Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 3:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Manga och anime...
InläggPostat: sön aug 29, 2004 9:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I Japan regerar en kultur som har flyttat hit för länge sen. Folk klär ut sig till sina hjältar, såsom folk klär ut sig till sina favorithober. Istället för lantlig 1700-talsklädsel med lätt engelsk accent ser man folk som går runt med sjömannakostym och/eller orange kampdräkt. Favoritspråket är japanska. Det jag talar om är enime och manga.

Animen och mangan har funnits i Sverige länge. Dock var det bara ett fåtal som sysslade med det till för några år sedan. Då släpptes Dragon Ball och mangan nådde ut till den riktigt stora allmänheten. Nu är DB slut, men nya serier säljs ut. Love Hina, Ranma ½, One Piece och Dark Angel, för att nämna de svenska serierna. Och självklart har jag, som den ombytlige person som jag är, börjat med det också.

Jag tycker om de få äventyren som jag har följt. Tyvärr är jag bara en nybörjare som bara följt serierna som har sänts här i Sverige. Men om jag gissar rätt finns det fler människor som älskar manga och anime. Finns det nån chans att jag hittar en sådan person här måntro? Eller lägger alla här sin energi på SF-fantasyn? För alla serierna, som One Piece och Ranma ½, innehåller så mycket att diskutera om. Tyvärr finns inget bra forum än som jag har hittat. Och jag är för ny för att vara med i gängen, om ni förstår vad jag menar.

Men innan jag slutar hoppas jag inte att nån sitter framför datorn med den klara fördomen att "manga är för barn!". Det är ungefär som att säga att Tolkiens böcker passar enbart insnöade och finniga tonåringar med glasögon starka nog att kompencera de enorma lusläsningarna av alla fantasyn. Jag kan för min gud (Wmm???) inte förstå hur barn kan förstå och ta åt sig våldet som finns i mangorna. Se bara dragon ball. Där finns hemska mord som verkligen, verkligen inte bordfe bli sedda av barn. På samma sätt har mangor betydelser som knappt nåt barn i världen skulle kunna förstå. Som kärlekshistorierna i Ranma till exempel...

Jaja. Nu ska ajg inte tjöta mer. Det är ändå ni som ska svara på inlägget sen när ni har tid... Kul iaf att SF-bok säljer anime och manga. Älskar det 8)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2004 9:02 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag anser inte att Manga eller Anime är för barn. Däremot bli jag lätt illamående av att figurerna ser ut som välutvecklade barn med stora huvuden och stora ögon... Dessutom så skriker tjejerna i filmerna på ett inte alltför obekant sätt så fort det händer något och deras röster är också alldeles för barnlika. Nej jag får dåliga vibbar av det sen får ni säga vad ni vill. Min sambo är av samma åsikt så det är inte något kvinnligt tycke.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 30, 2004 1:45 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Det finns manga/anime för barn, låt oss citera mangakais hemsida (http://www.mangakai.se)

Mangakai skrev:
I Japan är omsättningen på manga och anime mer enorm än någon svensk som inte varit där kan fantisera fram, och det är en fruktansvärt liten del som är grotesk på endera sex- eller våldsplanet. Den övervägande majoriteten av all tecknad film som produceras i Japan är serier på 13 till 100 avsnitt, avsedda för TV, och således helt harmlösa. Äventyrsfilmer, romantik, komedier, My Litte Pony-artade sagor, Tolkien-inspirerad fantasy, science fiction; de flesta genrer är redan utforskade. (För att hitta erotik måste man gå in i videobutikerna, var man efter de cirka 20 hyllorna med vanlig anime, hittar en hylla med erotik -vilket faktiskt är en mycket lägre procent än vad som gäller för spelfilmer)

till och med pokemon räknas som anime.
se t.ex.
http://susning.nu/Anime.

Så ja jag är intreserad av anime och manga, vet desutom att Nil är det med. (Se hennes profil). hmm hon kanske säger något själv, nåja.

och ett tips för alla intreserad eller ointreserade av anime/manga eller östasiatisk kultur överhuvud taget.

Östasiatiskamuset skrev:
Asiatisk Festival 4-5 september

Den 4 september 2004 öppnar Östasiatiska Museet med en Asiatisk festival med program och evenemang för alla åldrar.

Lördag 4 september

Hela dagen 11-17
Workshops med Kalligrafi, Manga, och indiska Blocktryck
Sumo Brottning
Shiatsu Massage (Svenska Shiatsuförbundet)
Mediatation (Hasseludden Yasuragi)
Te Ceremoni och provning (Stockholm Tea Center)
Grönsaksskulptering av Yanan Li
Qi Gong
Uppvisningar av Svenska Budo & Kampsportsförbundets Kendosektion (Iaido, Jodo, Kendo, Kyudo och Naginata)
Bonnier Carlsen och Fullstop Media

11:00 Uppvisning av Iaido
11:30 Demonstration av Ikebana, Ikebana International.
12:00 Uppvisning av Iaido, Kyudo
12:30 Taikokonsert, utomhus, med Taikokai
12:45 Indisk dans, välkomstceremoni av Kristina Borgkrantz m fl.
13:00 Uppvisning av Kendo, iaido, Jodo, Kyudo
13:00 Återöppnande: med kulturminister Marita Ulvskog
14:00 Uppvisning av Iaido, Kyudo
14:00 Indisk dans och recitation, fortsättning av Kristina Borgkrantz m fl.
14:30 Invigning av Mangautställning av Japans ambassadör Seiichiro Otsuka.
14:45 Lankesisk Dans and Musik,
15:00 Uppvisning av Kendo, Iaido, Naginata, Kyudo
15:00 Utställningen "Möten med Buddha" öppnas med en Buddhistisk ceremoni av tibetanska skol- och kulturföreningen.
15:30 Utställningen Kina Före Kina öppnas av Dr Nils Ringstedt
16:00 Uppvisning av Iaido, Kyudo
16:00 Taikokonsert, i Hörsalen, av Taikokai.

Söndag 5 september

Hela dagen 11-17:
Workshops med Kalligrafi, Manga, och indiska Blocktryck
Sumo Brottning
Shiatsu Massage (Svenska Shiatsuförbundet)
Mediatation (Hasseludden Yasuragi)
Te Ceremoni och provning (Stockholm Tea Center)
Grönsaksskulptering av yanan Li
Qi Gong
Uppvisningar av Svenska Budo & Kampsportsförbundets Kendosektion (Iaido, Jodo, Kendo och Kyudo)
Bonnier Carlsen och Fullstop Media

11:30 Demonstration av Ikebana, Ikebana International.
12:00 Kimonovisning av Japanska föreningen
12:00 Uppvisningar av Iaido
12:45 Sakurakören från Japanska föreningen
13:00 Uppvisning av Kendo, iaido, Jodo
14:00 Uppvisning av iaido, Kyudo
15:00 Uppvisning av Kendo, iaido, Kyudo
15:30 "Östasiatiska Museet: Historia och Framtid"
Föredrag av museichef Magnus Fiskesjö.

se även http://www.mfea.se/

jag kommer kanske vara där, om jag har råd att ta mig till Sthlm. Vi får se.
----

ja jag tycker om östasiatiskkultur och manga och allt möjligt sånt. Har t.om. tränat kendo även om det tyvär inte var så länge.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 8:03 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Förutom Tolkien är manga min stora passion för tillfället. Jag kan skryta med att ha läst alla Dragonball volymer (42 stycken) och jag tycker de är riktigt bra.
Böckerna upp till 16 är lite mer humoristiska och passar mer för barn de därefter är mer inriktade påp slagsmål och är kanske mer passande för typ 11+.
Annars så är många mangor väldigt sjuka. Som Ranma 1/2 där de har saker som tekamp. För tillfället försöker jag läsa så många som möjligt av One piece och har kommit till volym 22.
Manga är roliga att läsa fast jag vet inte om dom passar för vuxna läsare, kanske Neon Genesis Evangelion passar. Det dåliga är priset, en volym kan kosta 70 kronor och det är det inte riktigt värt tycker jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 12:12 pm 
Wavemaster of the World

Den manga - och anime - som finns på den svenska marknaden är riktad till barn (dessutom verkar de inte ha insett än att det finns andra genrer än shoujo och shounen), men det betyder ingalunda att all animanga (trevligt ord) är det. Ta en sväng förbi Gamla Stan och köp en volym av Serial Experiments Lain om du inte tror mig.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 3:52 pm 
Sinda

Gaah! Om det är något som förpestat bokaffärer och min TV de senaste åren så är det manga/anime.
I min mening är manga/anime totalt jävla värdelöst. Det är fult tecknat, har überspeedade, osammanhängande handlingar, taskig kvinnosyn, är barnsligt och grovt kommersialistiskt. Jag har svårt att tänka mig att NÅGON kan producera sån skit annat än för att tjäna pengar. Detta är väl ok, men tyvärr så syns och märks det även i min verklighet.
Dessutom är det alltid samma sak, bara i smått annorlunda utförande. Pokémon, Digimon och BeyBlade (som visserligen är extra dålig för att vara manga/anime och helt klart gjord bara för barn) är alltid uppbyggda på samma sätt: Gruppen hjältar/hjältinnor med synnerligen välutvecklade kroppar (ok, kanske inte i de tre nämnda) möter en fiende/ett problem och oftast en person som behöver hjälp. De besegrar fienden, hjälper personen och fortsätter. Men samma koncept återfinns tyvärr även i mindre barnvänlig manga/anime, t.ex. Blade of the Immortal.
Därtill kommer att manga oftast används av "alternativa" ungdomar i 12-16 års åldern, som sitter och tittar på värdelösa skräpserier med små gulliga tjejer med enorma frisyrer i rosa och turkos, bara för att visa att de har jättemycket självdistans ovh är alternativa.
Manga borde utestängas från min verklighet. I min värld finns det inte plats för sån skit. Punkt.

(Till er som inte fattade: det där med "min verklighet" var inte på allvar)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 5:54 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 1:51 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 27, 2006 12:37 pm 
Wavemaster of the World

CasperV: de genrer du talar om är just shoujo ("flick"manga - blommor och hjärtan och gulligull) och shounen ("pojk"manga - hjälten som skall rädda hela världen osv) som är vad som dominerar den svenska marknaden. Det finns många fler genrer och klart djupare serier än dessa. Jag tar återigen exemplet Serial Experiments Lain (det är en anime, men några få sidor finns som manga): den handlar om Lain, en ensam trettonåring som, efter att ha fått ett mejl från en nyss självmördad klasskamrat, börjar utforska sin världs motsvarighet till Internet och långsamt kommer till insikt om att verkligheten som hon känner den inte är vad den ser ut att vara. En sådan där typ av serie man blir helt psykad av att se. Och efter fyra avsnitt har jag inte sett skymten av oproportionerligt storbystade kroppar, turkost hår o d.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 19, 2006 7:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

CasperV skrev:
Gaah! Om det är något som förpestat bokaffärer och min TV de senaste åren så är det manga/anime.
I min mening är manga/anime totalt jävla värdelöst. Det är fult tecknat, har überspeedade, osammanhängande handlingar, taskig kvinnosyn, är barnsligt och grovt kommersialistiskt. Jag har svårt att tänka mig att NÅGON kan producera sån skit annat än för att tjäna pengar. Detta är väl ok, men tyvärr så syns och märks det även i min verklighet.
Dessutom är det alltid samma sak, bara i smått annorlunda utförande. Pokémon, Digimon och BeyBlade (som visserligen är extra dålig för att vara manga/anime och helt klart gjord bara för barn) är alltid uppbyggda på samma sätt: Gruppen hjältar/hjältinnor med synnerligen välutvecklade kroppar (ok, kanske inte i de tre nämnda) möter en fiende/ett problem och oftast en person som behöver hjälp. De besegrar fienden, hjälper personen och fortsätter. Men samma koncept återfinns tyvärr även i mindre barnvänlig manga/anime, t.ex. Blade of the Immortal.
Därtill kommer att manga oftast används av "alternativa" ungdomar i 12-16 års åldern, som sitter och tittar på värdelösa skräpserier med små gulliga tjejer med enorma frisyrer i rosa och turkos, bara för att visa att de har jättemycket självdistans ovh är alternativa.
Manga borde utestängas från min verklighet. I min värld finns det inte plats för sån skit. Punkt.

(Till er som inte fattade: det där med "min verklighet" var inte på allvar)

Detta är verkligen som att bedömma en film utifrån hur dess omslag ser ut - eller att betygsätta Tolkien utifrån hur en viss bokseries kvinnsyn ser ut. "Barnsligt, dåligt tecknat och förljer alltid samma mönster?" Kan man ge sig ut på värre generaliseringar än dessa?

Som sagt; manga är långt mycket mer än vad du tror. Läs till exempel "Battle Royal" och jämför denna serie med alla de argument mot manga som du nyss skrev, så ska vi se om dina brister på kunskap håller sig kvar. Jag tror att dessa kan ändra ett par syner.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 19, 2006 8:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tycker inte om den mesta animen/mangan, eftersom den är så ytlig. Dess skapare verkar gilla att fritt och hänsynslöst sno influenser och symbolik från alla möjliga sammanhang och sedan använda det precis hur som helst utan någon som helst tanke på var det kommer ifrån och vad det egentligen står för. Detta finner jag extremt löjligt, och förödande, ty det är en pervetering av kunskap. Ett exempel är serien "Neon Genesis Evangelion", som hänsynslöst stjäler och perveterar judeo-kristen mystik och mytologi utan någon som helst kunskap om vad det handlar om.

Några få undantag finns förstås, Ghost in the Shell och Spirited Away är två filmer som är faktiskt är rätt djupsinniga. Men det mesta är som sagt ytligt trams...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]