Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 11:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - recension.
InläggPostat: mån maj 31, 2004 1:01 am 
Maia
Användarvisningsbild

Titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban.
Regi: Alfonso Cuarón.
Speltid: ca. 2 tim. och 40 min.
Tips: gå på toaletten innan...

Efter två minst sagt bedrövliga försöka från Chris Columbus att översätta Harry Potter till vita duken har mexikanska Alfonso Cuarón (Y Tu Mamá También) tagit över filmatiseringen av denna tredje och av många sedd som den bästa boken i J K Rowlings framgångsrika serie.

De som hade svårt för de första filmernas hollywood-sliskighet och brist på innovativ sceografi kommer att dra en suck av lättnad, och likaså fans av boken. Undertecknad har läst ...Azkaban tre-fyra gånger, och även om vissa mindre ändringar får en att rynka pannan har Cuarón lyckats behålla alla de viktiga scenerna och mycket dialog är plockad dirket från böckerna. Skådespelarnas prestationer (och särskilt då de unga) är märkbart förbättrade, och det märks att de är mycket närmare varandra efter tre års filmande.

...Azkaban är, i enlighet med böckerna, den mörkaste filmen hittills, och även de som för längesedan lämnat barndomen bakom sig kryper ibland ihop i biostolen av spänd förväntan, och man kan undra om den är helt lämplig för barn under 10 (å andra sidan... barn dessa dagar...). På det hela taget är ...Azkaban en väldigt lyckad produktion, speciellt i jämförelse med de två föregångarna, och det enda som lämnar något att önska är vissa CGI-varelser (och utan att avslöja för mycket kan jag lova en hårig Gollum i en biroll...) och det faktum att vissa viktiga detaljer inte förklaras i filmen. Detta är absolut inte ett problem för de som läst böckerna, men de lata ibland oss kommer troligtvis undra vilka Moony, Padfoot, Wormtail och Prongs är.

---

Nå, det var min syn på saken. Skriv gärna om era intryck! Självklart kan man inte jämföra Rowling med Tolkien, men nog kan man undra om inte Cuarón har gjort ett minst lika bra jobb som Jackson. Övrigt... Redan nu tycker jag att det är synd att Cuarón inte gör The Goblet of Fire, men detta vägs upp av att Gary Oldman återvänder som Sirius Black. :)

Senast redigerad av vanja mån maj 31, 2004 3:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 1:44 pm 
Dvärg

Jag trodde inte den hade haft premiär varken här eller i Storbritannien :S

edit: Nu såg jag att den hade det igår i GB :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 2:14 pm 
Sinda

Årets biohändelse. Enligt din beskrivning så verkar det lovande och håller med, 3an är den bästa boken såhär långt. Ska bli intressantast att se Remus Lupin och dementorerna då, hoppas det inte är dem du syftar på som "en hårig Gollum".

Förövrigt: Är det ingen förutom jag som stör sig på att de inte bemödat sig att färgat Daniel Raclifts (stavning?) hår korpsvart samt gjort det ruffsigt och ostyrt. Det är sånna detaljer jag alltid stör mig på. Saker som med lätthet skulle kunnat gjort rätts men av slarv/okunnighet låtits passera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 3:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

GwaihiR skrev:
Ska bli intressantast att se Remus Lupin och dementorerna då, hoppas det inte är dem du syftar på som "en hårig Gollum".

nej. du kommer veta vad jag menar. dementorerna är precis lagom otäcka, speciellt vid första anblicken!
GwaihiR skrev:
Förövrigt: Är det ingen förutom jag som stör sig på att de inte bemödat sig att färgat Daniel Raclifts (stavning?) hår korpsvart samt gjort det ruffsigt och ostyrt.

Radcliffe. och jag tycker att de lyckats bättre med allas hår i den här filmen. neville särskilt ser ut som en typisk engelsk tonåring.

Drogo: jag såg den dock i lördags. något man inte tänker på som vanlig biogäst är att om man går på premiären är man ändå knappast den första som ser filmen. varje kopia av en biofilm måste genomgå kontroll av projektionisten, som får betalt för att sitta och kolla om det är något problem, att de har klippt ihop de olika rullarna rätt så att det inte blir något avbrott (men med tanke på de problem SF Park hade när jag såg SOKÅ så undrar man...), och så att filmen inte är uppochned/spegelvänd! och eftersom det är onödigt att en stackars projektionist sitter och glor alldeles själv får de övriga anställda som inte jobbar just då se filmen även de. :D

ja, alltså, så måste vi ju se de viktiga filmerna som kommer ut så vi kan diskutera dem med besökarna. *nickar allvarligt*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 4:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
något man inte tänker på som vanlig biogäst är att om man går på premiären är man ändå knappast den första som ser filmen. varje kopia av en biofilm måste genomgå kontroll av projektionisten, som får betalt för att sitta och kolla om det är något problem, att de har klippt ihop de olika rullarna rätt så att det inte blir något avbrott (men med tanke på de problem SF Park hade när jag såg SOKÅ så undrar man...), och så att filmen inte är uppochned/spegelvänd! och eftersom det är onödigt att en stackars projektionist sitter och glor alldeles själv får de övriga anställda som inte jobbar just då se filmen även de.som .

Stämningen i biosalongen på Voyager of the Seas blev en aning uppsluppen när Galadriel kastade tillbaka Frodo på marken i Cirith Ungol och scenen togs om en gång till...

För övrigt verkar "Azkaban" vara bättre än de förra HP-filmerna som jag inte alls gillar. Går nog och ser den i veckan...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 7:28 pm 
Redaktionen

Alla recensenter tycker olika :S Får försöka gå på den iaf

Vanja: varför ändrar du itne varifårn du kommer?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 8:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Vanja: varför ändrar du itne varifårn du kommer?

jag kommer ifrån stockholm. jag bor i norwich. fast från och med torsdag kommer jag återigen vistas i sverige. i alla fall ett par veckor - sedan ska jag till japan :)

men ok. jag ändrar väl då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 11:51 pm 
Wavemaster of the World

Själv är jag livrädd för att gå och se den här filmen av rädsla för att min bild av Lupin, Black (stämmer det att snubben är skäggig?? The horror! The horror!) och Dementorerna m.fl. kommer förstöras... men nyfikenheten vinner väl omsider över rädslan. :roll:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 3:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

nu är jag inte säker på vem du syftar på, men i min inre bild har båda de två alltid haft skägg. utseendemässigt tycker jag inte att lupin stämmer alls (och här tror jag att ewan mcgregor, som ryktades ha den rollen, skulle passat bättre...), men andra tyckte olika. huvudsaken är att de spelar bra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 10:39 am 
Wavemaster of the World

Det var Black jag syftade på.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Re: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - recension.
InläggPostat: tis jun 01, 2004 2:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Speltid: ca. 2 tim. och 40 min.

Shit. Och jag som ska gå med min kompis och hennes tjejer på 21:00-föreställningen. Det är ca 7 mil hem och de har skolavslutning morgonen därpå...
Citera:
och man kan undra om den är helt lämplig för barn under 10

Det är 11-års gräns på den här i Sverige så det blir väl ok.

Din recension har verkligen höjt mina förväntningar, ska bli kul detta! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 4:04 pm 
Maia

Jag ser farm emot filmen. Tycker att det är ganska pinsamt, men jag ska se den på premiärdagen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 8:19 pm 
Vala

Det är väl inte pinsamt! Har sett trailern för filmen min bild av Black och särskilt Lupin kommer att förstöras rejält tror jag :(
Ska se den så fort min syster får lön. Hoppas att den är bättre än de två första!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 10:01 pm 
Sinda

Janna skrev:
Jag ser farm emot filmen. Tycker att det är ganska pinsamt, men jag ska se den på premiärdagen.

Våga visa sitt intresse utan att skämmas!!! ska också gå på premiärdagen.

Funderar fortfarande på vem "en hårig gollum" kan vara... inte kan det väl vara Krumben?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 11:23 pm 
Maia

En hårig gollum låter läskigt... :?

Hmm, kanske krumben.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]