Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 11:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Thou, Thy och dylikt
InläggPostat: sön okt 31, 2004 1:38 pm 
Master of Doom

Skulle någon kunna skriva ned en lista på alla sådana här "gammaldagsa" formerna av you och they och vad de betyder.
Alltså t ex vad thy och thou betyder.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 2:22 pm 
Redaktionen

thou = du
thy = din/dina ("thy soldiers")
thine = din/dina ("those soldiers are thine")

Det är viktigt att komma ihåg att när Tolkien använder dessa ord är det för att illustrera familjäritet. T.ex, Denethor använder dem när han pratar med Gandalf (har jag för mig) för att visa sin ringaktning (medan Gandalf använder det artigare "you", som alltså betyder "ni").

Likaså använder Éowyn "thou" när hon talar med Aragorn, för att visa sina känslor, så att säga (egentligen känner de inte varandra tillräckligt bra för att säga "thou", alltså "dua" varandra). Lägg dock märke till att Aragorn, om än hövlig och artig, använder "you", troligen för att visa ett lätt avståndstagande.

Dessa finesser är förstås ytterligt svåra att illustrera i en svensk översättning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 2:53 pm 
Wavemaster of the World

Det finns alltså inget mer ålderdomligt ord för you, alltså "ni"? När vi ändå snackar ålderdomliga uttryck; kan någon förklara när man använder ändelsen -eth? Är det en ålderdomlig form för -ed?
Dwelleth = dwelled?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 2:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det är viktigt att komma ihåg att när Tolkien använder dessa ord är det för att illustrera familjäritet. T.ex, Denethor använder dem när han pratar med Gandalf (har jag för mig) för att visa sin ringaktning (medan Gandalf använder det artigare "you", som alltså betyder "ni").

Tolkien (appendix F) skrev:
In one or two places an attempt has been made to hint at these distinctions by an inconsistent use of thou. Since this pronoun is now unusual and archaic it is employed mainly to represent the use of ceremonious language; but a change from you to thou, thee is sometimes meant to show, there being no other means of doing this, a significant change from the deferential, or between men and women normal, forms to the familiar.

Som jag har skrivit förut så tolkar jag det ovanstående som att Tolkien ibland har använt "thou" för att beteckna familjaritet och ibland för att beteckna ceremoniellt eller högtidligt språk.

Crumui skrev:
Det finns alltså inget mer ålderdomligt ord för you, alltså "ni"?

Vi pratade om det här tidigare i någon annan tråd, och kom fram till att "ye" är en gammaldags form av you i plural.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:01 pm 
Redaktionen

"Ye" är en ålderomligare variant av "you" (i plural alltså). Motsvarande skulle väl kunna vara "I" på svenska (typ "ye of little faith"="I klentrogna").

(För övrigt så är formen "ni" helt fel historiskt sett. Den har dykt för att man av misstag har dragit ihop "I" med föreliggande verb, ex. "ären i".)

Och "-eth" är inte imperfekt, utan presens.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:02 pm 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
Som jag har skrivit förut så tolkar jag det ovanstående som att Tolkien ibland har använt "thou" för att beteckna familjaritet och ibland för att beteckna ceremoniellt eller högtidligt språk.

Sant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:03 pm 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
Danne skrev:

Tolkien (appendix F) skrev:
In one or two places an attempt has been made to hint at these distinctions by an inconsistent use of thou. Since this pronoun is now unusual and archaic it is employed mainly to represent the use of ceremonious language; but a change from you to thou, thee is sometimes meant to show, there being no other means of doing this, a significant change from the deferential, or between men and women normal, forms to the familiar.

Sant, men eftersom "du" är den enda historiska betydelsen av "thou" (vilket Tolkien var väl medveten om) skall "thou" alltid översättas med "du".

En ev. ceremoniell språknivå får då plockas fram på något annat sätt (genom arkaiska verbböjningar, t. ex.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:03 pm 
Wavemaster of the World

Visst ja, "ye". Den hade jag glömt.

Danne skrev:

Använder man det då om alla personer?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:05 pm 
Redaktionen

Crumui skrev:
Danne skrev:

Vågar inte uttala mig om det. Tror i alla fall inte att det används om första och andra person singular, men, som sagt, jag är osäker... Någon annàn?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Vågar inte uttala mig om det. Tror i alla fall inte att det används om första och andra person singular, men, som sagt, jag är osäker... Någon annàn?

Jag tror att det heter -est i andra person singular. "Thou dwellest" osv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:

Lite efterforskningar visar att -eth-formen verkar användas uteslutande i tredje person singular. "They dwelleth", till exempel, är alltså FEL!

Här är två intressanta länkar i sammanhanget. (Lägg förresten märke till "bilbo" på andra länken!)

http://www.geocities.com/SoHo/Museum/2506/learnye.html
http://www.wordiq.com/definition/List_o ... quivalents

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 3:58 pm 
Master of Doom

Så här ser det alltså ut:

Thou=Du
Thy=Din, Dina
Thine=Din, Dina
Ye=Ni (plural)
Thee=Dig (inte du som jag skrev först)

Senast redigerad av Túrin Turambar sön okt 31, 2004 5:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 4:22 pm 
Redaktionen

"Thee" kan väl betyda "dig" också?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 4:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
"Thee" kan väl betyda "dig" också?

Inte "också" utan "bara"!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 5:29 pm 
Master of Doom

Jaha, men i din länk Kamelen stod det att det var 2:a person singular så jag tänkte mig inte för.

Finns det några fler sådana här former?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]