Meriadoc skrev:
Vem ser ni som favorit(er)?
Jag tycker det verkar konstigt att både Maldini och Romario finns med på listan, och även Figo anser jag har kommit fel...
Och hur kan det komma sig att en av europas absoluta anfallare inte kom med, Thierry Henry.
Det är en rätt spännande omröstning detta år utan någon spelare som igentligen presterat bättre än någon annan. Således ingen Ronaldinho eller Ronaldo i toppform som självklar etta. Min chansning skulle således bli som följer.
David Beckham? Nej han har inte haft någon riktig topp i år utan mera varit medelmåttig som hela Real.
Hernan Crespo? Nej liksom Bekham har han enbart levererat vad han ska. Eventuellt plus dock för att Milan har gått bra både hemma och i ligan.
Luis Figo? Gamla meriter återigen, visserligen bättre än Beckham men han har varit petad i Real vilket inte direkt leder till stora vinnarchanser.
Oliver Kahn? Han har ett bra snitt i sitt tyska klubblag på mindre än ett mål per match. Men i CL blev det ett tidigt uttåg. Han har jokerchans.
Paolo Maldini? Ja faktiskt, även om du tvekar Merry. Han har varit ytterst stabil detta år (som alltid) vilket om inte annat Milans resultat påvisar. Kan ha en möjlighet detta år då få andra imponerat. Jag ger honom 20-30 % till att ta titeln.
Romario? Får väl ses som en hyllning till den gamle mästaren. Han avslutade nyligen sin långa och framgångsrika karriär och därmed får väl listningen ses som ett avslutande "tack för lång och trogen tjänst." Han har dock varit bra under sitt sista år och gjorde ju ett mål i landslaget under sin avskedsmatch. Dock ingen riktig möjlighet.
Ronaldo? Få har väl lyckats känna igen den målfarlige och ruskigt snabbe brasilanaren under större delen av säsongen. Han har precis som Real sladdat till ett flertal gånger. Avslutningen har dock varit framgångsrik och precis som för Real har spelet bara gått bättre och bättre. Ronaldo har dock redan vunnit priset två gånger vilket nog inte ger honom stor chans denna gång då han inte nått sina bästa höjder.
Andrej Sjevtjenko? Min knappa favorit, han har gjort en ypperst stark säsong i Milan och i snittbetyg av de svårflörtade Italienska tidningarna nått 6.57 vilket är väldigt bra. Han har dessutom förbisetts ett flertal gånger trots att han aldrig gjort en dålig säsong i Milan. Därför bör han få priset.
Ruud van Nistelrooy? Nej han har inte varit i närheten av den fotboll han presterade förra säsongen i klubblaget. ligger bara två i lagets interna skytteliga mot Wayne Rooney, och i CL gick det visserligen bra för honom men laget åkte ju ut i kvarten, något som inte stärker hans chanser.
Zinedine Zidane? Icke troligt. troligen med enbart på grund av sin glansfulla historia, ska man se till prestationer under det gågna året skulle det antagligen platsa ett flertal mindre kända personer än denne evigt skallige fransos.
Att inte Henry kom med är ju ganska självklart. Gör man 25 mål i ligan är man visserligen godkänd men utan mål i CL framstår han som ganska anonym. Även Kevin Phillips förut i Sunderland (osäker) gjorde ju cirka 30 mål för någon säsong sedan i England.