Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 12:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 12:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ok virre. Jag menade inte med det inlägget att vara påträngande. Hoppas du inte tog illa upp för det?

Jag är annars av åsikten att (precis som Tolkien) den fria viljan måste få råda. Man måste få välja själv i livet. Åtminstone som vuxen människa och ingen borde få komma och styra över en och tala om vad man får och inte får och detta gäller på alla plan och i det som diskuterats hittills i tråden

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 12:46 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
Ok virre. Jag menade inte med det inlägget att vara påträngande. Hoppas du inte tog illa upp för det?

Nej det gjorde jag inte, tog bara tillfället i akt när det var on-topic och svara på frågan.

Älva skrev:
Jag är annars av åsikten att (precis som Tolkien) den fria viljan måste få råda. Man måste få välja själv i livet. Åtminstone som vuxen människa och ingen borde få komma och styra över en och tala om vad man får och inte får och detta gäller på alla plan och i det som diskuterats hittills i tråden

Jag tycker också att den fri viljan är viktig och avgörande, men jag tror inte att den fri viljan är det som säger och gör att män beter sig på ett sätt och kvinnor på ett annat. Jag tror inte heller att alkohål förbrukning har så mycket med fri vilja som att folk försöker passa in i sociala samanhang. (Och därmed hänger problemen med alkohål förbrukning på att någon tjänar pengar på det)

Senast redigerad av virre lör aug 07, 2004 1:03 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 12:59 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag brukar annars vara rätt osocial i vinsammanhang. Det är trevligast att sitta med min kille och bara snacka. Eller att måla för mig själv...

Men visst kan det va så att många dricker för att de tror att det hör till. Men det är fortfarande deras val eller hur? Du kan faktiskt välja att avstå från att dricka. Det är ju ändå en tjugoårsgräns av någon anledning. och vid den åldern borde man ha mognat så mycket att grupptrycket inte har någon som helst betydelse längre.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 11:57 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Men visst kan det va så att många dricker för att de tror att det hör till. Men det är fortfarande deras val eller hur? Du kan faktiskt välja att avstå från att dricka.

Jag håller fullständigt med Älva i alkoholfrågan. Jag anser dessutom att flera andra droger skall göras lagliga. Människor skall få tillfredställa Sig hur de vill förutsatt att de inte kränker någon annans rättigheter.

Arwens_vän skrev:
Hallå. Jag är bara här för att slösa er tid Ni kan gå iväg om ni vill...

Förresten. Visst håller ni med mig att jag är minst, sämst och fulast?

Vadan denna övermåttan grova självkritik? Genomgår herrn någon sorts existensiell kris eller har han måhända fått en släng av melankoli, eller kanske båda två?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 11:24 pm 

Fëanor skrev:

Jag håller fullständigt med Älva i alkoholfrågan. Jag anser dessutom att flera andra droger skall göras lagliga. Människor skall få tillfredställa Sig hur de vill förutsatt att de inte kränker någon annans rättigheter.

Ja, jag håller egentligen med er om att varje individ ska bestäma själv. Men frågan är bara om någon form av missbruk inte kränker andras rättigheter (eller rättighet till frihet). Desutom är varje form av missbruk (eller bruk) ett tecken på att en mäniskas frihet är hotad så till den grad att man måste söka tillflykt i kemikalier. Desutom så krävs nästan ett stadium av ofrihet för tillverkning av desa typer av produkter (om man inte skapar dem hemma, men gällande alkohål så finns det ju däri en säkerhetsaspekt, det finns visa inte så trevliga efekter om man gör små misstag).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 11:37 pm 
Noldo

virre skrev:
Desutom så krävs nästan ett stadium av ofrihet för tillverkning av desa typer av produkter (om man inte skapar dem hemma, men gällande alkohål så finns det ju däri en säkerhetsaspekt, det finns visa inte så trevliga efekter om man gör små misstag).

Va?

Älva skrev:

Då drar jag slutsatsen att din åsikt är att alla droger bör släppas fullständigt fria (eventuellt med åldersgräns), inklusive sådana som gör en extremt aggresiv och känslobefriad. Korrekt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 11:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag anser dessutom att flera andra droger skall göras lagliga. Människor skall få tillfredställa Sig hur de vill förutsatt att de inte kränker någon annans rättigheter.

du säger flera andra... menar du då inte alla andra? vilka droger skulle inte få tillåtas i sådant fall, och varför?

jag tycker sådana här frågor är väldigt kniviga. många gånger handlar det antingen om destruktivitet vs fri vilja eller moral vs fri vilja. ett exempel där jag tyckte att folk kunde fått välja själva var i nestlé-debatten som utspelade sig på mitt universitet förra året. våran union (hjärnsläpp, men ni fattar vad jag menar) driver en liten mataffär på campuset som sedan barnmjölksskandalen med nestlé uppdagades inte har sålt deras produkter. eftersom det blev en del protester från folk som ville kunna köpa sina kitkats och vad det nu var, så beslöt man att hålla folkomröstning, för eller emot nestlé i butiken. jag röstade för att man skulle ha ett val, så därför röstade jag för nestlé. jag resonerade så att om så många verkligen bojkottade nestlé, så skulle de ändå inte kunna sälja nog med produkter för att det skulle vara lönsamt, och om universitetet som helhet egentligen ville köpa nestlé, så var det bara en falsk fasad att de inte sålde produkterna i affären. då sitter studenterna på sina rum och äter kitkat köpta i någon annan butik istället, så vad spelar det för roll? men det blev fortsatt nej till nestlé.

vad gäller droger och alkohol så är jag hemskt kluven och vet faktiskt inte alls vad jag ska tycka. jag är väl jättelat och hemsk och säger att jag gärna dricker då och då, men att det är förjävligt att vissa fastnar i missbruk, och detta trots den så kallade fria viljan. jovisst, varje man och kvinna har rätten att göra sitt eget liv till ett helvete, men sedan när man ska ta sig ur det...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 12:13 am 

vanja skrev:

jag tycker sådana här frågor är väldigt kniviga. många gånger handlar det antingen om destruktivitet vs fri vilja eller moral vs fri vilja. ett exempel där jag tyckte att folk kunde fått välja själva var i nestlé-debatten som utspelade sig på mitt universitet förra året. våran union (hjärnsläpp, men ni fattar vad jag menar) driver en liten mataffär på campuset som sedan barnmjölksskandalen med nestlé uppdagades inte har sålt deras produkter. eftersom det blev en del protester från folk som ville kunna köpa sina kitkats och vad det nu var, så beslöt man att hålla folkomröstning, för eller emot nestlé i butiken. jag röstade för att man skulle ha ett val, så därför röstade jag för nestlé. jag resonerade så att om så många verkligen bojkottade nestlé, så skulle de ändå inte kunna sälja nog med produkter för att det skulle vara lönsamt, och om universitetet som helhet egentligen ville köpa nestlé, så var det bara en falsk fasad att de inte sålde produkterna i affären. då sitter studenterna på sina rum och äter kitkat köpta i någon annan butik istället, så vad spelar det för roll? men det blev fortsatt nej till nestlé.

För de första ordagrant blir union fackförening, men det är väll en studentunion vi pratar om så det mest lika blir kår (fast den dagen kårer seriöst försöker göra något intligentare en ordna spritfester i det här landet, där har vi något som verkligen motverkar frihet, kårobligaturium. Inte får jag är emot organisering, men tvånget gör kårer ineffektiva och det är därför så mycket tid går åt till alkohål).

Poängen med att inte köpa in en produkt är inte att begränsa friheten tror jag, snarare så att i fall man köper in produkterna betalar man, varesig de säljs eller inte. Så poängen är att i fall ingen skulle köpa kitkat eller vad folk nu vill äta, så skulle det ändå betalas pengar till Nestle. Sen är frågan om Nestles handlande hotar andras rätt till frihet.

Men för att poängtera en sak, vi är så off-topic att vi inte änns skulle kunna hitta tillbaka med en karta. Vi bör nog starta en ny tråd om de här frågorna, innan jag börjar använda min egen makt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 1:26 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
du säger flera andra... menar du då inte alla andra? vilka droger skulle inte få tillåtas i sådant fall, och varför?

Jag menade mycket riktigt alla droger. Även den store Fëanor gör misstag ibland. Ett slarvfel hit, ett frändedråp dit. Ta i trä.

virre skrev:
Desutom är varje form av missbruk (eller bruk) ett tecken på att en mäniskas frihet är hotad så till den grad att man måste söka tillflykt i kemikalier.

Would you care to elaborate on that, lad? På vilket sätt hotar en människas VAL att nyttja rusdrycker/droger hans/hennes frihet.

När det gäller beroende så tror Jag överhuvudtaget inte på det. Jag krökar ganska friskt, samt röker en hel del, men känner aldrig av något särskilt sug om Jag avstår från ovan nämnda sysselsättningar under längre perioder. Jag anser att det hela handlar om styrkan på ens psyke och vilja.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 12:27 pm 

Fëanor skrev:

Would you care to elaborate on that, lad? På vilket sätt hotar en människas VAL att nyttja rusdrycker/droger hans/hennes frihet.

jag har inte sagt att utnytjandet hotar en mäniskas frihet, jag har sagt 1) nyttjandet hotar oftast andra personers frihet (om du inte producerar allt du förbrukar själv). 2. Brukandet tyder på att du söker dig bort från något. Eller att du inte klarar av att bli hög utan droger.

(iofs det ända jag brukar, koffein, (kaffe/cola) överförbrukar jag. så man kanske inte ska säga något).

Kata,
jag menade de risker som förkommer vill förbrukning av alkohol som produceras hemma. de måste du väll tjänna till. De borde verkligen tjata om sådant i skolorna här.

För övrigt så flyttar jag den här fri vilja/alkohål debatten till en egen tråd eftersom den är så långt off topic att man måste skaffa en rymdraket för att få tillbaka den

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 5:41 pm 
Noldo

Naturligtvis. Det jag inte förstod var

virre skrev:
Desutom så krävs nästan ett stadium av ofrihet för tillverkning av desa typer av produkter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 5:50 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

virre skrev:
2. Brukandet tyder på att du söker dig bort från något.

Inte nödvändigtvis. Det kan betyda att man finner rus behagligt och anser det vara fel att förvägra Sig njutbara ting.

virre skrev:
Eller att du inte klarar av att bli hög utan droger.

Du får gärna förklara för Mig hur man blir hög utan droger. Det enda sätt Jag känner till är fysisk smärta, och det är mer skadligt än droger. Och bespara Mig sentimentalt tjafs om kärlek och lyckorus och dylikt, ty det är långt i från samma sak.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 6:01 pm 
Noldo

Fëanor skrev:
Du får gärna förklara för Mig hur man blir hög utan droger.

Berg- och dalbanor. Det blir jag hög av. När jag hade åkt hang over trodde alla att jag hade tagit något. Även fritt fall har ungefär samma effekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 8:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

virre: kår var ordet! själv tyckte jag att budskapet skulle gått fram så mycket tydligare till nestlé om affären hade blivit tvungna att säga "tyvärr kan vi inte längre köpa in produkter eftersom de bojkottas och ligger och vittrar sönder på hyllorna" än som nu "vi i kåren har bestämt att vi tycker illa om era metoder att tjäna pengar, så vi förbjuder studenterna vid the university of east anglia att köpa dem" - det ligger något diktaturladdat över det senaste. sedan att "folkomröstningen" gick som den gick kan ju bero på att ca 5% röstade.

Fëanor: nu har jag aldrig varit hög på droger, så jag vet inte exakt hur det känns, men det finns sätt att uppnå ett tillstånd av extatisk lycka utan sådana medel, men det är ju såklart olika för alla. själv blev jag så glad att jag trodde att jag blivit förälskad i ett ljud senast jag såg mogwai. sällan har mitt hjärta slagit så hårt och mina kinder blivit så flammiga av ren och skär upprymdhet som på den lilla konserten i maj förra året.

liknadnde var känslan då jag för första gången såg mt. fuji i riktiga livet. ända sedan jag var 5 år gammal och byggde ett pussel med det världsberömda berget på hade jag velat se det i verkligheten. när jag satt där på tåget och tryckte pannan mot fönstret till mina japanska reskamraters stora förnöjelse kunde jag knappt hålla mig från att skratta högt, så glad var jag. det höll mig vaken resten av dagen och kvällen, trots att jag inte sovit på 36 timmar.

hoppsan, jag insåg att detta just blev sentimentalt dravel om lyckorus. nejdu, Fëanor, jag får nog ta och kontakta min holländska vän så kan vi jämföra kemikaliska och emotionella rus vid ett senare tillfälle...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 9:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eller som Dr Laban (Percy tårar) säger:

"Den enda sanna glädjen är kemisk glädje."

Men rent kemiskt så har vi ju kroppens egna morfin - endorfinerna, som faktiskt ger ett rent kemiskt rus - man blir hög, om man så vill. Själva anledningen till att morfin och morfinderivat fungerar är ju endorfinreceptorerna! Och endorfiner frigörs t.ex. vid stark smärta, intensiv träning och annat i samma stil. När jag klättrade kunde jag ibland uppleva just ett sådant lyckorus som vanja pratar om när jag precis tagit mig förbi ett svårt krux eller precist hävt sig upp när leden slutade.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]