Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 18, 2024 4:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 17, 2007 7:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Jag har inte världens bästa koll på halvakustiska gitarrer, men om du menar något i den här stilen, så är det i stort sett det som skiljer dem åt, vad jag vet. Man kommer åt längre ner på halsen och de är oftast stålsträngade. Om jag skulle köpa en akustisk nu skulle jag absolut köpa en halvakustisk, för vad jag vet är det ingen större skillnad, och vill man höra mer slipper man mecka med att micka upp den.
Lite sugen på att köpa en 12-strängad, men jag har ju köpt en ny elektrifierad för inte så länge sedan (vet inte om jag har sagt det, men en sådan här blev det), så det får räcka för ett tag framåt. Synd att man inte har mer pengar, hade varit så mycket lättare att finansiera sina intressen då :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 11:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
En halvakustisk har du ju inte heller nylonsträngar till vad jag vet. En akustisk gitarr med nylonsträngar ger ett mjukare ljud som du aldrig kan få med stålsträngat.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 18, 2007 5:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Tack båda två för svaren :)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 11:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Lite reklam:

Om någon är i Lund 16/2 kl 14 eller kl 18 får ni gärna komma och kolla på Alte Kamererens jubileumsföreställningar (Kamrérbaletten fyller 30) :) En glimt av Turambar utlovas ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 8:05 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Svansjön? :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 1:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Inte riktigt svansjön, vår balett är lite mindre balettig än så ;) Får väl dessutom påpeka att jag inte är med i baletten, utan i orkestern :P
Finns diverse smakprov på youtube för de som vill se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 1:17 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag hade så gärna sett dig i rosa tyll. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 1:31 pm 
Offline
Vala

Blev medlem: tor sep 04, 2003 9:30 pm
Inlägg: 616
Ort: Stockholm
Manliga balettdansare är det faktiskt inget fel på. Det finns mycket fint att titta på så att säga :wink:

_________________
Ille mi par esse deo videtur


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 1:35 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
De är åtminstone smala. Det är mer än man kan säga om rockmusiker av idag. *suck*

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 18, 2008 4:42 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:18 pm
Inlägg: 65
Ort: Skelleftehamn
Jag spelar piano... Är väl hyfsat bra på det, iaf enligt min lärare och hon vet väl bäst ;)
På senaste musikuppvisningen på skolan spelade jag låten som spelas på julafton när leksakerna går in i tomtens säck, Schubers militärmarsh tror jag den heter (fast det är väl en massa fel på stavningen...)
Jag tror att jag spelade kanske 5 st fel, men eftersom jag spelar den så fort och försöker fortsätta om det bara är något litet fel, så märker ingen något ;) Brukar alltid vara någon helt okänd som kommer och säger att jag var bra, och det är ju alltid roligt.

Andra låtar som jag kan spela utantill:

Johnny B. Good (Får ganska ont i hanleden av att sitta och slå som an tok på tangenterna...)
Long Before Rock'N'Roll (Hittade noter och ackord på den i en bok på biblioteket, Svenska Hits 2006 tror jag det var... Så jag spelar melodin med högerhanden och ackorden med vänster. Men texten struntar jag i, jag är usel på att sjunga)
Mysteriet på Greveholm (lärde mig den när jag hade spelat i ett halvår ungefär...)
The Entertainer (Spelade upp den på invigningen av Skellefteå Kraft Arena, när jag hade spelat klart gick brandalarmet... ;))

Just nu har jag Für Elise i läxa, vi brukar blanda klassiskt med nyare låtar, och det är väl ganska bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 19, 2008 10:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Prins Imrahil skrev:
Jag spelar piano... Är väl hyfsat bra på det, iaf enligt min lärare och hon vet väl bäst ;)
På senaste musikuppvisningen på skolan spelade jag låten som spelas på julafton när leksakerna går in i tomtens säck, Schubers militärmarsh tror jag den heter (fast det är väl en massa fel på stavningen...)
Jag tror att jag spelade kanske 5 st fel, men eftersom jag spelar den så fort och försöker fortsätta om det bara är något litet fel, så märker ingen något ;) Brukar alltid vara någon helt okänd som kommer och säger att jag var bra, och det är ju alltid roligt.

Andra låtar som jag kan spela utantill:

Johnny B. Good (Får ganska ont i hanleden av att sitta och slå som an tok på tangenterna...)
Long Before Rock'N'Roll (Hittade noter och ackord på den i en bok på biblioteket, Svenska Hits 2006 tror jag det var... Så jag spelar melodin med högerhanden och ackorden med vänster. Men texten struntar jag i, jag är usel på att sjunga)
Mysteriet på Greveholm (lärde mig den när jag hade spelat i ett halvår ungefär...)
The Entertainer (Spelade upp den på invigningen av Skellefteå Kraft Arena, när jag hade spelat klart gick brandalarmet... ;))

Just nu har jag Für Elise i läxa, vi brukar blanda klassiskt med nyare låtar, och det är väl ganska bra.


Jag har spelat gitarr i kanske 4 år, men har fortfarande inte lärt mig någon låt uttantill :oops: utan spelar efter noter varje gång. Beror nog på att jag är så slö!!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 19, 2008 10:55 am 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Jag spelade saxofon i några år, dock slutade jag på grund av lathet :( Det ångrar jag rejält nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 19, 2008 11:11 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:18 pm
Inlägg: 65
Ort: Skelleftehamn
Jag har hört många som ångrar att de slutade spela instrument, så jag har tänkt fortsätta :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 5:48 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 09, 2008 9:09 pm
Inlägg: 29
Här kommer jag med nåt helt annat men ändå.
Nån runt Gävle som kanske är intresserad att göra ett band lite (blind Guardian style) Hoppas ni vet vad det är.
typ Power metal band om Silmarillion o grejs
ha det bra

_________________
A star in the Night and A bearer of Hope

I am the Heir of Glorfindel i will fulfil my oath when the times is Greatest. when Morgoth Returns i will be there


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 6:05 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: tis maj 06, 2008 9:07 pm
Inlägg: 153
Ort: Stockholm
Jag spelar gitarr (aukustisk), och har gjort det i ca 4 år.

Men tyvärr har jag ingen som helst musikalisk begåvning och får verkligen kämpa! Typ halvt tondöv också... :cry:
Men jag har roligt i alla fall och jag blir bättre och bättre! :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010