Det går säkert att gräva fram lite goda sidor hos Pol Pot, Stalin och Idi Amin också och lägga till dem som kandidat 4-6. Och så kan man säkert hitta en eller annan dålig sida hos Moder Teresa och ta med henne också...
Allvarligt talat så förstår jag inte poängen med detta. Det är uppenbart tänkt att man skall välja kandidat 3, Hitler, och sedan få stå där med skammen. Men det är ju ingen konst att få vem som helst att framstå som bra eller dålig om man bara väljer ut ett litet fåtal attribut. I en verklig situation har man i alla fall någon form av helhetsbild att gå efter. Hade du nämnt att 3:an också var en despotisk krigshetsare som ville etniskt rensa sitt land - vilket ju var välkänt redan innan Hitler tog makten - så hade man nog valt annorlunda. Och förresten, räknas inte fängelsestraff för försök till statskupp som en "skandal bakom sig"?
Vilka är ettan och tvåan? Churchill och Roosevelt, kanske? Vem det ej bortaborterade barnet är vet jag inte, men det måste uppenbart vara någon som anses ha bidragit till mänskligheten. Någon av de stora kompositörerna, kanske? Och ja, jag hade nog rekommenderat abort. Det känns som om oddsen för det barnet är lite väl dåliga. Att det skulle bli en lyckträff av det kunde man ju inte veta innan.