Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 02, 2026 8:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 30, 2004 7:46 pm 
The Magnificent

Jag fortsatte diskutionen i "kommentera"- tråden. Det vore bra om vi hade allt sånt här där så att det inte blir utspriit och så att inte den här tråden blir full av fel saker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 8:22 pm 
Master of Doom

Citera:
"Nu kan vi äntligen börja din träning", sade Derion.
Thurdain suckade och gick bort till lord Thanofur.
"Vi börjar med lite historia istället", sade Derion. "Jag har ingen lust att gå ut i skogen just nu."
Nahrlion nickade.
"Vet du något om Alendorins historia?" frågade Derion.
Nahrlion skakade på huvudet.
"Då börjar vi från början", sade Derion. "Alendorin, Huratinia och Pareon heter de tre östliga länderna vi människor lever i. I Pareon lever också skogens och slättens feirer. I väst finns skuggans land, Tuhrn. Alla dessa länder skapades av tvillinggudarna Hedgot och Sankod. De delade världen mellan sig och lämnade den sedan för att se den växa fritt, utan deras påverkan. Folk och natur skapades samtidigt med länderna och människors, skuggvarelsers, djinners, feirers och trolls anfäder vandrade i sina nya länder.
Människorna och våra allierade, de mystiska men vänliga feirerna, skogarnas och slätternas folk, drog sig österut. Djinnerna och skuggvarelserna levde i samförstånd i väster. Trollen spred ut sig överallt. Men så började de folk som levde i öst att bli fientliga mot människor och feirer och små krig utbröt. Troligen var deras sinnen förgiftade av den mörke tvillingens Sankods trollkraft redan innan gudarna lämnade världen. Det här var mycket länge sedan. Medan utvecklingen gick vidare organiserade sig folken mer i samhällen. Alla utom trollen som inte trivdes förenade. Ungefär när jag blev vuxen bröt det första ordnade jättekriget ut. Djinner, skuggvarelser och även troll stormade österut men människornas ryttararméer och slättfeirernas mäktiga hästdragna vagnkavalleri slog hårt mot fienden. Dessutom var Alendorins riddare en stark trupp till fots och skogsfeirernas bågskyttar sände dödliga pilregn. Ett stort slag stod utanför den här skogens södra gräns. Slaget vid den viskande sjön. Där stred jag för första gången. Ingen sida lyckades vinna slaget men det kom fler. Vi var framgångsrika och kom djupare in i den heta västerns länder. Striderna ebbade sedan ut men uppstod igen många år senare och det var då jag, Thurdain och Thanofur stred sida vid sida i första ledet utanför Bahirs borg. Mörkerdjinnernas härskare besatt en mäktig svartkonstkraft och mina krafter var nästan slut när en pil från en av feirernas bågar fällde honom. Då gav trollkungen Bahir upp kampen och vi segrade. Men det var länge sedan nu. Ondskan har återkommit, som den alltid gör. En djinn vid namn Tyzzian samlar västerns härar omkring sig och för att stoppa honom har nu Alendorins kung Kersion V sänt Griporden och stigfinnarna på ett uppdrag för att stoppa honom. Det vi måste göra är...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 9:23 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
"svårt men inte omöjligt." Han tystnade för ett slag och tittade ut över lägret. "Mer vill jag inte säga dig än, först får vi se hur saker utvecklas. Dessutom behöver jag se till min hund" sa han småleende."kan du ta hand om dig själv för en stund?" Nahrlion nickade. Efter att Derion begavt sig av innåt skogen letade Nahrlion med blicken efter något att sysselsätta sig med. Han fastnade för en riddare och en stigfinnare som uppenbarligen var upptagna med att tävla i pil och båge. Han gick bort och ställde sig på respektfullt avstånd och iaktog hur det gick. Stigfinnaren var klart den duktigaste av de två men riddaren var ändå inte så långt efter. När stigfinnaren avskjutit sin tredje pil lika säkert mitt i prick som de två förra vände han sig mot pojken. "Nå pojk har du skjutit med pil och båge någongång?" Nahrlion skakade på huvudet till svar. Riddaren iaktog Narhlion uppifrån och ner och hans blick gjorde pojken illa till mods. "Nåväl då är det väl bra om du får fösöka då" sade riddaren "förresten jag heter Theris Imarion och detta är stigfinnaren Karos Terenil." Pojken bugade mot de båda männen "Jag heter Nahrlion". Riddaren blev synbart förvånad. Han iaktog nu pojken ytterligare men sade inget. Karos räckte över bågen och pilarna till pojken. "Den är väldigt tung och svår att spänna så gå närmare tavlan." Pojken gjorde så och avståndet var till slut ungefär femtio meter. Han tog ett djupt andetag och fokuserade på målet.

Senast redigerad av Théoden Ednew mån nov 01, 2004 2:56 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 10:04 pm 
Master of Doom

Citera:
Han spännde bågen, det var tungt, väldigt tungt. Han drog strängen mot örat och släppte. Pilen missade tavlan med flera meter men hade ganska bra kraft.
Theris, som Nahrlion nu igenkände som den unge och store riddaren med blixtskölden, log mot honm.
"Du behöver lite hjälp med fingrarna på strängen ser jag", sade han och sträckte ut sin hand och justerade Nahrlions grepp. "Prova nu."
Nahrlion spände bågen igen och den här gången gick det bättre. Han träffade tavlans utkant.
"Bra, det gick bättre", sade Karos. "Fast inte är dina pilar styrda av Kartenis än", sade han och skrattade.
"Vem är egentligen Kartenis?" frågade Nahrlion blygt.
"Men vet du inte vem Kartenis var?" frågade Karos chockat.
"Har du inte hört pojkens historia?" frågade Theris Karos tyst.
"Det tänkte jag inte på", sade Karos och vände sig sedan mot Nahrlion igen. "Kartenis var en stor krigare som ledde människorna i det första stora kriget mot ondskan. Han dräptes av en förrädare vid namn Isliung. Efter hans död fick ett stort antal av Hedgots präster uppenbarelser som sade att Kartenis upphöjts till halvgud. En profetia uppkom senare som sade att Kartenis en gång ska återvända och leda människornas arméer igen. Fast de flesta tror inte på den", avslutade Karos.
"Tror du på den?" frågade Nahrlion.

Senast redigerad av Túrin Turambar mån nov 01, 2004 12:08 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 10:18 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:

"Det är mycket som är oss fördolt" halvlog han. "Men ja jag tror"
"tss! Skrock för kärringar och krymplingar" Theris hånlog.
"Du vet inte vad du talar om" sade Karos rappt och synligt upprörd. "Kartenis var i sanning den störste krigare som hitintills existerats och du ska delvis vara honom ett stort tack skyldig för att du lever och frodas istället för att vara en husträl lägst i rang hos en mörkdjinn." Stämningen var kylig när Nahrlion avbröt diskusionen genom att skjuta av en pil som nästan träffade mitt i prick. De båda resliga männen blev synbart intresserade. "kan du göra det igen? frågade Theris.
Pojken som inte riktigt visste hur han hade gjort för att träffa så bra spände återigen den tunga bågen och siktade. Även denna pil träffade nära mitten av målet. Karos som inte verkade lika förvånad som riddaren tittade fundersamt ner på pojken. "I sanning en händelse som lyser upp nattens mörker och fördriver dagens dimmor." Han skrattade till. "Det är tydligt att Kartenis vill att vi ska tillverka en båge fullt anpassad efter din förmåga."

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 07, 2004 5:31 pm, redigerad totalt 7 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 10:20 pm 
Master of Doom

Men det var ju Karos som blev tillfrågad från början!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 10:42 pm 
Wavemaster of the World

Citera:
Nahrlion rynkade pannan. Han visste inte riktigt vad som hade fått honom att ens försöka en andra gång, det var som om hans händer hade avlossat pilen nästan på eget bevåg. Detta gjorde honom fundersam och nästan rädd. Han hade aldrig vetat någonting om gudar och de mystiska krafter som var i rörelse, aldrig ifrågasatt sin existens där han levat ensam i sin skog. Men plötsligt hände allting så fort, som om han själv inte längre kunde göra något för att påverka händelseförloppet. Kunde det vara så att han bara var en bricka i någon odödligs spel? Tanken skrämde honom.
Karos lade armen om hans axlar. "Är det någonting som felas dig, pojk? Du ser blek ut. Mår du inte bra?"
Nahrlion vaknade med ens ur sina grubblerier. "Jag... jag är lite trött", mumlade han. "Jag tror jag skall gå och lägga mig."
"Det är nog bäst", sade Theris. "Småpojkar som du bör inte vara vakna så sent om kvällarna."
Stigfinnaren låtsades inte om sin kamrat. "Det är klokt, Nahrlion. Vi rider tidigt i gryningen, och alla behöver sova ut till dess. Det blir en hård ritt de närmsta dagarna, eftersom överfallet mot lord Derion sinkade oss med en hel dag."
I ögonvrån såg pojken hur Theris' ögon smalnade vid nämnandet av druidens namn. Nahrlion rös; han tyckte inte om denne riddare. Hastigt bjöd han de båda männen en god natt och uppsökte sedan sin enkla bädd för att sova.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 10:55 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Sömnen blev lugn och morgonen därpå vaknade han stilla. Himmlen var grå av tunga regnmoln men just nu var det uppehåll, luften var frisk och klar. Männen i lägret var i fullfärd med att packa ner tälten och rensa upp i området. Pojken såg lord Thanofur dona i utkanten av gläntan och gick bort till honom. "Var det en skön sömn? frågade Thanofur innan han reste sig upp och vände sig mot Nahrlion" "Ja" svarade pojken och skulle just fråga om vad som nu skulle hända när Thanofur började vandra bort mot några andra riddare. "Du rider med Derion idag och ska var klar innan solen står på sin högsta punkt." Han avvaktade" Just nu är han någonstans i skogen med sin hund men jag skulle inte bege mig in dit utan beskydd, även i solljus är skogen en farlig plats. Det är delvis Derions fel att vi blev försenade förresten han hade ett viktigt ärende som skulle uträttas. Vad nu det kan vara här ute i ödemarken. Nahrlion som nog visste hur han skulle finna Derion med eller utan beskydd svarade inte. Han stod kvar och blickade mot skogsbrynet efter att Thanofur gått iväg. Just nu såg det trollskt och spännande ut med Nahrlion visste mer än de flesta om hur fort det kunde svänga till en plats mörk och skrämmande.

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 07, 2004 5:33 pm, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:08 pm 
Wavemaster of the World

Citera:
Han undrade om Derion hade stannat i skogen hela natten och vad han i sådana fall hade att göra där. Kanske hade natten gått åt till att berätta för den unga kvinnan om allting som hade hänt medan hon varit fången i sin djurskepnad. Eller hade det hänt något farligt? Han tvekade. Derion kunde ta vara på sig själv, i synnerhet om han hade hjälp av kvinnan. Tillslut bestämde han sig för att låta saken bero; om Derion inte återvände inom en timme skulle lord Thurdain säkerligen skicka ut folk för att leta efter honom. Thurdain... Pojken kände plötsligt en väldig lust att få träffa riddaren, och vandrade genom lägret för att finna honom.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:08 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
"Har du inte hört hans historia?" frågade Theris Karos tyst.
"Det tänkte jag inte på", sade Karos och vände sig sedan mot Nahrlion igen.
[/quote]

Vad menas?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:23 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Han sökte igenom lägret men hittade inte Thurdain någonstans. Inte heller Thanofur, eller Theris syntes till någonstans. Den sistnämnda var han glad att slippa möta. Till slut kände han igen stigfinnaren Karos från bågskyttet kvällen innan sittandes på en stubbe utanför lägret täljandes på en ung kvist av ett ljust och smidigt träslag som var okänt för pojken. "Vad gör du" frågade han. Jag sa igår att du behövde en båge för att göra din talang rättvisa. "jag trodde du skämtade" sa pojken fundersamt "Är det säkert att jag får den?" Stigfinnaren log men sade inget utan fortsatte bara att tälja och slipa på kvisten. "Vad är det för träslag? jag känner inte igen det även om jag levt länge i skogen och känner många trädslag. "Detta är en gren från Farhen ett träd som bara växer i de nordligaste delarna av landet. Det är smidigt och spänstigt du kan böja det länge innan det brister och är det behandlat efter våra knep så blir det nästan oförstörbart men de knepen avslöjar jag inte än avslutade han skrattande. Pojken bjöd den upptagna stigmannen adjö och kom plötligt ihåg att han letade efter Thurdain. Han gick vidare.

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 07, 2004 5:34 pm, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:25 pm 
Maia

Citera:
Under sin vandring så kände han ett sinne som kallade på honom, det var Derions hund sinne som han kände. Han kände att hunden var i skogen så han gick dit och när han kom dit så såg han Derion som stod bredvid den vita hunden.
"Bra att du kom jag trodde nästan du glömt av din druidträning" sa han leende
"Nej det har jag inte, Mästare"
"Bra, då sätter vi igång, vi fortsätter med förmågan att ta sig fram osedd"
"Mästare vad ska göra?"
"Kom ihåg vad jag berättade förra gången och gör nu ett försök"

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:50 pm 
Master of Doom

Denväldige skrev:
Túrin Turambar skrev:
"Har du inte hört hans historia?" frågade Theris Karos tyst.
"Det tänkte jag inte på", sade Karos och vände sig sedan mot Nahrlion igen.

Vad menas?[/quote]

Jag menar att ryktet gått om i sällskapet att Nahrlion (du har f ö råkat skriva nehrlon två gånger det kan vara bra att ändra) levt ensam i skogen och därför inte kan känna till sådana ting.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 11:54 pm 
Wavemaster of the World

Citera:
Nahrlion andades djupt i några minuter, lät kroppen slappna av samtidigt som han koncentrerade sina tankar på omgivningen. Han tänkte på träden, vars löv prasslade i vinden, på buskarna syrliga bär och på doften av fuktig jord. Han tänkte på himlens djupa färg och gräsets friskhet; glömde sin egen kropp för känslan att vara som gräset och himlen, träden och buskarna, bären, löven och jorden. Uppfylld av detta vände han sig så mot Derion, och hörde sin egen röst fråga: "Vad gör jag nu, Mästare?"
"Gå", sade Derion. "Gå tillbaka till lägret, och undvik att bli sedd."
Nahrlion gjorde så, och när han steg ut i lägret blev han förvånad över hur ingen tycktes lägga märke till honom. Instinktivt höll han sig ur vägen, för någonting sade honom att trots att han nu var svår att upptäcka var han inte osynlig. Det var helt simpelt så att ingen lade märke till honom, just därför att han inte ville det. Snart återvände han till Derion, ty det var tröttande arbete att ständigt hålla tankarna fokucerade på att smälta in. Han hann undra om druiden skulle höra honom komma, men Derion hade redan höjt sin hand och vinkade till honom att komma närmare.
"Du är skicklig, min gosse", sade han. "Jag förmodar att ingen såg dig. Ändock har du fortfarande mycket att lära; jag kommer inte att sluta pröva dig förrän du kan smyga dig på mig helt obemärkt." Han log. "Vilket kommer dröja."
Nahrlion slappnade av och blev sig själv igen. Han kände en begynnande huvudvärk, vilket han delgav Derion när denne frågade hur han kände sig.
"Det är i sin ordning", sade Derion. "Ditt sinne är ännu otränat, och att träna upp det är ett tröttande arbete. Vill du försöka en gång till, eller räcker det måhända för idag?"

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:06 am 
Master of Doom

Citera:
"Det räcker", sade Nahrlion tyst.
"Ja, det kan jag förstå, vi ska ändå rida vidare snart", sade Derion. "Då ska jag undervisa dig mer i de konster som man kan lära sig genom att lyssna och tala.
De gick båda till sina hästar och såg till att de var klara. Lägret var i fullt uppbrott och alla riddare såg till sina hästar medan stigfinnarna stod otåligt väntande.
Nahrlion gick fram till lord Thanofur.
"Kommer inte hästarna bara att vara i vägen i skogen?" frågade han.
"Nej, vi kommer snart att komma till en skogsväg och dessutom behöver vi dem senare, utanför skogen", sade lord Thanofur.
Alla riddare satt upp och det gjorde även Nahrlion på hästen han fått av lord Thanofur och Derion som fått låna en häst av riddarna.
En ung man red upp bredvid Thanofur, Thurdain, Derion och Nahrlion.
"Innan edert samtal om allvarliga ting begynner måhända ett kväde från förr kan vara eder till belåtenhet?" frågade han.
"Javisst", sade lord Thurdain och flinade.
Den unge blonde riddaren stämde upp en vacker sång om en riddare som stupade i strid framför sin borg för att försvara sin dotter som hans fiender ville röva bort. Nahrlion kände sig märkligt tilltalad av sången.

Vid borgens mur han stod allen
Utan hjälp och nåd
Framför fädernesborgens sten
Utan broderns råd

Hans dotter vän, de ville ta
Hans fiender var tu
Flickans dygd de ville ha
All hjälp behövdes nu

I dödens timma dväljs det sorg
Och inget mer finns kvar
Just där han stod framför sin borg
Helt glädjelös han var

Hans bane skulle bringas snart
Det kände han och log
Striden inleddes med våldsam fart
Och där sitt svärd han drog

Hans död blev snabb men dottern då
Slets av djupa kval
Och kastade sig ut i det blå
Hon hade inget val

Men än det blod som flöt just då
Kan ses i månens sken
Och männens straff blev hårt som få
Där vilar deras ben

Senast redigerad av Túrin Turambar mån nov 01, 2004 3:34 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]