Vill, i likhet med Gustav, slå ett slag för grannlandet i väster. Lofoten är fint, men bra långt dit för en sörlänning. Bor man i södra Sverige kommer man mycket fortare upp på ordentliga kalfjäll om man väljer de norska sydligare fjällen, som t.ex. Hardangervidda, Skarvheimen och Jotunheimen. Själv försöker jag i möjligaste mån undvika att gå nedanför trädgränsen i avsikt att lura mygg och knott på ett skrovmål - ovanför trädgränsen blåser de för det mesta bort. Är du helt novis på att gå i fjällen? I så fall rekommenderar jag en stugtur, dvs att du lägger rutten så att du kan övernatta på fjällstation eller i hytte. Kostar kanske några kronor, men det är det värt. Tältboende ger visserligen frihet, men det är tungt och inte alls roligt efter tre-fyra dagars regnande. Försök rent allmännt att köra så lätt packning som möjligt - mycket roligare att gå då. Men ta med kläder så att du håller dig varm även om temperaturen sjunker - jag har vaknat med en decimeter blötsnö på tältduken i juni.
Den Norske Turistforening har vädligt bra info om områden, turförslag och hytter.
Den svenska turistföreningen har också en del info.
Till Topps! har en del allmänn info om fjällvandring med många bra tips.
En sak till! Köp ett gaskök eller en gasinsats till Trangiat! Det behöver inte kosta mer än några hundralappar och är värt pengarna flera gånger om. Tusen gånger lättare att laga mat på och man kan faktiskt laga riktigt fräsiga rätter -ett tips är att kolla någo utekokbok som "Bortom frystorkat" av Söderlund mfl. Bra mat betyder så oerhört mycket för en lyckad fjälltur.
Mer tillägg: Compeed skavsårstejp och -plåster är ovärdeligt för en ovan vandrare. Ha också flera par ordenliga sockar (inte bomull) så att du kan byta lite då och då. Gärna dubbla sockar (en tunnare innerst), då hamnar förhoppningsvis glidet mellan sockorna istället för mellan socka och hud och skavsår undvikes.