Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 22, 2024 5:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jurassic Park 2 - The Lost World
InläggPostat: fre jul 28, 2006 10:30 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Såg just denna skitrulle på TV. Kan någon förklara för mig varför lastfartyget med T-Rexen i slutet kraschar in i hamnen?

Vem dödade alla besättningsmän? För T-Rexen kan det ju inte vara för den är ju inspärrad i lastrummet och någon annan dinosaurie kan det inte vara. Lös mysteriumet, please...

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 10:33 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
T-rexen blev inspärrad efter den ätit upp alla bsättningsmedlemmar. Svårt att förstå men så kan film vara.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 10:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
För det första vill jag bara framlägga min åsikt att det är en rätt okej rulle som fungerar bra som underhållning för mig - trots att den inte beskådades av mig idag.

För det andra har jag läst i moviemistakes.com att de klippte bort en filmsekvens där en Veliciraptor hoppade från det skenande skeppet. Kanske var det detta djur som var skulden till att besättningsmännen endast lämnade en avbiten hand som bevis på sin existens?

För det tredje känns det nästan viktigare att ha ämnet i filmtråden. Ämnet känns så tunnt att det bara tar plats genom att folk kommer att ignorera tråden innan den ens får 10 svar, enligt min enkla åsikt.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 28, 2006 10:51 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Kunde inte få ro och surfade runt på nätet och fann detta.

Saxar från IMDB Trivia for The Lost World: Jurassic Park
Citera:
The script called for a scene where the Velociraptors got on board the Venture as it was about to set sail. As chaos ensued, the T-Rex also got lose, and killed everything else aboard. This explains why many of the crew members are dead in places the Rex cannot reach. The scene was never filmed.

Personlig kommentar: F-n vad uselt. Hur kan Spielberg sjunka så lågt och låta detta "Plot hole" finnas med i en av hans filmer. Han var väl kanske inte så sugen på att göra en uppföljare och tog bara pengarna istället (som om han behövde dem). Filmen är en av Spielbergs sämsta.

EDIT: Finns det en filmtråd? Den är då inte klistrad på övrigt i alla fall. Ber om ursäkt om jag har felat.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 1:59 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
The Lost World är ju skitbra! Folk som blir dödade av dinosaurier (snyggt animerade/vad de nu är såna också) kan inte bli fel.

De förklarar väl att T-rexen inte blivit bedövad ordentligt? Eller?

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 2:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Visst är det en usel film! Men jag gillar scenen där T-rexen ömsint lär sin lille telning att jaga själv, genom att knuffa fram ungen för att bita ihjäl vad-han-nu-hette nere i lastrummet mot slutet. De har på något sätt lyckats åstadkomma såna vackra moderskänslor på T-rexens ansikte... :)

Scenen där Peter Stormare mumlar "helvetes jävla..." på svenska är också en klassiker. Inte var dag vårt ädla tungomål figurerar i den här typen av filmer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 8:28 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
:D Peter Stormares svordomar är fantastiska. Han snackar svenska i Minority Report också, och sen kommer Marie Richardsson (tror jag) och sjunger "små grodorna"

Hursomhelst, The Lost world är en hyfsad actionrulle, det finns en del riktgit bra scener. Fast ettan är outstanding och trean är nog lite bättre än denna.
Jag ska läsa boken, så snart som jag har läst Jurassic park (har lånat den). :)

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 10:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Det tycks mig som att jag hade fel; man kan mjölka ur mer diskussioner ur denna tråd än vad jag önskade mig!

För min del ser jag nog hällre tvåan än ettan. Den förstkommande filmen har jag sett så många gånger att den börjar kännas alltför icke-överraskande. Trean däremot är nog den bästa filmen om man beskådar den för underhållningens skull. Därför ska jag nog försöka bänka mig framför den nästa vecka - om den inte krockar med Rome...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 4:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag har faktiskt inte sett 3:an än, men jag tycker att de båda tidigare filmerna är helt ok också. Det verkar desstuom som om det kommer en fjärde film, http://en.wikipedia.org/wiki/Jurassic_Park_IV

Håller med om att det är irriterande att de inte har scenen där besättningsmännen blir dödade, det är ganska ologiskt när man inte vet hur det gick till.
Det är förresten Peter Ludlow som blir dödad av Tyrannosaurien i slutet.

Jag tycker att böckerna är mycket bättre än filmerna, det är alldeles för mycket actionfilm över filmerna som inte finns med i böckerna. Jurassic Park är ganska lik boken, medan The Lost World har mycket mindre likheter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 4:33 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Haha, trean är ju den enda filmen som är riktigt dålig!

Ettan är en klassiker.

Tvåan utspelar sig till 75% i kolmörker och ösregn (precis som en monster/skräck/actionfilm ska göra) och har den bästa versionen av velociraptorerna.

Trean är bara ett rätt lamt försök att få ännu mer pengar ur konceptet. Visserligen är Sam Neill bra, men Jeff Goldblum var ju ändå höjdpunkten även i ettan, och det där med spinosaurien och de überintelligenta velociraptorerna är ju bara töntigt. De två tidigare filmerna hade VISS realism (även om Speilberg har valt att förstora velociraptorerna 5 gånger istället för att välja en större ras med liknande attribut (ja, jag var dinosaurienörd när jag var liten, och ja, det finns massor av "versioner" av velociraptorer).

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 4:51 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Visst är det en usel film! Men jag gillar scenen där T-rexen ömsint lär sin lille telning att jaga själv, genom att knuffa fram ungen för att bita ihjäl vad-han-nu-hette nere i lastrummet mot slutet. De har på något sätt lyckats åstadkomma såna vackra moderskänslor på T-rexens ansikte... :)

Scenen där Peter Stormare mumlar "helvetes jävla..." på svenska är också en klassiker. Inte var dag vårt ädla tungomål figurerar i den här typen av filmer!


Om man ska vara petig kan medelas att T-rexen som är lös är en hane ingen hona.

At Peter svär på svenska i denna och andra filmer beror på att det i USA i räknas som en svordom då och då krävs ingen censur/högre åldersgräns.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 4:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
CasperV skrev:
(även om Speilberg har valt att förstora velociraptorerna 5 gånger istället för att välja en större ras med liknande attribut (ja, jag var dinosaurienörd när jag var liten, och ja, det finns massor av "versioner" av velociraptorer).


Jag håller med, även jag i egenskap av fd dinosaurienörd ;) Deinonychus är väl den ras som borde varit ersättaren, men en förklaring till valet finns:
Wikipedia skrev:
While Deinonychus itself never appeared in any of the Jurassic Park books or films, the supposed Velociraptor in the films actually more closely resemble Deinonychus in size and shape. This was due to the fact that Gregory S. Paul, in his book Predatory Dinosaurs of the World, concluded that Deinonychus was a species of Velociraptor and rechristened the species Velociraptor antirrhopus, a theory that has since been largely rejected. Michael Crichton continued to synonymize the two genera in his novels, on which the first two films were based.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deinonychus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 07, 2006 6:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Måste säga att 3:an var rätt dålig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 15, 2008 1:51 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor mar 06, 2008 12:11 pm
Inlägg: 41
2 & 3:an var dåliga
men 1:a filmen är ju skitbra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 15, 2008 4:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Ettan skrämde livet ur mig som femåring. Nu är jag livrädd för Dinosaurier :) Har faktiskt fobi för dem :lol: Men kan erkänna att ettan var bra, har funderat på att läsa böckerna.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010