Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 11:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Semesterrekommendationer
InläggPostat: mån jul 26, 2004 4:53 pm 
Noldo

I samband med semestern kunde det vara aktuellt med att få berätta och ge tips om trevliga resmål.

Själv var jag i Lettland, närmare bestämt i Kurland och Riga. Riga är en stad jag kan rekommendera. Hela innerstaden är nyrenoverad. Det finns många kyrkor för den som uppskattar detta. Staden befinner sig på FN:s kulturlista eftersom det är den stad i världen som har mest jugendbyggnader. Ett måste för alla arkitektintresserade.

I Kurland finns bla Liepaja (Libau), gammal kurort med imponerande sandstränder. För den som är intresserad av nutidshistoria finns den sk spökstaden som blev övergiven när de ryska militärerna lämnade landet. I Liepaja finns även det som vid sekelskiftet var världens största orgel. Bredvid Liepaja finns Grobina med rester av vikingabebyggelse samt ruiner av en ordensborg. Övriga kurländska städer är Kuldiga, en gammal vacker stad med Europas bredaste vattenfall. Pavilosta för den som är dyk- och surfingintresserad. En stad som var döende men hittat sin nisch inom turismen och som erbjuder vrakdykning och gotlandsturer bla. Ventspils är väl den staden i Kurland som är mest moderniserad, en stad som värnar om sitt förflutna som ordensstad och är mest känd för sin hamn.

Lettland karaktäriseras mycket av sitt Ordensförflutna, landet är rikt på minnen från den Livländska Ordensstaten och den tyska adeln som styrde landet till början av 1900-talet. De språk som talas är lettiska och ryska. De äldre förstår ofta lite tyska och de yngre förstår engelska. Typiska souvenirer från Lettland är bärnsten, keramik, linnedukar och textilier.

Till Lettland går det färjor, Riga-Stockholm, Ventspils-Nynäshamn och Liepaja-Karlshamn. Flyg går till Riga. Från/till Gotland går det även stundtals charterbåt från Liepaja och Pavilosta.

Ett resmål jag varmt rekommenderar, främst för att det har en historisk koppling till Sverige och för att det är ett grannland som alltför få har fått uppleva.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 8:02 pm 
Master of Doom

andersson skrev:
Bredvid Liepaja finns Grobina med rester av vikingabebyggelse samt ruiner av en ordensborg.

Ordensborg? Är det den Tyska Orden du syftar på då? De hade ju sina bopålar i de trakterna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 9:17 pm 
Noldo

Ja det är den Tyska Orden, närmare bestämt den delen som hette Livländska Orden. Livländska Orden tillsammans med Preussen och Mergenthenheim utgjorde delarna i den Teutoniska Orden som vanligtvis kallas för den Tyska Orden i Sverige.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 26, 2004 11:08 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Inte för jag gjort mycket semestervist men iaf en (eller så är de allt jag gjort beror på hur man ser det). Men lite kan jag rekomendera.

Bassholmen

Var jag på med Kata (+ henns familj då). Det finns ett vandrar hem (fast eftersom Katas familj är aktiv i Föreningen Allmoge Båtar bode vi i hus där). Det hela är i stort sett en häst och får hage som har burat in mäniskor. (Det är en unghingst flock på omkring 20st, varav en hade namnet Isildur, samt ca 200 får). Desutom finns det ett museum med allmogebåtar och också några renoverade och nybyggda som är i bruk bland FABs medlemar. Hela ön är desutom naturresarvat och har en lång historia som varvsö sedan 1700 eller 1800 talet (se museet där).
Det finns också en gästhamn så man kan komma ditt med båt, desutom stannar Byfjorden till där. Placeringen är i närheten av Skaftö på västkusten. (inte långt från Lysekil).

Öluff i Stockholms skärgård
Det finns ett specielt öluffar kort för Vaxholmsbolaget, som inte är så dyrt (speciellt inte om man är ung). Jag använde det för några år sen och de var en trevlig upplevelse att se varje dag var man skulle och besöka Kymmingö där Strindberg skrev Hemsöborna. (speciellt för de som uppskatar honom som författare). Skärgårdar över huvudtaget är ju alltid trevliga.

Italien

Nu var de länge sen jag var där, men jag längtar tillbaka. Varit där många gånger. Rekomenderar södra Italien och gärna någon liten by som inte är turist utsatt (gjorde de en gång). Fast man bör nog ha någolunda kunskap i Italienska i så fall. Ett annat tips är att åka tåg från Sverige till Verona och sen buss till Lido de Jesolo (ursäkta stavningen.) Trevligt slut mål även om de är mycket turism där, bra för utflykter med. Fast nu för tiden är nog buss ner till Köpenhamn/Berlin bättre ur ekonomi synpunkt.

Naturen

Ut i skogen och gå, padla på sjöar. Det finns mycket närmare en du tror. Ta ett tält och slå upp i skogen. Eller om du är latt, campa. Åk hit til Dalsland eller något, finns ju mycket av varje, skogar, arkelogiska saker, bad och städer i närheten även om de inte är Dalsland, (Uddevalla/Vänersborg). Och vi kan säkert hjälpa till att hitta något om ni undrar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 8:26 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Helsingör

Jättemysig stad med mycket atmosfär. Man tar färjan från Helsingborg över och det tar bara trettio minuter ungefär. Alla husen har något av danskt lantliv över sig och gränderna är trånga och ölen billig. :wink:

Trollstigen Dovrefjell Norge

Ord är nästan överflödiga. Hisnande djup och inget för de höjdrädda. Min mor låg och kved på bilgolvet hela vägen upp. Själv tyckte jag att det var fantastiskt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]