Ah, Ebañy Salomonderiel tran Devaberiel ja, han är något av en favorit hos mig med. Sen har vi ju den manodepressiva roboten Marwin i Liftaren. Men min absoluta favoritkaraktär, alla kategorier, är Andersen i Per Nilssons bok Ett annat sätt att vara ung (som även har filmatiserats under namnet Hannah med h, men den har jag ännu inte fått tillfälle att se).
Ok, lite snabbinformation:
Namn: Hannah Andersen
Ålder: 18
Bor: Malmö
Nationalitet: ½ dansk, 3/8 skåning 1/8 rysk jude
Sysselsättning: Gymnasiet, estetisk/bild
Kostval: vegan
Story of her life: Fram till sjuan var hon en av de där osynliga i skolan. En av de där ensamma. Med hennes ord: "Om man skulle samla alla ord jag yttrade under mina första sju år i skolan så skulle de med lätthet få plats i en ICA-kasse. De skulle inte fylla en ICA-kasse ens." Sedan tröttnade hon på det och blev punkare i åttan. När hon skulle börja gymnasiet gjorde hon en överenskommelse med sin mamma om att sluta med punkarlivet mot att hon skulle få pengar till att hyra en egen lägenhet. Lägenhetens väggar fyller hon med ord, hennes dikter, tankar eller vad man ska kalla dem. Där lever hon åter ett ensamt liv, men självvalt denna gången.
Anledningen till att just Hannah har blivit min favoritkaraktär är nog att hon i mångt och mycket är väldigt lik mig. Fast det kan också vara så att jag har blivit lik henne eftersom jag beundrar henne så mycket. När jag läste boken första gången tänkte jag ungefär "Wow! Det är
så jag vill leva, det är
så jag vill vara!".
Avslutningsvis ett citat ur boken som jag tycker säger väldigt mycket om Hannah:
Citera:
Vardagsliv. Det lilla livet.
Det såg så fint ut när man såg det utifrån, det såg så härligt ut. En del av mig längtade in till ljuset och värmen och gemenskapen. En del av mig ville ropa: Öppna dörren, släpp in mig, det är ensamt och kallt och mörkt här ute.
Men en del av mig visste: Det är kvavt där inne också, där inne i hemmen, kvavt och instängt. En del av mig visste: Jag hör inte hemma där, jag är den som står utanför och tittar in. En del av mig visste: Det finns en liten lockande njutning i att känna sig ensam och utanför också, att veta att man inte är som de andra.
Aldrig bli som de andra.
En hopplös förbannelse och ett stolt stridsrop: Aldrig som de andra.