Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 21, 2024 1:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Vann rätt låt
Omröstningen slutade lör mar 20, 2010 10:52 pm
Ja 43%  43%  [ 3 ]
nej 57%  57%  [ 4 ]
Antal röster : 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 9:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Orophin skrev:
För en 20-30 år sedan (ingen aning om hur det är nu) så var det väl väldigt vanligt att när band skulle spela in skivor så var det enbart sångaren som gjorde något, resten sköttes av professionella studiomusiker. Om jag var musiker skulle jag inte ha gillat det i alla fall.


Ge några bra exempel! (Inte för att jag misstror dig, utan för att jag är nyfiken.)

Orophin skrev:
I årets melodifestival så spelade ju som sagt ingen artist "live". Det finns dock ett undantag: Py Bäckman som spelade munspel.


Och det ska hon ha all heder för! (Även om låten i övrigt inte riktigt höll måttet...)

Beledhel skrev:
Även om det är de själva som spelar, så tycker jag att det finns ett problem i att deras roll oftast verkar vara exakt densamma som den roll som soloartisternas inhyrda musiker har. I mina ögon blir det helt ologiskt. Och visst, jag kanske överreagerar lite, men jag har svårt att inte sätta mig in i de där stackars musikernas perspektiv ...


Lite överreagerar du. Jag tycker också att det är fånigt att ett band som The Ark tvingades låtsasspela i TV (det antar jag att de också tycker), men att det var The Ark, även om de inte spelade live, är det väl ändå inget tvivel om?

Beledhel skrev:
Det är ju pinsamt att inte fler verkar ha reagerat på Timotejs bidrag, men i Melodifestivalens värld är det visst helt normalt att syn- och hörselintryck hänger ihop med varandra ungefär lika bra som argumenten i ett nationaldemokratiskt flygblad.


Haha, lysande liknelse. Ja, det är pinsamt.


Eluréd skrev:
I Pain of Salvations fall handlar det nog mer om att låten faktiskt inte innehåller de vanliga instrumenten. De skickade in tre låtar och SVT valde en, den som bandet minst väntade sig skulle bli vald.


Aha, det visste jag inte. Fast det logiska hade nästan varit att inte vara med på scenen i så fall. Men jag tyckte lösningen var snygg.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2010 11:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:
Orophin skrev:
För en 20-30 år sedan (ingen aning om hur det är nu) så var det väl väldigt vanligt att när band skulle spela in skivor så var det enbart sångaren som gjorde något, resten sköttes av professionella studiomusiker. Om jag var musiker skulle jag inte ha gillat det i alla fall.


Ge några bra exempel! (Inte för att jag misstror dig, utan för att jag är nyfiken.)


Exempelvis Vikingarnas i början av deras karriär. Detta gällde förstås också stor del av de andra dansbanden och andra band under denna tid.
Detta beskrivs exempelvis väldigt bra i Bert Karlssons självbiografi.

Detta hade tydligen använts i några år i USA innan bla Mariann (skivbolaget) började använda det här i Sverige.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2010 11:15 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Tack för svaret, tänkte att det nog var vanligare i den typen av genrer, än i mer "creddig" rock och pop.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010