Arwens_vän skrev:
Som ni säkert vet brukar många tjejer klaga på att jämnständigheten inte når dem. På flera fall kan jag hålla med dem åt, som att deras löner är sämre och att de riskerat jobb av att bli gravid. Men under alla dessa klagomål glömmer många att det aldrig kan bli riktig jämnständighet könen emellan; för tjejer får göra många saker som skulle bli lätt suspekta om vi män gjorde det. SOM...
Ja, män är också förtryckta. Patrikariatet sätter roller på alla, inte bara kvinnor. Och det är inte trevligt att inte passa in i dem. Desutom sätter hetronormanitiviteten i samhället också upp korkade begränsningar.
vanja skrev:
båda dessa saker är mycket mer accepterat i sydeuropa och syd- och latinamerika där grabbar gärna visar vilka deras äkta vänner är med kramar och till och med kyssar på kind. här tycker jag problemet ligger i den omåttligt trista svenskheten, som dessutom ofta även förhindrar att tjejer och killar som bara är kompisar från att kramas. då blir det genast lite misstänkt från såväl en själv som från omgivningen (vadå, varför kramar han mig? gillar han mig eller? / huh, är de ihop nu?)
Jag måste fråga mig varifrån påståendet om att de är mer okej bland Latinamerkianer att krama och kyssa på kinden. Machismon i den kulturen är så extremt homofobisk (åtminstone i de centralamerikanska fall jag känner till) att det inte går att säga. Däremot så håller jag med om att svenskar är misstänk samma mot motiv.
andersson skrev:
Vi får hoppas att detta inte blir en diskussion som blir hätsk, tyvärr blir det så alltför ofta i liknande debatter. Till slut har vi feminister som förklarar att alla som inte följer deras ideologi borde bannlysas och anti-feminister som tycker att feminister borde bannlysas. Debatterna blir ofta tråkiga av denna anledning.
Jag tror du har missat att det finns en stor mängd av olika typers feminister hela vägen från livmodersfeminister till isolationsfeminister. Därmed så blir stämningen i debatter hätska eftersom en sak som en person som kallar sig feminist inte stämmer med vad än annan säger.
andersson skrev:
De grundexempel som kom upp ser jag som kulturella. Själv så refererar jag till homosexualitet automatiskt om jag ser både killar och tjejer i krama varandra på gatan i Sverige. Detta eftersom detta inte förekom i den kultur jag växte upp. Det var en av de första sakerna jag reagerade på när jag kom till Göteborg, att så många tjejer kramade varandra. Jag har fått lära mig att det kulturella beteendet är annorlunda här och nu, men jag har fortfarande svårt att förstå det. Det strider mot min uppfostran. Detsamma gäller pussandet i Sverige mellan flickor.
Kultur har en viktig roll i skapandet av könsroller, det är därför man idag redan på dagis ska försöka få bort könsroller. (Läroplanen för förskolan säger att man ska följa värdegrunden, kortfattat, ingen diskriminering för kön och etnicitet samt sexuell lägning, samt att "tänka på" miljön.)
Men själv har jag ändå blivit uppfostrad av någolunda homofobiska föräldrar, och känner även mäniskor från andra kulturer med homofobiskuppfostran som inte ser något fel i de här sakerna utan snarare tycker det är bra.
Nu till mina egna slutsatser och kommentarer,.
Vi födds in i könsroller som bara går att förändra igenom hårt arbete, kvinnor drabbas värst därför så ligger betoningen idag där. Men andra som inte passar in i könsrollsnormerna påverkas också, både homo/bi/transpersoner men till och med hetrosexuella som bara inte passar in i sina roller eller inte tycker om dem. (Vill inte vara stark pojke som inte tycker om kläder, eller svag tjej som älskar att shoppa osv).
Men en sak är säker, det finns för få män som anser att det är något fel.