treebeard skrev:
har läst Charls Cravells Shogun en riktig baddare på ettusennio (cirka) sidor men jag önskar att den var dubbelt så lång, det enda som var dåligt med den är att den är svag i början och i mitten och att den slutar väldigt dåligt (inte grammatiskt utan att vissa händelser inte går som jag hade önskat)
Den är svag i början och i mitten, och slutet är dåligt, men annars är den bra?

James Clavell heter han, för övrigt. Jag läste Shogun för ohyggligt många år sedan, och minns att jag gillade den betydligt bättre än den i Sverige på 80-talet(?) omåttligt populära TV-serien med den alltid lika träige Richard Chamberlain. De små snuttarna av japanska man fick lära sig i TV-serien fastnade dock av någon anledning i minnet. (Ohayo gozaimasu, Anjin-San!)
Däremot tyckte jag TV-serien Noble House, med bl a Pierce Brosnan, var riktigt bra. Rekommenderas! Boken Tai-Pan är också bra, och behandlar en intressant historisk epok - även om Clavells prosa när jag läste om boken härom året kändes lite simpel och inte riktigt levde upp till mina gamla ungdomsminnen. (Tai-Pan utspelas i Hongkong på 1800-talet, medan Noble House berättar hur det går i "nutid", typ på 80-talet, för ättlingarna till personerna från Tai-Pan.)
Själv har jag äntligen börjat läsa George RR Martin. Jag är snart igenom första boken, som är grymt bra! Men det vet ni ju redan allihop. Hur är det förresten: TV-serien, utgår den bara från första boken? I så fall kan jag ju riskfritt se den när jag har läst färdigt, utan att få bok två förstörd för mig...