frenetiskt*

Sådär, efter en liten miss hammnade det här inlägget slutligen på rätt plats, seger!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:55 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

:-)

Bra jobbat, och hjärtligt välkommen hit!!!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 10:11 pm 
Maia

Jag kanske också ska presentera mig..
Mitt namn är Janna (det visste ni inte va) är 16 år, pluggar samhälle, inriktning medicin.
Jag började läsa Tolkiens böcker för ett antal år sedan, men första gången jag läste "sagan om ringen" så tror jag inte att brödrarskapet lämnade Vattnadal. Jag tyckte det var en väldigt tråkig bok och tänkte att jag aldrig skulle läsa om den. Men det gjorde jag, då blev jag fast :)

Senast redigerad av Janna tor jan 22, 2004 10:13 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 5:41 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

:D Min lilla presentation....

Jag heter egentligen Sofia och är född -89.

Anledingen till att jag valde namnet Galadriel är att jag brukade vara inne på en sida som heter barnen.com. Jag var där jätteofta i flera år på ett Sagan om Ringen-plank och kallade mig alltid ***Galadriel***. Alla som skrev där var inne regelbundet och jag "kände" en massa personer (Meriadoc Brandybuck, Solith, ¤Arwen¤, Carnë, Míriel...). Men nu har sidan inte varit öppen på så länge att jag tror att de flesta jag brukade prata med har "försvunnit" för alltid.

Mina största intressen är nog ganska många, bland annat gillar jag sport (går på basket), att läsa (framför allt sådana böcker som ingen annan jag känner läser, t.ex. LoTR, Narnia, En världsomsegling under haven, Varghunden, Sagan om Belgarion), musik (går på kör), att måla.........

Första gången jag försökte läsa Trilogin började jag med förordet (som egentligen enligt min mening borde läsas sist) och lade av direkt.
Sedan började jag på Bilbo och när den var utläst fortsatte jag utan problem. Det var kanske ett halvår innan första filmen kom ut.

...Vill du veta någonting mer får du fråga...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 12:59 pm 
Noldo

Åh, var hälsad vackra alvdrottning, så vi möts igen till sist!
Jag brukade också vara på BI, om du kommer ihåg? Hette Kata där med. Även Vilya här på TA är BI:are, fast hon hette något annat innan. Jag kommer inte riktigt ihåg vad, Almië kanske.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 7:30 am 
Hobbit

det här var smidigt. nu ska vi se..

jag är en snart-20 årig hona (ja, trots namnet så är jag fortfarande en
sådan) vid namn Nil som av ngt skäl hamnat i norrköping. "jaja, inte mer
än 2 år" sa jag när jag flyttade dit, men fastnade gjorde jag.

jag tror att jag var 9 år när jag läste trilogin första gången.
jag satt hemma och kastade min systers kassa tvilling-böcker
över rummet i ilska över att de var så simpla. efter en tur på
biblioteket kom jag hem med de tre böckerna, till mina föräldrars
enorma förvåning. de hade då knappt hört talas om tolkien.

sen dess var jag väl fast i fantasy, och jag antar att det är vad jag läser mest. (+ poesi av lagerkvist och södergran). däremot
inte haft ork de senare åren, och har således ingen bra koll alls på
vad som finns nuförtiden. och jag har nog eg läst väldigt lite, eftersom jag ngnstans runt 16 fastnade vid Sagan om Isfolket ist och bara läste det i 2 ½ år.

oh well. till skillnad från de flesta som skrivit ngt hittils så pluggar jag ingenting, och har heller inte gjort det sen jag slutade nian. jag fördriver tiden med att sitta vid datorn, samla på musik(metal till ung 80%), fota och se på anime/läsa manga. ngnstans på sidan om försöker jag även läsa så mkt jag kan om sumerisk mytologi.

jag är kanske inte alltför aktiv i forumet(kunde säkert bli bättre), men desto mer inne på chatten.

And will find herself a resting place."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 6:26 pm 
Sinda

Hmm...
Jag är 14, född -89 (fyller 15 i mars!!!!). Började läsa LOTR när jag var 11 och har sedan dess varit fast :roll: Har även läsat Bilbo, Sagor från Midgård och Sillamrillion. Tar mig igenom den engelska LOTr nu. Eh, intressen.... gillar att måla, teckna, helst tolkien-inspirerade motiv, att skriva och läsa sjuka icke-kända fantasy böcker. Spelar även elgitarr i ett band :!: Ja, det var väl allt....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 3:35 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Nil:
Animé/Manga och Södergran låter som mina fritidssyselsättningar med (=

(fast jag har så jädra många så jag har inte koll på alla, desutom går de i perioder)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 12:24 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jaha, en liten presentation var det.

Charlotte heter jag, 31 år, bor på en gård i Småland. Arbetar med ponnyer i alla storlekar (jag är en LITEN skit så det går så bra så). Har en gubbe och tre barn (11, 9 och 2½).

Läste Lothr för första gången i 12 års åldern. Sen har jag läst dem igen efter varje film, och nu har jag börjat om från början igen. Tycker böckerna är helt fantastiska och är lika hängiven filmerna. Hade fördelen av att inte haka upp mig på ändringarna då jag inte kom ihåg exakt allt som hände i böckerna utan läste mig till det efter filmen och då gjorde det ingenting. Ser dem som två skilda saker fast med samma grund.

Jag läser mycket böcker men ingen Fantasy (förutom Tolkien om han nu skall räknas dit?). Är en riktig allätare, men har läst alla böcker av Dean Koontz tex och alla Isfolket böckerna flera gånger om. Gillar väl allt utom "romantiskt dravel".

Jaha, det var väl jag lite snabbt. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 12:32 pm 
Master of Doom

Är inte Isfolket fantasy? Tolkien är det i alla fall!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 1:36 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Hm... jag vet inte faktiskt. Jag ser dem nog inte som Fantasy fast det är nog så kanske.

Isfolket handlar ju om vanliga människor som fått lite speciella gåvor. Äh, jag vet inte vad som betecknar Fantasy egentligen.
Isåfall borde ju även en del av Koontz böcker vara Fantasy, då det handlar om "overkliga" saker.

Jag började läsa några böcker av Eddings en gång och tyckte det var urtrist, sen dess har jag inte provat mer.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 7:49 pm 
Noldo

Om det var Eddings du började med när du skulle börja läsa fantasy förstår jag att du gav upp. Pröva med Kerr istället.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 804 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]