Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2009 3:08 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
ordagnir skrev:
virre skrev:
Jag har en Bodhrán nu också

kul, jag har en med sedan ett antal år. :D Med ett matchande gäng tin whistles


Jag har bara en D-stämd tin whistle ... och en Renässansflöjt, men den har jag inte lyckats spela på ännu (:

... Och jag tänkte också tipsa om Guitar Pro... chordie.com har mest tabbar är jag rädd.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2009 7:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Tänkte fråga om det var någon som bor i närheten av kristianstad och behöver en gittarist? Jag kan spela bare men det låter inget vidare.
Vis accord fungerar bra och om det inte är något som jag kan så lär jag mig det.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2009 10:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Efter sånglektionen i torsdags var jag riktigt irriterad på hur dåligt jag sjunger, så nu ska jag verkligen skärpa mig och lära mig att sjunga ordentligt, har jag bestämt. :roll: Jag envisas med att lägga klangen fel och då blir allt fel, men det ska bort, så det så!
Vi ska ha klassiskt och folkigt tema på vår konsert (Rudbecks musikklasser) nu i vår, och utan att ha för höga tankar om mig själv skulle jag faktiskt bli lite ledsen om ett folksolo i "min" stil gick till någon annan, för det är verkligen det som jag är bäst på, så om inte det är tillräckligt bra är det lite väl dåligt för att jag ska vara nöjd. Men i så fall är det väl också bara att kämpa vidare. :roll: Musiken är ju faktiskt inte det jag har prioriterat mest i skolan heller. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 07, 2009 11:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Ännu ett tips för de som bor i Lund med omnejd :)

Min studentorkesterfyller 45 år nu i höst, vilket ska firas med två jubileumsföreställningar på Lunds Stadsteater 21/11 kl 13.00 och 17.00. Biljetter finns att köpa på studentinfo eller via mail till biljetter@altekamereren.org.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 12:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag har inför hösten sökt till klassiska musiklinjen på Birkagårdens folkhögskola. Det känns inte som att jag har så stor chans att komma in, men tänkte försöka i alla fall och det är alltid bra att gå och göra antagningsprov.

Antagningsprovet är om precis en månad och för närvarande träffar jag min sångpedagog endast sporadiskt (hennes fel, inte mitt), så jag är lite nervös. :?

Birkagårdens folkhögskola skrev:
Vid provet ska du sjunga/spela två stycken som du själv valt. Det bör vara musik inom den klassiska repertoaren. Gärna stycken av olika karaktär. Minst ett av styckena ska framföras tillsammans med ackompanjemang. (Gäller inte dig som spelar piano, gitarr eller andra ackordsinstrument).
Pianist finns att tillgå vid proven.

Någon som är lite insatt som har någon idé om vad man kan sjunga (jag är alt)? Det enda jag har kommit på hittills är "Lascia ch'io pianga".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 1:08 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Beledhel skrev:
Jag har inför hösten sökt till klassiska musiklinjen på Birkagårdens folkhögskola. Det känns inte som att jag har så stor chans att komma in, men tänkte försöka i alla fall och det är alltid bra att gå och göra antagningsprov.

Antagningsprovet är om precis en månad och för närvarande träffar jag min sångpedagog endast sporadiskt (hennes fel, inte mitt), så jag är lite nervös. :?

Birkagårdens folkhögskola skrev:
Vid provet ska du sjunga/spela två stycken som du själv valt. Det bör vara musik inom den klassiska repertoaren. Gärna stycken av olika karaktär. Minst ett av styckena ska framföras tillsammans med ackompanjemang. (Gäller inte dig som spelar piano, gitarr eller andra ackordsinstrument).
Pianist finns att tillgå vid proven.

Någon som är lite insatt som har någon idé om vad man kan sjunga (jag är alt)? Det enda jag har kommit på hittills är "Lascia ch'io pianga".


Vad roligt! Håller tummarna...
Det är alltid bra att få med något italienskt, så den är väl ett bra val! Men det är ju väldigt svårt att tipsa någon utan att ha hört personen ifråga. Man ska ju välja något som passar ens röst (och som man helst känner något för). Kan inte din sångpedagog tipsa dig? Jag är ju inte expert på vad en jury kan tänkas vilja höra, men spontant känns det som att någon svensk romans borde vara rätt (finns ju massor!), eller kanske något av Mozart eller Schubert.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 6:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Tack, för uppmuntran! :) Ja, jag ska förstås prata med min sångpedagog om det, men jag kan inte träffa henne förrän någon gång nästa vecka, så jag tänkte att det var lika bra att se mig om själv lite under tiden.


Det går förresten att höra min röst här: http://www.youtube.com/watch?v=UY2-SWhLfhE. Dock är det inte så representativt för min klassiska sida eftersom jag sjunger folksånger, och sedan ger ju inte heller den här typen av liveupptagningar en helt rättvis bild.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 7:29 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ojojoj, det är mycket man inte vet om personer runtomkring en. Vad duktig du är, känns som du har jättestor "klassisk potential", så det verkar vara rätt spår. Eftersom du har fallenhet för det folkmusikaliska tycker jag verkligen att du ska sjunga någon svensk romans av någon nationalromantiker, typ Stenhammar eller Peterson-Berger, som går i lite folkstil.

Jag letade lite på Spotify och hittade den här skivan med Ann-Sofie von Otter, som visserligen är mezzosopran. Men sånger brukar ju finnas i olika tonarter. Lyssna lite på den, det finns kanske något du gillar. Om du nu har Spotify förstås. :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 7:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:
Ojojoj, det är mycket man inte vet om personer runtomkring en. Vad duktig du är, känns som du har jättestor "klassisk potential", så det verkar vara rätt spår.

instämmer. fantastiskt bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 7:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Nämen, tack! :shock: :D Vad glad jag blir!

Tack så jättemycket för tipsen, Danne. Tyvärr har jag inte Spotify, men om du ger mig namnet på skivan kanske jag kan lyckas höra den på något annat legalt sätt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 7:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Beledhel skrev:
Tack så jättemycket för tipsen, Danne. Tyvärr har jag inte Spotify, men om du ger mig namnet på skivan kanske jag kan lyckas höra den på något annat legalt sätt?


Den heter "Wings in the Night: Swedish Songs", men det finns säkert många fler liknande skivor.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 8:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jo, förmodligen, men det är svårt att veta i vilken ände man ska börja om man ska leta själv och inte har så bra koll. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 9:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Var går gränsen för klassiskt egentligen? Den här t ex känns väldigt mycket folkmusik, men Hugo Alfvén snackar man ju inte bort utan vidare. :)
http://www.youtube.com/watch?v=4OR4KPxbYns

Samma sång kan hittas i flera versioner på YouTube under namnet Limu Limu Lima (t ex en makalöst vacker fyrstämmig med Kraja). Fast om den är lämpad att sjunga solo vet jag inte, och än mindre om den passar för en altstämma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 9:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Solveigs sang av Grieg är underbar! Och jag har hittat åtminstone en sida som hävdar att det är en altsång. :P Här med Malena Ernman:
http://www.youtube.com/watch?v=OV364RRsM6Q


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2010 10:29 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Den stegrande kamelen skrev:
Var går gränsen för klassiskt egentligen? Den här t ex känns väldigt mycket folkmusik, men Hugo Alfvén snackar man ju inte bort utan vidare. :)


Det är ju typiskt för nationalromantikerna, att de sökte sig tillbaka till sitt lands folkmusik, antingen genom nya kompositioner i folklig stil, eller genom att använda befintliga melodier. Alfvén är ju väldigt berömd för sina körarr av traditionella folksånger, Uti vår Hage, Jungfrun hon går i ringen, m.fl. Jag skulle vilja påstå att mycket av vår bild av folkmusik kommer från nationalromantiken.

Citera:
Solveigs sang av Grieg är underbar! Och jag har hittat åtminstone en sida som hävdar att det är en altsång. Här med Malena Ernman:


Eftersom Malena Ernman är mezzosopran kanske just den länken inte bekräftade att det är en altsång. ;)

Å andra sidan, många sånger går ju att sjunga i flera tonlägen, och finns ofta utgivna i både hög och låg sättning.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010