Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 12, 2026 8:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fjällvandringstips?
InläggPostat: sön jan 22, 2006 10:43 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag och min flickvän tänkte vandra i de svenska fjällen i sommar och nu undrar jag om någon kan tips om något fjäll som är värt att se om man nu ska ut och vandra?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 2:23 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Grövelsjön i Dalarna ska vara populärt, men kanske inte hos yngre. Beror väl på hur van man är antar jag.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 7:56 pm 
Uruk

Du har ju Nikkaloukta och Kebnekaise här uppe i Kiruna. det finns mycket info på nätet om folk som ger tips och har dagböcker som berättar om deras strapatser.

//Algadon

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 9:54 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Algadon skrev:
Du har ju Nikkaloukta och Kebnekaise här uppe i Kiruna.

Men få inte för er att knalla upp till Tarfala-sjön. Ett tråkigare stenlandskap med isande vindar får man leta efter. Man kan tro att man är på månen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 23, 2006 10:20 pm 
Uruk

Jag har själv ännu inte hunnit vandra i fjällen här uppe. Men i sommar ska jag bege mig ut. :) Snacka om att jag kommer att fantisera bort mig och tro att jag är Frodo med ringen när jag går i det karja stenlandskapet... lol :lol:

//Algadon

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 24, 2006 11:36 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Personligen tycker jag att Lofoten slår alla svenska fjäll med åtskilliga rangar. Men det beror kanske på vad man är ute efter.

Senast redigerad av Gustav tor jan 26, 2006 4:51 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 11:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

Vill, i likhet med Gustav, slå ett slag för grannlandet i väster. Lofoten är fint, men bra långt dit för en sörlänning. Bor man i södra Sverige kommer man mycket fortare upp på ordentliga kalfjäll om man väljer de norska sydligare fjällen, som t.ex. Hardangervidda, Skarvheimen och Jotunheimen. Själv försöker jag i möjligaste mån undvika att gå nedanför trädgränsen i avsikt att lura mygg och knott på ett skrovmål - ovanför trädgränsen blåser de för det mesta bort. Är du helt novis på att gå i fjällen? I så fall rekommenderar jag en stugtur, dvs att du lägger rutten så att du kan övernatta på fjällstation eller i hytte. Kostar kanske några kronor, men det är det värt. Tältboende ger visserligen frihet, men det är tungt och inte alls roligt efter tre-fyra dagars regnande. Försök rent allmännt att köra så lätt packning som möjligt - mycket roligare att gå då. Men ta med kläder så att du håller dig varm även om temperaturen sjunker - jag har vaknat med en decimeter blötsnö på tältduken i juni.

Den Norske Turistforening har vädligt bra info om områden, turförslag och hytter.
Den svenska turistföreningen har också en del info.
Till Topps! har en del allmänn info om fjällvandring med många bra tips.

En sak till! Köp ett gaskök eller en gasinsats till Trangiat! Det behöver inte kosta mer än några hundralappar och är värt pengarna flera gånger om. Tusen gånger lättare att laga mat på och man kan faktiskt laga riktigt fräsiga rätter -ett tips är att kolla någo utekokbok som "Bortom frystorkat" av Söderlund mfl. Bra mat betyder så oerhört mycket för en lyckad fjälltur.

Mer tillägg: Compeed skavsårstejp och -plåster är ovärdeligt för en ovan vandrare. Ha också flera par ordenliga sockar (inte bomull) så att du kan byta lite då och då. Gärna dubbla sockar (en tunnare innerst), då hamnar förhoppningsvis glidet mellan sockorna istället för mellan socka och hud och skavsår undvikes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 06, 2006 12:47 am 
Hobbit

Apropå skavsår, tänk på att förebygga dem. Skavsårsplåster på hälen redan från början skadar inte -- betydligt trevligare än att låta behovet uppstå och sedan börja bearbeta det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]