Jag var för ett par år sedan en ganska blyg person som helst höll mig undan från pratglada människor jag inte kände så väl. Jag deltog gärna i ett samtal utan att säga att ljud, istället lyssnade jag och tog till mig allt som sades. Numera är det istället jag som märker hur vissa människor drar sig undan från mig när jag glatt börjar prata med dem.
Vad hände?
Tja, jag är faktiskt inte helt säker. Någon gång började jag fråga mig själv om jag verkligen trivdes med att vara i skymundan och alltid ha munnen stängd. Jag var egentligen inte rädd för att stå för mina åsikter, och när allt kom omkring kunde det inte skada att framföra dem.
Till en början var mina vänner ganska skeptiska till den "nya" Lisa som var mer högljudd och dominant än tidigare.
De kanske tyckte bättre om mig när jag var tyst och eftergiven, men
jag tyckte bättre om mig själv i den nya versionen. Så jag struntade i deras åsikt på den punkten, och fick som lön ett mycket roligare liv.
Jag är absolut inte en snäll och trevlig unge, och jag tvivlar inte en sekund på att klasskompisarna snackar skit om mig då och då. Men jag känner mig accepterad och därför tänker jag fortsätta stå på mig, vad som än sägs bakom min rygg.
Jag tog ett steg framåt och när allt kom omkring blev jag varken torterad eller mördad. Att ta lite mer av vad livet erbjuder är inte så livsfarligt som man kan tro.