Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 13, 2008 5:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Här är mina favoriter som jag kom på just nu.
Utan inbördes ordning

Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst
Torkel i knipa
National security
Den naknapistolen(allihopa)
Snuten i hollywood(allihopa)
Chrouchen tiger hiden dragon

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 15, 2008 3:48 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tor mar 06, 2008 12:11 pm
Inlägg: 41
Lost ( tv serie)
Saw
Return of the king
Jurassic park
I robot


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 2:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
lotr-filmerna
sällskapsresorna
repmånad
dum,dummare
de vilda gässen m.m

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 19, 2008 2:27 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
M
En prins i New York
The Graduate
2001
A clockwork Orange
Blecktrumman
Duck Soup
Sunset Boulevard
Dumbo
Dr Strangelove
Den stora illusionen
Jungfrukällan
Scorpio rising
Robin Hood (disney)
är några av dem filmer som gjort störst intryck på mej.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: fre feb 04, 2011 8:21 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nyligen såg jag och Lisa den senaste Robin Hoodfilmen, det vill säga den från 2010 med Russell Crowe och Cate Blanchett i huvudrollerna. Jag hade låga förväntningar, då jag hade fått intryck av trailern och vissa recensioner att den skulle vara oseriös och inriktad på Hollywoodaction.

Denna uppfattning stämde dock inte alls. Filmen är välspelad (framförallt är Cate Blanchett väldigt bra) och trevlig. Vidare vrider Ridley Scott lite på den sedvanliga uppbyggnaden i Robin Hoodhistorien och låter oss se hans version av början på Robin Hoodmyten, istället för att visa den under sin fredlösa höjdpunkt, eller vad man ska kalla det. Väldigt positivt är att det här är en av de mest historiskt korrekta filmer jag har sett. Medeltiden är mitt specialområde (masterstudier just nu) och just när det gäller medeltiden är det nog den minst förvrängande tolkning jag har sett på film. Det finns självklart vissa brott mot historien (vissa hjälmar, en plog och några andra detaljer), men väldigt mycket är väl återgivet. Framförallt på det militära planet är filmen väldigt bra. T ex har jag nog aldrig tidigare sett slagfältsbågskytte trovärdigt framställt. Tidsmässigt har de pressat ihop schemat en aning, men inte så att det stör särskilt mycket. Det innebär mest att ett antal viktiga händelser sker tätare än vad de gjorde i verkligheten.

För den som tycker om autencitet rekommenderas filmen varmt, men även för den som bara letar efter trevlig matinéunderhållning med bra skådespelarinsatser och äventyrsinslag passar den här filmen bra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: fre feb 04, 2011 10:26 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Túrin Turambar skrev:
T ex har jag nog aldrig tidigare sett slagfältsbågskytte trovärdigt framställt.


Vad innebär det rent konkret? =)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: fre feb 04, 2011 10:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det innebär främst två saker:

1) Bågskyttarna väljer inte individuella mål utan skjuter salvor gemensamt mot fienden, koordinerade av ledare som ger skottorder.

2) Man skjuter i båge och inte "rakt fram", eftersom man når betydligt längre.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 12:47 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag både håller med dig och tycker annorlunda Túrin/Adam. Jag gillade inte filmen lika mycket som du verkar göra, men håller med om att de gestaltar medeltiden bättre än många andra gjort på film, och jag uppskattade inte skådespelarinsatserna lika mycket även om jag inte dömer ut dem. Vad gäller det brittiska långbågsskyttet tycker jag dock att det har gestaltats rätt så väl på film tidigare, tex i filmer med sviktande historisk autencitet (tex Braveheart) och filmer med Tolkienanknytning, där Bakshi (som först ut) har denna form av bågskytte när rohirrim skjuter från Hornborgens murar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 1:50 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag minns Braveheart alltför dåligt, men du har säkert rätt.

Ja, Bakshis film är bra på många sätt. Jag är en av filmens varmaste anhängare. :) Dock glömde jag också den när jag sa att det var första gången som jag hade sett det. Dock var väl min poäng snarast att det är väldigt ovanligt med bra research i sådana här filmer och för mig gör det väldigt mycket. När man sysslar med historia är historiska misstag svårare att skärma av, tror jag.

Cate Blanchett är nog min favoritskådespelerska, så att jag tycker att hon gjorde bra ifrån sig är inte förvånande. Sedan tycker jag att Russell Crowe gestaltade en lagom sympatisk Robin Hood väldigt bra, medan både Prins John och Sheriffen av Nottingham har blivit mer nyanserade än de brukar framställas. Allt som allt skulle jag nog ge filmen 4/5, så ja, jag gillade den nog mer. ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 9:10 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Instämmer, och har samma problem med alla "historiska" filmer som är proppfulla av misstag som hade varit relativt lätta att undvika om de varit lite mer pålästa. Filmer som Braveheart, Gladiator och Kingdom of Heaven skulle lätt kunna ha gjorts riktigt bra, men istället retar jag mig på alla småfel. Och inte blir det bättre av att man har studerat filmvetenskap och historia. :wink:

Robin Hood får 3 av 5 av mig, och då såg jag den på bio. På TV hade den kanske halkat ner litegrann, för den sortens filmer gör sig klart bäst på bio. Errol Flynn är fortfarande den som gestaltat Robin bäst tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 10:56 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Errol Flynnklassikern har jag faktiskt inte sett ännu. Det måste jag se till att göra, men det har inte blivit av.

Förutom bågskyttet tyckte jag alltså att det var många aspekter av filmen som var historiskt korrekta - striderna, beväpningen, ceremonielet, de flesta kläder och så var det historiska skeendet relativt välåtergivet, förutom att de klämde ihop tiden, som sagt. Gladiator är ju ett typiskt exempel på en bra film, där det är helt onödigt att de gör så många historiska misstag. Kingdom of Heaven irriterade jag mig mycket på när jag såg första gången, men jag tycker att det finns berömvärda aspekter av den också.

Mest tror jag att felen beror på att filmskaparna tänker att folk förväntar sig historien att se ut på ett visst sätt och däför struntar de medvetet i den historiska researchen för att ge "marknaden" det den förväntar sig. Dock tror jag att de tar fel i att det inte skulle gå att lyckas med en film som är stenhårt researchad och så korrekt det går.

Útlaginn (Outlaw) från 1981, den isländska filmatiseringen av Gisle Surssons saga, är en "historisk" film som jag skulle vilja se. Docenten i nordiska språk med historisk inriktning på Stockholms universitet menar att det är den enda trovärdiga skildringen av vikingatiden som han har sett på film. Tyvärr är den svår att få tag på. Att köpa den från Island på DVD kostar många hundra kronor och det är lite väl dyrt för mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 11:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Túrin Turambar skrev:
Det innebär främst två saker:

1) Bågskyttarna väljer inte individuella mål utan skjuter salvor gemensamt mot fienden, koordinerade av ledare som ger skottorder.

2) Man skjuter i båge och inte "rakt fram", eftersom man når betydligt längre.


Har du sett konungens återkomst? :)

skämt åsidor så är det inte ofta man ser det. Såg en dokumentär om slaget vid Agincourt men av förståeliga skäl var det i mycket liten skala.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 12:43 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Útlaginn (Outlaw) från 1981, den isländska filmatiseringen av Gisle Surssons saga, är en "historisk" film som jag skulle vilja se. Docenten i nordiska språk med historisk inriktning på Stockholms universitet menar att det är den enda trovärdiga skildringen av vikingatiden som han har sett på film. Tyvärr är den svår att få tag på. Att köpa den från Island på DVD kostar många hundra kronor och det är lite väl dyrt för mig.
Jag tror inte det var den, men på IMDb hittar jag inte en isländsk film jag såg på en filmfestival för ca 20 år sedan. Jag har för mig att den hette Blodshämnd med undertiteln Gisli Sursons saga, men är inte säker. Det kanske är samma film. Jag minns den som riktigt bra, med många shamaninslag.

Två andra isländska filmer jag tycker är bra är Korpen flyger och Korpens skugga. De skildrar tidsperioden ganska bra. Även den delvis svenska Vägvisaren (1987), är ganska bra. (Kurosawas mästerverk med samma namn (från 1975) rekommenderas annars starkt.)

Vad gäller slaget vid Agincourt tycker jag Brannahs Henry V är trevlig. De lär ju inte ha pratat som Shakespeare, men det teatraliska i den tycker jag passar ändå, och skildringen av slaget är bitvis riktigt bra. Bessons Jeanne d'Arc gillade jag inte, men en film som porträtterar henne bra, men som är långsam och saknar action, är Dreyers En kvinnas martyrium (1928).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 1:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Korpen flyger är en väldigt speciell film som bör ses! Håller med Eldalie där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmer?
InläggPostat: lör feb 05, 2011 5:41 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Man är nog i hög grad ute efter effekten av vissa vapen, kläder, beteenden osv som kommer från en speciell period och utgår ifrån att publikens historiska kunskaper generellt inte är så stora att historisk inkorrekthet kommer att bekosta upplevelsen.
Ett resonemang jag förstår men alltid gladare när man bemödat sig att vara korrekt och ge de kunniga den "bonus" (ironiskt egentligen) det innebär att vara autentisk.

Pilar skall gå genom luften i sjok och båge! :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 377 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010