Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 12:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brukar du texta din närmsta granne?
InläggPostat: ons feb 16, 2005 10:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Att deltagarna i Big Brother hade mosats ihop med norrmän var spännande. Åtminståne spännande nog att se ett avsnitt. Besvikelsen kom snabbt. Jag märkte den förbannade texten.

Är det verkligen så att ingen förstår norrmännen? Jag har kopplat ifrån texten, och jag lyckades förstå åtminståne 80 % av vad de sa.

Förstår inte programcheferna att texten fördummar svenskarna? Hur ska man kunna förstå norska, om man inte HÖR DERAS TAL! Vem som helst kan lära sig att förstå norska om man bara anstränger sig för att höra det muntra språket!

Nej. Dags att önska bort texten. Annars är vi fast i vår värld, där världen delas in i vi, som förstår varandra, och dem, som förstår oss men som vi inte förstår.

ps. Hur är det i norska bb. Textar de även svenskerna?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 10:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Norska är ett förjäkla fult språk varför vill någon lära sig det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 11:13 pm 
Redaktionen

Théoden Ändny skrev:
Norska är ett förjäkla fult språk varför vill någon lära sig det.

Poängen är att man inte behöver lära sig norska, med lite vana och tålamod förstår man det ändå. Varför försitta en chans att förstå ytterligare ett språk i denna värld? (Oavsett om man tycker det är fult eller snyggt.)

Det är pinsamt att norrmän och danskar förstår vad vi svenskar säger, men inte tvärtom. I fallet danskan kan jag förstå det, eftersom danskan till och med för danskar kan vara svår att förstå :) (danska barn sägs vara ovanligt dåliga på att stava, eftersom uttalet skiljer sig så mycket från stavningen, vet inte om det är sant), men när det gäller norskan finns ingen ursäkt. Inte ens att man tycker språket är fult.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 11:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det är pinsamt att norrmän och danskar förstår vad vi svenskar säger, men inte tvärtom.

Det där sägs bero på att såväl danskar som norrmän kan få in, och gärna också tittar på, svensk TV, medan vi inte kan se deras. Vet inte hur sant det är, men det skulle förklara en del. Allt som krävs för att förbättra förståelsen är ju ökad exponering (med eller utan textremsa), såpass lika är språken att det räcker med det.

Själv skulle jag om jag ville kunna få in DR1 och NRK1 på kabel-TVn, men eftersom det kostar pengar har det inte blivit av. Jag tror att det skulle vara ett stort steg mot ökad skandinavisk förbrödring att helt enkelt göra grannarnas TV-kanaler gratis tillgängliga. Det diskuterades förr om åren, har jag för mig, men politikerna verkar ha släppt den tanken numera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 12:38 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Aderyn skrev:
Är det verkligen så att ingen förstår norrmännen?

Jag har fruktansvärt svårt att förstå norska. Jag har någon sorts hördefekt som gör att Jag har ruskigt svårt att förstå orent tal, t.ex. invandrare med kraftig brytning. Och då norska ju ur Min synvinkel inte är något annat än usel svenska så har Jag problem med det språket. Danska likaså.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 1:42 am 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Jag har fruktansvärt svårt att förstå norska. Jag har någon sorts hördefekt som gör att Jag har ruskigt svårt att förstå orent tal, t.ex. invandrare med kraftig brytning.

Intressant...
Innefattar det svenska dialekter?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 2:21 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Intressant...
Innefattar det svenska dialekter?

Ja. Främst skånska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 9:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

När jag var liten... Så hade man i svenskan läsförståelse av de andra skandinaviska språken. Vi fick läsa lite texter och så vidare. Det ingick i svenskan att vi skulle förstå våra grannar.

Jag vet av egen erfarenhet att åtminstone norrmännen har svensk tv och danskarna påstår sig se på mycket svensk tv. Åtminstone de jag träffat nere i Roskilde. De har ju aldrig något problem med att förstå oss. Själv försöker jag anstränga mig för att förstå danskarna eftersom jag tycker att det är en pinsam brist att inte uppfatta vad de säger då de så uppenbart förstår ens eget tal.

Norska är för övrigt vackrare än värmländska, Theo. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 10:48 am 
Redaktionen

Älva skrev:

Det kan jag bara instämma i... :wink: (fast de har vissa gemensamma drag, men det är ju inte så märkligt). Dessutom finns det ju många olika norska dialekter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 10:57 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Älva skrev:

Det kan jag bara instämma i... :wink: (fast de har vissa gemensamma drag, men det är ju inte så märkligt). Dessutom finns det ju många olika norska dialekter.

Ja, förmodligen lika många som svenskan eller nära på. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 11:23 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Det vete katten, riktigt grov värmländska är väl lika fult om inte annat, men nej jag får klåda i halsen så fort jag hör en norrman prata. (vissa norrmän boendes i bohuslän på sommaren går an :) .)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 11:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jaha ja... För mig låter det hemtrevligt och tryggt. Särskilt om man är, som jag, född på andra sidan gränsen. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 11:50 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Förstår det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 2:02 pm 
Noldo

Älva skrev:
När jag var liten... Så hade man i svenskan läsförståelse av de andra skandinaviska språken. Vi fick läsa lite texter och så vidare. Det ingick i svenskan att vi skulle förstå våra grannar.

Jag vet av egen erfarenhet att åtminstone norrmännen har svensk tv och danskarna påstår sig se på mycket svensk tv. Åtminstone de jag träffat nere i Roskilde. De har ju aldrig något problem med att förstå oss. Själv försöker jag anstränga mig för att förstå danskarna eftersom jag tycker att det är en pinsam brist att inte uppfatta vad de säger då de så uppenbart förstår ens eget tal.

Det borde fortfarande finnas kvar i skolan att lära sig förtså våra granner. Åtminstone fanns det på läroplanen närt jag gick på högstadiet och gymnasiet men det var ju några år sedan så man vet ju aldrig. Får ta och fråga syrran vid tillfälle. Jag tror att jag förstår norska hyffsat efter att ha tillbringat varje sommar sedan jag var 2 år (nu 20) på Koster-öarna som fullkomligt svämmar över av norrjmän. Efter att sett i princip alla avsnitt av den danska kriminalserien "Mordkommisionen" så tror jag även mig kunna förstå danska någorlunda. Jag tycker inte att man skall klanka ner på norrmännen och deras vackra språk för att det finns nog norrmän som tycker likadant om svenskan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 4:31 pm 
Wavemaster of the World

Det verkar som om grannspråksundervisningen fallit bort sedan du gick i skolan, Brehmer, för jag har då aldrig fått ta del av någon sådan även om jag gärna hade velat. Kikade dock i en äldre lärobok i svenska där dylika övningar fanns med - t.o.m. i isländska! Vad gäller hur bra jag själv förstår våra grannar så har jag inga (eller mycket få) problem med skriven text, och vissa norska dialekter går att förstå, medan andra är lika obegripliga som danska.

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]