Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 10:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Killar saknar tjejernas rättigheter
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som ni säkert vet brukar många tjejer klaga på att jämnständigheten inte når dem. På flera fall kan jag hålla med dem åt, som att deras löner är sämre och att de riskerat jobb av att bli gravid. Men under alla dessa klagomål glömmer många att det aldrig kan bli riktig jämnständighet könen emellan; för tjejer får göra många saker som skulle bli lätt suspekta om vi män gjorde det. SOM...

Två tjejer får dansa med varandra och det ser gulligt ut men dansar två killar blir det genast bögvarning

Två tjejer får krama varrandra när som helst och det markerar vänskap, men killar får bara krama varandra i spel och tårar för att inte bli kallade homo.

Två tjejer får pussa varandra och det är fortfarande hetero, men det är riktigt förbjudet att två killar gör samma sak.

Tjejer får gå in i toaletten samtidigt för att göra vaddå? (jadu, vad gör de där inne?) Medan det är riktigt förbjudet att två killar kollektivbesöker en toalett (visst kan vi killar gå in i en pissoar men det är inte samma sak som en riktig toalett).

Som ni säkert märkt markerar dessa argument att tjejer får göra heterosaker som annars skulle skicka oss killar i gaypolisens förvar (gaypolisen gick faktiskt i pridetåget, om nån såg det). Men inte nog med det; det finns andra saker som kvinnor får använda (dock har det inget med förgående heterodiskussion att göra).

Till exempel att om nu en tjej inte får ett jobb kan hon självklart ringa aftonbladet eller expressen och sjunga ut en lovsång att hon är mer kvalificerad än vad han är. Visst kan hon ha rätt, men det är så lätt att ljuga i tidningar för folk tror ändå på det.

En man kan våldta en kvinna och han blir självklart ett jagad villebråd och en hatad man i all evighet. Men en dömd våltäckskvinna blir inte lika dömd. Jag menar; vem skulle vilja se ned på en kvinna? fasten hon kanske har förstört en mans liv. Typ ingen...

Jag är nog inte den första tar upp detta ämne. Men det är ändå ett ämne som borde debateras. Fast jag vill inte ändra på vad som är hetero och vad som är homo. Jag tog bara upp de exemplerna för att förhoppningsvis upplysa er om att "så är det". NI får själva ta upp exempel som killar för göra men inte tjejer. Som att killar får skyta om sin senaste läggning medan en tjej betraktas som slampa... De andra exemplen, om jobb- och våldtäckskvinnan, visar också att "så kan det vara". Jag vill inte starta en het hatdebatt som skapas av folk som tror att jag menar att "så är det". Ni får själva ta upp sådana exempel på det också.

Jani; hoppas att detta blir en rolig tråd sen. Vi kan alltid hoppas.

ps. Min rubrik är kanske för lös och ska typ inte tas på allvar. Jag skrev det för att skriva en rubrik, och att rubriken skulle kunna locka besökare som kanske vill skriva ett svar. hmm... passar nog som löpsedelsskribent...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:31 pm 
Wavemaster of the World

Ja, visst är det så som du skriver, tyvärr. :( Det är bevis för att feminism ingalunda är endast ett kvinno- utan ett samhällsproblem som man måste ta på allvar. Dagens samhälle förtrycker både män och kvinnor - det måste bli en ändring! :evil:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:37 pm 
Maia

Crumui skrev:
Ja, visst är det så som du skriver, tyvärr. Det är bevis för att feminism ingalunda är endast ett kvinno- utan ett samhällsproblem som man måste ta på allvar. Dagens samhälle förtrycker både män och kvinnor - det måste bli en ändring! :evil:

Självklart, Män och kvinnor blir förtryckta på olika sätt. Men förhoppningsvis går det att ändra på.

En kusin till mig jobbade på ett dagis, men han slutade eftersom många av föräldrar var orolig för att männen som jobbade där skulle kunna vara pedofiler.

p.s Vacker bild Crumui.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:45 pm 
Wavemaster of the World

Janna skrev:
Självklart, Män och kvinnor blir förtryckta på olika sätt. Men förhoppningsvis går det att ändra på.

Det håller ju redan på att ändras, som tur är. Men det skulle gå så mycket lättare och snabbare framåt om man bara kunde sluta se ned på feminism och jämnställdhet. När några av mina klass"kompisar" fick reda på att jag var feminist var det första de frågade: "jaha, så du hatar alla män eller?" :roll:

Janna skrev:
En kusin till mig jobbade på ett dagis, men han slutade eftersom många av föräldrar var orolig för att männen som jobbade där skulle kunna vara pedofiler.

Och män som gråter, dansar balett eller klär sig i rosa är fjollor... Hemskt!

Janna skrev:
p.s Vacker bild Crumui.

Man tackar!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:16 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tjoflöjt! Ja det är männen själva som har valt att skapa dessa normer i samhället. Jag tror inte att några flickor tycker det är dumt om två killar kramar varann eller pussar varann. Umgicks själv med ett gäng i tonåren som betedde sig på det sättet och de killarna var ganska macho och det var ingen som utfärdade nån bögvarning där inte.

Vet ni att under sjuttonhundratalet så var det skamligt om en karl inte kunde gråta och visa känslorna?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik: Re: Killar saknar tjejernas rättigheter
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

först ville jag bara påpeka att det här handlar mycket mer om fördomar än om rättigheter. sedan är det ju så att en del av de sakerna du nämner är helt okej i andra länder, och att det egentligen är sverige det är lite galet ställt med...
Arwens_vän skrev:
Två tjejer får krama varrandra när som helst och det markerar vänskap, men killar får bara krama varandra i spel och tårar för att inte bli kallade homo.

Två tjejer får pussa varandra och det är fortfarande hetero, men det är riktigt förbjudet att två killar gör samma sak.

båda dessa saker är mycket mer accepterat i sydeuropa och syd- och latinamerika där grabbar gärna visar vilka deras äkta vänner är med kramar och till och med kyssar på kind. här tycker jag problemet ligger i den omåttligt trista svenskheten, som dessutom ofta även förhindrar att tjejer och killar som bara är kompisar från att kramas. då blir det genast lite misstänkt från såväl en själv som från omgivningen (vadå, varför kramar han mig? gillar han mig eller? / huh, är de ihop nu?)

Arwens_vän skrev:
Tjejer får gå in i toaletten samtidigt för att göra vaddå? (jadu, vad gör de där inne?) Medan det är riktigt förbjudet att två killar kollektivbesöker en toalett (visst kan vi killar gå in i en pissoar men det är inte samma sak som en riktig toalett).

vad vi gör? kissar, för det mesta. pratar om hur jäkla fulla vi är och om killarna man träffat på under kvällen. oftast går tjejer bara på toaletten tillsammans om de är ganska berusade redan eller om de känt varandra väldigt länge. jag kan endast kissa kollektivt i sällskap med mina två allra bästa vänner. är det någon annan så funkar det inte. det är lite för privat. däremot har jag en teori om att ingen, varken man eller kvinna kan gå på toaletten med en annan man. jag måste till exempel köra ut min pojkvän sedan 3 år tillbaks om jag ska gå på toaletten. och jag skulle aldrig drömma om att gå på toaletten tillsammans med en manlig vän! ingen av mina tjejkompisar känner sig bekväma om deras partner är med.

dock kan jag berätta om en kille som inte hade något emot att hans kompisar visste vad han höll på med! detta utspelade sig under en grabbkväll där fem killar hade samlats för att titta på någon film. när killen vars lägenhet det var kände att han behövde gå på toaletten för att, ja, släppa lös en nummer två, så sade han att de inte behövde pausa för hans skull. han lämnade helt enkelt toadörren öppen så att han fortfarande kunde se teven. detta innebar även att hans kompisar kunde se (och höra!) honom helt tydligt - trots vilda protester från soffan stängde han inte dörren.
Arwens_vän skrev:
Till exempel att om nu en tjej inte får ett jobb kan hon självklart ringa aftonbladet eller expressen och sjunga ut en lovsång att hon är mer kvalificerad än vad han är. Visst kan hon ha rätt, men det är så lätt att ljuga i tidningar för folk tror ändå på det.

detta är synd på två plan. för det första är det skamligt att vissa medkvinnor utnyttjar ett övertag på det sättet - de är inga äkta feminister eller förespråkare för lika rättigheter. för det andra är det synd att folk läser kvällstidningar överhuvudtaget. det räcker med en blick på löpsedeln för att undertecknad ska få kramp i magmusklerna av skratt. kommer ni ihåg de där påhittade löpsedlarna som klistrades upp lite varstans? exempel: SVENSK FOTOMODELL INATT: DÄRFÖR HAR VI POLITIKER. ja, för det mesta är de riktiga löpsedlarna inte mycket vettigare.

själv försöker jag tänka så lite som möjligt på skillnaderna mellan män och kvinnor, och gör mitt bästa för att behandla alla lika, även om det är svårt ibland. det jag mest irriterar mig på med killar är att man som tjej inte kan ha på sig en kjol utan att det blir en massa busvisslingar och kanske ännu värre. inte f-n håller jag på och hojtar om jag ser en kille utan tröja eller något, även om han kanske ser jättebra ut. det jag irriterar mig mest på med tjejer är att de är så himla intrigberoende. där jag jobbar finns det ett helt gäng flickor som man inte kan umgås med för så fort det finns killar med så börjar de genast flirta med dem för att vara på den säkra sidan. som om man själv utgjorde ett hot genom att vara kompis med den killen. jag kan stå och prata helt lungt med en kille om vadsomhelst, men inom fem minuter har det kommit någon och börjat åma sig för att markera. oförskämt tycker jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:24 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Just det tjejer på toa. Vi snackar om de som sitter vid vårt bord naturligtvis. Särskilt om killarna vid bordet för de kan ju inte följa med in på toa och tjuvlyssna. :wink: Det skulle bli för uppenbart om man smög iväg till ett hörn för att snacka eller hur?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 7:54 pm 
Noldo

Vi får hoppas att detta inte blir en diskussion som blir hätsk, tyvärr blir det så alltför ofta i liknande debatter. Till slut har vi feminister som förklarar att alla som inte följer deras ideologi borde bannlysas och anti-feminister som tycker att feminister borde bannlysas. Debatterna blir ofta tråkiga av denna anledning.

De grundexempel som kom upp ser jag som kulturella. Själv så refererar jag till homosexualitet automatiskt om jag ser både killar och tjejer i krama varandra på gatan i Sverige. Detta eftersom detta inte förekom i den kultur jag växte upp. Det var en av de första sakerna jag reagerade på när jag kom till Göteborg, att så många tjejer kramade varandra. Jag har fått lära mig att det kulturella beteendet är annorlunda här och nu, men jag har fortfarande svårt att förstå det. Det strider mot min uppfostran. Detsamma gäller pussandet i Sverige mellan flickor.

Skulle jag däremot vara i Frankrike så skulle jag uppfatta en flicka som inte ger mig, som kille, och min fru kindpussar när vi hälsar som oförskämd. Ren kulturell sak. Likadant som att jag inte reagerade på att jag fick kindpussar av en iranier i samband med att jag blev gudfar till hans dotter.

Vad gäller de som skryter om sexuella erövringar så anser jag att det är något som gör personen oavsett kön mindre värd. Man diskuterar inte intimiteter som berör andra.

Att tidningar förmedlar osanningar gäller alla område. Väldigt sällan har jag sett en artikel om något jag haft kunskap om vara korrekt. Tidningar har inte som mål att vara sanna, deras mål är att bli uppmärksammade. Därför så får man räkna med att sanningen undanhålls, manipuleras och, i värsta fall, rena lögner presenteras för att artikeln skall få den vinkel som önskas. Detta gäller generellt, inte enbart inom detta området.

Vanja,
detta du skrev om busvisslingar och klädsel påminner mig om en virkad tröja jag fick av min frus farmor. Modell T-tröja fast virkad så att det var åt brynjehållet. Denna typen av tröjor är vanlig i Lettland både bland man män och kvinnor, men i Sverige fick jag många kommentarer om hur "kinky" den var. Helt olika associationer mao. Det var ingen skillnad i uppfattning mellan de olika könen, alla var överens.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 8:35 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Arwens_vän skrev:
Som ni säkert vet brukar många tjejer klaga på att jämnständigheten inte når dem. På flera fall kan jag hålla med dem åt, som att deras löner är sämre och att de riskerat jobb av att bli gravid. Men under alla dessa klagomål glömmer många att det aldrig kan bli riktig jämnständighet könen emellan; för tjejer får göra många saker som skulle bli lätt suspekta om vi män gjorde det. SOM...

Ja, män är också förtryckta. Patrikariatet sätter roller på alla, inte bara kvinnor. Och det är inte trevligt att inte passa in i dem. Desutom sätter hetronormanitiviteten i samhället också upp korkade begränsningar.

vanja skrev:
båda dessa saker är mycket mer accepterat i sydeuropa och syd- och latinamerika där grabbar gärna visar vilka deras äkta vänner är med kramar och till och med kyssar på kind. här tycker jag problemet ligger i den omåttligt trista svenskheten, som dessutom ofta även förhindrar att tjejer och killar som bara är kompisar från att kramas. då blir det genast lite misstänkt från såväl en själv som från omgivningen (vadå, varför kramar han mig? gillar han mig eller? / huh, är de ihop nu?)

Jag måste fråga mig varifrån påståendet om att de är mer okej bland Latinamerkianer att krama och kyssa på kinden. Machismon i den kulturen är så extremt homofobisk (åtminstone i de centralamerikanska fall jag känner till) att det inte går att säga. Däremot så håller jag med om att svenskar är misstänk samma mot motiv.

andersson skrev:
Vi får hoppas att detta inte blir en diskussion som blir hätsk, tyvärr blir det så alltför ofta i liknande debatter. Till slut har vi feminister som förklarar att alla som inte följer deras ideologi borde bannlysas och anti-feminister som tycker att feminister borde bannlysas. Debatterna blir ofta tråkiga av denna anledning.

Jag tror du har missat att det finns en stor mängd av olika typers feminister hela vägen från livmodersfeminister till isolationsfeminister. Därmed så blir stämningen i debatter hätska eftersom en sak som en person som kallar sig feminist inte stämmer med vad än annan säger.

andersson skrev:
De grundexempel som kom upp ser jag som kulturella. Själv så refererar jag till homosexualitet automatiskt om jag ser både killar och tjejer i krama varandra på gatan i Sverige. Detta eftersom detta inte förekom i den kultur jag växte upp. Det var en av de första sakerna jag reagerade på när jag kom till Göteborg, att så många tjejer kramade varandra. Jag har fått lära mig att det kulturella beteendet är annorlunda här och nu, men jag har fortfarande svårt att förstå det. Det strider mot min uppfostran. Detsamma gäller pussandet i Sverige mellan flickor.

Kultur har en viktig roll i skapandet av könsroller, det är därför man idag redan på dagis ska försöka få bort könsroller. (Läroplanen för förskolan säger att man ska följa värdegrunden, kortfattat, ingen diskriminering för kön och etnicitet samt sexuell lägning, samt att "tänka på" miljön.)

Men själv har jag ändå blivit uppfostrad av någolunda homofobiska föräldrar, och känner även mäniskor från andra kulturer med homofobiskuppfostran som inte ser något fel i de här sakerna utan snarare tycker det är bra.

Nu till mina egna slutsatser och kommentarer,.

Vi födds in i könsroller som bara går att förändra igenom hårt arbete, kvinnor drabbas värst därför så ligger betoningen idag där. Men andra som inte passar in i könsrollsnormerna påverkas också, både homo/bi/transpersoner men till och med hetrosexuella som bara inte passar in i sina roller eller inte tycker om dem. (Vill inte vara stark pojke som inte tycker om kläder, eller svag tjej som älskar att shoppa osv).

Men en sak är säker, det finns för få män som anser att det är något fel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 10:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

virre skrev:
Jag måste fråga mig varifrån påståendet om att de är mer okej bland Latinamerkianer att krama och kyssa på kinden. Machismon i den kulturen är så extremt homofobisk (åtminstone i de centralamerikanska fall jag känner till) att det inte går att säga. Däremot så håller jag med om att svenskar är misstänk samma mot motiv.

ja, det var nu inget direkt påstående. vad gäller spanien har jag varit där rätt mycket och har den erfarenheten av både killar och tjejer. tyvärr har jag aldrig haft chansen att själv åka till syd- eller latinamerika, men jag känner däremot en hel del folk därifrån eller med rötter där, så jag kan bara tala om vad jag upplevt själv. toalettkillen var även han av latinamerikankst ursprung. ett konkret exempel var dante och emilio, ett peruanskt tvillingpar jag gick i skolan med. när de kom upp i nian hade de ett eget litet gäng där det var allt ifrån handslag till kyssar på båda kinderna som gällde. men jag tror iochförsig att de tittade lite för mycket på maffiafilmer... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 1:48 am 
Noldo

Virre,

en fråga om detta.

"Kultur har en viktig roll i skapandet av könsroller, det är därför man idag redan på dagis ska försöka få bort könsroller. (Läroplanen för förskolan säger att man ska följa värdegrunden, kortfattat, ingen diskriminering för kön och etnicitet samt sexuell lägning, samt att "tänka på" miljön.)"

Läroplanen som här beskrivs nämner inget om att könsroller skall tagas bort. Är det en egen uppfattning av Läroplanens andemening eller är det uttryckt lite mera precist? Detta med könsdiskriminering är ju något som uppfattas väldigt olika. Att det finns olika könsroller har inget med diskriminering att göra. Könsroller har genom året varit ett sätt att skaffa sig en kulturell identitet. Att avskaffa könsroller skulle vara ett nytt experiment i mänsklighetens historia.

En till fråga, är läroplanen verkligen seriös med sitt tal om att inte diskriminera för sexuell läggning i förskolan, bland 6-åringar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 3:45 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

andersson skrev:
Virre,
Läroplanen som här beskrivs nämner inget om att könsroller skall tagas bort. Är det en egen uppfattning av Läroplanens andemening eller är det uttryckt lite mera precist? Detta med könsdiskriminering är ju något som uppfattas väldigt olika. Att det finns olika könsroller har inget med diskriminering att göra. Könsroller har genom året varit ett sätt att skaffa sig en kulturell identitet. Att avskaffa könsroller skulle vara ett nytt experiment i mänsklighetens historia.

En till fråga, är läroplanen verkligen seriös med sitt tal om att inte diskriminera för sexuell läggning i förskolan, bland 6-åringar?

Jag kan bara säga att det är så det sägs på lärarutbildningen idag. Att de nuvarande könsrollerna ska motverkas. Det är en viss seriositet att visa på normalitet med avvikande sexualitet bland yngre barn, eftersom änns uppfattningar formas utifrån det sociala kontext man rör sig i, från första början.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 8:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är också viktigt att barn inte blir tvingade åt ett håll som inte faller sig naturligt för dem. Att ta bort en docka från en flicka och ge henne en bil att leka med är helt fel i samma stil som min farmor alltid försökte få mig att leka med dockor istället för mina bilar. Vilket var helt ointressant tills den dagen barbie kom in i leken. Då lekte jag oftast med en kille på min gård och vi turades om omväxlande att leka med bilar och barbie.

Problemet med många feminister är att de ofta ser ner på kvinnor som faktiskt vill ta hand om hus och barn och bygga ett liv på det sättet. Jag tillhör inte den kategorin men jag känner flera kvinnor som vill ha det så och är lyckliga och det är en sak som ofta glöms bort. Det viktigaste i samhället är att skapa möjligheter för alla oavsett kön att söka till vilka jobb de vill utan att diskrimineras.

Och det kanske viktigaste av allt är att vi alla måste få utvecklas till individer oavsett om det råkar vara typiskt kvinnligt eller manligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 9:54 am 
Wavemaster of the World

Älva skrev:
Och det kanske viktigaste av allt är att vi alla måste få utvecklas till individer oavsett om det råkar vara typiskt kvinnligt eller manligt.

Håller absolut med! Orden "manligt" och "kvinnligt" måste förgöras, så att Man och Kvinna endast betecknar två männniskor av olika kön och ingenting annat.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 1:59 pm 
Noldo

Virre,

vad är det då som man skall bygga upp istället? Vilka könsroller skall motarbetas? Skall man motarbeta det traditionella manliga beteendet att supa sig packad eller skall man motarbeta det traditionella kvinnliga beteendet att inte supa sig packad?Skall den traditionella manliga artigheten mot kvinnor motarbetas, eller skall kvinnor göra motsvarande mot män? Jag hoppas att man specifierar, annars finns det inget innehåll.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]