Nerloth skrev:
Om någon förändring av stavningen borde göras så skulle det vara att införa fonetiskt alfabet. Detta är nämligen det perfekta alfabetet, som är 100% konsekvent i stavning och uttal så man aldrig behöver tvivla.
Problemet är bara att svenskan (för att ta ett exempel) inte är ett språk, utan många olika. Någon egentlig "rikssvenska" existerar ju inte, annat än som en önsketanke och konstruktion hos språkhygienister, utan någon som helst historisk förankring.
Så frågan är, vilken svenska ska man välja, när man applicerar detta fonetiska alfabet? Eller ska orden stavas olika beroende på hur man uttalar dem?
För att ta ett konkret exempel, mitt eget efternamn, Möller. Själv uttalar jag det med ett kort [ø], d.v.s. [mølεr] (ungefär), medan en person med samma efternamn i Västsverige skulle säga [mœlεr] (vet jag av erfarenhet). Vem har rätt? Vem har fel? Vilken variant skulle man välja?
Missförstå mig inte, det fonetiska alfabetet är praktiskt, och enormt intressant, men verkligheten är alldeles för komplex för att på ett lättfattligt sätt kunna formas på det viset.
Fëanor skrev:
Bortsett från att en revolutionering av svenskan är nödvändig så är den också bra för invandrare. Jag menar, vi är typ det land som tar in mest invandrare av alla, men samtidigt så har vi ett av de svåraste språken. Svenskan är helt enkelt onödigt komplicerad.
Jag vet inte, jag. Visst innehåller svenskan en hel del komplicerade inslag, som de många stavningarna av sje-ljudet, exempelvis, men det är inte unikt för svenskan. Det finns ju ett känt exempel från engelskan, av G.B. Shaw, där han stavar "fish" "ghoti", för att påvisa att stavning och uttal inte alltid hänger ihop.
Jag skulle verkligen inte vilja se ett språk där stavningsreformen gick så långt som du vill. Ordet "sjö" innehåller en lång historia, och påvisar dessutom släktskap med "sea", etc. Ordet "chö" betyder ingenting alls.
Och att de två orden "cykel" och "cykel" skulle stavas på två olika sätt ("sykkel" och "sykel") är bara dumt, anser jag.
...men så är jag ju språkromantiker också.