Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 9:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkien projektarbete???
InläggPostat: ons apr 06, 2005 11:37 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Nu ska vi dra igång med vår kurs som heter projektarbete i skolan och jag vill väldigt gärna göra något roligt och då kommer jag naturligtvis att tänka på Tolkien och hans värld.
Någon som vet något man skulle kunna syssla med på ett sådant som har med Tolkien och eller hans värld att göra?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 12:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, du. Det kan ju vara lite vad som helst. Eftersom du redan har ett intresse så borde du ju utgå ifrån det. Annars blir det lätt att folk föreslår en massa saker som du inte alls har intresse av. Ett tips är att inte ta dig an för mycket. Vill du till exempel skriva om alver i Tolkiens värld blir det många sidor, och det räcker inte med att läsa Ringarnas Herre och Silmarillion - om projektet ska bli vattentätt, vill säga. Det är bra att fokusera på något så begränsat som möjligt.

Om du behöver konkret hjälp med att skriva ditt projekt är det här kanske lite fel ställe att fråga på. Inte för att jag vill avskräcka dig - det här forumet är ett helmysigt ställe, men det har blivit en del diskussioner runt just skolarbeten och saker man skriver själv. Det bästa är nog att forma en idé om vad du vill göra, och sedan kolla runt på forumet. Vi har nog diskuterat allt och lite till, och det mesta är redan sagt ett antal gånger. Tolkiens Arda som hemsida är en bra informationskälla, och under rubriken Ardangóle hittar du frågor och svar. Ett annat bra ställe är The Encyclopedia of Arda: http://www.glyphweb.com/arda/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 2:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

När jag skulle ha projektarbete så avråddes vi från att skriva om saker av den här typen, dvs. något som det redan fanns massa skrivet om. Det räckte alltså inte med att skriva ner en jävla massa fakta, utan man var tvungen att ha en frågeställning som inte ställts tidigare, så man kom fram till "ny" information. Detta var förra året, så det borde ju inte ha ändrats. Fråga din handledare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 2:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha... Är det här specialarbetet i sista året i gymnasiet? Jag trodde det bara var min skola som hade det. Jag gjorde en musikvideo till en egen låt med mitt band. Det var hur kul som helst, plus att vi fick MVG :D

Är det alltså något som alla gör sista året?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 3:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Jaha... Är det här specialarbetet i sista året i gymnasiet? Jag trodde det bara var min skola som hade det. Jag gjorde en musikvideo till en egen låt med mitt band. Det var hur kul som helst, plus att vi fick MVG :D

Är det alltså något som alla gör sista året?

Jag uppfattar det iaf så. Shysst att göra en musikvideo förresten, att man inte tänkte på det. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 8:47 pm 
Uruk

Nerloth skrev:
När jag skulle ha projektarbete så avråddes vi från att skriva om saker av den här typen, dvs. något som det redan fanns massa skrivet om. Det räckte alltså inte med att skriva ner en jävla massa fakta, utan man var tvungen att ha en frågeställning som inte ställts tidigare, så man kom fram till "ny" information. Detta var förra året, så det borde ju inte ha ändrats. Fråga din handledare.

Tja, det torde ju inte vara helt omöjligt att komma på en ny vinkling att skriva om Tolkien. Dessutom tror jag inte att kraven på nytt vetenskapligt tänkande brukar vara så höga på gymnasienivå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 10:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne - just nu... skrev:
Nerloth skrev:

Tja, det torde ju inte vara helt omöjligt att komma på en ny vinkling att skriva om Tolkien. Dessutom tror jag inte att kraven på nytt vetenskapligt tänkande brukar vara så höga på gymnasienivå.

Idiotinlägg? Vad du "tror" spelar inte så stor roll, jag skrev inte hur det är på alla skolor heller, utan enbart hur det var för mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 10:27 pm 
Uruk

Nerloth skrev:
Idiotinlägg? Vad du "tror" spelar inte så stor roll, jag skrev inte hur det är på alla skolor heller, utan enbart hur det var för mig.

Så ja, ta det lugnt, ingen anledning att börja skälla och kalla folk för idioter.

Mitt inlägg var ingen kritik mot dig, och jag skrev inte heller att det du kom med var något slags allmängiltig fakta (och inte heller att mitt inlägg var det). Jag ville bara påpeka att det nog inte är omöjligt för debian att skriva om Tolkien som projektarbete om han verkligen vill. Och faktum kvarstår:

- gymnasieskolor brukar inte ha särskilt höga krav på vetenskaplighet (det är inte ens alla universitet och högskolor som har), och om du har en annan erfarenhet är det bara att gratulera, eftersom det knappast är en nackdel

- och även om debians skola har sådana krav finns det så många vinklingar och aspekter ur vilka man kan skriva om ett ämne så att det stort sett alltid går att hitta en tämligen outforskad inom det ämne man föredrar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 07, 2005 11:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja det var onödigt av mig, fick bara intrycket att du ansåg att att jag ljög. Och det stämmer nog att min skola hade höga krav jämfört med andra. Därför jag skrev att han skulle fråga sin handledare, eftersom det kan variera.

Vad kan man skriva om Tolkien/Arda som det inte redan finns massa skrivet om? Och som det faktiskt går att få ihop en hel del om?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 12:02 am 
Uruk

Nerloth skrev:
Ja det var onödigt av mig, fick bara intrycket att du ansåg att att jag ljög.

Nej, naturligtvis inte! Jag menade bara att det kan skilja sig från ställe till ställe (som du skrev).

Citera:
Och det stämmer nog att min skola hade höga krav jämfört med andra. Därför jag skrev att han skulle fråga sin handledare, eftersom det kan variera.

Ett mycket bra råd, tycker jag.

Citera:
Vad kan man skriva om Tolkien/Arda som det inte redan finns massa skrivet om? Och som det faktiskt går att få ihop en hel del om?

Tja, man kan ju skriva vetenskapliga avhandlingar om det mesta mellan himmel och jord, så det borde väl inte vara helt omöjligt att komma på något tolkienskt område som inte är helt uttömt (även om det nog är svårt att hitta något som ingen någonsin har skrivit om). Men några idéer skulle kunna vara (beroende på intresse förstås):

- en jämförelse mellan Ohlmarks och Anderssons översättningar
- en jämförelse mellan olika nordiska översättningar
- nordiska influenser i Tolkiens värld
- paralleller mellan valar och gudomar i andra mytologier
- LotR - ett kristet verk?
- likheter och skillnader mellan Bilbo och LotR, i uppvbyggnad och stil
- rohirrim: fornengelska till sinnelaget, eller bara till språket?
- Fylke ur ett politiskt perspektiv
- orker: alltigenom onda?
- Tolkiens favoriter: en diskussion kring Tolkiens favoritlitteratur och vilka spår den satt i hans författande
- hjältens roll i Tolkiens värld
- Túrin Turambar ur ett moralperspektiv

etc...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 8:02 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Tack för alla tips! Jag hoppas att jag får göra något av alla dessa förslag som ett projektarbete för det skulle iallafall göra att jag verkligen skulle tycka om det. Men man vet ju aldrig för Tolkien hör ju inte till nv direkt men jag läser ju extra historia så jag kanske skulle kunna jämföra något hos Tolkien med något som hänt på riktigt i historien.
Än en gång tack för alla tips. Hör av mig när jag vet vad det blir.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 9:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

En klasskompis till mig illustrerade Silmarillion som specialarbete. Själv så illustrerade jag Avalons Dimmor.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 12:52 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Okej det låter roligt men tyvärr så är jag inte det minsta konstnärlig av mig :( Men skulle var roligt att få se din kompis illustrationer. Tror du att du kan ordna det åt mig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 08, 2005 1:18 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oh... ledsen. Jag tror det är sex år sen jag snackade med honom och då skulle han flytta till Göteborg så. Men jag har gjort en hel del illustrationer själv till Silmarillion som ligger ute i magasinet om du vill kolla:

http://www.tolkiensarda.se/new/nummer/faq_63.php
http://www.tolkiensarda.se/new/nummer/m ... rt25_4.php

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 11:59 am 
Vala

Jag har en kompis vars kompis gjorde typ en "lärobok" i Alviska och jag tror de fick erbjudande om att trycka upp den till försäljning.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]