Titel:
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban.
Regi: Alfonso Cuarón.
Speltid: ca. 2 tim. och 40 min.
Tips: gå på toaletten innan...
Efter två minst sagt bedrövliga försöka från Chris Columbus att översätta Harry Potter till vita duken har mexikanska Alfonso Cuarón (
Y Tu Mamá También) tagit över filmatiseringen av denna tredje och av många sedd som den bästa boken i J K Rowlings framgångsrika serie.
De som hade svårt för de första filmernas hollywood-sliskighet och brist på innovativ sceografi kommer att dra en suck av lättnad, och likaså fans av boken. Undertecknad har läst
...Azkaban tre-fyra gånger, och även om vissa mindre ändringar får en att rynka pannan har Cuarón lyckats behålla alla de viktiga scenerna och mycket dialog är plockad dirket från böckerna. Skådespelarnas prestationer (och särskilt då de unga) är märkbart förbättrade, och det märks att de är mycket närmare varandra efter tre års filmande.
...Azkaban är, i enlighet med böckerna, den mörkaste filmen hittills, och även de som för längesedan lämnat barndomen bakom sig kryper ibland ihop i biostolen av spänd förväntan, och man kan undra om den är helt lämplig för barn under 10 (å andra sidan... barn dessa dagar...). På det hela taget är
...Azkaban en väldigt lyckad produktion, speciellt i jämförelse med de två föregångarna, och det enda som lämnar något att önska är vissa CGI-varelser (och utan att avslöja för mycket kan jag lova en hårig Gollum i en biroll...) och det faktum att vissa viktiga detaljer inte förklaras i filmen. Detta är absolut inte ett problem för de som läst böckerna, men de lata ibland oss kommer troligtvis undra vilka Moony, Padfoot, Wormtail och Prongs är.
---
Nå, det var min syn på saken. Skriv gärna om era intryck! Självklart kan man inte jämföra Rowling med Tolkien, men nog kan man undra om inte Cuarón har gjort ett minst lika bra jobb som Jackson. Övrigt... Redan nu tycker jag att det är synd att Cuarón inte gör
The Goblet of Fire, men detta vägs upp av att Gary Oldman återvänder som Sirius Black.