Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 22, 2024 3:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 4:02 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Vad jag förstått det som har emo funnits sen 70-talet..Och då såg den ju inte precis ut som den gör idag med fördomar om alla tonåringar med svart hår & skärsår

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 4:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Här kommer mitt bidrag till diskussionen ...
Såvitt jag vet skiljer man på emo och fashioncore. Emo är en musikstil, fashioncore är en klädstil, och även om just dessa i dagens samhälle har en tendens att ofta smälta in i varandra, är det helt fel att sätta likhetstecken mellan dem.
Jag skulle därför säga att en stor del av förvirringen kring band som Nighwish beror på att många automatiskt förknippar en klädstil som förekommer hos flera olika grupper (med olika musiksmak) enbart med den musikstil som kallas emo.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 5:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Esmie skrev:
Vad jag förstått det som har emo funnits sen 70-talet..Och då såg den ju inte precis ut som den gör idag med fördomar om alla tonåringar med svart hår & skärsår


Nej, emokulturen "uppfanns" under 90-talet. Kanske du syftar på punkkulturen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 5:51 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Thingol skrev:
Vilket du faktiskt gör, Nightwish är inte emo, däremot kan en "emo" säker gilla Nightwish, men det är för att dom gör bra musik, inte för att dom är emo.

Och desutom, var ditt inlägg om emokulturen seriöst? :roll:


Definiera "bra".

Nej, mitt inlägg om emokulturen var inte särkilt seriöst. Emokulturen är sjävlklart mer än svart hår och skärsår, men det är den allmänna beskrivningen av emo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 5:55 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Som sagt jag är inte insatt i emokulturen utan grundar mitt uttalande främst på den gamla artikeln om emo ifrån wiki, men den nya tar visst bara upp ifrån 80-->

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 8:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Jag har aldrig hört någon kalla Nightwish för emo, och jag tycker själv verkligen inte dem är det. De emo band jag har hört talas om är väl my chemical romance osv, och det låter ingenting som nightwish (vad jag har hört iaf)
Var på Nightwish's spelning i fredags och om man ska döma musiken från hur publiken såg ut så var det garanterat metal :P

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 3:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Tyarime skrev:
Jag har aldrig hört någon kalla Nightwish för emo, och jag tycker själv verkligen inte dem är det. De emo band jag har hört talas om är väl my chemical romance osv, och det låter ingenting som nightwish (vad jag har hört iaf)
Var på Nightwish's spelning i fredags och om man ska döma musiken från hur publiken såg ut så var det garanterat metal :P


My Chemical Romance är inte emo, utan någon form av pop. Och att kalla Nightfrickinwish för metal är en synd (jag vet att du refererade till hur publiken såg ut, men det är ändå en synd)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 3:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Synd? Synd mot vad? dina åsikter? Sanningen är vad det är, enligt tre källor, svenska wiki, engelska wiki och allmusic.com spelar Nightwish symphonic power metal.
Slutsats, det är metal.

Här är lite exempel på emo band http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_emo_groups

Du kan kolla om du hittar Nightwis där.
Vad långt de blev :P

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 4:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Thingol skrev:
Synd? Synd mot vad? dina åsikter? Sanningen är vad det är, enligt tre källor, svenska wiki, engelska wiki och allmusic.com spelar Nightwish symphonic power metal.
Slutsats, det är metal.

Här är lite exempel på emo band http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_emo_groups

Du kan kolla om du hittar Nightwis där.
Vad långt de blev :P


Sen när blev wikiåterigenfrickinpedia någon jävla musikbibel? Vem som helst kan edita där förfan!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 4:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Wikipedia skriver på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tarja_Turunen:

Citera:
Tarja är mest känd för sin tid i power metal-bandet Nightwish. Tarja är andra från vänster.


Wikipedia ger mig dubbla budskap :roll:

EDIT: Helvete, mitt inlägg som skulle få er alla falla är förstört då jag skämmer ut mig själv genom att inte inse direkt att det var ifrån power metalen som symphonic metalen föddes. God dammit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 7:21 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
Så då kanske denna tröstlösa diskussion äntligen kan läggas ner då?

Ytterligare en källa är Metalstorm som säger samma sak som jag mm.. http://www.metalstorm.ee/bands/band.php ... =Nightwish
För den som inte vet vad Metalstorm är så kan jag meddela att det är en hyffsat stor encyklopedia över olika sorters metalgenres

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 7:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Ni tror kanske att jag ger mig? Thalion betyder den ståndaktige, och jag tänker inte ge mig föränns ni alla som bidragit i denna diskussion har krossat mig med argument så starka att de skulle kunna få Jan Josefsson falla på sina bara knän. Jag vidhåller att Nightwish är ett emoband, jämför med andra emoband som alesana.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 8:00 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre nov 30, 2007 1:46 pm
Inlägg: 32
Ort: Falköping
*Vinkar lite pekande & slött mot mitt föregående inlägg*

_________________
//Emma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 9:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Thalion skrev:
Ni tror kanske att jag ger mig? Thalion betyder den ståndaktige, och jag tänker inte ge mig föränns ni alla som bidragit i denna diskussion har krossat mig med argument så starka att de skulle kunna få Jan Josefsson falla på sina bara knän. Jag vidhåller att Nightwish är ett emoband, jämför med andra emoband som alesana.


Är det verkligen en diskussion värd att vinna? De flesta fans anser att de är någon form av metal.
Om du dessutom ignorerar de fakta som många har lagt fram (tex föregående talares) så märks det nästan att du inte alls är mottaglig för motargument. Om du nu har bestämt dig för att Nightwish är emo, varför starta en diskussion om det?

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 9:40 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Citerar mig själv:
Citera:
Jag har aldrig förstått charmen med nightwish, även om jag förstår att de flesta i min ålder gillar dom. Skulle du kunna förklara vad som skiljer dom ifrån alla andra oräknerliga emoband världen över?


Det var så diskussionen startade. Jag ville veta vad som skilde Nightwishifrån alla andra band världen över, men det fick jag inte ett riktigt svar på. Så utvecklades diskussionen. Jag är mottaglig för motargument, men allt ni gör är att hänvisa till en sida. Citera hellre sidan och använd [b] på de delar ni tycker är det viktigaste. Då lägger ni fram era argument bra och riktigt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010