Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 10:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peter Pohl
InläggPostat: lör jun 12, 2004 8:19 pm 
Wavemaster of the World

Här sitter jag med en liten undran huruvida det finns någon här på Forumet som, liksom jag, läser och älskar Peter Pohls böcker? Ingen i min direkta närhet gör så, och således är de inte särskilt intresserade av att diskutera dem med mig... :(
Trots allt är det ju väldigt sällan man faktiskt får några direkta svar i Pohls böcker, och för att förstå dem lite mer tror jag det skulle vara givande att utbyta åsikter. Någon som känner sig manad?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:19 pm 
Master of Doom

Fråga Olórin! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 12:54 pm 
Wavemaster of the World

Komsikomsi Olórin...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 7:06 pm 
Maia

Jag har läst "Janne min vän" av Peter Pohl (tyvärr inga andra) med stor behållning och diskuterar gärna den. Túrin Turambar har också läst den nyligen och borde ha åsikter, även han. Själv satt jag i timmar efteråt och funderade över saker i boken. Stämmer det att den bygger på en verklig händelse?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 8:58 pm 
Wavemaster of the World

Tja, de flesta (eller många) av hans böcker gör ju det, så varför inte.
Fast å andra sidan, Janne min vän är PP:s första bok, och jag tror det var först hans femte bok "Alltid den där Annette!" som baserades på en verklig händelse, om man inte räknar hans andra och tredje bok om Mikael Stenberg, alias PP själv. Men jag tror att en av anledningarna till att han skrev Janne, var att barn på olika håll i världen verkligen utsätts för sådant som Janne går igenom, så på sätt och vis är det väl baserat på en verklig händelse, iallafall...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 10:39 pm 
Noldo

Jag har, som jag tror jag nämnt tidigare för att tag sen, läst de flesta av Peter Pohls böcker (dock inte alla). Vet inte riktigt vilken jag tycker bäst om, kanske "Jag är kvar hos er". Den första boken jag läste av honom var "Jag saknar dig, jag saknar dig", även den tillhör mina absoluta favoriter (en i raden av tyskavikarier i sjuan hade förresten haft "Cilla" och "Tina" som elever).
Jag ska nog läsa om alla böckerna igen. Har en känsla av att de är sådana böcker där läsupplevelsen ändrar sig med ålder och antal läsningar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 10:50 pm 
Wavemaster of the World

Jag tycker alla hans böcker är bra på sitt eget sätt, så jag kan nog aldrig riktigt bestämma vilken jag tycker bäst om... Kata, har du läst "intet bortom det yttersta", och isåfall; vad tror du om den? Vad fasen var det som hände, egentligen? Jag skulle behöva någon annans ynpunkter på den boken (och alla andra).
Olórin, du sa att du ville diskutera "Janne, min vän", så vilka mysterier går du och grubblar på från den boken?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 11:11 pm 
Noldo

Crumui skrev:
Kata, har du läst "intet bortom det yttersta", och isåfall; vad tror du om den? Vad fasen var det som hände, egentligen? Jag skulle behöva någon annans ynpunkter på den boken (och alla andra).

Nej tyvärr har jag inte fått tag på den. Jag får leta lite noggrannare på biblioteken häromkring så kan vi diskutera den när jag har läst den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 11:26 pm 
Wavemaster of the World

Gör det! Du kommer att älska den (hoppas jag).

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 18, 2004 10:59 pm 
Wavemaster of the World

Här är en sak jag har funderat på angående Janne, min vän, bara för att få igång diskussionen lite.

> Varför valde Janne att uppträda som just pojke?

*Spoilervarning*

Min teori: När Krille introducerar oss till reklamaffischen av Miss Juveline nämner han att hennes trosor framhävs tydligt på bilden. Jag tror inte det är helt omöjligt att Janne tvingades utföra diverse "tjänster" på cirkusen, och på grund av det valde att bli pojke för att på så sätt kunna bli uppskattad och få vänner tack vare sina talanger och sin personlighet. Vad tros?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 11:46 am 
Master of Doom

Jag har som Olórin sa läst "Janne min vän" och jag tyckte att den var bra men inte så mycket mer. Men jag måste instämma i att den var mycket tankeväckande. Det du säger Crumui har jag faktiskt aldrig tänkt på. Det jag mest har funderat på är: Dog Janne i slutet eller vad hände egentligen? Jag förstod självklart att Janne=Juveline men massor av saker i slutet fattade jag inte.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 12:44 pm 
Wavemaster of the World

Jag har kollat in PP:s hemsida och där finns det att läsa en text som han skickar till alla som skriver in till honom och frågar om Janne, eftersom han inte orkar skriva samma svar tusen gånger om. Där står det uttryckligen att Janne ligger död i kojan. Det finns att läsa på:

http://www.nada.kth.se/~pohl/texter/OmJan.html

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Janne min vän
InläggPostat: mån jun 21, 2004 11:59 pm 
Maia

Nu kan även jag, efter en veckas datafrånvaro, kommentera Janne min vän. Även jag tror att hon valde att spela pojke för att komma så långt bort som möjligt från det hon måste utstå på och kring cirkusen. Sannolikt användes hon till mer än att bara gå på lina. Det jag tyckte var märkligt var det faktum att jag inte alls insåg kopplingen mellan Janne och cirkusprinsessan förrän i sista kapitlet. Andra gången jag läste boken hittade jag ledtrådar nästan hela tiden. Kom ni andra på hemligheten tidigare?

Själv var jag ganska upprörd när jag läst klart boken. Vem tycker ni "bär ansvaret" för hennes död? Jag måste säga att föräldrarna som visste men inget gjorde ligger högt upp på listan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 12:17 am 
Wavemaster of the World

Nja, det är svårt det där med PP:s böcker, svårt att veta vad som hör till storyn och inte gör det. Ta till exempel allt snacket om... vad är det nu han säger, tredje dimensionen(?). Det har ju ingen koppling till berättelsen (vad man får veta, i alla fall) fast man nästan börjar tro det, så pass mycket som Krille pratar om det. Det är som i de flesta deckare etc.; gåtans lösning passerar oftast långt innan upplösningen, utan att man lägger märke till det. Men faktiskt; tanken försvävade mig att cirkusen hade något med det hela att göra, dock inte så att jag började tro att Janne=Juveline. Dock övergav jag snart den teorin, eftersom jag trodde att PP med cirkusen "bara" ville framhäva det här med "hoppas du har roligt nu, Krille, när pappa har varit så snäll och följt med dig hit", för att understryka att Janne är "förmer" än Krille, att hon vet och har varit med om mer än någon kan ana. Ahem, ni förstår vad jag menar?
Nu såhär i efterhand känner man sig lite korkad som inte pusslade ihop Jannes cykeltalanger med cirkusen, men men...

Ja, vem bär ansvaret? Hur mycket visste egentligen föräldrarna? Att de anade någonting är ju uppenbart, men kände de verkligen till Jannes verkliga identitet? Kanske trodde de bara att hon hade det taskigt hemma? Och pappan, var han och fyllde på läsk för att Janne var en sådan karismatisk person som han gärna ville se mer av, eller ville han helt enkelt ge henne en ursäkt att stanna hemmifrån? Men de borde ha agerat, det tycker jag. För någonting anade de ju...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 6:59 pm 
Master of Doom

Jag tror att de bara förstod att Janne inte hade det så bra i livet, men jag tror inte att de genomskådade att Janne var en flicka.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]