Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 13, 2024 9:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Hur ser på våld?
Det är befriande och jag drar mig inte från att slå någon som förtjänar det, jag tar det inte så allvarligt 8%  8%  [ 2 ]
Jag är emot det egentligen men tycker det är fascinerande och roligt att se på film och läsa om. 68%  68%  [ 17 ]
Det är äcklande och primitivt, jag skulle aldrig använda det själv annat än kanske i självförsvar 24%  24%  [ 6 ]
Antal röster : 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 2:31 pm 
Scenen på sjukhuset med tungan är den "värsta" i filmen....

Min mamma har sett båda Kill Bill-filmerna och hon är inte så mycket för våldsamma filmer men hon tycker om dom...


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 4:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Swiss skrev:
Jag begriper inte detta. Varför ens ha en actionscen på tio med andra kvaliteer när det går att undvika helt? Så man ska skratta åt det också? Att se det på film förebygger inte mot det i verkligheten oavsett på vilket sätt det framställs, min åsikt.

Okej, då kan man ju inte göra annat än be dig sluta se sådana filmer, om du inte kan se förbi våldet. Men att be världen sluta göra filmer som innehåller våld, det begriper inte jag. Människor störs av olika saker. Jag stör mig oerhört på så kallade romantiska komedier där tjejer ständigt målas upp som hysteriska, utseendefixerade och osjälvständiga, på ett oerhört överdrivet sätt. Men jag inser också att väldigt många roas av att se detta skådespel, och det enklaste är väl att helt enkelt inte titta på den sortens filmer.

Vad är det för slags våld du reagerar starkast på? Är det bara olämpligt att ha människor som utövar våld mot varandra, eller vill du inte heller se folk dö i katastroffilmer (t ex när någon blir uppäten i Jurrasic Park)? Hur är det med tecknat - när superhjältarna i The Incredibles slåss, är det då också fel och sjukt? Måste det vara blodigt för att vara fel, eller räcker det med knytnävsslag? Det kan låta banalt att jämföra Disneyfilmer med Kill Bill, men i grund och botten handlar det om samma sak. Om du är helt emot alla sorters våld så borde också allt våld på film störa dig - stämmer det?

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 5:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 9:35 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:11 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Här kommer min syn på våld och dess orsaker.

Som jag säkert klargjort i någon tidigare tråd så anser jag att orsaken till det mesta, våld, mord och våldtäkter främst är moralisk och inte psykologisk, tillskillnad från t.ex. de flesta människor som tycks anse att en psykologisk defekt är en premiss för våldsdåd.
Dock så tror jag även att en del av orsaken kan ligga på det undermedvetna planet också. Människor som begår dylika dåd är, tillskillnad från fredliga människor, sådana som inte helt lyckats överkomma sin ursprungliga, djuriska benägenhet (och i vissa fall lust till) våld samt i, förmodligen de flesta fall, även inte kan acceptera de utvecklingssteg som människan som ras har tagit. Människan är trots allt den enda ras där det ena könet (det starka) inte helt och hållet styr över det andra (det svaga) (visst, vi är inte helt jämlika än, men det är inget som behövs diskuteras här), och tydligen så har en hel del män oerhörda svårigheter att på ett eller flera plan acceptera denna samhälleliga förändring, vilket i sin tur leder till mer våld utövat mot kvinnor; samt så anser jag att det även bidrar till mobbning och sexuella trakasserier.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:32 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Men är inte inlevelse i andras känslor själva grunden för vår moral? om personer då har en defekt som omöjliggör medkänsla torde det då inte vara sak nog för att förklara dennes dylika våldsdåd?

Det är ju till stor del min kännedom om att andra människor skulle lida som förhindrar mycket utav mina handlingar.
Om en våldtäcktsman exempelvis inte förstår att han gör en annan människa illa torde själva akten inte vara värre för honom än ett vanligt samlag.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 9:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 15, 2005 8:56 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Théoden Ednew skrev:
Det är ju till stor del min kännedom om att andra människor skulle lida som förhindrar mycket utav mina handlingar.
Om en våldtäcktsman exempelvis inte förstår att han gör en annan människa illa torde själva akten inte vara värre för honom än ett vanligt samlag


Grejen är den att de flesta VET att de gör fel. De är bara det att de anser att deras egen personliga vinning/njutning kommer först.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 16, 2005 4:40 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Där håller jag inte med dig, fel enligt vem?
Jag tycker att definitionen av att göra fel baserar på hur jag känner att det skadar andra. Exempelvis är jag betydligt mer benägan att utföra handlingar som jag vet kan skada mig själv: köpa importsprit, köra för fort, prova droger och så vidare men inte saker som skadar andra: Misshandel, bankrån, mord med mera just för att jag fårstår att det skadar andra såväl som mig själv. Om en person inte känner att hen skadar andra torde ju risken för att denne begår sådana saker öka avsevärt. det jag vill komma fram till något flummigt är alltså att "fel" inte bygger på den allmänna erkännandet utav dessa fel utan istället den ensikldes tankar om dessa "fel"

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 17, 2005 9:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Fëanor skrev:
Grejen är den att de flesta VET att de gör fel. De är bara det att de anser att deras egen personliga vinning/njutning kommer först.


Stryk att de vet att de gör fel, så tror jag att det stämmer bättre. De sätter sig själv först av allt och alla i världen och anser då inte att det är fel, eftersom de ju är just den de är... Ungefär som Théoden sa, alltså. De inser inte att de gör "fel" eftersom de i sin värld inte kan göra fel. Detta är typiskt psykopatiska drag, de kan inte sätta sig in i hur andra personer tänker och känner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 18, 2005 12:22 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Bespara mig socialdemokratiska plattityder. Över 90% av alla mördare är medvetna om att de bryter mot lagen när de mördar någon. Följaktligen så vet de att de gör fel. De bryr sig endast inte.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 20, 2005 2:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
En stor del (vet inte exakt hur stor) av mördarna är folk som hugger ihjäl någon släkting eller något liknande när de är påverkade. De vet väl antagligen oftast om att de har brutit mot lagen, åtminstone när de har nyktrat till, men jag skulle inte tro att de anser att deras personliga vinning kommer först.
Sen är ju de flesta (om inte alla) medvetna om att man inte får mörda folk, men de gör det ändå, det har du rätt i. Just mördare är väl extremfall också, det jag skrev gäller mer i allmänhet, det var ju våldtäckt det handlade om från början.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 12, 2007 9:46 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 12, 2007 9:06 pm
Inlägg: 38
svar två


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010