Fëanor skrev:
Jag anser dessutom att flera andra droger skall göras lagliga. Människor skall få tillfredställa Sig hur de vill förutsatt att de inte kränker någon annans rättigheter.
du säger flera andra... menar du då inte
alla andra? vilka droger skulle inte få tillåtas i sådant fall, och varför?
jag tycker sådana här frågor är väldigt kniviga. många gånger handlar det antingen om destruktivitet vs fri vilja eller moral vs fri vilja. ett exempel där jag tyckte att folk kunde fått välja själva var i nestlé-debatten som utspelade sig på mitt universitet förra året. våran
union (hjärnsläpp, men ni fattar vad jag menar) driver en liten mataffär på campuset som sedan barnmjölksskandalen med nestlé uppdagades inte har sålt deras produkter. eftersom det blev en del protester från folk som ville kunna köpa sina kitkats och vad det nu var, så beslöt man att hålla folkomröstning, för eller emot nestlé i butiken. jag röstade för att man skulle ha ett val, så därför röstade jag för nestlé. jag resonerade så att om så många verkligen bojkottade nestlé, så skulle de ändå inte kunna sälja nog med produkter för att det skulle vara lönsamt, och om universitetet som helhet egentligen ville köpa nestlé, så var det bara en falsk fasad att de inte sålde produkterna i affären. då sitter studenterna på sina rum och äter kitkat köpta i någon annan butik istället, så vad spelar det för roll? men det blev fortsatt nej till nestlé.
vad gäller droger och alkohol så är jag hemskt kluven och vet faktiskt inte alls vad jag ska tycka. jag är väl jättelat och hemsk och säger att jag gärna dricker då och då, men att det är förjävligt att vissa fastnar i missbruk, och detta trots den så kallade fria viljan. jovisst, varje man och kvinna har rätten att göra sitt eget liv till ett helvete, men sedan när man ska ta sig ur det...