Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 1:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Faktaböcker
InläggPostat: fre nov 12, 2004 8:27 pm 
Noldo

Det saknas en tråd om faktaböcker, så jag tänkte starta en. Mina intressen ligger främst inom de historiska och naturvetenskapliga fälten.

Jag lämnar några exempel på böcker som jag ser som intressanta.

Chuchills memoarer som ger en intressant bild av 2:a VK.
Håller även på en bok, Hertig Jakobs båtbyggare, som beskriver båtbyggarkonsten i Kurland på 16-1700-talen. Historisk litteratur läser jag helst som berör närområdet, Norden, Baltikum, Europa.

Inom naturvetenskap så sker större delen av läsandet idag inom arbetet. Under studietiden var favoritboken Gaskells bok om metallurgisk termodynamik. Det är annars väldigt trevligt att läsa äldre teknikböcker, helst inom metallurgi.

Hemma blir det numera främst djurböcker samt bilar/båtar/fordon eftersom detta är stora intresseområden för barnen. Jan Lindblads böcker har även uppskattats.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 8:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Det av Mina intressen som främst tarvar faktaböcker är medeltida historia. Inom det området så är Jag främst intresserad av Engelsk, Irländsk, Burgundisk och Fransk medeltid. Nu är ju nätet en utmärkt källa till information på dessa områden, men vissa böcker har Jag att rekommendera. Och det är bokserien "Yale English Monarchs" som är en serie biografier om Engelska monarker. Jag har fyra stycken: Henry VI (Bertram Wolffe), Edward IV, Richard III(båda av Charles Ross) som alla var involverade i Rosornas Krig, den medeltida händelse som Jag främst är intresserad av, besatt är kanske snarare det rätta ordet; Jag har även en biografi om Henry II (W.L. Warren), onekligen den intressantaste engelska konungen. Angående Rosornas Krig så vill Jag också rekommendera en bok om en av dess främsta protagonister: Richard Neville, earl of Warwick, också känd som The Kingmaker. Boken heter "Warwick the Kingmaker" och är författad av Paul Murray Kendall. Jag planerar även att anförskaffa biografier på de fyra Stora Hertigarna av Burgund som förde upp Burgund från ett litet sketet hertigdöme till ett av de främsta rikena i Europa och som sånär lyckades göra en monarki av det.

Jag skulle även rekommendera två böcker som berör Min idol Michael Collins. Dels "Path to Freedom", författad av honom själv och som berör Irlands frigörelse samt hans framtida planer, och Tim Pat Coogans Michael Collins-biografi.

Senast redigerad av Fëanor fre nov 12, 2004 11:39 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 9:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

A.F. Chalmers: Vad är vetenskap egentligen. Behandlar vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi genom historien. Mycket intressant om man reflekterar över vad kunskap är och hur vetenskapen idag fungerar. Lite torr, men ändock lättillgänglig och lättöverskådlig.

Anthony Beevor: Stalingrad och Berlin. Två mycket bra böcker om striderna i dessa båda städer under andra världskriget. Den första, Stalingrad, koncenterar sig på den tyska krigsmaktens anfall på Sovjetunionen och striderna fram till vad som populärt kallas för en vändpunkt i kriget, slaget om Stalingrad där de sovjetiska styrkorna vände krigets tidvattenvåg och förintade den tyska 6:e armén. Berlin handlar om det nazistiska Tysklands dödsryckningar när de sovjetiska förbanden ryckte fram över östra tyskland mot den tyska huvudstaden och utdelade en ohygglig hämnd på den tyska civilbefolkningen.

Terry Pratchett, Ian Stewart & Jack Cohen: The Science of Discworld och The Science of Discworld II: The Globe. Pratchett står för en ramberättelse där Unseen University's trollkarlar råkar framställa vårt universum (eller en vädligt god kopia), och som de därefter får följa fram till människans uppdykande på jorden. Mellan kapitlen där trollkarlarna kämpar med koncept som evolution, vetenskap och gravitation, skriver Stewart och Cohen (matematiker resp. biolog) underhållande och lärorikt om universum och jordens och livets utveckling. Mycket bra bok! The Globe, bok nummer två i serien, behandlar mer specifikt den mänskliga kulturen och vad det är som gör oss unika som djurart. Den följer samma upplägg som den första boken, med ramberättelse och fördjupning. Det kommer även att komma en The Science of Discworld III.

Även om du hatade allt vad naturvetenskap hette i skolan bör du läsa dessa böcker, och kanske speciellt då!

Senast redigerad av Sarvi fre nov 12, 2004 11:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 12, 2004 11:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

för alla ni översättningsintresserade kan jag rekommendera Lawrence Venutis (ed) The Translation Studies Reader som är fullproppad med intressanta essäer om modern översättning. kanske den första akademiska bok jag någonsin försjunkit i helt och hållet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 3:28 pm 
Master of Doom

Allt som handlar om korstågen är bra tycker jag. Jag har just införskaffat en ny bok om dem, men jag ska läsa den innan jag eventuellt rekomenderar den här.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 4:56 pm 
Redaktionen

Gillar biografier av intressanta personer -- har biografier av

* J. R. R. Tolkien
* Lord Dunsany
* H. P. Lovecraft (båda två som släppts -- en av dem har jag dessutom i två tryckningar :) )
* Albert Speer
* Wilhelm Canaris
* Freddie Mercury
* Sir James Brooke
* Sir Richard Francis & Lady Isabel Burton

Vidare facklitteratur om de fantastiska genrerna. Har bl. a. Encyclopedia of Fantasy, Encyclopedia of Science Fiction, Moorcocks Wizardry & Wild Romance, Holmbergs Fantasy, The Ultimate Encyclopedia of Fantasy, Sixty Years of Arkham House, E. Hoffmann Prices The Book of the Dead: Friends of Yesteryear, De Camps Literary Swordsmen and Sorcerers, Joshis The Weird Tale och snart även The Evolution of the Weird Tale.

Ett intresse för den faktiska historien som utgör språngbrädan för Eric Flints 1632-serie (amerikansk småstad ramlar genom ett hål i rymdtiden, hamnar i södra Tyskland år 1632, räddar livet på Gustav II Adolf och ger Europa amerikansk demokrati och äppelpaj) gjorde att jag köpte upp mig på alla Peter Englunds böcker.

Dessutom är jag lite svag för brev. Jag har samlat på mig nästan samtliga samlingar av H. P. Lovecrafts brev som har släppts (inkl. den synnerligen charmerande Lovecraft at Last), och även Selected Letters of Clark Ashton Smith samt Arthur C. Clarke & Lord Dunsanys samlade korrespondens.

Och jag är lite svag för "facklitteratur" -- t. ex. Terry Pratchett & Stephen Briggs' The Discworld Companion, Joan Stanleys Ex Libris Miskatonici och David Brin & Kevin Lenaghs Contacting Aliens. Men det är på gränsen till skönlitteratur.

Och utöver dessa har jag ytterligare ett hundratal fackböcker (minst), i astronomi, oceanografi, historia, geografi, omstridda fenomen, religionshistoria, etnologi, paleontologi, zoologi, m. m., men det är ovanstående som intresserar mig mest.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 10:04 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Katten ser dig - en bok som handlar om hur katten studerar människan. Mycket filosofisk och författaren har verkligen studerat djuren ingående.

Jagger- En biografi över Mick Jaggers liv. Av Michael Anderson

Spåren av Kungens män - Om brytningen mellan vikingatid och medeltid i Sverige.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 10:07 am 
The Magnificent

Har bara en biografi: 8000+ (Göran Kropp), om när han cykla ner till M:t Everest och besteg det. Mycket bra bok, bör läsas!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 9:35 pm 
Master of Doom

Túrin Turambar skrev:
Allt som handlar om korstågen är bra tycker jag. Jag har just införskaffat en ny bok om dem, men jag ska läsa den innan jag eventuellt rekomenderar den här.

Det jag hittils har läst är mycket bra. Återkommer med mer kött på benen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 17, 2004 1:39 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

få se nu. Mycket av det jag läser av den här typen är släpt fritt på nätet, därmed länkar till dem.

The hacker jargon file/ The New hackers dictionary (finns här)
The Cathedral and the Bazaar (finns här)
(finns på svenska också om man letar)
The Art of Unix Programming
(finns här)

Faktaböcker av Pratchett (dvs både om skivvärlden och "The science of..." böckerna.

The C programming Language, av Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie.

och lite annat blandat, om allt från religion till amatörradio. (Gällande amatörradio saker som The Radio Amatouers Handbook mfl. och en tag kanske jag blir amatörsjälv också.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 2:59 pm 
Noldo

Flera har skrivit om Pratchett. Är inte detta en fantasyförfattare?

Trevligt att även någon kan hitta nöje i böcker om programmering. Annars så verkar det vara historia och biografier som är mest uppskattat. Hur skall man då se på historia? Är det ett fackområde eller skönlitterärt? Från början var det ju skrivet med en frihet till grundmaterialet som skulle gjort att alla Ohlmarkshackare hade omvänt sig och sett honom som en bokstavstroende fundamentalist, men hur skall man se på ämnet idag?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 3:05 pm 

andersson skrev:
Flera har skrivit om Pratchett. Är inte detta en fantasyförfattare?

Jo men han har tillsamans med två vetenskapsmän skrivit den, enligt mig bästa boken om naturvetenskap (främst fysik). Halva handlar om hans Discworld som efter att ha massa extra energi över när de byggt en maskin på cricketplanen (är det väll. Orkar inte tita efter) får en massa magisk energi över och skapar ett universum där det finns en rund värld i.... Och så förklarar vetenskapsmänen vår värld med hjälp av Pratchetts trollkarlar. Såg att Sarvi redan nämt innehållet i Science of... böckerna. Nåja, jag håller iaf med om slutinnehållet, hatade du de Naturvetenskapliga ämena i skolan så bör du läsa Science of Discworld. (tro mig, jag hatade de naturvetenskapliga ämnena i skolan)

andersson skrev:
Trevligt att även någon kan hitta nöje i böcker om programmering. Annars så verkar det vara historia och biografier som är mest uppskattat. Hur skall man då se på historia? Är det ett fackområde eller skönlitterärt? Från början var det ju skrivet med en frihet till grundmaterialet som skulle gjort att alla Ohlmarkshackare hade omvänt sig och sett honom som en bokstavstroende fundamentalist, men hur skall man se på ämnet idag?

Gör skillnad på populärhistorik och historia skriven av akademiker. Båda är intresanta, men jag tar inte historia skriven av folk som Herman Lindquist på allvar. (T.ex. det faktum att hans enda faktagranskare är mynthistoriker. Vad är de rätt om t.ex. agarhistoria). Men de mer vetenskapligt baserade personerna som skriver inom sitt huvudområde kan man läsa men man bör ändå ha ett vist källkritiskt tänkande. Sen kan man ju alltid försöka få tag i källmaterial. T.ex. flera av de svenska landslagarna går att finna på Internet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 3:26 pm 
Noldo

Virre,

jag tänkte väl främst på äldre historiker. Grekerna, romarna, även våra äldre svenskar har varit bra på att göra fina historieberättelser. Jag vill minnas att svenska kungaländen börjar med guden Oden. Finns bekräftat i historiska arbeten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 3:53 pm 
Master of Doom

Enligt Atlantican av Olof Rudbeck så är Sveriges första kung Noahs son Magog och sedan blir det bara underligare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 3:55 pm 

andersson skrev:
Virre,

jag tänkte väl främst på äldre historiker. Grekerna, romarna, även våra äldre svenskar har varit bra på att göra fina historieberättelser. Jag vill minnas att svenska kungaländen börjar med guden Oden. Finns bekräftat i historiska arbeten.

jaså, ja de bör man inte lita på. jag ska återkoma med mer fakta när jag kollat upp vem det var som skrev den där historieboken som grundar sveakungarna på bibilska personligheter. Det är inte atlantican som Túrin säger, snarare har, hmm... vem var det nu som skrev den. Rudbeck, väll haft det som bakgrund.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]